3D printing en fijn stof?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoonman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-05 14:38
Ik ben me al een tijdje aan het inlezen over 3d printing, en zou binnenkort een willen kopen. Nu kwam ik op reddit enkele discussies tegen over 3d printing, en het fijn stof dat deze printers genereren. Door wat rond te googlen kwam ik bvb dit tegen:

https://www.burr.com/asse...d-Technology-at-Texas.pdf

Op reddit vond ik ook enkele fotos van lucht kwaliteitsmeters die blijkbaar toch zeer hoge concentraties tonen rond 3d printers.

Wat denken jullie hiervan? Is er nog recent onderzoek geweest naar de risico's van deze hobby? Staat de 3d printer bij jullie op een gemakkelijk ventileerbare plaats, of gewoon naast de bureau?

https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:57
spoonman schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:24:
Staat de 3d printer bij jullie op een gemakkelijk ventileerbare plaats, of gewoon naast de bureau?
Ventileren is een lastig punt, want je hebt zeker gelijk, maar als ventilatie tocht wordt heeft dat weer invloed op het printresultaat heb ik gemerkt.

Een en ander is wel afhankelijk van type filament en mogelijk nozzle temp:

https://www.epa.gov/chemi.../3d-printing-research-epa
EPA researchers have conducted studies to examine the emissions of these filament types, finding that the different filaments release different amounts of respirable particles during the printing process. Learn more:
https://cfpub.epa.gov/si/...ab=NERL&dirEntryId=344258
Despite heterogeneity in methods, the majority of particles released were reported as ultrafine in size (i.e., <100 nm) indicating that using both acrylonitrile butadiene styrene (ABS) and poly-lactic acid (PLA) may present a risk of exposure to respirable particles. Mean PNC emitted in 3D printing tests ranged over several orders of magnitude across publications with overall means of 300,980 particles/cm3 for ABS and 65,482 particles/cm3 for PLA. Although mean PNC data were available from only 7 of the 16 papers reviewed, ABS resulted in greater particle numbers than PLA suggesting increased exposure to ultrafine particles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-05 20:16
Het ligt ook wel aan de printer.
Als het een open printer is, kan je hier een kap overheen plaatsen. (enclosure)
Je kan natuurlijk ook zelf fans en/of filters kopen/installeren om de luchtkwaliteit te verbeteren en de deeltjes weer uit de lucht te halen.

Edit: gewoon zoiets naast je printer zetten:
https://media.s-bol.com/4GpY21RYNYv2/o2ryYK/567x1200.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door GarBaGe op 13-01-2023 09:44 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Er komen inderdaad wel wat stofdeeltjes en vluchtige stoffen vrij bij het printen, maar het verschilt per filamenttype in welke concentraties dat gebeurt. PLA is naar verluid een stuk veiliger dan ABS. Een enclosure stopt al een groot deel van de verspreiding van deze stoffen. Je kan een filter in een kast zetten en dan de lucht intern circuleren. Dat doet de Nevermore filterdozen voor 3D printers ook. Dit ontwerp kan in principe in elke enclosure worden gebruikt. Dan heb je wel de filtering, maar hoef niet de printresultaten op te offeren voor een veilige omgeving. Lucht afzuigen zal de omgevingstemperatuur denk ik te veel doen dalen.

[ Voor 8% gewijzigd door ocf81 op 16-01-2023 15:43 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:38

Rmg

Maar dit is geen "3D printers genereren fijnstof" paper,maar een "als 3d printers gevaarlijke situaties veroorzaken door bijv. fijnstof loop je deze legale risico's als we het vergelijken met asbest"

[ Voor 3% gewijzigd door Rmg op 16-01-2023 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-05 22:05
3d printer geeft net zoveel fijnstof als een laser printer lijkt mij.

De ruimte goed ventileren waar de printer staat. Maar dat geldt voor meer dingen.
Zal ook nooit een printer neer zetten op een slaapkamer.

Je kan eventueel een enclosure maken met een fijnstof filter erin die de lucht naar buiten blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
  • Laatst online: 14-05 09:13
Zorg dat je je printtemperatuur zo laag mogelijk hebt, voorkom lekkage bij je nozzle.
Het minst schadelijke materiaal is PLA, ABS moet je zeker niet zonder luchtbehandeling printen.

Dat gezegd moet je überhaupt niet printen op dezelfde plek waar je werkt. Je kan heel veel mooie dingen maken met machines, maar er is niemand die je gezondheid kan vervangen.

Er is decennia geleden ook eens onderzoek geweest naar de effecten van PVC geïsoleerde kabels op de luchtkwaliteit. Hoe dat in hemelsnaam? Nou kantoren staan vol met apparatuur en computers die relatief warm worden, waardoor de weekmakers in PVC kabels (waar apparaten vol mee zitten) langzaam ontgassen.
Er is toen een proef geweest waarbij een duidelijk verschil te vernemen was in de werkprestaties van het personeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Voor goede printresultaten wil je juist een hogere printtemperatuur. Dan krijg je veel betere mechanische eigenschappen. Maar goed, een enclosure met luchtbehandeling is dan dus de oplossing.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ongetwijfeld zijn er metingen verricht die aantonen dat er (schadelijke) kleine deeltjes vrijkomen.

Zo check ik regelmatig met fijnstofsensoren de omgeving van de gewone lasercutter en makeblock laserbox op onze school (Technasium). En tijdens het snijden/graveren van b.v. houten plaatjes zie je een forse toename van de PM[x] deeltjes. (ondanks het gebruik van de voorgeschreven filter devices/afvoer).

Hetzelfde geldt b.v. bij bepaalde chemicaliën opslagkasten bij scheikunde/biologie. Ook daar ruikt het niet altijd even fris als je daar je neus insteekt.

Maar dan hoor je daar vervolgens collega's over klagen en die willen daar niet te dicht bij komen om vervolgens buiten pauze te gaan houden en hun zelfgedraaide zware sjek op te roken, of weer eens een blikje energydrink achterover slaan.
Dan vervolgens hoestend/rochelend weer binnen komen en klagen over die rare lucht... 7(8)7

Zo heb ik voor de grap wel eens een fijnstofmeter meegenomen naar een parfumwinkel. Nou, zowat alle grenswaardes werden overschreden! :Y
Zelfs in de keuken van het praktijkonderwijs worden fijnstofwaardes zwaar overschreden. Ondanks de forse afzuiginstallaties. En toch gaat iedereen met plezier koken... :+

Kortom; natuurlijk moet je je hoofd niet de hele dag in de behuizing van dit soort apparaten stoppen en diep inademen.
Maar slaan we niet een beetje door? ;)

Er zijn nog veel meer (dagelijkse) invloeden die, en ernstiger, en vermijdbaarder zijn.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoonman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-05 14:38
[b]ehtweak in "3D printing en fijn stof?"
Kortom; natuurlijk moet je je hoofd niet de hele dag in de behuizing van dit soort apparaten stoppen en diep inademen.
Maar slaan we niet een beetje door? ;)
Misschien wel, misschien niet. Ik begrijp zeker je punt dat we tegenwoordig voor alles schrik worden aangepraat. Je vind vast en zeker wel een youtube filmpje waar in grote letters DONT EAT BROCCOLI op de thumbnail staat. Maar anderzijds: Je hoort vandaag de dag nog altijd bouwvakkers met bijna dezelfde verwoordingen als die van u hierboven redeneren over asbest, waar toch al het een en het ander bewezen is. En weet je wat? Velen van hen zijn ondertussen gepensioneerd, en hebben nog altijd nergens last van. Individuele anekdotes hebben eigenlijk weinig waarde.

Vandaar dat ik mij dus afvroeg of er eigenlijk al onderzoek naar gedaan is.

Edit: ik heb het voor de lol eens getest, en er zijn idd genoeg filmpjes waar de titel suggereert dat broccoli gevaarlijk is 😁

[ Voor 13% gewijzigd door spoonman op 22-01-2023 14:04 ]

https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azbest
  • Laatst online: 14-05 09:13
Geen idee hoeveel tijd je hebt, maar dit is één van de meest recente studies:
https://chemicalinsights....Toxicity-Report_final.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playmaster
  • Laatst online: 15-05 08:30
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand een goede ventilatiesysteem heeft. Ik heb sinds 1 week een 3d printer. Ik gebruikt PLA om te printen maar ik merk dat ik niet in dezelfde ruimte kan zijn als waar ik aan het printen ben. Ik krijg direct last van mijn luchtwegen en een vreemd gevoel op mijn tong. Ik heb 2 ramen en een deur open staat waar ik print.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Playmaster schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:02:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand een goede ventilatiesysteem heeft. Ik heb sinds 1 week een 3d printer. Ik gebruikt PLA om te printen maar ik merk dat ik niet in dezelfde ruimte kan zijn als waar ik aan het printen ben. Ik krijg direct last van mijn luchtwegen en een vreemd gevoel op mijn tong. Ik heb 2 ramen en een deur open staat waar ik print.
Als je daar zo veel last van hebt zou ik een behuizing maken en daar een luchtfilter zoals een Nevermore in zetten. overigens kan je ook voor kant-en-klare oplossingen gaan, maar tegen een prijs.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playmaster
ocf81 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:30:
[...]

Als je daar zo veel last van hebt zou ik een behuizing maken en daar een luchtfilter zoals een Nevermore in zetten. overigens kan je ook voor kant-en-klare oplossingen gaan, maar tegen een prijs.
Ja zoiets dacht ik ook. Misschien gewoon eerst zo’n tent proberen. Kan evt een losse luchtfilter in zoals de anycubic airpure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:26
Ik heb hem op zolder staan, waar ook de centrale afzuigunit van het huis zit. Met een geprinte klep kan ik deze ook laten afzuigen in behuizing van de printer. Een kleine onderdruk zorgt er al voor dat de fijnstof niet in de ruimte verdwijnt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playmaster
LordSinclair schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:54:
Ik heb hem op zolder staan, waar ook de centrale afzuigunit van het huis zit. Met een geprinte klep kan ik deze ook laten afzuigen in behuizing van de printer. Een kleine onderdruk zorgt er al voor dat de fijnstof niet in de ruimte verdwijnt.
Dat klinkt ook wel als een idee. Heb je toevallig een foto hoe dat er dan uitziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Playmaster schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:00:
[...]

Dat klinkt ook wel als een idee. Heb je toevallig een foto hoe dat er dan uitziet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8d00hUq6aw0rPH98bb9wn7ZZEI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0ZMtWz9NF8hpxVCOEpazmpLW.png?f=fotoalbum_large

Het deel van de wit flexibele buis naar de behuizing heb ik geprint, en daar zit dus ook de klep in die ik open en dicht kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playmaster
LordSinclair schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:06:
[...]

[Afbeelding]

Het deel van de wit flexibele buis naar de behuizing heb ik geprint, en daar zit dus ook de klep in die ik open en dicht kan zetten.
Nice. De lack enclosure. Heb je de slang op een extra pijp gezet van de afzuiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Playmaster schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:20:
[...]

Nice. De lack enclosure. Heb je de slang op een extra pijp gezet van de afzuiging?
Ja, ik had nog openingen over op m'n ventilatiebos dus daar zit die op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playmaster
En welke staat erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambcg
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09-06-2023
Voor een FDM printer zal ik zeker een enclosure kopen/maken. Door de jaren heen heb ik best veel gekloot met 3D printers en ik merk het altijd als ik een tijdje in dezelfde kamer zit waar ook mijn FDM printer bezig is.
Dan krijg ik keelpijn en last van de luchtwegen.

Daarom heb ik een kast gebouwd waar 2 printers in passen. Omdat ik in een flat woon en de CR10S veel lawaai maakt heb ik ook maar geluidsisolatie toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02rPjTmD2NVAAvexgjbPhgBk6QU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oeMt6ZRviJ0rIhm0mY4ssWDH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/no2gYZIizxrh2d_R6hb9cx0j2dQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UIMLpiT6bPqvwF24H96TIvW0.jpg?f=fotoalbum_large

Er zitten 2 ventilatoren in. De luchtafvoer gaat via waar vroeger een gaskachel zat naar buiten.

Dus als je van plan bent in de zelfde ruimte te gaan printen als waar je ook leeft zou ik wel een kast kopen/maken.
Het hoeft niet zo duur te zijn, ik heb deze kast gebouwd van onder andere kringloop hout. Als je geen geluidsisolatie nodig hebt is het nog goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playmaster
Ziet er goed uit. Ik wil ook een kast maken maar twijfel nog over de afvoer. Een hepa & koolstof filter is een optie maar ik voer liever af naar buiten. Ik heb alleen nog geen goede oplossing gevonden voor ventilatie door een raam naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jin Teo
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11-05-2023
Hoeveel en welk model koopt u?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playmaster
Jin Teo schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:40: