Toon posts:

Waterdruk thuis vaak onstabiel

Pagina: 1
Acties:

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-01 10:07
Hallo Tweakers, ik weet niet meer wat ik verder nog kan doen, dus open ik een topic om jullie input en ervaringen te krijgen.

Ik heb een huis in Amersfoort; gewoon rijtjeshuis, twee verdiepingen, gebouwd in 2006 of daaromtrent, echt niks geks.

Nu hebben wij al lange tijd - jaren? - problemen met de waterdruk, vooral boven, vooral in de douche; 's ochtends na 8 of 9 uur tot 's avonds laat lijkt de waterdruk te fluctueren. Soms is het subtiel, je hoort het geluid van de douche veranderen, maar het is zeker aanwezig.

Persoonlijk kan ik ermee leven, maar mijn vriendin moet zittend douchen; als de druk fluctueert, gaat de warmte ook mee, waardoor ze ineens een koude douche krijgt (letterlijk) en / of een hete douche. Dit levert veel problemen op, bovenop waar ze zelf al last van heeft.

Nu is er soms - zoals vorige week - wel een storing gaande, een lekkage ergens. Maar ik geloof nooit dat er altijd ergens een probleem is dat de waterdruk elke dag zo lijkt te beinvloeden.

Ik heb hier het waterbedrijf (Vitens) eens om gebeld, maar zij waren er behoorlijk nonchalant over - wat hun betreft, als er minimaal 1.5 bar geleverd wordt op het punt waar het water het huis in komt doen zij hun werk goed genoeg.

Het ligt hem niet aan de CV ketel; die is vorig jaar vervangen, zowel daarvoor als daarna hadden we dit probleem.
Het ligt hem niet aan andere kranen in het huis, die komen op slot (spreekwoordelijk) als iemand douched.

Concrete vragen:

Wat zijn de opties? Dwz, kan ik ergens verhaal halen als Vitens hier niets aan (kan / wil) doen?

Heeft een waterleverancier een plicht om stabiele waterdruk aan te leveren?

Reageert een thermostatische douchekraan snel genoeg om het temperatuurverschil na een fluctuatie in de druk snel op te vangen?

Ik heb gekeken naar drukverhogers die "garanderen" dit probleem op te lossen, maar die beginnen bij €600; ik heb het vermoeden dat die niet echt voor onze use case bedoeld zijn, eerder voor bijvoorbeeld hogere of oudere huizen of meer gelijktijdige aansluitpunten. Heeft iemand ervaringen met dit soort apparaten? Ik bedoel dat is nu mijn "last resort", alhoewel ik niet durf te zeggen of die verschil uit gaan maken; de pijp die bij mijn huis naar binnen komt is namelijk ook niet zo imposant, die lijkt iets dikker te zijn dan een radiatorpijp.

Excuses als ik niet snel antwoord, ik moet er voor nu even vandoor. Alvast bedankt voor jullie input.

• gebruiker
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Is het alleen als je warm water gebruikt, of ook bij alleen koud?

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 05:11
Meten is weten.

Dus een drukmeter op de leiding zetten of laten zetten.

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:26
Hebben jullie een boiler?

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
YopY schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:51:
Reageert een thermostatische douchekraan snel genoeg om het temperatuurverschil na een fluctuatie in de druk snel op te vangen?
In een flat heb ik ooit ook problemen gehad met wisselende waterdruk omdat de compressor die de druk constant moest houden slecht werkte. Het resultaat was een vervelend fluctuerende watertemperatuur van de douche (wisselend te heet of te koud).
Een vrij standaard Grohe thermostatische douchekraan wist die drukverschillen prima te compenseren en de temperatuur netjes constant te houden. Na installatie van de kraan altijd heerlijk kunnen douchen.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:28
^^^Dat wilde ik ook juist gaan posten.

In el-cheapo kranen zit een bimetaal veer om de temperatuur te regelen.
Ik heb mij laten vertellen dat Grohe de temperatuur regelt met een gasdrukveer. Ze noemen dat Turbostat technologie.

Kan ook zijn dat de kraan verkalkt is.

[Voor 7% gewijzigd door JukeboxBill op 11-01-2023 20:14]

Soms ben ik bijna gelukkig

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:22
Zeefje misschien verstopping in of kalk wat al werd genoemd, Sommige watermeters hebben ook een zeef die even controleren of er niks voor zit. En in de keuken merk je daar ook verschil met afwassen ofzo.

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-01 10:07
gebruiker schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:53:
Is het alleen als je warm water gebruikt, of ook bij alleen koud?
Ook bij alleen koud, maar dat valt minder op want we gebruiken koud water boven niet zo vaak; de waterdruk beneden lijkt wel stabieler te zijn.
jack zomer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:46:
Meten is weten.

Dus een drukmeter op de leiding zetten of laten zetten.
Ik zal hier eens naar kijken, bedankt!
Zoeen met een tank die het water warm houdt? Nee, het is een normale CV ketel (Nefit, CW5 wat waarschijnlijk zelfs overkill is voor ons huis; in theorie kan het meerdere taps warm houden, maar dat is denk ik afhankelijk van de aanvoer van water). We hebben beneden ook (nog) geen close-in boiler helaas, dus het duurt even voordat we beneden heet water hebben.
Flitzer schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:04:
[...]

In een flat heb ik ooit ook problemen gehad met wisselende waterdruk omdat de compressor die de druk constant moest houden slecht werkte. Het resultaat was een vervelend fluctuerende watertemperatuur van de douche (wisselend te heet of te koud).
Een vrij standaard Grohe thermostatische douchekraan wist die drukverschillen prima te compenseren en de temperatuur netjes constant te houden. Na installatie van de kraan altijd heerlijk kunnen douchen.
Dat is goed om te horen, dank je wel! Een nieuwe douchekraan installeren staat al langere tijd op ons verlanglijstje. Ook omdat de bestaande kraan een model met zo'n hendel is, waardoor per ongeluk de temperatuur aanpassen of de zaak uitzetten regelmatig voorkomt.
JukeboxBill schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:13:
^^^Dat wilde ik ook juist gaan posten.

In el-cheapo kranen zit een bimetaal veer om de temperatuur te regelen.
Ik heb mij laten vertellen dat Grohe de temperatuur regelt met een gasdrukveer. Ze noemen dat Turbostat technologie.

Kan ook zijn dat de kraan verkalkt is.
Toerq schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:53:
Zeefje misschien verstopping in of kalk wat al werd genoemd, Sommige watermeters hebben ook een zeef die even controleren of er niks voor zit. En in de keuken merk je daar ook verschil met afwassen ofzo.
Kalk zou best kunnen inderdaad; het is dat we het waterdrukverschil ook in andere kranen merken. Maar de bestaande douchekraan (en slang, kop) zijn allemaal nog origineel van de vorige bewoner, die heeft er circa tien jaar gewoond maar het huis uiteindelijk weinig gebruikt.

Ik denk dat voor de korte termijn we er een nieuwe kraan in doen (van Grohe dan), kijken hoe dat gaat. We waren eerst aan het aankijken hoe het met de nieuwe boiler gaat - de oude boiler was einde verhaal, die begon ook uit te vallen na steekvlammen enzo - maar dat was het probleem dus uiteindelijk niet.

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:42
Het is niet gerelateerd aan andere watergebruikers?
Een wasmachine of vaatwasser die tegelijk aan staat tijdens het douchen? Of dat iemand veel water beneden gebruikt op dat tijdstip, bijvoorbeeld afwas met de hand?

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-02 07:14
Een wisselende waterdruk kan verschillende redenen hebben. Misschien even checken bij je buren of zij het probleem herkennen, op die manier kun je eventueel uitsluiten dat het in je huisinstallatie zit.

Zit het niet in je huisinstallatie, klagen bij je leverancier, vraag of ze een monitorset kunnen komen plaatsen. Die logt de waterdruk over een langere perioden, samen klagen met je buren kan misschien helpen het hoger op de agenda te krijgen?

Mijn broer heeft een soortgelijk issue gehad, bleek dat ze na ondehoud aan de transportleidingen vergeten waren om alle afsluiters op te zetten waardoor het water niet meer via een ring vanaf 2 kanten het dorp in kwam, maar nog maar via 1 leiding. in de spitsuren zakte de waterdruk compleet in. Detail, het was dat mijn vader er eens achteraan is gaan bellen (die heeft jaren voor de waterleidingsmaatschappij gewerkt en wist e.e.a. van de leidingloop) anders had het nog veel langer geduurd.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-02 17:34

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

BK >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:23
Misschien heeft het er niks mee te maken maar wij hebben gelijkwaardige problemen gehad. Dit ontstond wel als er tijdens het douchen een andere (koud)water verbruiker bij kwam. Alleen was dat voorheen niet zo, het probleem was "ineens" onstaan.

Uiteindelijk was de hoofdafsluiter in huis de oorzaak. Door het dichtdraaien en later weer opendraaien bleef de kraan intern half plakken waardoor hij voor minder dan 1/3 open stond. Genoeg om te douchen maar de opening was te klein om dan ook nog een andere verbruiker er bij te hebben. De kraan is (gratis) vervangen en daarna is het opgelost. Misschien kan je hierdoor ook fluctuaties merken als de druk in de wijk wat wisselt.

🔋 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 2175Wp oost, 1005Wp zuid, 2175Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:06
Hier ook een Grohe thermostatische douchekraan. De temperatuur blijft gewoon stabiel als de druk fluctueert door bijvoorbeeld de vaatwasser of wasmachine.
Afgezien van de druk fluctuaties zou ik die thermostatische douchekraan sowieso doen voor het comfort.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@YopY koudwaterdruk moet minimaal 1.5bar zijn. meten is weten.

(zeefjes aan de kraan goed schoonmaken)

[Voor 25% gewijzigd door Hackus op 12-01-2023 11:43]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:04
Is het 's nachts ook, laten we zeggen rond 03.00u?

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:41
Dus het probleem is temperatuur variatie door mogelijk druk variatie?

Klinkt als een onvoldoende functionerende thermostaat. Helaas zijn veel thermostaten niet zo heel goed. Ook Grohe is niet meer het Duitse kwaliteitsmerk wat het ooit was. (Overgenomen door China voor zover ik weet)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:17
Hackus schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:42:
@YopY koudwaterdruk moet minimaal 1.5bar zijn. meten is weten.

(zeefjes aan de kraan goed schoonmaken)
1,5 bar is echt dramatisch laag, dan heb je een kraan met prostaatproblemen. Overigens staat er in elke handleiding van CV ketels dat je het systeem op 2 bar druk moet zetten. Mijn Nefit ketels beginnen al te piepen bij een druk lager dan 1,4 bar.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-02 12:05
Ronald schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:20:
Dus het probleem is temperatuur variatie door mogelijk druk variatie?

Klinkt als een onvoldoende functionerende thermostaat. Helaas zijn veel thermostaten niet zo heel goed. Ook Grohe is niet meer het Duitse kwaliteitsmerk wat het ooit was. (Overgenomen door China voor zover ik weet)
Gröhe wordt toch nog steeds beschouwd als 1 van de betere merken en het is nog steeds een Duits product... weliswaar is het nu onderdeel van een Japans ;) moederbedrijf, maar ze opereren nog steeds autonoom.

Maar goed... persoonlijke ervaringen kunnen uiteraard verschillen. Maar persoonlijk als ik goed maar toch nog wel betaalbaar spul nodig heb dan is mijn go-to Grohe... ik zou zelfs niet weten wat anders.

• Ronald
@MicGlou wordt beschouwd en Is is niet per definitie hetzelfde. een kwaliteitskraan zit niet vol plastic.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:36
Leidingdikte kan ook in het verhaal meespelen.
Ik herken het zelf bij gebruik van 12mm leidingen. Ben nu helemaal over op 20mm MLB (effectief 16mm) en daarnaast zijn de waterverbruikers als (af)wasmachine op een ander vertakking vanaf de watermeter.
Je geeft al aan dat het een rijtjes woning is dus geen flat met hoogbouw en wellicht lagere druk.Z
Zit er relatief dichtbij nog een industrie terrein? (binnen 500meter)

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:45
ds23man schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:29:
[...]

1,5 bar is echt dramatisch laag, dan heb je een kraan met prostaatproblemen. Overigens staat er in elke handleiding van CV ketels dat je het systeem op 2 bar druk moet zetten. Mijn Nefit ketels beginnen al te piepen bij een druk lager dan 1,4 bar.
Waterleidingwet zegt minimaal 1,5 bar ter hoogte van het overdrachtspunt (watermeter).
Een CV-ketel zet je op ongeveer 1-1,5bar bij een volledige koude installatie, warm wordt dat max 2 bar.

Als de ketel piept in bedrijf bij 1,4bar , dat is een warme situatie.

• leonbong
Ronald schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:42:
@MicGlou wordt beschouwd en Is is niet per definitie hetzelfde. een kwaliteitskraan zit niet vol plastic.
Dan koop je HansGrohe is nog wel een duitse eigenaar, nu zijn Grohe kranen prima hoor.

[Voor 5% gewijzigd door leonbong op 12-01-2023 13:02]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-02 12:05
Ronald schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:42:
Producten zitten tegenwoordig allemaal vol met plastic en dat hoeft ook niet per definitie slecht te zijn... tevens jij vind dat, er is geen IS alleen een subjectieve mening ;)

• ds23man
leonbong schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:00:
[...]

Waterleidingwet zegt minimaal 1,5 bar ter hoogte van het overdrachtspunt (watermeter).
Een CV-ketel zet je op ongeveer 1-1,5bar bij een volledige koude installatie, warm wordt dat max 2 bar.

Als de ketel piept in bedrijf bij 1,4bar , dat is een warme situatie.
Heb hier drie verschillende Nefit ketels, die beginnen beneden de 1,5 bar te melden dat je moet bijvullen. Verder heb ik geen verschil van druk in mijn cv systemen tussen warm en koud, zou niet best zijn want dan is expansievat lek of te klein. Heb hier zelf ( buitengebied Groningen) een druk tussen de 2,5 en 3,5 bar.

• pistole
  • Laatst online: 04-02 17:24

pistole

Frutter

Ik heb ook een Grohe thermostaat kraan, en die reageert goed en erg snel. Misschien kan je in de badkamer ook eens de kraan bij de wasbak vol openzetten om te zien of die ook fluctueert? Als die namelijk stabiel is dan zit het (waarschijnlijk) bij je badkraan, als die ook fluctueert dan zit het ergens anders (leidingen, CV, aanvoer).

Je kan de test ook doen met alleen koud en alleen warm, om te deduceren.

Ik frut, dus ik epibreer

• ds23man
MicGlou schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:05:
[...]

Producten zitten tegenwoordig allemaal vol met plastic en dat hoeft ook niet per definitie slecht te zijn... tevens jij vind dat, er is geen IS alleen een subjectieve mening ;)
Plastic of metaal, het verkalkt allemaal. :+

• pistole

pistole

Frutter

ds23man schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:08:
[...]

Heb hier drie verschillende Nefit ketels, die beginnen beneden de 1,5 bar te melden dat je moet bijvullen. Verder heb ik geen verschil van druk in mijn cv systemen tussen warm en koud, zou niet best zijn want dan is expansievat lek of te klein. Heb hier zelf ( buitengebied Groningen) een druk tussen de 2,5 en 3,5 bar.
Volgens mij gaat dit allemaal om waterdruk in het verwarmingsnetwerk, en doet die druk niets met tapwater.

Ik frut, dus ik epibreer

• pistole

pistole

Frutter

ds23man schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:09:
[...]

Plastic of metaal, het verkalkt allemaal. :+
Werk jij toevallig bij Antikal :+

Ik frut, dus ik epibreer

• ds23man
pistole schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:09:
[...]

Volgens mij gaat dit allemaal om waterdruk in het verwarmingsnetwerk, en doet die druk niets met tapwater.
Niet helemaal, hoe vul je het CV systeem op de geadviseerde druk van minimaal 2 bar als je waterleiding slechts 1,5 bar levert?

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:02
De drinkwaterwet spreekt over een minimum van 1.5bar en die is bij veel waterschappen ook terug te vinden op de website, lekker makkelijk voor hun. Als je de wettekst bekijkt ligt het namelijk wat anders.

"De minimum druk van 150 kPa geldt in een situatie die slechts eenmaal per tien jaar zal voorkomen in de periferie van het distributienet. In de overige tijd en op de overige plaatsen in het distributienet is op het leveringspunt meer druk beschikbaar, normaliter om en nabij 200 kPa in de periferie van het distributienet en om en nabij 250 kPa elders in het net bij een volumestroom van 1000 l/h."

Zie ook hoofdstuk 5 artikel 45 in onderstaand.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2011-293.html

Qua ontwerpdruk mag je dus uitgaan van 2 of 2.5bar afhankelijk van waar je woont.

Dat gezegd hebbende zijn er genoeg ontwerpen die niet voldoen en dus dit soort symptomen kunnen veroorzaken. Het is normaal dat de leidingdruk fluctueert maar dat kan dan bijvoorbeeld van 2-4 bar zijn, als jij dan een ontwerp hebt dat prima werkt vanaf 3 bar(wat dus een slecht ontwerp is) ga je dit merken. Je buurman met een goed ontwerp merkt dit dan niet/minder.

Overigens kun je de exacte drukken voor jouw buurt gewoon opvragen bij je waterbedrijf, zij hebben de plicht deze info te verstrekken. Het antwoord 'minimaal 1.5bar' is dus geen antwoord.

Wellicht heb je hier iets aan:
Wisselende hoeveelheid water in douche / bad / keuken

[Voor 10% gewijzigd door Pejdref op 12-01-2023 17:10]

• pistole

pistole

Frutter

ds23man schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:11:
[...]

Niet helemaal, hoe vul je het CV systeem op de geadviseerde druk van minimaal 2 bar als je waterleiding slechts 1,5 bar levert?
Eens, maar wel offtopic.

Ik frut, dus ik epibreer

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:58
Eerst maar eens de druk meten, en kijken hoeveel het afwijkt. Een slechte thermostaatkraan helpt ook niet. Als t echt te gek blijkt, kun je altijd een drukregelaar plaatsen. Die moet dan wel lager afgesteld worden dan de leidingdruk, dus eerst maar eens meten.

Controleer ook even of de ketel wel door blijft branden tijdens het douchen, als bijvoorbeeld de douchekop verkalkt is heb je weinig doorlaat en gaat de ketel pendelen (steeds aan en uit). Dan krijg je ook allerlei temperatuur- en drukklachten. (de thermostaatkraan is dat continu aan het bijregelen wat m niet goed lukt)

[Voor 38% gewijzigd door hesselbeertje op 12-01-2023 13:20]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• leonbong
Pejdref schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:14:

Qua ontwerpdruk mag je dus uitgaan van 2 of 2.5bar afhankelijk van waar je woont.
Trek hier nog eens de verdiepingsvloeren vanaf 1,5bar op zolder is niet zo raar.

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:09
Als je de CV ketel op 2,0 Bar kunt zetten en deze op ~6 meter hoogte van de watermeter zit, weet je dat je in ieder geval 2,6 Bar / 260kPA waterdruk hebt.

Uit ervaring weet ik wel dat de druk bij mij in de wijk (niet amersfoort overigens) varieert. Voor 7u 's ochtends komt er aanzienlijk meer water uit de douche op een normale werkdag. Daarna schiet de afname in de wijk omhoog en daalt de druk wat, maar nog steeds voldoende om comfortabel te douchen.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:02
leonbong schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:23:
[...]

Trek hier nog eens de verdiepingsvloeren vanaf 1,5bar op zolder is niet zo raar.
Klopt, de genoemde drukken gelden op maaiveldniveau. In een ontwerp hou je dan ook rekening met hoogte invloeden.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Gaat niet om CV druk, maar dan is 1.5bar ook niet laag.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• ds23man
Hackus schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:14:
[...]

Gaat niet om CV druk, maar dan is 1.5bar ook niet laag.
Lees eerst eens de berichten daarna.

Overigens komt er bijna of geen water meer uit je kraan als er 1bar druk op je leverpunt staat. Dan ben je een paar uur bezig om een emmer te vullen....

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:28
Bij TS gaat het om snelle drukveranderingen kort achter elkaar.
Dan vermoed ik de oorzaak eerder in eigen huisinstallatie of directe omgeving i.p.v. de variaties in de hoofdleiding door het gezamenlijke kuddegedrag van een hele woonwijk.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ds23man schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:17:
[...]

Lees eerst eens de berichten daarna.

Overigens komt er bijna of geen water meer uit je kraan als er 1bar druk op je leverpunt staat. Dan ben je een paar uur bezig om een emmer te vullen....
Er hebben al meer mensen op jou gereageerd. en ik zeg minimaal 1.5bar waterdruk van waterleverancier, niet 1bar en praat niet over CV druk (die met 1.5bar al niet laag is op koud systeem) !!

edit: warmwater meet je in liters per minuut

[Voor 27% gewijzigd door Hackus op 12-01-2023 15:06]

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-02 12:19
[...]

Mijn Nefit ketel piept pas bij 1 bar, daarboven functioneert hij prima. Ik heb het idee dat hij bij een hogere druk beter werkt, maar dat is een gevoel geen zekerheid.

Er staat niet in elke handleiding van CV ketels dat het systeem op 2 bar moet staan. Zie hier de website van Nefit.
De waterdruk in de cv-ketel moet tussen 1,5 en 2 bar zijn.
Overigens wordt de minimale waterdruk per gemeente gemeten op straatniveau / bij de watermeter. Als je CV op zolder staat verlies je druk door hoogte. Voor elke meter hoogte moet je rekening houden met 0.1 bar drukverlies.

Mijn CV staat op de 3e verdieping, +/- 10 meter boven straatniveau. Ik krijg hem op goede dagen op 2 bar, maar meestal 1.8 bar.

Drukverschil kan verschillende oorzaken hebben. Je gaat er nu vanuit dat de aangeleverde druk van het waterbedrijf niet constant is, dat zou kunnen maar is niet heel waarschijnlijk. Het zou gek zijn dat jij drukverschil merkt als de buurman water gebruikt. Een koude douche zou dan betekenen dat de koudwaterdruk hoger wordt waardoor er meer (te veel) koud water geleverd wordt. Je zou dan ook momenten moeten ervaren van een (te) hete douche omdat de koudwaterdruk te laag wordt. Een goede mengkraan moet dit soort drukverschillen prima opvangen. Dit is overigens alleen van toepassing omdat je geen boiler hebt, met boiler ervaar je andere problemen.

Het is meer waarschijnlijk dat bepaalde apparaten water vragen tijdens het douchen (wasmachine, quooker, vaatwasser, etc?) die invloed hebben op de waterdruk en dus invloed hebben op de temperatuur in de douche. Als je bijvoorbeeld een Quooker hebt met warmwateraanvoer uit je CV dan kan je dit soort gekke temperatuurschommelingen al merken als je warm water gebruikt in de keuken (omdat je geen boiler hebt).
Een boiler kost wat in de vorm van efficiëntie, maar levert ook wat op in de vorm van comfort.

Bovenstaande gaat overigens ook niet op voor elk huis en elke CV. Dit probleem kan in elke situatie een andere oplossing vragen. Ik zou beginnen met je thermostaatkraan controleren / vervangen. Als dat het probleem niet oplost is een loodgieter allicht de beste optie.

[Voor 43% gewijzigd door Dexs op 12-01-2023 15:48]

• ds23man
Mijn Trendline II begint eerst tussen de 1-1,5 bar meldingen te geven op de thermostaat dat er bijgevuld moet worden. Beneden de 1 bar weigert ie om nog op vol vermogen SWW te leveren en bij 0,8 bar of lager doet ie helemaal niets meer.

Maar waar waar het om gaat is dat een constante druk van 1,5 bar op je aanvoerpunt bizar laag is.

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ronald schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:20:
TS heeft juist geen thermostatische kraan en vraagt of die kan helpen temperatuurverschillen te voorkomen als de waterdruk fluctueert. Antwoord van meerdere mensen is dat een Grohe kraan dat juist goed doet.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

druk van CV ketel heeft niks te maken met waterdruk van kraanwater. dat is de druk voor voorziening van radiatoren.

* vul de cv-installatie koud, tot de bedrijfsdruk 2 bar bedraagt. en ga daarna ontluchten en controleer de bedrijfsdruk opnieuw. Voor een goede werking van het cv-toestel moet de cv-waterdruk tussen
de 1,0 en 2,0 bar liggen. Bron Nefit Bosch tbv Trendline ll

warm tapwater hoeveelheid
Liters per minuut van 60 °C cw4 8,2 cw5 10
Liters per minuut van 40 °C cw4 13,8 cw5 17

• ds23man
Hackus schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:15:
druk van CV ketel heeft niks te maken met waterdruk van kraanwater. dat is de druk voor voorziening van radiatoren.

* vul de cv-installatie koud, tot de bedrijfsdruk 2 bar bedraagt. en ga daarna ontluchten en controleer de bedrijfsdruk opnieuw. Voor een goede werking van het cv-toestel moet de cv-waterdruk tussen
de 1,0 en 2,0 bar liggen. Bron Nefit Bosch tbv Trendline ll

warm tapwater hoeveelheid
Liters per minuut van 60 °C cw4 8,2 cw5 10
Liters per minuut van 40 °C cw4 13,8 cw5 17
Ik neem aan dat je begrijpt dat het vullen van een CV tot 2 bar een beetje lastig is als je waterleidingdruk 1,5 bar is....

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ds23man schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:19:
[...]

Ik neem aan dat je begrijpt dat het vullen van een CV tot 2 bar een beetje lastig is als je waterleidingdruk 1,5 bar is....
8)7

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ds23man schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:19:
[...]
Dat is vaak een probleempje bij flatjes zonder hydrofoor, op de 3e en 4e verdieping hou je niet veel druk over.
's Nachts als er minder watervraag is wil de druk wel eens wat hoger zijn.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006

ericplan

5180 Wp PV

ds23man schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:55:
Mijn Trendline II begint eerst tussen de 1-1,5 bar meldingen te geven op de thermostaat dat er bijgevuld moet worden. Beneden de 1 bar weigert ie om nog op vol vermogen SWW te leveren en bij 0,8 bar of lager doet ie helemaal niets meer.

Maar waar waar het om gaat is dat een constante druk van 1,5 bar op je aanvoerpunt bizar laag is.
Dat is (Amsterdamse binnenstad) eerder regel dan uitzondering. Het is nu iets beter dan toen ik hier kwam wonen in 1989, nu zo rond de 1,8 bar. In 1989 was het bij ons op de derde verdieping net geen 1,5 bar. Dat was nog voordat er watermeters waren in Amsterdam.

Reden waarom we destijds voor een boiler gekozen hebben en ook waarom we bij een recente verbouwing gekozen hebben voor koperen leidingen met persfittingen en niet voor veel goedkopere Uponor. CV-ketel (AWB Thermomaster) had grote moeite om te reageren op warmwatervraag.

A'dam ZonPHP PVOutput

• ds23man
bouwfraude schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:29:
[...]

Dat is vaak een probleempje bij flatjes zonder hydrofoor, op de 3e en 4e verdieping hou je niet veel druk over.
's Nachts als er minder watervraag is wil de druk wel eens wat hoger zijn.
Daarom is er een tijdje terug in de waterwet opgenomen dat installaties die eventueel door overdruk vervuilt water terug het leidingnet in kunnen pompen, er een terugslagklep aanwezig moet zijn. Dat geldt tegenwoordig ook voor een kraan die gebruikt wordt om een CV bij te vullen.

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:09
Mooi die verwarring tussen cv ketel druk en leidingdruk. :P de cv ketel druk zal geen invloed hebben op het warm water, enkel op de huisverwarming.

Maar de drukmeting die mogelijk in de cv ketel zit kan wel gebruikt worden om de leidingdruk te kunnen bepalen :)

Fluctuaties in het leidingnet zijn er wel, piekverbuik ligt rond 8u sochtends en dan zakt de druk wel degelijk zodanig dat het merkbaar is. Maar het mag dan niet oncomfortabel zijn.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
FunFair schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:41:
Mooi die verwarring tussen cv ketel druk en leidingdruk. :P de cv ketel druk zal geen invloed hebben op het warm water, enkel op de huisverwarming.
Met opvullen merk je het wel en met douchen dat het water gewoon uit de kraan kabbelt. Alle waterbesparende plastic dingen had ik ook uit de douchekop verwijderd.
Qua temperatuur regeling is een thermostaat kraan wel prettig. Grohe is niet meer wat het vroeger was ik heb nu al jaren een VENLO NIMBUS THERMOSTAAT van Ideal Standard. Knoppen zitten net andersom maar dat went wel en de douche zit op de eerste verdieping dat scheelt ook.

[Voor 9% gewijzigd door bouwfraude op 14-01-2023 11:45]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

bouwfraude schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:44:
[...]

Met opvullen merk je het wel en met douchen dat het water gewoon uit de kraan kabbelt. Alle waterbesparende plastic dingen had ik ook uit de douchekop verwijderd.
Qua temperatuur regeling is een thermostaat kraan wel prettig. Grohe is niet meer wat het vroeger was ik heb nu al jaren een VENLO NIMBUS THERMOSTAAT van Ideal Standard. Knoppen zitten net andersom maar dat went wel en de douche zit op de eerste verdieping dat scheelt ook.
Tijdens ja, dat is ook als je wasmachine of vaatwasser draait.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee