Toon posts:

Is mijn huis geschikt voor een hybride ketel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DVL14
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:59
Ik ben een behoorlijke leek en heb weinig verstand van isolatiewaardes dus vandaar dat ik hier mijn vraag stel:

Huis: bouwjaar 1958. 110m2 tussenwoning.
In 2012 door ons gekocht en verbouwd. Zolder is toen geïsoleerd maar hoe goed weet ik niet. Alle ramen zijn dubbel glas maar de meesten zijn oud dubbel glas. Dat voel je ook als het echt koud buiten is.

In 2017 hebben wij het huis gedeeltelijk verduurzaamd door: 12x300kw zonnepanelen te plaatsen en die leveren gemiddeld zo’n 2900kw per jaar op (ligging zuidoosten) Dat is ook ons gemiddeld verbruik per jaar. Daarnaast de spouwmuur laten isoleren met parels en de bodem van de kruipruimte laten vullen met van die piepschuim achtige vlokken (kan het niet anders omschrijven) er waren te veel leidingen onder de vloer om daar de isolatie op aan te brengen.

In 2022 hebben wij 975m3 gas gestookt. 2 volwassen en een 6 jarige. De ketel hing er al toen wij het huis hebben gekocht dus die is dus al ruim 10 jaar oud. De afgelopen jaren stookte wij iets meer dan 1100m3 maar ben er meer op gaan letten. Dus de verwarming nooit hoger dan 18 graden overdag en in in de nacht op 15. De radiatoren uit het huis zijn nog de oude die er nog hingen toen wij het huis hebben gekocht. Wij hebben ze alleen gesloten zodat ze weer mooi wit zijn.

Nu heeft de ketel al wat reparaties gehad en ik verwacht over een aantal jaar wel aan de beurt te zijn om een nieuwe te kopen. Is mijn huis geschikt voor een hybride ketel? Moet ik de bestaande oude (6x) radiatoren vervangen voor modernere die beter geschikt zijn voor een hybride ketel? En hoeveel zou dit ongeveer moeten kosten?

Ik zou graag in de toekomst ook de kozijnen en ramen (triple glas) vervangen maar dat geld hebben wij nu niet. Dat wordt een hele kostbare ingreep.

Alle reacties

• Bleh!
  • Registratie: Januari 2000