Toon posts:

Isoleren - EPC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• KristofC
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14-01 18:05
Hoi,

Ik heb een woning gekocht (kleine woning) met EPC-label E. Ik zou graag een aantal aapassingen doen om zo tot een C (of misschien wel een B - label te komen. Ik vraag me alleen af welke impact sommige veranderingen hebben op het EPC. Ik kan moeilijk inschatten hoeveel een bepaalde ingreep mijn EPC-waarde naar beneden zal brengen.

Concreet: Mijn woning heeft een woonoppervlakte van 82 m² en een EPC-E waarde van 435 khw. Volgens het EPC:
- 50 m² buitenmuur niet geïsoleerd
- 16,6 m² plat dak (2 platte daken) niet geïsoleerd
- een niet-condenserende ketel
- sommige ramen dubbelglas, maar geen HR-glas.

Vooral de eerste drie zaken wil ik aanpakken.

Via de site https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/epc kan je zelf een simulatie maken, wat ik op deze site vooral heb uitgetest, is wat het verschil is als je een aanpassing doet. Ik kom tot de volgende waarden:

1. Niet condenserende ketel vervangen door een condenserende ketel zou voor een vermindering van 74 kwh zorgen.
2. 5 cm PIR buitenmuurisolatie (50 m²) plaatsen zou voor een vermindering van 85 kwh zorgen.
3. 5 cm glaswol onder de platte daken (16,6 m²) zou voor een vermindering van 68 kwh zorgen.

Kloppen deze getallen wel?
Volgens de rekentool is de impact tussen 5 cm isoleren en 10 cm isoleren héél weinig (zo'n 5 kwh verschil), klopt dit?
Is het isoleren van een plat dak van binnenuit (koud dak) een groot risico op condensvorming? Of is dit met de juiste werkwijze risico-loos?

Alvast bedankt voor de tips & tricks!

[Voor 0% gewijzigd door KristofC op 11-01-2023 14:23. Reden: fout in tekst]

Alle reacties

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:39
Staar je niet blind op alleen maar EPC berekeningen.
Dat is een indicatie van de besparing en die moet je correleren versus prijs.

Voor je dak, (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? is zo te zien het verzameltopic.

Voor je buitenmuur gaat het denk ik om een enkelsteensmuur zonder spouw. Dan kan je isoleren zoals je zegt met Pir en voorzetwanden.

Ramen, Dubbelglas kan je vaak vervangen door Hr++ zonder ingerijpende ingrepen. Maar gezien de kosten doe je dat meer voor je comfort. Dan is het belangrijk om te kijken naar de staat van je kozijnen en hoe lang die nog meegaan.

Als ketel niet condenserend is dan vraag ik mij af hoe oud die is en uberhaupt nog mee kan.

Maar wat je ook kan doen en goed voor je label is kijken of er zonnepanelen op je dak kunnen.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee