Toon posts:

Unraid-server bouwen: oude zelfbouw, of refurb workstation?

Pagina: 1
Acties:

• supertanno
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-02 21:41
Al een paar jaar wil ik een thuisserver bouwen met Unraid, om zo mijn mediabibliotheek veilig en redundant op te slaan en een Plexserver te draaien. De afgelopen twee jaar heb ik geleidelijk mijn desktop geüpgradet, waardoor ik nu de volgende componenten heb liggen:

- Intel Core i5-8400
- Corsair RM 550X
- Cooler Master Hyper 212X
- Asrock Z370 Pro4

Ik overweeg al een tijdje om deze componenten in een server te gooien samen met wat er nog mist (zie de NAS wenslijst op mijn profiel) en mijn huidige GTX 1060 wanneer die later dit jaar vervangen wordt. MAAR, vandaag kwam ik deze video tegen waaruit ik de conclusie trok dat workstations met server-grade hardware uit hetzelfde tijdperk niet heel duur zijn. Met een aantal van de componenten van mijn wenslijst zou ik hiermee hetzelfde kunnen bereiken.

Het lijkt mij echter wel duurder, maar dit weet ik niet zeker. Wat kan ik beter doen: de componenten verkopen, een oude workstation kopen en eventuele benodigde upgrades daarop doen; of kan ik beter mijn bestaande componenten gebruiken? Mijn belangrijkste overwegingen zijn:

- Geluidsproductie
- Prestaties (Plex' 4K-transcoding vraagt wat rekenkracht)
- Energieverbruik

Wat is jullie advies?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:14
Het is niet makkelijk hier een antwoord op te geven.
Wat vind je werkelijk belangrijk?

Als je goedkoop en betrouwbaar Plex wilt draaien voor je mediabibliotheek en je suggestie is om 3x 2TB te gebruiken...
Waarom dan niet kijken naar bijvoorbeeld een Synology DS220+ (a EUR 300) en 2x 4TB harddisk (a EUR 90 per stuk).
Dan ben je ongeveer EUR 500 verder en heb je een nieuw en betrouwbaar opslag met mogelijkheden voor Plex.

Het grootste probleem met 2e hands hardware (ook serverhardware en workstation hardware) is de betrouwbaarheid.
Vaak heeft dat spul reeds jaren 24/7 gedraaid.
Daarnaast is de snelheid van een 4 jaar oude server ook niet meer zo goed als wat je nieuw kan kopen.
Ook is de geluidsproductie vaak behoorlijk en het stroomverbruik ook.

Wil je graag leren en zelf knutselen, dan is dat een prima optie.
Maar dan moet je "veilig" niet zo serieus nemen, want als er iets mis gaat kan je je data kwijtraken.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-02 10:48
Hoi, wil ook een servertje bouwen.. ik heb nu een mciroserver gen8 van HP, op zich leuk systeem met 4 disks
Maar de transcoding is puur op CPU , dus wil toch overgaan op GPU, ook omwille van vebruik

Synology DS923+ is een nogo, de DS920+ , deze worden gewoon nog VEEL te duur verkocht

Daarom mss toch maar zelfs iets bouwen, wil er unraid of esx op draaien

Heb je al iets kunnen maken?

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-02 23:50

PuijkeN

euhm ?

Ik denk dat jou hardware die je overhebt redelijk perfect is om een server te bouwen .. waarschijnlijk zelfs iets te krachtig maar afhankelijk van het moederbord en voeding kan het best zuinig zijn.

Ik zou je aanraden om eens in het zuinige server topic te kijken: Het grote zuinige server topic - deel 3

- 8th gen Intel is vrij zuinig op idle, maakt weinig verschil of het een i3 of i5 is normaal
- de voeding kan meevallen, PicoPSU is vaak zuiniger maar is een extra investering en is afhankelijk van het aantal schijven en het type schijven dat je wil aansluiten (2.5" vs 3.5")
- moederbord weet ik niet, is prestatiegericht dus vermoedelijk niet het zuinigste, maar je kan vast wel veel tweaken en kijken hoe zuinig het is

- voor Plex 4k transcoding heb je in elk geval een PlexPass nodig - je kan dan hardware decoding doen en dat kan makkelijk op je i5 (hier draait een i3-8100 en die kan makkelijk enkele 4k streams transcoding met de Intel GPU - maar dus PlexPass vereist)

Verder is Unraid redelijk easy om in te stappen, alles is overzichtelijk en bereikbaar via een handige GUI, met wat basiskennis kom je eigenlijk heel ver (storage, VM's, docker containers, ...).

PVOutput

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-02 23:50

PuijkeN

euhm ?

NoFate schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 19:31:
Hoi, wil ook een servertje bouwen.. ik heb nu een mciroserver gen8 van HP, op zich leuk systeem met 4 disks
Maar de transcoding is puur op CPU , dus wil toch overgaan op GPU, ook omwille van vebruik

Synology DS923+ is een nogo, de DS920+ , deze worden gewoon nog VEEL te duur verkocht

Daarom mss toch maar zelfs iets bouwen, wil er unraid of esx op draaien

Heb je al iets kunnen maken?
Ook hier, heeft de CPU een iGPU ingebouwd ? Indien ja -> PlexPass en hardware transcoding.

PVOutput

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-02 10:48
Nee, de Xeon 1265 heeft geen igpu, daarom dus op zoek om deze hardware te vervangen, want is een stroom vreter
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee