Toon posts:

Is mijn huis geschikt voor een hybride ketel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DVL14
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:59
Ik ben een behoorlijke leek en heb weinig verstand van isolatiewaardes dus vandaar dat ik hier mijn vraag stel:

Huis: bouwjaar 1958. 110m2 tussenwoning.
In 2012 door ons gekocht en verbouwd. Zolder is toen geïsoleerd maar hoe goed weet ik niet. Alle ramen zijn dubbel glas maar de meesten zijn oud dubbel glas. Dat voel je ook als het echt koud buiten is.

In 2017 hebben wij het huis gedeeltelijk verduurzaamd door: 12x300kw zonnepanelen te plaatsen en die leveren gemiddeld zo’n 2900kw per jaar op (ligging zuidoosten) Dat is ook ons gemiddeld verbruik per jaar. Daarnaast de spouwmuur laten isoleren met parels en de bodem van de kruipruimte laten vullen met van die piepschuim achtige vlokken (kan het niet anders omschrijven) er waren te veel leidingen onder de vloer om daar de isolatie op aan te brengen.

In 2022 hebben wij 975m3 gas gestookt. 2 volwassen en een 6 jarige. De ketel hing er al toen wij het huis hebben gekocht dus die is dus al ruim 10 jaar oud. De afgelopen jaren stookte wij iets meer dan 1100m3 maar ben er meer op gaan letten. Dus de verwarming nooit hoger dan 18 graden overdag en in in de nacht op 15. De radiatoren uit het huis zijn nog de oude die er nog hingen toen wij het huis hebben gekocht. Wij hebben ze alleen gesloten zodat ze weer mooi wit zijn.

Nu heeft de ketel al wat reparaties gehad en ik verwacht over een aantal jaar wel aan de beurt te zijn om een nieuwe te kopen. Is mijn huis geschikt voor een hybride ketel? Moet ik de bestaande oude (6x) radiatoren vervangen voor modernere die beter geschikt zijn voor een hybride ketel? En hoeveel zou dit ongeveer moeten kosten?

Ik zou graag in de toekomst ook de kozijnen en ramen (triple glas) vervangen maar dat geld hebben wij nu niet. Dat wordt een hele kostbare ingreep.

Alle reacties

• Bleh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 16:29
Eigenlijk moet het huis goed geïsoleerd zijn voordat je aan een warmtepomp begint. Dat verdiend zich terug in besparing en comfort.
Ik heb weleens begrepen dat onder 1200m3 verbruik een hybride niet veel zin heeft. Die bron vind ik niet zo snel, maar hier hebben ze het over 1000m3 https://energieloketrivie...en-laag-gasverbruik-hebt/

Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:11

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Bij ingrijpende renovaties en verbouw is met diverse wettelijke bepalingen rekening te houden,
o.a.https://www.rvo.nl/onderw...e-eisen-verbouw-renovatie hierin is de "Systeemeisen technische bouwsystemen - EPBD III" richtlijn verwerkt. Ik ben er ook niet zo in thuis, maar het lijkt nogal impact te kunnen hebben.
Bijvoorbeeld bij vervangen van de warmteopwekker, meer dan xx% van de radiatoren vervangen, meer dan 25% van de gebouwschil veranderen etc..
Uitvoerende partijen (installateur, kozijnenbouwer, evtl aannemer) weten er hopelijk meer over
en zeker de gemeente welke in principe toezichthouder is (maar niet handhavend zal optreden).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
dunklefaser schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:11:
Bij ingrijpende renovaties en verbouw is met diverse wettelijke bepalingen rekening te houden,
o.a.https://www.rvo.nl/onderw...e-eisen-verbouw-renovatie hierin is de "Systeemeisen technische bouwsystemen - EPBD III" richtlijn verwerkt. Ik ben er ook niet zo in thuis, maar het lijkt nogal impact te kunnen hebben.
Bijvoorbeeld bij vervangen van de warmteopwekker, meer dan xx% van de radiatoren vervangen, meer dan 25% van de gebouwschil veranderen etc..
Uitvoerende partijen (installateur, kozijnenbouwer, evtl aannemer) weten er hopelijk meer over
en zeker de gemeente welke toezichthouder is.
Zolang je geen omgevingsvergunning nodig hebt kijkt werkelijk niemand erna…
De meeste installateurs plaatsen dat ding en verder niks, zelfs nieuwbouw wordt nog stelselmatig slecht ingeregeld.

https://www.installatie.n...we-waterzijdig-inregelen/

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:04

CR1992

Thor

DVL14 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:57:
Ik ben een behoorlijke leek en heb weinig verstand van isolatiewaardes dus vandaar dat ik hier mijn vraag stel:

In 2012 door ons gekocht en verbouwd. Zolder is toen geïsoleerd maar hoe goed weet ik niet. Alle ramen zijn dubbel glas maar de meesten zijn oud dubbel glas. Dat voel je ook als het echt koud buiten is.

In 2017 hebben wij het huis gedeeltelijk verduurzaamd door: 12x300kw zonnepanelen te plaatsen en die leveren gemiddeld zo’n 2900kw per jaar op (ligging zuidoosten) Dat is ook ons gemiddeld verbruik per jaar. Daarnaast de spouwmuur laten isoleren met parels en de bodem van de kruipruimte laten vullen met van die piepschuim achtige vlokken (kan het niet anders omschrijven) er waren te veel leidingen onder de vloer om daar de isolatie op aan te brengen.

In 2022 hebben wij 975m3 gas gestookt. 2 volwassen en een 6 jarige. De ketel hing er al toen wij het huis hebben gekocht dus die is dus al ruim 10 jaar oud. De afgelopen jaren stookte wij iets meer dan 1100m3 maar ben er meer op gaan letten. Dus de verwarming nooit hoger dan 18 graden overdag en in in de nacht op 15. De radiatoren uit het huis zijn nog de oude die er nog hingen toen wij het huis hebben gekocht. Wij hebben ze alleen gesloten zodat ze weer mooi wit zijn.

Nu heeft de ketel al wat reparaties gehad en ik verwacht over een aantal jaar wel aan de beurt te zijn om een nieuwe te kopen. Is mijn huis geschikt voor een hybride ketel? Moet ik de bestaande oude (6x) radiatoren vervangen voor modernere die beter geschikt zijn voor een hybride ketel? En hoeveel zou dit ongeveer moeten kosten?

Ik zou graag in de toekomst ook de kozijnen en ramen (triple glas) vervangen maar dat geld hebben wij nu niet. Dat wordt een hele kostbare ingreep.
Ik vrees dat je al lage temp convectors moet zetten. Je kunt is proberen zondag of maandag je ketel temp op 45 graden te zetten. Vanaf zondag is het kouder. Krijg je uw kamer niet warm dan zul je op zijn minst convectoren moeten zetten. Ik ben ook van plan om dit te doen

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@DVL14 in tegenstelling tot de simplistische berekeningen is warmtepompgeschiktheid eigenlijk alleen afhankelijk van de verwarmingswatertemperatuur.
(dus ik ben het oneens met @Bleh! ).
1200 m³ is dan all-electric te vervangen door een 7 kW warmtepomp, zo'n buitenunit is nog wel te doen. Dus het vervangen van radiatoren richt zich op het verlagen van de benodigde watertemperatuur door overcapaciteit. Dat kan met T33, fan boosters, dure convectoren, vloerverwarming...

Hybride is een nuttige tussenstap, als het all-electric niet in de weg staat. Een 4 kW unit is voor jou dus zonde, want die heeft geen rol meer als je de ketel daadwerkelijk eruit gooit.

Zie ook het FAQ topic.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• DutchWing
  • Niet online
CR1992 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:33:
[...]

