Zonnepanelen met Oost-West uitbreiden én warmtepomp ..

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-07 22:05
In mrt 2021 hebben we 24 panelen op Zuid laten leggen. (355WHT Growatt 7000)
In 2022 heeft dit 9.400 kWh geleverd.
Ons gemiddelde totaalverbruik stroom is 7.000kWh waarvan 5.000kWh eigen verbruik en 2.000kWh derden wat vergoed wordt.
Goed om te weten, we hebben nog steeds de draaischijfmeter.
Waarom dan uitbreiden
1. De ruimte is er.
2. Daarbij, ik verwacht dat op termijn zonnestroom leveren met een zuid ligging steeds minder rendabel wordt. Met steeds meer zonnepanelen zal er een moment komen dat het op piek opbrengstmomenten stroom leveren niet meer interessant is.
Dus het idee om Oost-West te gaan met een dakhoek van 36° en jaarrond vrij van bomen.
3. Aanschaf warmtepomp. Ik wil naar een hybride systeem en hoop 20.000kWh warmte daar te halen. Met een COP van 4 is daar 5.000kWh stroom voor nodig. Dan dus nog 3.000 tot 4.000 kWh stroom nodig om jaarrond zelfvoorzienend te zijn.

Offerte.
Onderstaande foto van onze woonboerderij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOyJJd4fS8YC7BqUaWJ7aDIU4qg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ajHORmw8RckvTVvTvD50huOj.jpg?f=user_large
Onderstaande de offerte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57p5rryaQuVw26zr_Bfc33INuDQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M37aUrx6EZNaWGPlSdW2MM9T.jpg?f=user_large

De theoretische opbrengst is dan 410 x 16 x 0,85 (NL factor) = 5.576kWh opbrengst. Dan zitten we een stukje onder onze aansluiting (3x25) en met oost-west geen stapeling van middagpiek.

Nu rekenen.
Nu krijgen we 10ct / kWh. (greenchoice) Dus dan zou het dan bij totaal terug leveren 5.576x 0,10 ct= 557,- / jaar leveren. Terugverdientijd is dan dus niet best eigenlijk. 8.000 / 557,- = 14 jaar terugverdientijd.

Stel ik zet de stroom om in verwarming.
20.000kWh / 7 (calorische energie / L propaan) = 2.875L Propaan x 0,96 ct = 2.760 Euro besparing.
8.000,- / 2.760,- = 2,89 terugverdientijd in jaren. Excl. aanschaf warmtepomp van 5-6KW.

Rekenen met aanschaf Nefit Enviline Hybride-split wat in totaal wel zeker 6.000,- zal gaan worden.
In totaal kost het dan 8.000,- + 6.000,- = 14.000,- aanschaf.
Met een jaarbesparing van 2.760,- is de terugverdientijd 5 jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HDFXQMbOJnIfvtecJCVmJ9pT88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EhFAfiQEdreTYBYDkYf83gvh.jpg?f=fotoalbum_large

Addertje
Mijn persoonlijke dilemma: we stoken nu 16.000kWh aan hout. Dat wil ik gaan afbouwen. kost nu wel 'niets' (ja, arbeid, benzine, olie en ruimte) en in het laaste zit mijn probleem eigenlijk. Ik heb de ruimte in de loods/kapschuur nodig waar nu houtopslag is.

Vraag
Naast het stukje over kachelhout, zijn er gaten te schieten in mijn gedachte; verkeerde aannames of gaat stroom weer terug naar 20 cent?
Of kan ik beter tot 2025 / 2026 wachten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08-07 13:14
geeft geld stoppen in isolatie verbeteren of je energie-slurpers aanpakken niet een nog beter rendement?

piek PV opwek en piek warmtevraag blijven een half jaar uit elkaar liggen he?
Weet je je warm water verbruik? een warmtepompboiler kan misschien ook interessant zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door MSXBas op 12-01-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
Vergeten te noemen.
Situatie gezin 5 personen, opgroeiende kinderen. Wonen in het buitengebied. Kapisolatie van 2010, spouwisolatie van 2012 en standaard dubbelglas. Ik denk wel behoorlijk bij de tijd, weinig meer te doen.
Wel: Kantoor aan huis, 2 pc's 2 NAS, met airco/warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 23:05
Zorg dat het warmtepomp deel van een hybride systeem zwaar genoeg is om na realistische aanpassingen zonder de steun van de CV de vraag aan te kunnen. Anders staat vervanging nu al aan de horizon en dat zou zonde zijn.
Dat heb eventueel met steun van verwarmende airco’s indien dat voldoende comfort geeft.

Prijstechnisch (ping @Uszka) zit deze offerte amper onder de (duurdere, grotendeels vergelijkbare) solaredge offertes bij 2 andere forum leden vandaag. Solaredge is met 8 per richting echter geen geweldige oplossing: het is dus okay om hiervoor te gaan.

En ik zit voor 21ct bij powerpeers, @the noise , dat maakt je berekening erg veel mooier.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:26

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@the noise voor je warmtepompplannen is je afgifte erg belangrijk (en de afgifte temperatuur).
Ik plug Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic nog eens, en verder met @Ronald eens: elke warmtepomp kan hybride werken, kies er eentje die op het pad naar propaan/houtloos past (hoewel, propaanloos hoeft natuurlijk niet, een kilo R290 is prima).
Een 10-12 kW monoblock kan en mag je zelf doen (split niet), dat scheelt wachten en minimaal €2k.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
Ik wil zeker op termijn denken.
(woon hier al 47 jaar, ouders hiernaast in de seniorenwoning waar we zelf ooit in terecht komen denk ik en dan waarschijnlijk een van de kinderen in dit huis)
Offerte ok, fijn.
Propaan tank is voor zowel huis ouders, ons huis en winkel/magazijn. Dus propaan blijft nog wel even.
Qua afgifte, beneden bijna alles vloerverwarming. Ik moet nog wel verder verdiepen in de materie icm propaan.
Ik snap nog niet waarom je schrijft over 10-12kW, dat is wat ruim bemeten lijkt me.? Die zijn namelijk pittig duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 23:05
20000kWh / 1650 draai uren is een vuistregel
Daarom noemt @Proton_ die waardes.

Propaan is wat lastig om verbruik op dagbasis te weten te komen ;)?

Extra toetsing zou zijn de koude december week. Dat kan via graaddagen model ook geëxtrapoleerd worden naar Warmtevraag

Vloerverwarming is zo ongeveer per definitie geschikt voor full electric warmtepomp. Vraagt hooguit aanpassen verdeler

[ Voor 33% gewijzigd door Ronald op 12-01-2023 22:05 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1