Mijn vraag
Sinds een grote verbouwing in 2020 waarbij wij ons huis hebben uitgebouwd, en de volledige benedenverdieping is gestript en opnieuw opgebouwd hebben we last van sterk wisselende hoeveelheden water in de douche, het bad, de keuken en de bijkeuken. Alle genoemde locaties zijn op de begane grond.
De hoeveelheid water onder normale (of goede) omstandigheden is acceptabel voor comfort, maar niet overdreven veel. Maar nu komt het probleem: fluctuerend over de dag en over de week schommelt de hoeveelheid water enorm. Tot zo ver dat het regelmatig gebeurd dat je nauwelijks kunt douchen. Zie dit filmpje ter illustratie:
[Video: https://drive.google.com/file/d/1vSbWEkkCm-S41BkPXH3XuKT5zszQ8X23/view?usp=share_link]
De situatie is niet altijd zo erg: maar met regelmaat (1 tot 2 keer per week) valt de hoeveelheid water terug tot bijna niet douche-bare hoeveelheid. De frequentie, de duur en hoe erg het dan is wisselt. Het lijkt in de zomerperiode frequenter voor te komen, maar ook in winterperiode gebeurd het.
Om de waterontharder direct uit te sluiten: op het moment dat dit gebeurd heb ik de bypass van de waterontharder opengezet. Dit levert geen verandering op.
Situatieschets
De waterleiding komt onder de voordeur binnen. Van hieruit is een nieuwe leiding aangelegd naar ons "cv-hok" achterin het huis.
/f/image/CyGmP8gUoNuK8NEnMV3mk7oA.png?f=fotoalbum_large)
In het CV-hok ziet het er als volgt uit:
:strip_exif()/f/image/mPLCVkuVTW5tkoanw0r8Jvs4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gnWUYA9b1gYO9N98PlOHQsJm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/B93EhLr1jsTHaWBK3vzVknqp.jpg?f=fotoalbum_large)
Schematisch:
De drie aftakkingen de vloer in gaan naar de Bijkeuken, Keuken en Badkamer (volgorde van deze 3 weet ik niet). Genoemde maten zijn door mij gemeten buitenmaten.
De hoeveelheid koud water in 1 minuut onder normale omstandigheden:
Douche: 10 liter
Bijkeuken: 10,5 liter
Bijkeuken wasmachinekraan: 14,5 liter
Keuken (Quooker): 7,5 liter
Tapkraan in het cv-hok (voor water ontharder): 22 liter
Toevoeging: bovenstaande metingen ook uitgevoerd met de bypass van de waterontharder ingeschakeld. Dit levert exact dezelfde metingen op.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben in verschillende iteraties met de installateur in gesprek geweest. Die geeft aan dat het nou eenmaal aan de voordruk vanuit het waterleidingnet ligt. Ik ben in gesprek geweest met Vitens, en ze hebben voor een periode van 1 week een logger geplaatst ter hoogte van de watermeter.
Navraag bij buren en omgeving leert wel dat ook zij fluctuaties ervaren. Maar zeker niet tot op het niveau dat wij ervaren.
Oplossingsrichtingen
Mijn vraag aan jullie is: zien jullie in de installatie zaken die aanleiding vormen dat een fluctuatie in aanvoerdruk zoveel effect kan hebben?
Is het plaatsen van een hydrofoor een mogelijke oplossing? Zoiets als: https://www.waterpompshop.nl/dab-easybox-mini-3-kiwa-hydrofoorpomp
Sinds een grote verbouwing in 2020 waarbij wij ons huis hebben uitgebouwd, en de volledige benedenverdieping is gestript en opnieuw opgebouwd hebben we last van sterk wisselende hoeveelheden water in de douche, het bad, de keuken en de bijkeuken. Alle genoemde locaties zijn op de begane grond.
De hoeveelheid water onder normale (of goede) omstandigheden is acceptabel voor comfort, maar niet overdreven veel. Maar nu komt het probleem: fluctuerend over de dag en over de week schommelt de hoeveelheid water enorm. Tot zo ver dat het regelmatig gebeurd dat je nauwelijks kunt douchen. Zie dit filmpje ter illustratie:
[Video: https://drive.google.com/file/d/1vSbWEkkCm-S41BkPXH3XuKT5zszQ8X23/view?usp=share_link]
De situatie is niet altijd zo erg: maar met regelmaat (1 tot 2 keer per week) valt de hoeveelheid water terug tot bijna niet douche-bare hoeveelheid. De frequentie, de duur en hoe erg het dan is wisselt. Het lijkt in de zomerperiode frequenter voor te komen, maar ook in winterperiode gebeurd het.
Om de waterontharder direct uit te sluiten: op het moment dat dit gebeurd heb ik de bypass van de waterontharder opengezet. Dit levert geen verandering op.
Situatieschets
De waterleiding komt onder de voordeur binnen. Van hieruit is een nieuwe leiding aangelegd naar ons "cv-hok" achterin het huis.
/f/image/CyGmP8gUoNuK8NEnMV3mk7oA.png?f=fotoalbum_large)
In het CV-hok ziet het er als volgt uit:
:strip_exif()/f/image/mPLCVkuVTW5tkoanw0r8Jvs4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gnWUYA9b1gYO9N98PlOHQsJm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/B93EhLr1jsTHaWBK3vzVknqp.jpg?f=fotoalbum_large)
Schematisch:
code:
1
| Aanvoerleiding (22mm koper) --- Waterfilter --- Waterontharder --- T-stuk-1 (20mm flexibele buis) --- T-stuk-2 (15mm flexibele buis) --- T-stuk-3 (15mm flexibele buis) |
De drie aftakkingen de vloer in gaan naar de Bijkeuken, Keuken en Badkamer (volgorde van deze 3 weet ik niet). Genoemde maten zijn door mij gemeten buitenmaten.
De hoeveelheid koud water in 1 minuut onder normale omstandigheden:
Douche: 10 liter
Bijkeuken: 10,5 liter
Bijkeuken wasmachinekraan: 14,5 liter
Keuken (Quooker): 7,5 liter
Tapkraan in het cv-hok (voor water ontharder): 22 liter
Toevoeging: bovenstaande metingen ook uitgevoerd met de bypass van de waterontharder ingeschakeld. Dit levert exact dezelfde metingen op.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben in verschillende iteraties met de installateur in gesprek geweest. Die geeft aan dat het nou eenmaal aan de voordruk vanuit het waterleidingnet ligt. Ik ben in gesprek geweest met Vitens, en ze hebben voor een periode van 1 week een logger geplaatst ter hoogte van de watermeter.
Zoals jullie zien is deze meting alweer ruim een jaar geleden. We hebben het sindsdien wat "laten zitten", maar het blijft af en toe gebeuren dat we zo weinig water hebben dat douchen geen pretje is.Aan de <uw adres> ervaart u drukproblemen in de drinkwaterinstallatie. Naar aanleiding van deze drukklachten is door Vitens een druk- en volumemeting gehouden van 4 oktober 2021 tot en met 11 oktober 2021.
De aansluiting van <uw adres> is voorzien van een Q3 2,5 watermeter met een nominale capaciteit van 1,5 m3/h met een wettelijke ondergrens van 1 m3/h.
De blauwe lijnen geeft de druk in “bar” weer, de rode lijn geeft de volumestroom in “liters per seconden” weer.
De hoogste druk tijdens de meting was op 10 oktober 2021, 4,38 bar. De laagste druk op 10 oktober 2021, 2.35 bar.
De hoogste afname tijdens de meting was op 5 oktober 2021, 0.175L/s -> 10.5 L/m.
Aan de hand van de bovenstaande grafieken kunnen we concluderen dat Vitens ruimschoots voldoet aan de minimaal gestelde eis, van het leveren van drinkwater met een druk van 1,5 bar op straatniveau ter plaatse van het leveringspunt volgens de waterleiding wet
Navraag bij buren en omgeving leert wel dat ook zij fluctuaties ervaren. Maar zeker niet tot op het niveau dat wij ervaren.
Oplossingsrichtingen
Mijn vraag aan jullie is: zien jullie in de installatie zaken die aanleiding vormen dat een fluctuatie in aanvoerdruk zoveel effect kan hebben?
Is het plaatsen van een hydrofoor een mogelijke oplossing? Zoiets als: https://www.waterpompshop.nl/dab-easybox-mini-3-kiwa-hydrofoorpomp
[ Voor 3% gewijzigd door dizzie110 op 25-12-2022 14:17 ]