Ik vrees dat je al lage temp convectors moet zetten. Je kunt is proberen zondag of maandag je ketel temp op 45 graden te zetten. Vanaf zondag is het kouder. Krijg je uw kamer niet warm dan zul je op zijn minst convectoren moeten zetten. Ik ben ook van plan om dit te doen
Gewoon je radiatoren vergroten, convectoren op laagtemperatuur werken het beste met ventilatoren. Zoals het JAGA DBH systeem, nadeel: geluid, stervensduur en veelal een buffervat nodig omdat installatie te weinig systeeminhoud heeft voor een defrost.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Bleh! schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:05:
Eigenlijk moet het huis goed geïsoleerd zijn voordat je aan een warmtepomp begint. Dat verdiend zich terug in besparing en comfort.
Ik heb weleens begrepen dat onder 1200m3 verbruik een hybride niet veel zin heeft. Die bron vind ik niet zo snel, maar hier hebben ze het over 1000m3 https://energieloketrivie...en-laag-gasverbruik-hebt/
isolatie heeft geen bal te maken of je een warmtepomp kan installeren. isolatie zegt iets over hoeveel warmte je nodig hebt, niet hoe je het opwekt. juist grote verbruikers hebben er voordeel uit omdat de winsten zo groot zijn. precies het tegenovergestelde hoe men nu denkt. juist de toko's die 2000+ kuub per jaar wegstoken hebben de meeste winst te halen omdat gas zo duur is, die warmtepomp "verdien" je dan rustig in 2 a 3 winters terug of zelfs minder soms.
DVL14 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:57:

ik zie totaal geen reden om te gaan emmeren met hybride. je hebt met moeite 7Kw of zelfs minder nodig.
dit soort woningen zijn volledig geschikt om gasloos te gaan. ik zou wel vanwege het simpele feit dat de radiatoren al 40+ jaar oud zijn die vervangen voor ZLTV's opf fancoils. zie fancoil topic voor wat goede deals uit italie of zo. dat is dus inclusief de leidingen vervangen die door het huis lopen, die zijn ook 40+ jaar oud. dan kan je die meteen vergroten zodat het beter geschikt is voor een warmtepomp.
bonuspunten als je meteen die nieuwe leidingen isoleert (en wegwerkt in een koofje) zodat je ook kan koelen in de zomer. heb je meteen airco in de hele tent....
CR1992 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:33:
[...]

45 graden zegt niks als men het thermostaatgedrag niet aanpast. je kan hem zelfs op 35 graden zetten als je wilt maar als de boel niet tof is ingeregeld of de CV kan niet voldoende liters leveren is het een waardeloze test.

[Voor 64% gewijzigd door flippy op 11-01-2023 19:45]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• DutchWing
  • Niet online
Bleh! schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:05:
Dat hoeft niet per se zoals @Proton_ en @flippy al uitgebreid hebben aangeven.

Besparing is afhankelijk, als je van 3000m³ naar 1500m³ gaat door van geen dakisolatie naar dakisolatie + van enkel glas naar HR++(+) Dan heeft eerst isoleren zin.
Maar of je een 5kW of 7kW warmtepomp neemt, het minimaal vermogen schilt maar zo’n 0,5kW.
Maar het minimaal vermogen tussen 7,2kW (1500m³) of een 14,5kW (3000m³) is natuurlijk wel de moeite waard omdat:
1. Het prijsverschil in aanschaf.
2. Je warmtepomp na isoleren ineens een factor 2x te groot is.

Maar dat is allemaal in deze situatie niet aan de orde.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:02
Alle huizen zijn geschikt voor hybride. De vraag is alleen hoevaak je cv ketel moet bijspringen. Hoe beter geïsoleerd je huis is, hoe minder warmte je hoeft bij te vullen en dus zal je warmtepomp dan vaker de verwarming regelen en hoeft de cv weinig bij te springen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

No Hands schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:55:
Alle huizen zijn geschikt voor hybride. De vraag is alleen hoevaak je cv ketel moet bijspringen. Hoe beter geïsoleerd je huis is, hoe minder warmte je hoeft bij te vullen en dus zal je warmtepomp dan vaker de verwarming regelen en hoeft de cv weinig bij te springen.
Alle huizen zijn geschikt voor een warmtepomp. De vraag is alleen of je afgiftesysteem voldoende capaciteit bied of uitgebreid kan worden zodat je watertemperstuur lager kan....

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee