Vraag

• Jeroen2289
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-01 12:24
Afgelopen week heb ik een LG C2 televisie gekocht en nu zit ik een beetje in dubio of het toegevoegde waarde heeft om mijn oude onkyo SR508 te vervangen voor een model die den nieuwste standaarden ondersteund.

Mijn setup is momenteel dus:

Onkyo SR508
KEF IQ50 front speakers(2.0 setup)
LG C2 55 televisie

Of heeft het, omdat ik 2.0 heb en geen surround, weinig toegevoegde waarde?

Alle reacties

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-02 13:36
Nul toegevoegde waarde met een stereo opstelling.

• Jeroen2289
Dat vermoede ik al, scheelt weer wat geld dan.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

Aan de andere kant, als je toch al een ontvanger hebt, is een centerspeaker erbij zetten weer wel een enorm toegevoegde waarde !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• CirclDigital
Niet echt vindt ik... een goede stereo opstelling kan prima een center simuleren. Dat gebeurt met muziek tenslotte ook. Maar het is een betere investering dan een nieuwe receiver.

[Voor 20% gewijzigd door CirclDigital op 13-01-2023 11:02]

• Jeroen2289
Nah ja het is niet zo dat ik per se iets moet uitgeven, vroeg het me meer af. De toegevoegde waarde van een 3.0 opstelling zie ik zelf niet zo, maar dat kan aan mij liggen.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:33
Ik vind juist de center altijd een grote toevoeging, dialogen kommen er over het algemeen dan zoveel beter uit.
Ik vind 2.0 of 3.0 (2.1 en 3.1) altijd echt een wereld van verschil qua geluidsbeeld.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-02 19:03
Ook met een stereo opstelling kan een receiver met de nieuwste standaard van toegevoegde waarde zijn, dit is echter afhankelijk van de apparatuur die je aansluit en op welke manier.

Met de huidige set up biedt een nieuwe receiver geen toegevoegde waarde.

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

thunder8

Het gedonder begint weer.

Dennism schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:10:
Ik vind juist de center altijd een grote toevoeging, dialogen kommen er over het algemeen dan zoveel beter uit.
Ik vind 2.0 of 3.0 (2.1 en 3.1) altijd echt een wereld van verschil qua geluidsbeeld.
Als je puur over geluidsbeeld praat, dan zijn surroundspeakers ook een wereld van verschil. Zelfs van 5.1 naar 7.1 voegt genoeg toe.

Maar dat was de vraag hier niet. ;) Als de huidige speakersetup 2.0 is, dan heeft een nieuwe receiver nauwelijks toegevoegde waarde. Je hebt geen eARC nodig, ARC is goed genoeg. Alleen als de huidige receiver te weinig power heeft om de speakers goed aan te kunnen sturen, heeft een nieuwere receiver met meer power zin.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:33
thunder8 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:16:
[...]

Als je puur over geluidsbeeld praat, dan zijn surroundspeakers ook een wereld van verschil. Zelfs van 5.1 naar 7.1 voegt genoeg toe.

Maar dat was de vraag hier niet. ;) Als de huidige speakersetup 2.0 is, dan heeft een nieuwe receiver nauwelijks toegevoegde waarde. Je hebt geen eARC nodig, ARC is goed genoeg. Alleen als de huidige receiver te weinig power heeft om de speakers goed aan te kunnen sturen, heeft een nieuwere receiver met meer power zin.
Mijn reactie ging dan ook meer in op de sub discussie gestart door heuveltje ;)
Daar de originele vraag eigenlijk al beantwoord was ;)

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:40
CirclDigital schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:41:
Nul toegevoegde waarde met een stereo opstelling.
Mag ik vragen waarom je zo'n stellige mening niet even onderbouwd?

Een receiver met nieuwe technieken, zoals Spotify/Tidal integratie heeft wat mij betreft best wat toegevoegde waarde. Wellicht is intern ook nog een en ander gewijzigd (denk aan de voeding of op versterker gebied) dan zouden je 2.0 speakers zomaar eens een stuk beter kunnen gaan klinken (of slechter.. dat moet je zelf beluisteren natuurlijk)

Uiteraard heeft de toevoeging van, bijvoorbeeld, Dolby Atmos geen zin op een 2.0 opstelling, maar zomaar roepen dat het geen waarde heeft vind ik ook wat kort door de bocht.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-02 21:10
@DonJunior Mijn Onkyo Integra steroe versterker die boven staat van 20 jaar oud klinkt in stereo beter dan mijn Marantz SR7009. Leeftijd zegt helemaal niets.

En om te streamen heb je geen nieuwe versterker nodig. Daar zijn genoeg andere makkelijke en eventueel goedkopere oplossingen voor.

Ik zou alleen investeren als je naar 5.0 of 5.1 of 7 enz wil. Ik kan daar niet zonder met films kijken. Voor stereo kan je beter een goede stereoversterker houden.

[Voor 24% gewijzigd door MotorBeast op 13-01-2023 11:35]

• DonJunior
@MotorBeast Dat kan wel zo zijn maar dat was mijn punt helemaal niet.
Prima dat jouw oude versterker beter klinkt, maar dat hoeft niet in alle gevallen zo te zijn.

Wat context:
Ik had voorheen een oude Pioneer en die heb ik een aantal jaar geleden verwisseld voor een Denon receiver, exact dezelfde speakerset klinkt met deze receiver een stuk voller en beter.

Vandaar dat ik ook niet snap dat men zonder blikken of blozen meteen roept "Null toegevoegde waarde" en vooral zonder onderbouwing, daar ging het mij meer om.

Ik snap ook wel dat je andere alternatieven hebt om muziek naar je versterker te streamen, maar dat was niet de vraag van TS.

• MotorBeast
@DonJunior Als je versterkers onderling vergelijkt moet er normaal gesproken onderling zeer weinig verschil zijn in klankkleur.(Zit ook vaak in de perceptie). Of je moet echt rommel hebben staan. Het grote verschil in klankkleur maak je normaal gesproken met de keuze van speakers. Goede speakers kan je dan ook in de Direct Modus afspelen zonder toonregelingen. Je hoort wel groot verschil vaak in stereo tussen recievers surround en puur stereo versterkers in stereo. Al moet ik zeggen dat mijn Marantz dat behoorlijk goed doet.

[Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 13-01-2023 11:44]

• CirclDigital
DonJunior schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:23:
[...]

Mag ik vragen waarom je zo'n stellige mening niet even onderbouwd?

Een receiver met nieuwe technieken, zoals Spotify/Tidal integratie heeft wat mij betreft best wat toegevoegde waarde. Wellicht is intern ook nog een en ander gewijzigd (denk aan de voeding of op versterker gebied) dan zouden je 2.0 speakers zomaar eens een stuk beter kunnen gaan klinken (of slechter.. dat moet je zelf beluisteren natuurlijk)

Uiteraard heeft de toevoeging van, bijvoorbeeld, Dolby Atmos geen zin op een 2.0 opstelling, maar zomaar roepen dat het geen waarde heeft vind ik ook wat kort door de bocht.
Omdat dat niet de vraag was....

En ondanks alle marketing praat is de praktijk vaak dat oudere versterkers/receivers van betere kwaliteit zijn dan de nieuwere modellen. Dat jij denkt verschil te horen zit waarschijnlijk grotendeels tussen je oren om je aankoop te rechtvaardigen.

Maar met een tv als bron en slechts een stereo opstelling is er met een andere receiver gewoon nul winst te behalen. De vraag was niet om aansluiting of gebruik van andere bronnen zoals Tidal.

Dus niks kort door de bocht. Allerlei aanvullende, niet gevraagde, functies toevoegen dat is pas kort door de bocht :-). En zelfs dan is een mediaspeler of iets als een chromecast een betere oplossing.

[Voor 4% gewijzigd door CirclDigital op 13-01-2023 12:25]

• MotorBeast
CirclDigital schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:22:
[...]

Omdat dat niet de vraag was....

En ondanks alle marketing praat is de praktijk vaak dat oudere versterkers/receivers van betere kwaliteit zijn dan de nieuwere modellen. Dat jij denkt verschil te horen zit waarschijnlijk grotendeels tussen je oren om je aankoop te rechtvaardigen.

Maar met een tv als bron en slechts een stereo opstelling is er met een andere receiver gewoon nul winst te behalen. De vraag was niet om aansluiting of gebruik van andere bronnen zoals Tidal.

Dus niks kort door de bocht. Allerlei aanvullende, niet gevraagde, functies toevoegen dat is pas kort door de bocht :-). En zelfs dan is een mediaspeler of iets als een chromecast een betere oplossing.
Precies. (y)

• DonJunior
CirclDigital schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:22:
[...]

.. Dat jij denkt verschil te horen zit waarschijnlijk grotendeels tussen je oren om je aankoop te rechtvaardigen.

..
..en zo kunnen we elke audio discussie helemaal kapot maken. :? :X

• MotorBeast
DonJunior schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:47:
[...]

Nee hoor. In testopstellingen is dat al vele malen bewezen. Mensen geblinddoekt laten luisteren. Als ik tegen jou zeg dat er nu een andere versterker staat terwijl het dezelfde is met blinddoek op maken jouw hersenen je zelf wijs dat het anders klinkt. Het is een feit dat versterkers onderling weinig doen met de klankkleur van jouw speakers. Lees hier de verschillende topics hieromtrent maar eens.

• CirclDigital
[...]

Dat is helemaal waar.... maakt het alleen niet minder waar.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-02 23:54

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

[...]
Het is sowieso een discussie die we hier niet gaan voeren. Ervaring leert dat dit soort discussies altijd uitlopen op modder gooien. Discussies van deze aard mogen in Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:09
thunder8 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:16:
[...]

Nu is dat laatste met gangbare modellen bijna nooit aan de orde, dus zal dat ook niet hoeven
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee