Toon posts:

veilig aan DC kant omvormer werken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• erwin292
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02-02 11:55
Goedemiddag ,

Ik heb een vraag betreffende mij zonnepanelen installatie , vorig jaar zijn er 20 panelen op 2 verschillende strings gemonteerd (14 op de 1e en 6 op de 2e) op mijn dak zonder optimizers. Nu heb ik redelijk last van schaduw en wil ik Tigo TS4 optimizers plaatsen, deze heb ik inmiddels binnen.

Op de string van 14 wil ik 7 panelen voorzien van optimizers. Wat is de juiste manier zodat ik op een veilige manier aan de DC kant kan werken?

- DC schakelaar uitzetten op omvormer
- AC werkschakelaar uitzetten naast omvormer
- Groep uitzetten in meterkast

Moet ik hierna de complete string nog loskoppelen van de omvormer of is dit niet nodig ?

en daarna kan ik stuk voor stuk de zonnepanelen loshalen en de optimizers ertussen plaatsen?

Bedankt!

Alle reacties

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:30
Complete string ontkoppelen is niet nodig.
Met de voorgestelde werkwijze kun je veilig werken.

Vraag is wel waarom je 14 om 6 hebt zitten.
Op een 1 fase omvormer is 14 niet fijn, op een 3 fase omvormer is 6 niet fijn.
Heel benieuwd naar je setup en de redenaties van de installateur.
Als je toch gaat sleutelen kun je de string indeling ook optimaliseren

[Voor 21% gewijzigd door Lardman op 13-01-2023 13:50]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• erwin292
Bedankt voor je reactie!

Ik heb een Solis 3 fase omvormer, 1 string op de voorkant van me huis met 6 panelen en 1 string aan de achterkant van me huis met 14 panelen. Volgens de installateur was dit de beste oplossing.

En wat betreft veilig werken had ik het volgende in gedachten, 1 paneel loskoppelen, optimizer aankoppelen, paneel weer terug plaatsen en dan de 2e , 3e , 4e stuk voor stuk doen is dus geen probleem? Of moet ik nog ergens rekening mee houden met los of aankoppelen?

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:30
6 panelen is 180 volt.
Mppt spanning is van 160 tot 850 volt .
Bij warm weer hou je minder volt over.
Op warme dagen val je dus buiten mppt spanning.

Wat betreft je methode is het geen probleem.
Eerst paneel los, stekkers los, optimiser achter het paneel, stekkers van paneel in de korte stekkers van de optimiser, paneel weer terugzetten, en string weer herstellen.

Enige mogelijke probleem met je aanpak kan zijn dat je een fout kunt maken en zonder multimeter is het heel lastig vinden waar de fout zit. Goede multimeter kan tot 1000 volt DC. Mocht je die hebben meet dan de string spanning voor je begint.
Na afloop zou deze ongeveer hetzelfde moeten zijn ( paar procent speling is goed)
Succes en als het kunt werk met twee man en werk alsjeblieft veilig.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:53
Heb je de installatie vorig jaar zelf geïnstalleerd of heeft een bedrijf dat gedaan? Bij het laatste zal je de garantie op de installatie verliezen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:57
Wat is de bron van de schaduw?

Met schoorstenen win je bar weinig: Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@erwin292 eerst AC, dan DC uitzetten. Dit omdat de DC stroom gecontroleerd nul wordt zonder AC en dan bij uitschakelen onmogelijk nog een vonk kan trekken.

Maar eens met bovenstaande: met zes panelen heb je waarschijnlijk niet (alleen) last van schaduw, maar (daardoor) van te weinig stringspanning. Tigo's kunnen de spanning alleen verlagen dus gaan dan niet helpen.
Heb je logging van de stringspanningen?

Een 2kW 1fase omvormer kost net zoveel als optimizers en gaat je probleem wél oplossen :)

Edit: net als een paneel meer ernaast plaatsen, altijd een goed idee als er plek voor is.

[Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 13-01-2023 20:32]

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• erwin292
Het probleem zit hem niet in de string met 6 panelen op de voorzijde (oost) maar in de string met 14 panelen op de achterzijde (west) . Deze 14 panelen zijn opgedeeld in 2 delen, 8 panelen bovenkant van het dak, hier heb ik geen last van schaduw, en 6 panelen onderzijde van het dak, deze hebben soms last van bomen schaduw. Op deze onderste 6 panelen wil ik de optimizers plaatsen. Ik zal straks een log van de stringspanning plaatsen

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je hebt gelijk, dat staat gewoon in je TS, excuus.
7 optimizers dus :)

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• erwin292
Zie
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee