Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReserveBelg
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-11-2024
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2p3uaG0z5vpJme4RyRvcWIRGhE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KGVfw9fAXLyNgTWkGsV2bgNl.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Ruim voldoende...
Schaduw
Nauwelijks, behalve 1 hoek.
Jaarverbruik
Op dit moment dekken de bestaande panelen op het hellend dak ons jaarverbruik. Verbruik met name door hybride warmtepomp, airco's, huishoudelijke apparatuur en groot tropisch aquarium 8) .
Vanwege elektrisch rijden, overweeg ik de bestaande installaties uit te breiden. Ik verwacht ca. 6.000 kWh op jaarbasis voor de auto nodig te hebben. Echter er is ruimte voldoende, dus als ik nu iets kan overdimensioneren voor toekomstig gebruik, vind ik dat ook het overwegen waard.
Huidige elektriciteitsaansluiting
- 16 panelen à 320Wp (LG Neon2 Black 320N1K-A5) aangesloten op GroWatt 5000 MTLS omvormer. Afgezekerd op 20A. Ligging op schuin dak zuid-oost.
- 8 panelen à 330Wp (LG Neon2 Black 330N1K-V5) aangesloten op GoodWe 2500NS omvormer. Afgezekerd op 16A. Ligging op schuin dak zuid-oost.
- Een 3 Fase hoofdaansluiting van 3x25A. Beide omvormers leveren op een andere fase terug.
Budget en doel
Zelfvoorzienend zijn, ook voor wat betreft laden EV.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik of leverancier.
Bijhouden van data
n.v.t.
Reeds verkregen offertes
n.v.t.
Regio
Zuid Nederland
Concrete vragen op dit moment
- Diverse installateurs geven aan niet aan de installatie te willen werken, omdat de constructie van de 16 panelen op 20A zekering niet zou voldoen aan 'de norm'. Is dit juist?
- Wat zijn de beste opties qua uitbreiding? (extra 1fase omvormer met nieuwe string panelen; of alle panelen op een nieuwe 3 fase omvormer?).
- Wat is het maximum aan PV vermogen dat ik in mijn situatie kan/mag aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De norm, dat gaat vast over selectiviteit. Daar is volgens mij nog niet echt een definitieve uitspraak over.
Het makkelijkst is een tweede 5 kW omvormer op de nu nog ongebruikte fase.
Daar kan zeker 6500 kWp op.
Wil je meer, dan wil je de fasen beter benutten en kun je beter de bestaande panelen in serie op één MPPT zetten van een geschikte 17 kW 3fase omvormer en dan kan je tot ca 25 kWp op zuid of 35 kWp oost/west.
Hecht je aan selectiviteit, dan kan je een 11 kW en 6 kW 3fase omvormer (of andere verdeling) ophangen voor hetzelfde resultaat.
Over het algemeen is groter goedkoper (per kWh of kWp).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReserveBelg
Proton_ schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:05:
De norm, dat gaat vast over selectiviteit. Daar is volgens mij nog niet echt een definitieve uitspraak over.
Het makkelijkst is een tweede 5 kW omvormer op de nu nog ongebruikte fase.
Daar kan zeker 6500 kWp op.
Wil je meer, dan wil je de fasen beter benutten en kun je beter de bestaande panelen in serie op één MPPT zetten van een geschikte 17 kW 3fase omvormer en dan kan je tot ca 25 kWp op zuid of 35 kWp oost/west.
Hecht je aan selectiviteit, dan kan je een 11 kW en 6 kW 3fase omvormer (of andere verdeling) ophangen voor hetzelfde resultaat.
Over het algemeen is groter goedkoper (per kWh of kWp).
Thnx. Selectiviteit maak ik me niet zo'n zorgen om in dit geval.

Ik zal beide opties eens naast elkaar laten zetten. Maar gevoelsmatig weegt het aanpassen van de huidige installatie en aanschaffen van een zware 3F-omvormen (én afdanken van twee bestaande omvormers) niet op tegen het installeren van een relatief eenvoudige 1F-setup.

5kW omvormer is dan de max neem ik aan? En hoe kom je tot 6.5 kWp; is dat een vaste verhouding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Niet echt; SMA laat 200% dimensionering toe dus daar kan 10 kWp op.
Zie ook het PV topic op "piekverliezen" voor de consequenties :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReserveBelg
Inmiddels heb ik een tweetal voorstellen ontvangen. In beide gevallen gaat het om 16 panelen à 410 Wp van het merk JA-solar. Het verschil zit in de omvormer. Voorstel is zonder montage overigens, dat ga ik zelf doen.

Optie 1:
Growatt 5kW omvormer, afgezekerd op 20A automaat. Jaaropbrengst (geschat) 5.673 kWh. Maximale AC stroomsterkte is echter 22A. Derhalve adviseren ze in dit geval te gaan voor ten hoogste 14 panelen (en dus nog wat minder opbrengst). Prijs: €6.000.

Optie 2:
Solaredge SE5000HD omvormer in combinatie met S440 optimizers aan de panelen. Jaaropbrengst (geschat) 6.100 kWh. Maximale AC stroomsterkte 19A dus passend binnen 20A afzekering. Prijs €7.000.

Optie 2 zou beter presteren met wat schaduwwerking (heb ik overigens nauwelijks daar op de relevante tijdstippen) én dus een groter aantal panelen toestaan en daarmee een hogere opbrengst genereren. Maar is wel aanzienlijk duurder.

Vraag: klopt dit verhaal, of rekent men naar de voor de verkoper gewenste oplossing (optie 2) toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:19
Ik heb zelf 20 panelen (15x 345Wp en 5x375Wp) op een 1-fase SE5000HD afgezekerd op 25A. Dit was passend op mijn 1-fase aansluiting, maar is ook zo gebleven bij overstap naar 3-fase. Geen commentaar van Liander dat dat niet mocht.

Nu zal de 5000HD volgens mij ook gewoon boven de 20A komen (5000/230= ~22A), op de specsheet lees ik zelfs 23 AC.

Technisch verwacht ik ook geen problemen omdat het maximaal 23A zal zijn.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReserveBelg
Nu zal de 5000HD volgens mij ook gewoon boven de 20A komen (5000/230= ~22A), op de specsheet lees ik zelfs 23 AC.
Klopt. Echter omdat we met de 16 panelen à 410WP = 6.560 Wp ruim onder het maximum van 7.750 W DC vermogen blijven, zal volgens hun de 23 A niet gehaald worden.

Bij optie 1 is dat ook het geval overigens, maar daarvan bedraagt het DC vermogen maximaal 7.000 W en daar zit je met 16 panelen dus al veel dichter bij --> dus overschrijdt je naar verwachting >20A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
ReserveBelg schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:40:
[...]
Klopt. Echter omdat we met de 16 panelen à 410WP = 6.560 Wp ruim onder het maximum van 7.750 W DC vermogen blijven, zal volgens hun de 23 A niet gehaald worden.
[...]
Als deze 6560 Wp vol in de zon staan onder de juiste hoek kan je in ieder geval pieken verwachten van 5000W AC. Ik had met 15x 375 Wp op zuid-west in de zomer ook, dan tik je hoe dan ook die 22A aan.

Die maximale input heeft meer te maken met bijvoorbeeld een oost-west opstelling waarbij je 7750Wp kan aansluiten en door de verdeling over de windrichting maximaal rond de 5000W gaat opleveren over een langere periode.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@ReserveBelg kun je de datasheets van de LGs eens bij elkaar harken?

Mijn gevoel zegt dat het zo gruwelijk complex gaat worden…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReserveBelg
Mijn gevoel zegt dat het zo gruwelijk complex gaat worden…
En dat was nu juist niet de bedoeling :+

Voor de duidelijkheid, de bestaande installaties laten we ongemoeid. En gaan dus voor de aanleg van een nieuwe set panelen+omvormer op de nog (voor zonnepanelen) ongebruikte fase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Lk_dpasech_R2rAa0FzIsEbru0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XYcvc0w0M0MpwPPRIEhLchFw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReserveBelg
Destynx schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:47:
[...]

Als deze 6560 Wp vol in de zon staan onder de juiste hoek kan je in ieder geval pieken verwachten van 5000W AC. Ik had met 15x 375 Wp op zuid-west in de zomer ook, dan tik je hoe dan ook die 22A aan.
Dus ook met de solar edge optimizers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
ReserveBelg schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:01:
[...]

Dus ook met de solar edge optimizers?
Zeker, P401 voor de 15 345Wp panelen en S440 voor de 5 370Wp.

Pagina: 1