Toon posts:

Ik wil een warmtepomp! Oud huis, bomen/bos-situatie

Pagina: 1
Acties:

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-01 17:25
Hoi! Wij zijn aan het kijken naar een warmtepomp. Ik heb zoveel mogelijk de info uit de FAQ proberen te volgen.

Verbruik
We wonen pas kort in het huis, dus ik heb helaas geen metingen van een heel jaar. Hierbij van wat ik wel heb:

Oktober: 62 m³
November: 125 m³
December: 256 m³
Januari (tot vandaag): 42 m³

Verwarming

Op de kelderverdieping (keuken) is vloerverwarming. Hier zit nog een aparte aanbouw aan, waar ook vloerverwarming zit, dus een vrij groot oppervlak. Ik schat zo'n 70-80 m2. Omdat we het zelf niet hebben aangelegd en het al in het huis zat, weet ik helaas geen verdere info hier over. Op de begane grond en eerste verdieping zijn er radiatoren (met nog 'domme' radiatorknoppen, geen thermostaatknoppen). In totaal zijn er op begane grond en eerste verdieping 5 radiatoren. We hebben nog niet geprobeerd op 45 graden watertemperatuur te stoken.

Sanitair

We hebben een bad, maar gebruiken dit praktisch nooit. Daar hoeft wat ons betreft dus niet per se rekening mee gehouden te worden. We douchen nu met z'n tweeën maar willen op de toekomst voorbereid zijn voor als er meer gezinsleden zijn ;). Er is geen DWTW.

Isolatie
Het huis is bijna 100 jaar oud, en heeft (als ik alle info op internet moet geloven) geen spouwmuur (om-en-om gemetselde stenen). Het heeft een plat dak (geen dakisolatie mogelijk) en geen kruipruimte. Dat kunnen we dus allemaal niet isoleren. Wel hebben we overal dubbel glas. We zijn nog een warmtecamera aan het zoeken om te kijken of dit ergens vervanging behoeft.

Ruimte binnen/buiten
We kunnen ruimte maken voor een boiler als dat nodig is, en we hebben plek voor een binnenunit We kunnen ook een buitenunit plaatsen, of aan de zijgevel, of op het plat dak (maar liever niet omdat we daar het liefst zoveel mogelijk zonnepanelen leggen).

Warmtepompvoorkeur
L/W: uiteraard het best of all worlds. Stil is denk ik iets minder belangrijk als hij aan de zijgevel komt. Op een of andere manier integratie in HA zou mooi zijn.

Installatie
Door installateur

Vragen

Dat gezegd hebbende, zit ik met de volgende vragen.

- Het verbruik is heel moeilijk te schatten, dat begrijp ik. Als ik het verbruik neem van de 3 maanden die ik volledig heb, zou dat geëxtrapoleerd naar 12 maanden neerkomen op 1200 m³, maar er zat natuurlijk wel een hele koude december bij. Ik twijfel dus of ik beter hoger of lager kan schatten, dus eerder richting 7,5 KW of dat 5 echt wel voldoende moet zijn.

- Hybride of all electric? Als ik het goed begrijp is het voordeel bij hybride dat we geen SWW-oplossing hoeven te nemen, en we het gasfornuis kunnen blijven gebruiken (we hebben een heel mooi gasfornuis waar we erg blij mee zijn ;) ). Nu lees ik hier en daar dat de besparingen bij hybride echter behoorlijk kunnen tegenvallen. Ik twijfel dus heel erg wat de beste optie is. Ook lees ik over oplossingen die van hybride uiteindelijk naar all-electric kunnen worden omgebouwd, maar dat dit eigenlijk niet aan te raden is omdat dit toch wat minder spul is.

- Monoblock of split? Ik heb de info in de FAQ gelezen. We hebben geen goed geïsoleerde nieuwbouwwoning, dus dat voordeel van een split valt af. Als ik het goed begrijp heeft een monoblock nog minder ruimte nodig dan een split, en dan dus eigenlijk als enige nadeel dat het kapot kan vriezen bij stroomuitval tijdens vorst. Mis ik dan zaken?

- Welke? Er zijn zoveel verschillende merken en mogelijkheden. Ik heb de topics van een aantal pompen bekeken, maar kom er nou niet echt achter wat de voor- of nadelen van bepaalde merken zijn. Hebben jullie ideeën waar ik rekening mee moet houden?

- Welke installateur? Ik zie dat er voornamelijk installateurs zijn van een bepaald merk. Ik hou het liefst alle opties open, of is dat dom? Nu zie ik dat er veel "onafhankelijke" partijen zijn, maar die blijken vaak gewoon deals te hebben met 1 fabrikant. Wat raden jullie aan om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen?

Heel veel dank voor het meedenken!

[Voor 4% gewijzigd door --Christiaan-- op 12-01-2023 12:52]

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:59
2 weken van December waren koud, niet eens heel erg koud. Tot nu toe hebben we een zeer zachte winter. Maar met klimaat veranderingen is de vraag of we ooit nog echt strenge winters krijgen.

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-01 19:51
Het heeft een plat dak (geen dakisolatie mogelijk)
Verklaar je nader? Ik kan me geen plat dak voorstellen dat niet geisoleerd kan worden. De basisregel is isoleren, isoleren, isoleren en isoleren en dan pas naar de warmtebron kijken.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• --Christiaan--
The-Source schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:15:
2 weken van December waren koud, niet eens heel erg koud. Tot nu toe hebben we een zeer zachte winter. Maar met klimaat veranderingen is de vraag of we ooit nog echt strenge winters krijgen.
Dat klopt, maar ik heb het verbruik in okt/nov/dec / 3*12 gedaan. We hebben natuurlijk nog wat winter te gaan, maar ook heel wat warme maanden waarbij het verbruik lager zal liggen.
hesselbeertje schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:23:
[...]

Verklaar je nader? Ik kan me geen plat dak voorstellen dat niet geisoleerd kan worden. De basisregel is isoleren, isoleren, isoleren en isoleren en dan pas naar de warmtebron kijken.
Dat gaf een partij aan die ik om een offerte heb gevraagd voor isolatie, omdat water dan niet weg zou kunnen lopen en het isolatiemateriaal gaat rotten.

• hesselbeertje
--Christiaan-- schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:25:
[...]

Dat gaf een partij aan die ik om een offerte heb gevraagd voor isolatie, omdat water dan niet weg zou kunnen lopen en het isolatiemateriaal gaat rotten.
Vreemde opmerking. Bij isolatie van binnen uit is condens (en houtrot) inderdaad een uitdaging. Bij isolatie van buitenaf (een warm-dak constructie) kan eigenlijk alles. Soms een uitdaging met de hoogte van de boeien, maar dat zijn details en ook daar zijn oplossingen voor.

[Voor 14% gewijzigd door hesselbeertje op 12-01-2023 13:27]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-01 17:29
WP zie ik zelf als een verkeerde stap in jouw situatie. Je wilt eerst warmteverlies beperken, want dat helpt bij elke verwarmingsbron. Je begint daarom met isoleren, dan volgt een alternatief. Als je het andersom doet heb je 2 problemen: 1) het wordt alsnog een duur grapje en 2) je WP is te groot bemeten.

Kortom: goed dat je een WP wilt, maar je start bij de finish, en dat lijkt mij niet heel verstandig :)
hesselbeertje schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:26:
[...]

Vreemde opmerking. Bij isolatie van binnen uit is condens (en houtrot) inderdaad een uitdaging. Bij isolatie van buitenaf (een warm-dak constructie) kan eigenlijk alles. Soms een uitdaging met de hoogte van de boeien, maar dat zijn details en ook daar zijn oplossingen voor.
Vind het zelf ook wat gek. Kan dit mij hooguit voorstellen als er direct een dampdichte laag op b.v. hout ligt. Dan sluit je doortrekkend vocht op, maar zonder meer informatie is hier nu niet veel over te zeggen.. Een platdak is altijd te iosleren, kan het niet van binnenuit, dan kan het van buitenuit (is wel een stuk duurder uiteraard)

[Voor 47% gewijzigd door ID-College op 12-01-2023 13:28]

• hesselbeertje
ID-College schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:27:

[...]

Vind het zelf ook wat gek. Kan dit mij hooguit voorstellen als er direct een dampdichte laag op b.v. hout ligt. Dan sluit je doortrekkend vocht op, maar zonder meer informatie is hier nu niet veel over te zeggen.. Een platdak is altijd te iosleren, kan het niet van binnenuit, dan kan het van buitenuit (is wel een stuk duurder uiteraard)
Bij isolatie van buitenaf kun je direct ook de dakbedekking meenemen, ben je weer voor 30 jaar klaar.

Niet isoleren is nog veel duurder. Je moet een veel grotere (en dus duurdere!) WP kopen, en ieder jaar energie inkopen om het verlies te compenseren. En dan hebben we het nog niet over wooncomfort.

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 30-01 17:16
Zonder verbruik kan je niet berekenen hoe groot de warmtepomp moet zijn.
- heb je bij de aankoop geen informatie gehad over vierkante meters, historisch verbruik en energielabel?
Is het gewoon dubbel glas of al HR(+)(+)(+)?

Voorzetwanden en isolatie op het dak is meestal wel mogelijk.

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:47
Ik zou inderdaad focussen op isoleren, en een jaartje afwachten om te zien hoe je gasverbruik uitpakt. Je kan best ook je huis wat leren kennen, bv hoe zit het met je afgiftevermogen? Dan heb je, als je geen warmteverliesberekening laat maken, ook meer zekerheid over het benodigde vermogen voor een eventuele wp. Als je zaken gaat verbouwen dan kun je wel al bepalen wat een goede plek zou zijn voor een WP, en dan zelf de nodige voorbereidingen aanbrengen. Denk bv aan 32mm cv-leidingen tussen de plek van de wp en de vloerverwarmingsverdeler, utp-kabels, 2 stroomkabels met elk een eigen groep, thermostaat datakabel, etc. Op die manier wordt je overstap naar een wp veel simpeler, zonder dat je weer moet gaan breken.

Ik zou gewoon voor een all electric warmtepomp gaan, die op zichzelf je huis al voldoende warm krijgt. Als dat dan ook blijkt in de praktijk, kun je simpelweg je gasketel laten weghalen.

• JoostdeSuproost
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:53
hesselbeertje schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:26:
[...]

Check ook even dit forum op Tweakers: (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Wij wonen in een monumentaal(!) huis uit 1928; hier is het lastig warm te krijgen. We zijn echt aan het onderzoeken wat we kunnen doen, zonder al te veel gekke dingen zoals breken en wat mogelijk is binnen de richtlijnen van de Monumentenzorg.

Daarnaast hebben wij ook een dikke muur, met iets van spouw. Uiteindelijk heb ik geleerd dat het beter is om een steen weg te halen, dan het internet te geloven. Ik zit ook een beetje te hopen dat deze ontwikkeling een enorme spurt maakt: https://www.brightlands.c...de-wereld-van-de-isolatie.

[Voor 19% gewijzigd door JoostdeSuproost op 12-01-2023 16:24]

• --Christiaan--
Dank voor jullie input. Juist hierom vroeg ik om hulp, en is het fijn om iets onafhankelijks te horen in plaats van iemand die iets wil verkopen. Ik ga eerst eens verder kijken naar isolatie, daar valt veel te winnen, zo is duidelijk :).

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:59
Ik sluit mij aan bij vorige posters. Isoleren en Isoleren. Wanden aan de binnenkant. Dak aan de buitenkant. Vloer kan niet, maar wordt dan een mooie buffer.
Ik lees bos etc in de titel. Dus geen zonnepanelen, maar vaak wel mogelijk een houtkachel zonder dat buren daar last van hebben als je goed stookt. Dat is een mooie mogelijke reservebron als de capaciteit van de warmtepomp toch te wensen overlaat.

VW ID3

• JoostdeSuproost
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:53
--Christiaan-- schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:28:
Dank voor jullie input. Juist hierom vroeg ik om hulp, en is het fijn om iets onafhankelijks te horen in plaats van iemand die iets wil verkopen. Ik ga eerst eens verder kijken naar isolatie, daar valt veel te winnen, zo is duidelijk :).
Het is belangrijk om het huis te doorlopen en een plan te maken waar je winst ligt. Vergeet ook de thermische effecten niet. Een huis heeft al jaren natuurlijke ventilatie. Door op een gegeven moment zaken te veranderen, kan dat op lange termijn effect hebben. Goed om daar mee bezig te zijn.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:10
Warmtevraag op jaarbasis extrapoleren kan met mindergas.nl en hoe meer meterstanden hoe beter dat gaat - dat beetje vinger in de wind vermenigvuldigen zou ik geen geld op inzetten

En enkelsteens is ook te isoleren. Binnen of buiten langs na constructie berekening vanwege vocht huishouding.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee