Wisselende hoeveelheid water in douche / bad / keuken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzie110
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:47
Mijn vraag
Sinds een grote verbouwing in 2020 waarbij wij ons huis hebben uitgebouwd, en de volledige benedenverdieping is gestript en opnieuw opgebouwd hebben we last van sterk wisselende hoeveelheden water in de douche, het bad, de keuken en de bijkeuken. Alle genoemde locaties zijn op de begane grond.

De hoeveelheid water onder normale (of goede) omstandigheden is acceptabel voor comfort, maar niet overdreven veel. Maar nu komt het probleem: fluctuerend over de dag en over de week schommelt de hoeveelheid water enorm. Tot zo ver dat het regelmatig gebeurd dat je nauwelijks kunt douchen. Zie dit filmpje ter illustratie:
[Video: https://drive.google.com/file/d/1vSbWEkkCm-S41BkPXH3XuKT5zszQ8X23/view?usp=share_link]

De situatie is niet altijd zo erg: maar met regelmaat (1 tot 2 keer per week) valt de hoeveelheid water terug tot bijna niet douche-bare hoeveelheid. De frequentie, de duur en hoe erg het dan is wisselt. Het lijkt in de zomerperiode frequenter voor te komen, maar ook in winterperiode gebeurd het.
Om de waterontharder direct uit te sluiten: op het moment dat dit gebeurd heb ik de bypass van de waterontharder opengezet. Dit levert geen verandering op.

Situatieschets
De waterleiding komt onder de voordeur binnen. Van hieruit is een nieuwe leiding aangelegd naar ons "cv-hok" achterin het huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmCFdEfI6Sx5TNFBXADdNioPXnE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CyGmP8gUoNuK8NEnMV3mk7oA.png?f=fotoalbum_large

In het CV-hok ziet het er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRO9O46fqXYThV_h7ylEVuqmkuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mPLCVkuVTW5tkoanw0r8Jvs4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3iMIsBnfvTNwyoHIppwX0rSYnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gnWUYA9b1gYO9N98PlOHQsJm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbRkNQqx4jDmg0JvNpDz3LIB454=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B93EhLr1jsTHaWBK3vzVknqp.jpg?f=fotoalbum_large

Schematisch:

code:
1
Aanvoerleiding (22mm koper) --- Waterfilter --- Waterontharder --- T-stuk-1 (20mm flexibele buis) --- T-stuk-2 (15mm flexibele buis) --- T-stuk-3 (15mm flexibele buis)

De drie aftakkingen de vloer in gaan naar de Bijkeuken, Keuken en Badkamer (volgorde van deze 3 weet ik niet). Genoemde maten zijn door mij gemeten buitenmaten.

De hoeveelheid koud water in 1 minuut onder normale omstandigheden:
Douche: 10 liter
Bijkeuken: 10,5 liter
Bijkeuken wasmachinekraan: 14,5 liter
Keuken (Quooker): 7,5 liter
Tapkraan in het cv-hok (voor water ontharder): 22 liter

Toevoeging: bovenstaande metingen ook uitgevoerd met de bypass van de waterontharder ingeschakeld. Dit levert exact dezelfde metingen op.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben in verschillende iteraties met de installateur in gesprek geweest. Die geeft aan dat het nou eenmaal aan de voordruk vanuit het waterleidingnet ligt. Ik ben in gesprek geweest met Vitens, en ze hebben voor een periode van 1 week een logger geplaatst ter hoogte van de watermeter.
Aan de <uw adres> ervaart u drukproblemen in de drinkwaterinstallatie. Naar aanleiding van deze drukklachten is door Vitens een druk- en volumemeting gehouden van 4 oktober 2021 tot en met 11 oktober 2021.

De aansluiting van <uw adres> is voorzien van een Q3 2,5 watermeter met een nominale capaciteit van 1,5 m3/h met een wettelijke ondergrens van 1 m3/h.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfykQEBWuUfN7qSDwQihi0q3VLA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bVtOdRYLFVZim9KGv3rPky3B.png?f=fotoalbum_large

De blauwe lijnen geeft de druk in “bar” weer, de rode lijn geeft de volumestroom in “liters per seconden” weer.

De hoogste druk tijdens de meting was op 10 oktober 2021, 4,38 bar. De laagste druk op 10 oktober 2021, 2.35 bar.

De hoogste afname tijdens de meting was op 5 oktober 2021, 0.175L/s -> 10.5 L/m.

Aan de hand van de bovenstaande grafieken kunnen we concluderen dat Vitens ruimschoots voldoet aan de minimaal gestelde eis, van het leveren van drinkwater met een druk van 1,5 bar op straatniveau ter plaatse van het leveringspunt volgens de waterleiding wet
Zoals jullie zien is deze meting alweer ruim een jaar geleden. We hebben het sindsdien wat "laten zitten", maar het blijft af en toe gebeuren dat we zo weinig water hebben dat douchen geen pretje is.

Navraag bij buren en omgeving leert wel dat ook zij fluctuaties ervaren. Maar zeker niet tot op het niveau dat wij ervaren.

Oplossingsrichtingen
Mijn vraag aan jullie is: zien jullie in de installatie zaken die aanleiding vormen dat een fluctuatie in aanvoerdruk zoveel effect kan hebben?

Is het plaatsen van een hydrofoor een mogelijke oplossing? Zoiets als: https://www.waterpompshop.nl/dab-easybox-mini-3-kiwa-hydrofoorpomp

[ Voor 3% gewijzigd door dizzie110 op 25-12-2022 14:17 ]

Beste antwoord (via dizzie110 op 06-01-2023 09:21)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:56
Eigenlijk zou je om te testen een echte bypass moeten hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ihNqsFtzC6_-QU0JTIZYA_X_44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AzNCMio9ohBF66rrtWPPkL5P.jpg?f=fotoalbum_large
(Nee, dit is natuurlijk niet hoe je zo'n bypass in werkelijkheid zou aanleggen)

Ik verwacht dat je probleem een combinatie van factoren is. De terugslapgklep, waterfilter en waterontharder zullen voor drukverlies zorgen, maar dat is waarschijnlijk een redelijk constante factor. Ik verwacht dus dat ook de druk op de hoofdaansluiting varieert. Een combinatie van een lage voordruk en drukverlies in je eigen installatie zou wel eens je problemen kunnen verklaren.

Wel lastig om daar één partij op aan te spreken, als de voordruk wellicht nog gewoon binnen de toegestane marges blijft.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Kun je proberen om je waterontharder uit te zetten of te bypassen? Die dingen kunnen invloed hebben op de waterdruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzie110
Sito schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:45:
Kun je proberen om je waterontharder uit te zetten of te bypassen? Die dingen kunnen invloed hebben op de waterdruk.
Ik zag net dat ik dit nog niet had toegevoegd, nu aangepast. Dit heb ik inderdaad uitgesloten door op het moment dat het probleem zich voordoet de waterontharder te bypassen. Heeft geen effect helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:39
Heb je wat meer info over leidingdiameters en lengtes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Heb je problemen ervaren in de periode dat Vitens de meetapparatuur had geplaatst? Zo ja wanneer dan precies?

Als je problemen ervaart, hoeveel water krijg je dan in 1 minuut uit dat tapkraantje met de gele vulslang?

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 25-12-2022 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzie110
Xander schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:42:
Heb je problemen ervaren in de periode dat Vitens de meetapparatuur had geplaatst? Zo ja wanneer dan precies?

Als je problemen ervaart, hoeveel water krijg je dan in 1 minuut uit dat tapkraantje met de gele vulslang?
In de periode dat Vitens heeft gemeten heb ik wel merkbare fluctuaties gehad, maar niet zo erg als in de video.

De hoeveelheid water uit het tapkraantje heb ik nog niet getest tijdens problemen. Terechte vraag, ga ik meten zodra het zich weer eens voordoet. Ik zal ook even een 0-meting doen.

edit:

0-meting gedaan: circa 22 liter in 1 minuut. Oftewel: een hele bak water.
(Deze info ook even toegevoegd in startpost)

[ Voor 9% gewijzigd door dizzie110 op 25-12-2022 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Laatst online: 08:34

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Is het niet de douche-thermostaat?
Als je wel voldoende koud water uit een kraan in de buurt van de douche krijgt is de druk vanuit het leidingnet ook OK lijkt me. Maar als de douche-thermostaat niet goed werkt knijpt hij het koude water totdat de ingestelde temperatuur gehaald wordt. Denk ik...

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzie110
Pejdref schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:31:
Heb je wat meer info over leidingdiameters en lengtes?
De leidinglengte is beperkt. Op de plattegrond in m'n startpost is dat goed te zien. De foto's zijn genomen in het CV-hok, rechtsbovenin op de plattegrond. De bijkeuken zit daar direct naast, en de badkamer een aantal meter achter de bijkeuken. Het leidingwerk gaat onder de vloer direct naar deze ruimtes.

Qua diameters heb ik het volgende gemeten (buitenmaten):

Aanvoerleiding 22mm koper
Eerste T-stuk 20mm flexibele slang de vloer in
Tweede T-stuk 15mm flexibele slang de vloer in
Derde T-stuk 15mm flexibele slang de vloer in
(Deze info ook even toegevoegd in startpost)
ElMacaroni schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:11:
Is het niet de douche-thermostaat?
Als je wel voldoende koud water uit een kraan in de buurt van de douche krijgt is de druk vanuit het leidingnet ook OK lijkt me. Maar als de douche-thermostaat niet goed werkt knijpt hij het koude water totdat de ingestelde temperatuur gehaald wordt. Denk ik...
Dat is niet het geval: ook in de keuken en bijkeuken is dan op hetzelfde moment onvoldoende water.

[ Voor 28% gewijzigd door dizzie110 op 25-12-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:28
Wordt me niet 100% duidelijk uit de posts, maar heb je ook problemen op andere verdiepingen in huis? En doet de drukuitval zich alleen voor bij warmwater/mengkranen?

Is de CV ketel vervangen bij de installatie, en is die al eens grondig geinspecteerd?

Doet je verwarmingssysteem het wel zonder (merkbare) problemen? Zou mij niets verbazen dat wanneer het enkel de warmwatervraag is, dat het probleem in de CV (pomp of 3 weg klep) ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
dizzie110 schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:02:
0-meting gedaan: circa 22 liter in 1 minuut. Oftewel: een hele bak water.
Dat is wel een behoorlijk groot verschil met je andere metingen:
dizzie110 schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:40:
De hoeveelheid koud water in 1 minuut onder normale omstandigheden:
Douche: 10 liter
Bijkeuken: 10,5 liter
Keuken (Quooker): 7,5 liter
Kun je die metingen uit dat laatste lijstje verbeteren door de waterontharder te bypassen? Zou het kunnen dat de waterontharder, waterfilter of terugslagklep de flow beïnvloedt zelfs als de bypass wordt gebruikt?

Weet je zeker dat je kranen de meting (in normale omstandigheden) niet beïnvloeden, bijvoorbeeld door een perlator ofzo? Kun je de wasmachinekraan in de bijkeuken testen? Dan heb je eenzelfde kraan als in het CV-hok als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzie110
Spherix schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:45:
Wordt me niet 100% duidelijk uit de posts, maar heb je ook problemen op andere verdiepingen in huis? En doet de drukuitval zich alleen voor bij warmwater/mengkranen?

Is de CV ketel vervangen bij de installatie, en is die al eens grondig geinspecteerd?

Doet je verwarmingssysteem het wel zonder (merkbare) problemen? Zou mij niets verbazen dat wanneer het enkel de warmwatervraag is, dat het probleem in de CV (pomp of 3 weg klep) ligt.
Ons huis is een semi-bungalow en we hebben boven geen water. De drukuitval is ook op koud water.
De CV-ketel is niet vervangen. Krijgt wel z'n normale onderhoudsbeurten en functioneert wat betreft verwarming helemaal goed. Maar omdat het dus ook op koud water zit, heb ik de CV-ketel zelf uitgesloten als probleem veroorzaker.
Xander schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:46:
[...]

Dat is wel een behoorlijk groot verschil met je andere metingen:

[...]

Kun je die metingen uit dat laatste lijstje verbeteren door de waterontharder te bypassen? Zou het kunnen dat de waterontharder, waterfilter of terugslagklep de flow beïnvloedt zelfs als de bypass wordt gebruikt?

Weet je zeker dat je kranen de meting (in normale omstandigheden) niet beïnvloeden, bijvoorbeeld door een perlator ofzo? Kun je de wasmachinekraan in de bijkeuken testen? Dan heb je eenzelfde kraan als in het CV-hok als het goed is.
Het is inderdaad een opvallend verschil. Ik zal inderdaad nog een aantal tests doen.
1) Wasmachinekraan in bijkeuken onder zelfde omstandigheden als de rest van de metingen
Resultaat: 14,5 liter / minuut (ik zal hem ook toevoegen aan de startpost)
2) Alle metingen herhalen met de bypass van de waterontharder ingeschakeld.
Ik meet identieke waardes op ieder tappunt.

[ Voor 3% gewijzigd door dizzie110 op 25-12-2022 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
Als ik het goed zie kun je de waterfilter niet bypassen of wel? Heb je daar gegevens van, vaak staan er wel een drukverliesdiagram in de specificaties.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Xander

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ihNqsFtzC6_-QU0JTIZYA_X_44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AzNCMio9ohBF66rrtWPPkL5P.jpg?f=fotoalbum_large

Ik verwacht dat je probleem een combinatie van factoren is. De terugslapgklep, waterfilter en waterontharder zullen voor drukverlies zorgen, maar dat is waarschijnlijk een redelijk constante factor. Ik verwacht dus dat ook de druk op de hoofdaansluiting varieert. Een combinatie van een lage voordruk en drukverlies in je eigen installatie zou wel eens je problemen kunnen verklaren.

Wel lastig om daar één partij op aan te spreken, als de voordruk wellicht nog gewoon binnen de toegestane marges blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
22mm koper naar 20mm Uponor (of iets gelijkwaardigs is) is bij een koppeling van 20mm inwendig maar 15~16 en een UP16 is meer richting een 12mm..

al zou dat de fluctuaties verklaren

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Dit probleem herken ik wel met de situatie hier bij ons in huis en wij ook dan wel vooral in de zomermaanden vaker een stuk minder druk op het leidingnet hebben. Dit beperkt zich dan ook niet alleen tot een bepaalde ruimte maar in het hele huis.

Wat bij ons daarbij wel frappant is is dat dit wisselende drukverschil pas ontstaan is nadat het waterleidingnet vernieuwd is in onze straat. Dit was zelfs heel extreem tijdens een brand helemaal aan de andere kant van de straat op ongeveer 150 a 200 meter van ons af. Toen de brandweer dus met 3 spuitauto's aan het blussen was viel bij ons de druk volledig weg en zaten we zonder water. Dit probleem hadden we dus niet in de oude situatie toen het waterleidingnet nog niet vernieuwd was.

Of dit trouwens verder van invloed kan zijn durf ik niet te zeggen maar ze hebben in elk geval in de straat de koperen waterleidingen vervangen door kunststof leidingen. Mede door die kunststof leidingen merken wij in de zomermaanden dat de watertemperatuur ook een stuk hoger is geworden maar dat terzijde.

Dus mijn vermoeden is toch dat het met de buitenaanvoer te doen heeft ondanks dan dat de netwerkbeheerder andere resultaten laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzie110
Xander schreef op zondag 25 december 2022 @ 21:37:

[Afbeelding]

Ik denk dat je gelijk hebt; dat er kennelijk in mijn installatie zoveel weerstand zit, dat bij een voordruk die aan de onderkant van de marges ligt, ik ineens ‘door de ondergrens’ zak.

Dat is ook wel waarom ik vroeg of er wellicht zaken aan te passen zijn om het verlies in mijn installatie te beperken.
Een bypass die het geheel van de ontharder omzeilt zou wel een goede testcase zijn; maar is niet eenvoudig realiseerbaar voor enkel als testcase.

Wat ik in ieder geval wel kan doen, is zodra het zich weer voordoet de debietmetingen opnieuw doen. Als mijn installatie het door de ondergrens doet zakken, dan zal het debietverlies op de vulkraan voor het waterfilter/ontharder veel minder groot moeten zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door dizzie110 op 25-12-2022 22:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:41

Rmg

Roel1966 schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:03:

Wat bij ons daarbij wel frappant is is dat dit wisselende drukverschil pas ontstaan is nadat het waterleidingnet vernieuwd is in onze straat. Dit was zelfs heel extreem tijdens een brand helemaal aan de andere kant van de straat op ongeveer 150 a 200 meter van ons af. Toen de brandweer dus met 3 spuitauto's aan het blussen was viel bij ons de druk volledig weg en zaten we zonder water. Dit probleem hadden we dus niet in de oude situatie toen het waterleidingnet nog niet vernieuwd was.
Hoe vaak is bij jullie in de straat brand joh dat je dat vaker hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000

BCC

Rmg schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:08:
[...]

Voor de vervanging van het Waternet was er nooit brand 🤣

Maar inderdaad even langs de warmteservice en met wat t stukjes en een kogel kraan een omleiding leggen.

[ Voor 17% gewijzigd door BCC op 25-12-2022 22:10 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Rmg schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:08:
[...]

Voorheen is er ook wel eens vaker iets in de straat in de fik gevlogen maar dus met het oude leidingnet was dat geen probleem en bleef de waterdruk hetzelfde. Maar dus sinds het nieuwe leidingnet hebben we constant drukverschil en dan even ook onafhankelijk van de brandweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzie110
BCC schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:09:
[...]

Voor de vervanging van het Waternet was er nooit brand 🤣

Maar inderdaad even langs de warmteservice en met wat t stukjes en een kogel kraan een omleiding leggen.
Om te voorkomen dat het alleen maar slechter wordt, zal ik dat niet zelf doen ;-). Maar ik ga daar achteraan.

Stel dat het inderdaad een combinatie is van wisselende voordruk en het verlies in mijn installatie; is het toepassen van een hydrofoor dan een logische oplossing? Of sla ik de plank dan helemaal mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:21
Feit: we weten dat de aanvoer drukt fluctueert, ergens tussen 4-2.5 bar. Verder niks aan te doen, is prima.

Je leiding werk in huis lijkt redelijk krap bemeten, met daardoor veel drukval door allerhande oorzaken.

Jij staat onder de douche, helaas heeft waterleiding bedrijf net een slechte dag, maar 2.5 bar aanvoer. Vervolgens heeft iemand ook een wasje gezet en springt het magneetventiel van de wasmachine open om water te vullen. Als iemand dan ook nog de vaatwasser heeft aangezet en de wc doortrekt... Dan heb je een pisstraal = geen druk meer.
Bij 4 bar aanvoer door het waterleiding bedrijf is er niks aan de hand...

Weet je zeker dat er in huis geen andere verbruikers zijn op die momenten dat het misgaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzie110
Lollercopter schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:24:
Feit: we weten dat de aanvoer drukt fluctueert, ergens tussen 4-2.5 bar. Verder niks aan te doen, is prima.

Je leiding werk in huis lijkt redelijk krap bemeten, met daardoor veel drukval door allerhande oorzaken.

Jij staat onder de douche, helaas heeft waterleiding bedrijf net een slechte dag, maar 2.5 bar aanvoer. Vervolgens heeft iemand ook een wasje gezet en springt het magneetventiel van de wasmachine open om water te vullen. Als iemand dan ook nog de vaatwasser heeft aangezet en de wc doortrekt... Dan heb je een pisstraal = geen druk meer.
Bij 4 bar aanvoer door het waterleiding bedrijf is er niks aan de hand...

Weet je zeker dat er in huis geen andere verbruikers zijn op die momenten dat het misgaat ?
Absoluut zeker dat er op dat moment geen andere verbruikers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:25
Heb je de watermeter al laten controleren, dacht dat daar een zeef in zit aan een kant ooit es gezien toen ze hier een nieuwe gemonteerd hadden. kan wat rotzooi inzitten wat af en toe blokkeert. Staat de hoofdkraan wel helemaal open.

[ Voor 9% gewijzigd door Toerq op 25-12-2022 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
BCC schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:09:
Aangenomen dat die bypass voornamelijk dicht zal staan, doe je er denk ik wel goed aan om de leidingen daar zo kort mogelijk te houden om "dode stukken" te voorkomen (maar IANAL).

Dan maak je er denk ik beter zoiets van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cv_kMKUL1L6g41E7SBPI35py0eM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8Hdrt9qsmzOroAwhDKUXGZVa.png?f=fotoalbum_large

Dat is alsnog zo gepiept natuurlijk met 2 T-stukken met knelkoppelingen, een afsluitkraan met knelkoppelingen, een rechte verbinder met knelkoppeling en een paar stukken buis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:21
dizzie110 schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:28:
[...]

Absoluut zeker dat er op dat moment geen andere verbruikers zijn.
Oke, ... hmmm interresant.
Dan zou ik ook die water ontharder echt bypassen en van daar uit verder kijken.

Of wat denk je van een paar simpele manometer(s) in je aanvoer leiding knutselen, dan weet je in ieder geval waar het probleem zit, meten is weten. Helaas heb je dan de oorzaak nog niet verholpen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
Je haalt 22l/min bij je CV en 14l/min in je bijkeuken op een vergelijkbare kraan is mijn aanname. Je hebt dus een enorme drukval ergens daartussen, ik verdenk je filter of waterontharder. De gekozen diameters zijn ook niet ruim dus dat helpt ook niet mee.
De fluctuaties aan de aanvoerkant zijn normaal en bij een goed ontworpen systeem blijft alles functioneel. 2.5bar is meestal de ontwerpdruk maar als ze het echt goed hebben gedaan hebben ze de druk opgevraagd voordat ze je systeem gingen ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzie110
Dank voor alle feedback en het meedenken.

Samenvatting tot nu toe:
  • Debietverlies onder normale omstandigheden van 22 l/min in CV-hok (voor waterfilter, ontharder en t-splitsingen) naar 14 l/min in Bijkeuken is fors. Dit betreft inderdaad een identiek type kraan.
  • Verdachten voor dit drukverlies worden gezocht in het waterfilter, terugslagklep en waterontharder
  • Waterontharder zelf heeft een bypass, wanneer ik deze gebruik vind ik exact dezelfde debieten. Waterontharder zelf lijkt dus niet de boosdoener
  • Toevoegen van een volledige bypass om terugslagklep, waterfilter en waterontharder heen is sterk aan te raden om te testen of daar het probleem zit
  • Het leidingwerk naar de ruimtes toe is krap bemeten
Vervolg en nog een paar vragen:
  • Onder slechte omstandigheden nogmaals debieten meten. Afwachten wanneer dit zich weer voordoet
  • Een installateur / iemand met kennis van zaken charteren om de bypass te maken, en direct ook op wat tactische plekken een manometer installeren
  • Vraag: verwachten jullie dat ondanks de krap bemeten leidingen naar de ruimtes, het wel goed genoeg zou moeten kunnen functioneren? De vraag achter de vraag is: dat leidingwerk gaan vervangen is een bijna no-go

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000

BCC

Heeft het waterfilter een verwijderbaar filter? Zo ja, haal hem er eens uit, zet de ontharder in bypass en nogmaals testen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzie110
Zojuist tijdens de douche-sessies gemerkt dat de druk ineens lager was. Dus direct een meet-moment ingelast (uiteraard al het andere waterverbruik stil gezet).

Qua ervaring is dit overigens een "kleine terugval", we hebben het wel eens een stuk erger.

Resultaat:
CV-hok: 18,5 liter
Bijkeuken wasmachinekraan: 10 liter
Keuken (Quooker): 4,5 liter
Douche: 4,5 liter

Wat mij opvalt is dat de procentuele terugval in debiet sterk verschilt:
Cv-hok: factor 0,84
Bijkeuken wasmachinekraan: factor 0,69
Keuken: factor 0,6
Douche: factor 0,45

ps: @BCC : volgens mij is die inderdaad verwijderbaar. Zal ik later even uittesten - nu eerst het gezin weer even laten douchen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Vooropgesteld dat mijn kennis hierin vrij beperkt is, maar als er relatie lijkt te zijn met die grote verbouwing in 2020, zou het niet kunnen liggen aan (veel) bouwgruis? Dat zou dan ook nog eens bij een hogere druk kunnen gaan wervelen/de boel verstoppen, terwijl je het probleem juist zoekt in te lage druk.

Of is die gedachte heel onlogisch?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11:36
Dingen die zo in mij opkomen:

Je zou de bewuste kranen een keer los kunnen halen en de zeefjes vervangen/ schoonmaken. Ik had zo'n pisstraal uit de kraan van het badkamer fonteintje, na het vervangen van nota bene de perlator was het debiet wel 3x zo groot.

Zit er misschien iets "waterbesparends" in de thermostaatkraan en/of doucheslang en/of douchekop?

Is de installatie wel deugdelijk? Van grote naar kleine buisdia geen probleem, andersom veroorzaakt drukverlies. Dito voor onnodige knietjes, als het even kan met bochten werken en dan ook zo weinig mogelijk.

Edit; bij het waterfilter lijk je wel van 15 (voor) naar 22 (na) en dan weer naar 15 (na ontharder) te gaan, klopt dat?

[ Voor 9% gewijzigd door Eivogel1985 op 27-12-2022 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzie110
Een update ter vastlegging.

Het binnenwerk van het waterfilter kan er inderdaad uit. Dat heb ik nu gedaan. Debiet onder normale omstandigheden wordt er niet beter van, maar in de afgelopen dagen is het allerergste debietverlies niet meer voorgekomen.

Voorlopige conclusie (en daarmee ook als beste antwoord gemarkeerd) is dat de combinatie van wisselende voordruk (binnen toegestane marges) in combinatie met relatief veel weerstanden in mijn systeem het probleem vormt.

Ik ga nu i.s.m. een loodgieter kijken om een bypass te maken om het waterfilter en ontharder heen zoals in dit topic gesuggereerd; en direct ook op een aantal plaatsen voor en na deze bypass een manometer te installeren. Tevens zal ik de loodgieter laten kijken of er nog logische plekken zijn waar er weerstanden weggenomen kunnen worden.

@Eivogel1985 : je vermoeden van wisselende leidingdiameter rondom het waterfilter klopt trouwens niet. Is allemaal 22.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
Ik was bezig met het uitzoeken van een keerklep en toen moest ik ff hieraan denken. Een CA keerklep, die verplicht is bij de meeste waterontharders, zorgt al snel voor een drukval van 0.7bar.
Ik denk dus dat het daarin zit, dus die zou ik dan ook bypassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzie110
Gisteren heb ik een kennis die installateur is mee laten kijken. Zijn conclusie binnen 5 seconden is identiek aan die van @Pejdref: de CA keerklep is hét probleem.

In dit werkblad is een mooie samenvatting gegeven aan welke normen een waterleidingsysteem in huis moet voldoen.

De minimale werkdruk op een tappunt moet 100kpa (1bar) zijn. Een snelle rekensom leert dat ik dat nooit ga halen.
  • Minimale gegarandeerde voordruk door Vitens: 200kpa (soms wordt zelfs gesproken over minimaal 150kpa, maar dat mag dan niet vaker voorkomen dan eens per 1 jaar)
  • Drukverlies CA keerklep: 90kpa (volgens specs)
  • Drukverlies waterontharder: 20kpa (volgens specs)
  • Drukverlies Waterfilter: 10kpa (dit is een schatting, ik kan de specs nog niet terugvinden)
  • Drukverlies hoogte tappunt (douche, 2 meter): (2 * 1000 * 9,81)*0,001 = 19,62
  • Drukverlies leidingen: onbekend
Druk op tappunt zónder drukverlies van leidingen is dus al: 60,38 (oftewel 0,6 bar). Wetende dat het leidingwerk ook aan de krappe kant is gedimensioneerd (installateur die mee keek gaf ook onmiddelijk aan dat hij voor alle flexibele slangen altijd één maat groter kiest dan hier is gebeurd), zal er zeker nog wat drukverlies op de leidingen zitten.

Omdat de voordruk vanuit Vitens zo fluctueert, zijn er ook momenten op de dag dat je wel ruim boven de 100kpa druk op het tappunt komt.

Kortom: mijn installatie is verkeerd gedimensioneerd door de installateur - en ik ga nog maar eens terug om daarover te reclameren.

Oplossingen zijn helaas niet allemaal eenvoudig:
  • Leidingwerk aanpassen zou sloopwerk onder de vloer betekenen. Dat wil ik niet.
  • CA keerklep verwijderen, dat mag officieeel niet
  • Drukverhoger toepassen, dit lijkt de meest logische oplossing.
Ik hoop dat met deze informatie anderen sneller eventuele oorzaken van druk/debiet verschillen kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
Je zou eens in het waterontharder topic hier op tweakers kunnen kijken. Daar gaat het ook wel eens over keerkleppen en drukverlies.
Daar passen ze soms stiekem een EA keerklep toe, mag officieel niet maar heeft een significant lagere drukval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:37

orf

Ik had dit probleem ook en heb dat opgelost met precies de hydrofoor waar je in de TS al naar linkt. Hij maakt wel best wat herrie, hij staat bij mij in de kelder, maar ik hoor ‘m draaien als iemand onder de douche staat of de wasmachine draait. Maar qua comfort is het ideaal. Ruim genoeg druk uit de regendouche. Veel meer water uit de kraan in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:03

JvS

Ik heb hem zelf ook

Welke hydrofoof heb je? Ik heb een Grundfos UPA in mn kruipriumte en die hoor ik amper.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:37

orf

JvS schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:07:
Welke hydrofoof heb je? Ik heb een Grundfos UPA in mn kruipriumte en die hoor ik amper.
De DAB Esybox Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:50
De aanvoerleiding is 22mm, dat is echt fors.

2 dingen die opvallen:

- Die T-stukjes, gaat de leiding daar ineens even naar 15?
- Zijn er andere stukjes, bij de ontharder of dat filter, waar de leidingdiameter even afneemt?
Bijvoorbeeld: Is die ontharder gemaakt voor 15mm? Wat is de kleinste diameter in het hele systeem?
Pagina: 1