Electronic Shelf Labels, reverse engineering en hergebruik

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:51
Zbsflasher kan ook een eigen gekozen Mac flashen.
Zo even uit m’n hoofd:
Zbs-flasher.exe COM1 mac 021800001235
Dat scheelt weer een hex-editor gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:20
@Nic ow, das wel handig om te weten! tnx
Nic schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:49:
Dat scheelt weer een hex-editor gebruiken.
Ach, als je met embedded bezig ben kan je niet zonder HxD, naar mijn mening 8)

[ Voor 73% gewijzigd door Vuikie op 13-02-2023 22:13 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• maikoool
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:44
Ook ik heb een setje van de 1,54 inch displaytjes van @Corn, en ondertussen deze weten te flashen met op dezelfde manier als @Nic, en al meerdere tips uit dit topic gehaald, waarvoor iedereen dank :)

Ik draai op dit moment nog wel de firmware en station met CC2531 van atc1441, met een klein Python scriptje en een cronjob heb ik al een paar schermpjes zo ver gekregen om me te vertellen wanneer ik de containers/afval bij de weg moet zetten, de data komt uit Home Assistant (via de afvalwijzer custom integration), dat ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oo1Cp-cUn_HtMG_wI0hHCl3CKtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oZsx06QjWmL96IaKsWGWaAYx.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nog niet echt de tijd gehad om al te diep in de code te duiken, maar het ESP32 project en de alternatieve firmware https://github.com/jjwbruijn/solum-esl-alternative-proto zien er wel mooi uit.

Ik vroeg me af of iemand die er wat dieper in zit een inschatting kan maken of het lastig zou zijn om deze firmware aan te sturen met een CC2531? Dan zou ik dus alleen de ontvangende displays flashen met de alternatieve firmware, en zelf een software client maken om de updates uit te sturen over een CC2531 (dus geen Solum als AP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:48

Corn

Raar jongetje

maikoool schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:24:
Ook ik heb een setje van de 1,54 inch displaytjes van @Corn, en ondertussen deze weten te flashen met op dezelfde manier als @Nic, en al meerdere tips uit dit topic gehaald, waarvoor iedereen dank :)

Ik draai op dit moment nog wel de firmware en station met CC2531 van atc1441, met een klein Python scriptje en een cronjob heb ik al een paar schermpjes zo ver gekregen om me te vertellen wanneer ik de containers/afval bij de weg moet zetten, de data komt uit Home Assistant (via de afvalwijzer custom integration), dat ziet er zo uit:

[Afbeelding]

Ik heb nog niet echt de tijd gehad om al te diep in de code te duiken, maar het ESP32 project en de alternatieve firmware https://github.com/jjwbruijn/solum-esl-alternative-proto zien er wel mooi uit.

Ik vroeg me af of iemand die er wat dieper in zit een inschatting kan maken of het lastig zou zijn om deze firmware aan te sturen met een CC2531? Dan zou ik dus alleen de ontvangende displays flashen met de alternatieve firmware, en zelf een software client maken om de updates uit te sturen over een CC2531 (dus geen Solum als AP).
toon volledige bericht
Leuk gedaan!

Zeker niet onmogelijk om 't met een CC2531 te doen, maar dat gaat wat programmeerwerk worden :) Belangrijkste punt van zorg: De tag verwacht héél snel een antwoord op z'n vraag of er nieuwe data is. We hebben het hier over een milliseconde voordat de data teruggestuurd moet worden, anders luistert de tag al niet meer. (in de huidige versie)

Hiermee wordt aanzienlijk stroom bespaard, maar dat maakt het lastiger om goed werkend te bouwen met een PC als host. Je zou het op de CC2531 zelf kunnen draaien ipv de TIMAC fw die er nu op draait. Het minder kritische deel kun je dan op de PC draaien. Zelf heb ik het liever op een ESP32/Tag draaien dan met een CC-stick, want daarmee kun je gemakkelijker bereik/dekking uitbreiden door je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:50
Wat voor range heeft een tag als AP eigenlijk? Kan ik die in de meterkast hangen en op zolder een tag, of gaat dat niet lukken?

@Nic @Corn Ik kwam deze tegen op /r/ReverseEngineering op Reddit, wellicht interessant voor jullie? https://zeus.ugent.be/blog/22-23/reverse_engineering_epaper/

@maikoool Leuk om een praktische toepassing te zien!

[ Voor 47% gewijzigd door ThinkPad op 15-02-2023 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

ThinkPad schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:15:
Wat voor range heeft een tag als AP eigenlijk? Kan ik die in de meterkast hangen en op zolder een tag, of gaat dat niet lukken?
Nee, dat is geen recept voor succes. 1/2 muren gaat nog wel goed, door een verdiepingsvloer is waarschijnlijk geen strak plan. Het hangt er ook nogal vanaf wat voor tag je gebruikt, sommige zijn er beter voor geschikt dan andere. Ik heb een 2.9" die fantastisch door het hele huis werkt, en eentje die het net een paar meter doet. Er zit nogal wat tolerantie in de productie van die dingen, tis niet echt top-of-the line met kwaliteitscomponenten :) De PCB is ook al is vrij dun; een beetje teveel buigen bij het verwijderen van de EPD en je hebt meerdere gebroken passives en je bereik is volkomen weg, als ie het uberhaupt nog doet.

Beste resultaat heb ik gehad met een segmented display, die zijn relatief stevig gebouwd.
ThinkPad schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:15:
@Nic @Corn Ik kwam deze tegen op /r/ReverseEngineering op Reddit, wellicht interessant voor jullie? https://zeus.ugent.be/blog/22-23/reverse_engineering_epaper/
Furrtek is ook druk bezig met het dumpen van de Imagotag firmware, lijkt schot in de zaak te zitten. Is voor de solums niet echt nodig, die laten het zonder meer toe om hun firmware uit te laten lezen :) Maar dan; disassembly van afschuwelijk onleesbare 8051 code...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:34

franssie

Save the albatross

Is er een voorbeeld van die 8051 code? Vroegen nog wel eens wat rondgerommeld in de Wikipedia: Zilog Z80 van mijn ZX spectrum, is het wat vergelijkbaar?
Doe mij maar hex assembly met een goede memmap en de instructielijst :+ \https://www.engineersgarage.com/simple-programs-in-8051-assembly-language/

[ Voor 27% gewijzigd door franssie op 15-02-2023 21:53 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

franssie schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:45:
Is er een voorbeeld van die 8051 code? Vroegen nog wel eens wat rondgerommeld in de Wikipedia: Zilog Z80 van mijn ZX spectrum, is het wat vergelijkbaar?
Doe mij maar hex assembly met een goede memmap en de instructielijst :+ \https://www.engineersgarage.com/simple-programs-in-8051-assembly-language/
disassembly met wat aantekeningen (ben nog niet zo ver gekomen)

de originele binary

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

hmmm, eens kijken, heel oude hobby van toen ik 13/14 was, maar jeukt wel weer wat.
Dank voor de links.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• maikoool
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:44
Corn schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:32:
[...]
Belangrijkste punt van zorg: De tag verwacht héél snel een antwoord op z'n vraag of er nieuwe data is. We hebben het hier over een milliseconde voordat de data teruggestuurd moet worden, anders luistert de tag al niet meer. (in de huidige versie)
Misschien valt dat op te lossen door tijdens een data transfer naar een tag op alle andere checkin requests een 'busy' response te sturen? Rechtstreeks vanuit de CC2531, dus zonder bijkomst van de PC?

Dan kunnen de andere tags over, laten we zeggen 30 seconden, nogmaals een checkin doen. Gegeven dat de updates allemaal dezelfde TTL hebben, komen ze na een paar keer vanzelf netjes achterelkaar inchecken.

De range van de CC2531 lijkt tot nog toe voor mijn huis en toepassing voldoende.

Ik ben persoonlijk niet zo ervaren met embedded development, dus vandaar de wens om zoveel mogelijk op de PC te houden, dan kan ik gewoon rustig in Python aan de pruts :)

Maar het is ook zonde als iedereen zijn eigen firmware gaat ontwikkelen voor op de tags, en die van jullie zag er wel mooi uit, dus vandaar dat interoperabiliteit daarmee dan voor mij het uitgangspunt is.

• Corn

Corn

Raar jongetje

maikoool schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 00:20:
[...]

Misschien valt dat op te lossen door tijdens een data transfer naar een tag op alle andere checkin requests een 'busy' response te sturen? Rechtstreeks vanuit de CC2531, dus zonder bijkomst van de PC?

Dan kunnen de andere tags over, laten we zeggen 30 seconden, nogmaals een checkin doen. Gegeven dat de updates allemaal dezelfde TTL hebben, komen ze na een paar keer vanzelf netjes achterelkaar inchecken.

De range van de CC2531 lijkt tot nog toe voor mijn huis en toepassing voldoende.

Ik ben persoonlijk niet zo ervaren met embedded development, dus vandaar de wens om zoveel mogelijk op de PC te houden, dan kan ik gewoon rustig in Python aan de pruts :)

Maar het is ook zonde als iedereen zijn eigen firmware gaat ontwikkelen voor op de tags, en die van jullie zag er wel mooi uit, dus vandaar dat interoperabiliteit daarmee dan voor mij het uitgangspunt is.
toon volledige bericht
NIet alleen tijdens een transfer, maar in algemene zin moet de latency vrij klein zijn om de in-checkende-tag van een antwoord te voorzien.

Op dit moment checkt de huidige 'station.py' op z'n dooie akkertje het filesystem om te kijken of er een bestand klaar staat voor de tag, daar is met dit protocol de tijd niet voor. De oplossing voor het huidige AP is om een lijst bij te houden met tags waarvoor we data hebben, zodat we snel een antwoord kunnen geven.

Misschien niet per se heel erg zinnig als er heel veel smaken firmware ontwikkeld worden, maar aan de andere kant; dat is ook een deel van de charme en een leuk onderdeel om te leren!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Weet iemand of die Arduino FW voor het FLASH'en van de MCU ook werkt op een ESP32 oid?

Ik heb geen Arduino Mini liggen die op 3.3V draait, enkel een oude Uno of een paar ESP32s. Ik heb wel losse ATMEGA328s die ik in een breadboard zou kunnen duwen, Arduino BL FLASH'en met AVR-ISP, etc. etc., maar die zut heb ik al zolang niet meer gebruikt (want getekende PCBs met SMT is veel betrouwbaarder) dat ik er al moe van word als ik er over denk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Hans1990 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:18:
Weet iemand of die Arduino FW voor het FLASH'en van de MCU ook werkt op een ESP32 oid?

Ik heb geen Arduino Mini liggen die op 3.3V draait, enkel een oude Uno of een paar ESP32s. Ik heb wel losse ATMEGA328s die ik in een breadboard zou kunnen duwen, Arduino BL FLASH'en met AVR-ISP, etc. etc., maar die zut heb ik al zolang niet meer gebruikt (want getekende PCBs met SMT is veel betrouwbaarder) dat ik er al moe van word als ik er over denk :+
Ik zou deze proberen! (Het liefst vanuit Visual Studio Code, maar met wata werk zou het eventueel ook uit de Arduino 'IDE' kunnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-04 19:24
Ik ben echt mega slecht in solderen, dus die kleine puntjes op de displays, dat gaat ‘m niet worden voor mij 🤣

Kun je die jigs toevallig ergens bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

virofi schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:56:
Ik ben echt mega slecht in solderen, dus die kleine puntjes op de displays, dat gaat ‘m niet worden voor mij 🤣

Kun je die jigs toevallig ergens bestellen?
Niet echt te bestellen nee, maar het is wel hoog tijd dat ik wat PCB's ontwerp om het wat makkelijker te maken. Blijft wel wat soldeerwerk aan zitten, op z'n minst ga je wat pogo-pins moeten solderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
Ik heb inmiddels inderdaad een bultje pogo pins en gaatjes pcb’s besteld om mee te oefenen 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat assembly valt nog tegen, maar voor die PoGo pins, kan je die niet eerst solderen (of krimpen) en dan door een 3d print duwen? Beetje zoals het purpleplug concept van vroeger?

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 18-02-2023 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virofi
Met de solum-esl-alternative-proto firmware voor de esp32 krijg ik littefs foutmeldingen zoals onderstaande:

code:
1
/littlefs/current/tagDB.json does not exist, no permits for creation

iemand een idee wat hier aan te doen? Web interface blijft ook leeg...

EDIT: hmmm na een paar resets werkt hij ineens.

[ Voor 8% gewijzigd door virofi op 20-02-2023 16:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

franssie schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 22:17:
Dat assembly valt nog tegen, maar voor die PoGo pins, kan je die niet eerst solderen (of krimpen) en dan door een 3d print duwen? Beetje zoals het purpleplug concept van vroeger?
Ik heb wat printjes hiervoor gemaakt, hopelijk gaan ze wat helpen. Heb ze net besteld, als ze geen problemen hebben kun je hetzelfde doen!

Ontwerp is hier te vinden! Nadrukkelijke waarschuwing dat het ongetest is!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaOdCjxupXvYPbNZJRgtL2Vgulg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5BLzblveaswaKuD519akfYrl.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
Corn schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:07:
[...]

Ik heb wat printjes hiervoor gemaakt, hopelijk gaan ze wat helpen. Heb ze net besteld, als ze geen problemen hebben kun je hetzelfde doen!

Ontwerp is hier te vinden! Nadrukkelijke waarschuwing dat het ongetest is!

[Afbeelding]
Tof! Welke verschillende toepassingen zijn dit? Flashers voor elk formaat schermpje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

virofi schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:49:
[...]

Tof! Welke verschillende toepassingen zijn dit? Flashers voor elk formaat schermpje?
Yes! En je kunt ook meteen een overtollige tag gebruiken als AP! Ook optie om DisplayData/ZBD aan te sturen met een CC1101, kun je meteen aansluiten op hetzelfde bordje. Maakt het in theorie redelijk universeel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virofi
Corn schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:52:
[...]

Yes! En je kunt ook meteen een overtollige tag gebruiken als AP! Ook optie om DisplayData/ZBD aan te sturen met een CC1101, kun je meteen aansluiten op hetzelfde bordje. Maakt het in theorie redelijk universeel :)
Nice! Sign me up! 🤣👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
@Corn Hoeveel van die PCB's heb je besteld? En wil je deze delen/doorverkopen?

*EDIT*
Ik heb je Eagle tekening proberen te importeren in Kicad 7.0:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kb3hiTyLUModKC5tgA6RIhR7jcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1BDC2vY6BmPR8ZY644dmmOr2.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft nog een beetje een touch-up nodig O-)

[ Voor 75% gewijzigd door Vuikie op 21-02-2023 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Vuikie schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:16:
@Corn Hoeveel van die PCB's heb je besteld? En wil je deze delen/doorverkopen?
-knip-
Een aantal zijn al spoken-for, maar ik kan er wel een paar missen. Krijg er +-10 (protopack bij DirtyPCB's)

Maar ik wil graag eerst zelf even weten of het werkt voordat ik beloftes doe :)

Als je het design zelf gevalideerd hebt en je kunt niet wachten, kun je 'm hier rechtstreeks bestellen. Preview klopt niet erg vanwege het vele freeswerk wat erbij zit (GML). Hopelijk. Letterlijk geen enkele garantie vorm van garantie, implied or otherwise :)

https://dirtypcbs.com/sto...798/6606/epapertagjig-zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Ah, ja DirtyPCB's, die ken ik wel. Heb ik ooit ook wel eens PCB's bij besteld.

Ik heb geprobeerd de Gerber die jij op Github heb gezet bij PCBway te bestellen, maar daar komt ie niet door de verificatie heen. De perimeter is niet sluitend, waardoor ze de grote van de PCB niet kunnen bepalen...

Bij DirtyPCB is het totaal ~$26 dus heb ik h'm daar ook besteld O-)
We zien wel of jij je best hebt gedaan... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Dapper! Zelf heb ik niet zo'n vertrouwen in m'n boarding-skills, vaak klopt er toch iets niet. Ik kwam bij PCBway niet erg goedkoop uit; je betaalt een heftige 'fee' voor hoeveel designs je op je board hebt. Ik kom met een beetje creatief boekhouden uit op 7 verschillende designs... DirtyPCB heeft nog nooit moeilijk gedaan over mousebites en routing, dus ben erg benieuwd wat eruit komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
Corn schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:08:
[...]

Een aantal zijn al spoken-for, maar ik kan er wel een paar missen. Krijg er +-10 (protopack bij DirtyPCB's)

Maar ik wil graag eerst zelf even weten of het werkt voordat ik beloftes doe :)

Als je het design zelf gevalideerd hebt en je kunt niet wachten, kun je 'm hier rechtstreeks bestellen. Preview klopt niet erg vanwege het vele freeswerk wat erbij zit (GML). Hopelijk. Letterlijk geen enkele garantie vorm van garantie, implied or otherwise :)

https://dirtypcbs.com/sto...798/6606/epapertagjig-zip
Hou me ook graag aanbevolen als je nog eentje over hebt! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuikie
Corn schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:59:
Dapper! Zelf heb ik niet zo'n vertrouwen in m'n boarding-skills, vaak klopt er toch iets niet. Ik kwam bij PCBway niet erg goedkoop uit; je betaalt een heftige 'fee' voor hoeveel designs je op je board hebt. Ik kom met een beetje creatief boekhouden uit op 7 verschillende designs... DirtyPCB heeft nog nooit moeilijk gedaan over mousebites en routing, dus ben erg benieuwd wat eruit komt :)
Ach, al zouden alleen de stukjes PCB voor de e-tag maar goed uitkomen ben ik al blij... de rest is een mooie bonus als dat ook werkt 8)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Albert_x
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:56
Voor de integratie van mijn CO2 sensors (MH-Z19 met esp8266) in de Solum-Alternative omgeving, heb ik een nieuw content type gebouwd: het "mqtt value" type. Hiermee wordt het solum systeem een mqtt subscriber en krijgt van de mqtt router waardes aangeleverd.
De sensoren stuurden hun waardes al met mqtt naar domoticz, dus ik heb in node red een flow gemaakt die de CO2 waardes omzet naar een status goed/matig/slecht. Als de status veranderd, wordt de nieuwe status naar solum wordt gestuurd. Om te voorkomen dat een label constant wordt ge-update als het CO2 niveau bijvoorbeeld rond de 800 ppm schommelt, worden wijzigingen beperkt tot maximaal 1 per label per 5 minuten.
Om alles wat sneller te laten reageren, heb ik tenslotte de MIN_RESPONSE_TIME teruggezet naar 1 minuut.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DgC_5SK-v-bs9n3xYDGQ9TSm78E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r0r1r06gUIu87BKWROF8sS54.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5VdBcLorp_gbnImvyQGVe4V3Ks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QRbf6zAy1rMbPVxwQ46Mxe8P.png?f=fotoalbum_large

In mqtt ziet het er dan zo uit:
code:
1
2
3
# mosquitto_sub -h 192.168.2.46 -t "solum/test"
{"idx":"021D316E3412","nvalue":462,"type":"CO2 level","state":"goed","color":"black"}
{"idx":"021EF6023410","nvalue":692,"type":"CO2 level","state":"matig","color":"black"}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Very cool, mooie toepassing zo! Sowieso erg leuk om te zien dat andere mensen verder gaan met waar ik aan begonnen ben, en er coole nieuwe features op maken. Tis nog niet echt af, verbeteringen en toevoegingen zijn onwijs welkom, ook op de AP/Tag FW kant. Als je tevreden bent over de door jou toegevoegde functionaliteit, is een pull request welkom!

Vraag me af hoe flexibel het is om long-term alle verschillende soorten plaatjes op de ESP32 te gaan genereren, misschien is het toch handiger om dat door Domoticz/HA-component lokaal te laten doen, en dan de gewenste plaatjes kant-en-klaar naar het AP te sturen? Geen idee really.

Ben ondertussen alweer even bezig om een bugje in het tekenen van de plaatjes voor de tag-firmware op te lossen, daar gaat iets niet helemaal soepel. De 'noise' failure mode (plaatje links) zou in de laatste versie van de firmware opgelost moeten zijn, de 'ghosting' is me op dit moment echt volkomen een raadsel. Het -lijkt- alsof in sommige gevallen de EEPROM data serveert van een ander image slot; die van een ander, eerder gedownload plaatje. Zo tekent de tag rechtsonder een wind-symbooltje die @Nic in de ESP32 firmware al een tijdje geleden vervangen heeft; het moet dus uit de EEPROM komen, want de huidige versie serveert dat symbooltje al een tijdje niet meer. Het gebeurt ook niet héél vreselijk vaak, meer echt 'af en toe'. Dat zijn nogal irritante bugs om op te moeten lossen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHLvYXzs693CmNxkZfmdqLDBidY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tV4wNWruPz9wS3U6puxL0N1p.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKGfEZrxAzh9Afpqkmycaz_1wg0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YgILcXIbVUsmYf2aRIxhLr63.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Albert_x
Corn schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:26:
Vraag me af hoe flexibel het is om long-term alle verschillende soorten plaatjes op de ESP32 te gaan genereren, misschien is het toch handiger om dat door Domoticz/HA-component lokaal te laten doen, en dan de gewenste plaatjes kant-en-klaar naar het AP te sturen? Geen idee really.
Ha, dat was eigenlijk wat ik als eerste had gebouwd: het "mqtt url" type dat een url krijgt waar een plaatje moet worden opgehaald. Aangezien de esp toch al plaatjes kon maken, leek me de "mqtt value" variant echter weer makkelijker dan zelf iets bouwen om plaatjes te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6pyFPXzLVMp1n-P4N__dl3xiLE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vDb2QLDef9WAz9ahk3YdV8md.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Het is weer even geleden, kleine update:

Er is support toegevoegd voor:
- UC8151-based EPD panels (sommige tags gebruiken deze, waren eerder niet compatible met het project)
- NFC data (urls, bijvoorbeeld) voor tags die NFC hebben
- NFC wakeup (geen idee waar dit voor te gebruiken is, maar het werkt)

Ondertussen ook bezig geweest met de niewe AP-pcb, lijkt wel okay te werken. Met een beetje geluk vinden een paar tweakers 'm vandaag in de brievenbus; mocht er meer behoefte zijn, ik kan er nog een paar kwijt, feel free to PM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENHWNoAQPxsxrfDoNAQyJvqwPmI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tbM0AaxrlJFpnPXddKOlTbqX.jpg?f=fotoalbum_tile

Er is inderdaad een klein issue met het board, er mist een draadje tussen GPIO0 en de power-driver. Gewoon vergeten, blijkbaar... Hieronder hoe ie in 1.01 geroute is, een simpel koperdraadje tussen de twee punten is voldoende,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyKTvWAUN3gRzF_8SChqeQsRj8Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/nczS2q7YMIeyGRQmtFbbIEp9.png?f=fotoalbum_tile

Mocht je 'm proberen met de stock (ZBS_Flasher) firmware, zul je merken dat de ESP32 reset zodra het power-enable commando gegeven wordt. De decoupling op de DevkitC1 is onvoldoende om zomaar de tag aan te schakelen, deze heeft zelf wél nogal wat capaciteit in de vorm van een klein bergje C's over de power rails. Dit zorgt voor een korte maar significante dip in de 3v3 rail, en de ESP32 reset zichzelf. Is op te lossen door een weerstand van een paar ohm in serie met de power rail te zetten; ikzelf heb het opgelost in software door de tag met een korte PWM-ramp in te schakelen, hiermee werkt ie 100% betrouwbaar.

Firmware volgt, maar hiermee zou je voldoende info moeten hebben om te kunnen beginnen met spelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuikie
Een toevoeging daarop, ik heb gisteren 15 PCB's binnen gekregen( die de bovenstaande botches nodig hebben :+ ) Als iemand er 1 wil om mee te spelen, laat het mij weten.

Ik kwam er alleen wel achter dat ik de verkeerde ESP-Dev kit heb 8)7
Ik heb de 'gewone' en niet de C3 versie...

[ Voor 25% gewijzigd door Vuikie op 10-03-2023 09:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Vuikie schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:07:
Een toevoeging daarop, ik heb gisteren 15 PCB's binnen gekregen( die de bovenstaande botches nodig hebben :+ ) Als iemand er 1 wil om mee te spelen, laat het mij weten.

Ik kwam er alleen wel achter dat ik de verkeerde ESP-Dev kit heb 8)7
Ik heb de 'gewone' en niet de C3 versie...
Hij hij is gemaakt voor de S3-C1 :) Confused? You will be...

En:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxWXCPmyYS9ByFFEiyIVlpljhgU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DvFXlX0B2BVwgzncCmNHdqpi.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virofi
Ineens bij de post een van de pcb’tjes van @Corn ! Super tof! Bedankt! Hopelijk dit weekend aan de knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Hmm, dat met dat MAC adres gaat het toch nog niet helemaal goed |:(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8FMr_jBFJzTHqEHDT2gUfH0AvQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcqrlX4iekWVPQFFBxbZSHxl.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nic
Nog niks verloren, met zbs_flasher kun je het alsnog zetten. Kies bij voorkeur het oorspronkelijke Mac-adres (staat achterop, en in de barcode)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
@Nic dat had ik al geprobeerd met zbs_flasher en dan met
code:
1
 MAC XXXXXXXXXXXXXXXX
maar dit lijkt niet te werken...
Morgen hoop ik er weer aan toe te komen. Dan nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Je kunt ook proberen om eerst infopage met readI uit te lezen, en dan te editten met een hexeditor. Vanaf offset 0x10 kun je het macadres invullen. Daarna met writeI weer terugschrijven naar de tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Vuikie schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:56:
@Nic dat had ik al geprobeerd met zbs_flasher en dan met
code:
1
 MAC XXXXXXXXXXXXXXXX
maar dit lijkt niet te werken...
Morgen hoop ik er weer aan toe te komen. Dan nog eens proberen.
Probeer eens 021FB4083B12

Volgens Google Lens is dat je mac adres

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

franssie schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:39:
[...]

Probeer eens 021FB4083B12

Volgens Google Lens is dat je mac adres
Moet nog wel iets voor (of achter), bijvoorbeeld '0000'. Solum gebruikt voor deze tags een 'verkort' mac adres, de flasher verwacht 8 bytes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuikie
Corn schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:45:
[...]

Moet nog wel iets voor (of achter), bijvoorbeeld '0000'. Solum gebruikt voor deze tags een 'verkort' mac adres, de flasher verwacht 8 bytes
Ah, stom, ik vermoed dat hier mn fout zit... Ik had de MAC zoals op de tag staat erin gezet, niet opgelet dat t maar 6 bytes zijn 7(8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Het heeft (met name @Nic) wat moeite gekost om 'm weer aan de gang te krijgen, maar we hebben nu een update klaar staan van de ESP32-Flasher die 100% compatible is met de OpenEPaperLink-PCB. Hiermee kun je gemakkelijk tags mee programmeren, of zelfs de AP-radio mee programmeren terwijl het accesspoint draait.

Truc is dat de ESP32-S3 een ingebouwde USB-poort kan gebruiken als extra seriele poort; hiermee heb je altijd een 'flasher' beschikbaar om tags mee te kunnen programmeren, en krijg je de debug output via de serial-to-usb converter.

Er zit ook een nieuwe versie bij van zbs_flasher.py, hiermee kun je 'internalap' of 'altradio' aan de commandline om op één van de andere headers een tag mee te kunnen programmeren. Default is de 'external' header aan de zijkant van het board. For backwards compatibility staat de baudrate standaard op 115200 baud, maar met de USB-flasher kun je 'm zonder problemen op een megabaud zetten, dan is ie nóg een halve seconde sneller :)

Er staat op de repository wat STL files van een case die je kunt gebruiken om de PCB in in te bouwen, kun je leuke dingen mee doen. Is getekend in Sketchup, I know, booooo and hiss mocht je er mee verder willen spelen of dingen in aan willen passen, dan kun je ook daarmee aan de slag. Ook staan hier de jigs die gebruik maken van de extra 'debug header' bordjes van de PCB.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKzUNnuPKnxlnre3P_gwMCGzGwY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TkbMJ6DmEeODYkFYE6xgesTw.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rR6rmzeyIpYs0CxJZnmEMAI4Nrw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/g3tW4K2lEosEX8X8sBDHq7Rx.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGlLF0tWHFl4yxZGToZlZaKdJnQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vKRnY0pnbFsS8sIwbx6OHCr6.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80QUkMwqpXFA6jEvlfF9GQBMOs8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/J9IrRKC4kRFK4i80I2w675X9.png?f=fotoalbum_tile

Ook heeft @Nic support voor QR codes ingebouwd, die kun je vanaf nu meteen op de ESP32 in het menu genereren!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nic
En voor de integratie met Home Assistant (of ieder ander stuk software dat een jpeg kan genereren), je kunt nu ook kant en klaar plaatje 'pushen' naar een tag, via een http POST upload naar het access point met een jpeg met de juiste resolutie en het 6-byte mac adres als parameter. Kijk in de code bij /upload-test.html naar hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert_x
Zomertijd bugje?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71Btg8UrgTIS2HhZzpp_j7xAEiU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dc621Y0WqvuV2we7v4L3FtDC.png?f=fotoalbum_large

timestamps in de voorspelling zijn:
"daily":{"time":[1679781600,1679868000,1679954400,1680040800,1680127200,1680213600,1680300000]
De esp lijkt rekening te houden met zomertijd, timezone is CET-1CEST
en
# TZ='CET-1CEST' date --date="@1679781600"
Sun Mar 26 00:00:00 CEST 2023

# TZ='CET-1CEST' date --date="@1679868000"
Mon Mar 27 00:00:00 CEST 2023
Toch gaat het vandaag mis en lijkt maandag wel weer goed te gaan.

edit:misschien zit het probleem wel bij open-meteo. De eerste timestamp in UTC is 'Sat Mar 25 22:00:00 UTC 2023' en dat is ook echt zaterdag.

edit2: aangezien we alleen de dag nodig hebben, tel ik maar even 2 uur op bij de tijd. Dan staan alle dagen goed.
- time_t weatherday = doc["daily"]["time"][dag].as<time_t>();
+ time_t weatherday = doc["daily"]["time"][dag].as<time_t>() + 2 * 3600; // avoid problems with dst

[ Voor 22% gewijzigd door Albert_x op 26-03-2023 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nic
Hm, apart. Op zich wordt de timezone incl zomertijd goed gezet:
code:
1
configTzTime("CET-1CEST,M3.5.0,M10.5.0/3", "0.nl.pool.ntp.org", "europe.pool.ntp.org", "time.nist.gov");

Die tijdzone-config komt uit allerlei voorbeelden die je overal tegen komt. Default overgangstijd zou 2:00 moeten zijn, maar blijkbaar houdt de esp32 daar geen rekening mee. In dat geval moet het CET-1CEST,M3.5.0/2,M10.5.0/3 worden. Ik zal het eens testen.

edit: Hm, maakt geen verschil.... De overgang naar zomertijd blijft ook met /2 op 0:00 staan. Gelukkig gaat het maar 1x per jaar fout.

[ Voor 13% gewijzigd door Nic op 26-03-2023 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Wie kan mij hier bij helpen.
De tag's blijven hierop staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpZ7i1vZo3AtGrvPTaQbvOq6KMI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lUa2mc7Q3cyGi2GVpyWPt9tv.jpg?f=fotoalbum_medium
Maakt niet uit wat ik doe of waar ik ze op instel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nic
Je hebt het mac-adres achterstevoren ingevoerd. Het AP gaat ervanuit dat het met '0000' begint (intern wordt een 6 byte mac gebruikt). Het moet dus 0000021FB4 enz zijn. Je kunt het aanpassen met zbf-flasher COMx MAC 0000021FB4xxxxxx (het hoeft dus niet perse met een hex-editor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Nic schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:25:
Je hebt het mac-adres achterstevoren ingevoerd. Het AP gaat ervanuit dat het met '0000' begint (intern wordt een 6 byte mac gebruikt). Het moet dus 0000021FB4 enz zijn. Je kunt het aanpassen met zbf-flasher COMx MAC 0000021FB4xxxxxx (het hoeft dus niet perse met een hex-editor).
Dat dacht ik eerst ook, maar dan krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8FMr_jBFJzTHqEHDT2gUfH0AvQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcqrlX4iekWVPQFFBxbZSHxl.jpg?f=fotoalbum_medium

*edit*
Ik zal het nog een keer proberen. Mss heb ik iets fout gedaan...

[ Voor 4% gewijzigd door Vuikie op 26-03-2023 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
Hm, apart. Volgens de tag_fw wordt 'no mac set' alleen weergegeven als het mac-adres op FFFFFFFFFFFFFFFF staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Ik heb het geprobeerd:
code:
1
2
3
4
\solum-esl-alternative-proto\tag_fw>zbs_flasher.exe COM9 MAC 0000021FB4XXXXXX
Using port: COM9
ZBS Flasher version: 32
ZBS Reset

waar bij de XXXXXX de MAC is op de tag, maar deze verschijnt nog steeds omgekeerd in beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Vuikie schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:50:
Ik heb het geprobeerd:
code:
1
2
3
4
\solum-esl-alternative-proto\tag_fw>zbs_flasher.exe COM9 MAC 0000021FB4XXXXXX
Using port: COM9
ZBS Flasher version: 32
ZBS Reset

waar bij de XXXXXX de MAC is op de tag, maar deze verschijnt nog steeds omgekeerd in beeld.
Je gebruikt vijf voorloop nullen, moeten dat er niet vier zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
Nee, het aantal bytes (8 stuks) klopt.

Maar misschien gebruik je een oude versie van zbs_flasher? Als het goed is moet 'ie zoiets zeggen:

D:\projecten\epaper\ZBS_Flasher-main>zbs_flasher.py COM9 MAC 0000020000000000
going to flash custom MAC: 0000020000000000

Nieuwste versie op https://github.com/atc1441/ZBS_Flasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Het zijn wel 8 bytes maar https://tweakers.net/i/8O...pyWPt9tv.jpg?f=user_large

laat toch een andere conventie zien dan 00:00:02:1F:B4:XX:XX:XX

En dat ge_XXXX helpt ook niet lijkt me. Wat is het risico van het psoten van een geldig mac(x) adres?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

De huidige ESP32 firmware doet wat aannames als het gaat om de mac-adressen, die verwacht dat ze beginnen met 00:00. Als dat niet zo is, gaat er denk ik niet veel gebeuren qua tags updaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
MAC adressen zijn nu goed, maar nog steeds een no-go :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9fRAe0PEADQ1rCi0ZKQYFERnIk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6IGD6ptgow84djDyJjw7Hb5.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qonraGmtU_n2h4YgBR7NyLfoDXc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DCRg7Zj2VAZpMrYlbXAs50bJ.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nic
Je bent er bijna! Het AP heeft de tags al gezien en geregistreerd, er zijn nieuwe plaatjes gegenereerd, en een tag heeft een block data opgevraagd. Bleef het bij dat ene block request?
Als je het AP net hebt opgestart terwijl het even heeft uitgestaan, dan kan het soms langere tijd duren voordat de tags nieuwe data opvragen: om batterijen te sparen gaan de tags in een spaarstand waarbij ze steeds minder vaak wakker worden (tot uiteindelijk maar 1x per dag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Nic schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:31:
Je bent er bijna! Het AP heeft de tags al gezien en geregistreerd, er zijn nieuwe plaatjes gegenereerd, en een tag heeft een block data opgevraagd. Bleef het bij dat ene block request?
Als je het AP net hebt opgestart terwijl het even heeft uitgestaan, dan kan het soms langere tijd duren voordat de tags nieuwe data opvragen: om batterijen te sparen gaan de tags in een spaarstand waarbij ze steeds minder vaak wakker worden (tot uiteindelijk maar 1x per dag).
Ik heb de AP aan gezet vanochtend en ben nu naar werk. Benieuwd of de tags vanmiddag dan er iets op hebben staan.
Maar van wat ik van jou begrijp, kan dat wel 24u duren totdat ze een eerste update hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
Het soepelste werkt het als je het AP altijd actief houdt.

Een vers opgestarte tag die bij het booten een AP kan vinden, is meteen actief en vraagt iedere 40 seconden of er nog iets nieuws is. Dat kun je in de webinterface zien bij 'last seen'. Is er bij het booten geen AP actief, of als je je AP een tijdje uit zet, dan duurt het allemaal veel langer.

Je kunt een tag rebooten door de batterijen er uit te halen. Doe een batterij daarna even ondersteboven terug, waardoor de contacten worden kortgesloten (van de tag, niet van de batterijen... ;-) zodat de interne condensator leeg is. Daarna de batterijen er weer correct terug in stoppen (exact tegelijk, beste werkt om de batterijen op het klepje te leggen, en in één beweging het klepje met de batterijen dicht te klappen) en duimen dat de tag meteen goed opstart. Zo niet, herhaal het proces. Dat opstarten is wat kritisch: de interne weerstand van de batterijen is hoog, en het verbruik bij het opstarten is ook even hoog waardoor de tag soms niet doorstart. Een van jouw tags zit op 2,45V, het kan best zijn dat die moeite heeft met opnieuw opstarten.

Het beste kun je beginnen met de content 'count hours', die wijzigt het meest. Een nieuw plaatje genereren kan dan door de tag aan te klikken en op 'save' te klikken, dan wordt de teller meteen eentje verhoogd. Als er een nieuw plaatje gegenereerd wordt, dan staat die klaar (tag knippert blauw), en zodra een tag een checkin doet, gaat 'ie het plaatje opvragen ("block request received"). Een plaatje is afhankelijk van tag type en content (met of zonder rood) tussen 1-3 blocks groot. De tag meldt 'xfer complete' en toont het plaatje.

Een content zoals 'current date' is wat complexer: als het AP of de tag denkt dat 'ie een plaatje al heeft (md5 hash) dan wordt die niet opnieuw verzonden. Dus in de debug-fase wil je dat uitsluiten. Bovendien geeft 'current date' mee dat het plaatje heel lang geldig is, en de tag zal daardoor de komende 10 minuten niet om een nieuw plaatje vragen. Alles om batterijen te sparen.

Hopelijk kom je hiermee verder, of als er iets niet werkt, dan kunnen we tenminste kijken hoe ver je komt in het proces. Het is soms een beetje een puzzel met 1000 stukjes, maar dat is het leuke eraan... Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Vuikie schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:14:
MAC adressen zijn nu goed, maar nog steeds een no-go :(
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie nu in de huidige versie exact hetzelfde gebeuren, not sure wat er mis gaat eerlijk gezegd. Er is nogal wat veranderd laatste tijd, ik ga 't proberen te fixen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
@Corn Ik hoop dat je wat kan vinden, want bij mij wil het echt niet... Is er iets waar ik naar kan kijken?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik zie heel af en toe zo'n 'block request' langs komen, maar dat is altijd maar van 1 en dezelfde tag. Van de andere tags zie ik ze niet langskomen, maar het lijkt wel alsof daar niks mee gebeurd...

Nu zie ik wel dat de batterijen wat aan de lage kant zijn en ik heb wat lopen wisselen. Dit zijn de beste die ik op dit moment heb, maar 2,6V is nog niet heel veel. Zou daar het probleem aan kunnen liggen, dat de tags genoeg hebben om te pingen, maar voor meer niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert_x
@Vuikie
2.6 V is geen probleem. De tags kunnen niet hoger meten. Dmitry zegt:
Sadly there is no way I found to measure the battery voltage, so I was forced to improvise. The display controllers have a "low voltage detect" feature with adjustable voltage levels. I use that. Sadly they only go up to 2.6V, but that is better than nothing.
Lager dan 2.6V kan natuurlijk wel een probleem zijn, maar ik denk niet met drie tags tegelijk.

Als je al wil testen kan je met git gemakkelijk een oudere versie gebruiken. 'git checkout 99c51d3654c528' geeft je de versie van 6 maart die ik nog gebruik. (mijn eigen patches rebasen is wat lastig geworden met alle wijzigingen van de laatste weken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Vuikie schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 08:36:
@Corn Ik hoop dat je wat kan vinden, want bij mij wil het echt niet... Is er iets waar ik naar kan kijken?

***members only***

Ik zie heel af en toe zo'n 'block request' langs komen, maar dat is altijd maar van 1 en dezelfde tag. Van de andere tags zie ik ze niet langskomen, maar het lijkt wel alsof daar niks mee gebeurd...

Nu zie ik wel dat de batterijen wat aan de lage kant zijn en ik heb wat lopen wisselen. Dit zijn de beste die ik op dit moment heb, maar 2,6V is nog niet heel veel. Zou daar het probleem aan kunnen liggen, dat de tags genoeg hebben om te pingen, maar voor meer niet?
We hebben wat dingen aangepast in onderstaande branch, hopelijk werkt het nu weer ietsje beter... Er is nu met name betere validatie of het AP berichten heeft gekregen of niet.

https://github.com/jjwbruijn/OpenEPaperLink/tree/alt-serial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
@Corn Bedankt voor je andere versie, maar deze geeft:
code:
1
2
3
4
5
AC>00< Block Request received for MD5 14947641096343430612, file /current/0218CBDA3B12.pending block 0, len 4096 checksum 35144
000b10F
not accepting traffic from this tag
<snip>

na een block request

Geen idee hoe nu verder...

[ Voor 75% gewijzigd door Vuikie op 29-03-2023 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Vuikie schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:03:
@Corn Bedankt voor je andere versie, maar deze geeft:
code:
1
2
3
4
5
AC>00< Block Request received for MD5 14947641096343430612, file /current/0218CBDA3B12.pending block 0, len 4096 checksum 35144
000b10F
<snip>

na een block request

Geen idee hoe nu verder...
Ik zou de versie van @Albert_x eens proberen, kijken of die beter werkt... @Nic is bezig om wat dingen in de AP-communicatie te verbeteren, lijkt veel ruimte voor te zijn :) Wat je ook eens zou kunnen proberen, is om je AP eens rechtstreeks aan 3v3 te hangen ipv geschakeld met een esp32. Ik heb het idee dat dat ook issues kan geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Ok, ik heb er 2 werkend *O*

Ik heb de AP direct aan 3v3 gehangen en dat lijkt nu goed te gaan...

Alleen probeer ik nu het test plaatje naar een 1,54 inch te sturen, maar ik krijg dit:

code:
1
2
3
20:05:12 Error accessing //02A9E0D23416.raw
20:05:12 File has size 0. //02A9E0D23416.raw
20:05:11 Failed to create sprite in jpg2buffer

betekend dat het plaatje corrupt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Cool! Betekent dat ie om een of andere reden niet het plaatje geconverteerd krijgt; is het een .jpg van 152x152?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Nee een BMP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Vandaar dat het inladen als jpg failed ;) Even proberen als jpg, kijken of ie het dan doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Dat lijkt ie te doen, nu kijken of ie op de tag verschijnt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Corn schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:13:
[...]

Vandaar dat het inladen als jpg failed ;) Even proberen als jpg, kijken of ie het dan doet!
code:
1
20:05:11 Failed to create sprite in jpg2buffer

zow.... |:( |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
@Corn weet jij waar deze vandaan komt en wat ik er tegen kan doen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[235091][E][vfs_api.cpp:105] open(): /littlefs/current/021863323B16.raw does not exist, no permits for creation
ACK>
[237365][E][vfs_api.cpp:105] open(): /littlefs/current/021863323B16.bmp does not exist, no permits for creation
[237373][E][vfs_api.cpp:105] open(): /littlefs/current/021863323B16.bmp.gz does not exist, no permits for creation
[237382][E][vfs_api.cpp:105] open(): /littlefs/current/021863323B16.bmp/index.htm does not exist, no permits for creation
[237393][E][vfs_api.cpp:105] open(): /littlefs/current/021863323B16.bmp/index.htm.gz does not exist, no permits for creation
[237402][E][vfs_api.cpp:105] open(): /littlefs/www/current/021863323B16.bmp does not exist, no permits for creation
[237412][E][vfs_api.cpp:105] open(): /littlefs/www/current/021863323B16.bmp.gz does not exist, no permits for creation
[237424][E][vfs_api.cpp:105] open(): /littlefs/www/current/021863323B16.bmp/index.html does not exist, no permits for creation
[237432][E][vfs_api.cpp:105] open(): /littlefs/www/current/021863323B16.bmp/index.html.gz does not exist, no permits for creation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Ja, das een plaatje die je browser probeert te openen, die niet bestaat. Je browser probeert dan wat andere dingen om 'm alsnog te openen. Gewoon negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Wat ik wel zie is dat een transfer af en toe niet af wordt gemaakt. Dan blijft de AP continue hetzelfde versturen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
21:22:23 < Block Request received for file /current/021FB4083B12.pending block 1, len 640 checksum 31191
<SNIP ~20X>
21:22:23 < Block Request received for file /current/021FB4083B12.pending block 1, len 640 checksum 31191
21:22:22 < Block Request received for file /current/021FB4083B12.pending block 1, len 640 checksum 31191
21:22:21 < Block Request received for file /current/021FB4083B12.pending block 1, len 640 checksum 31191
21:22:21 < Block Request received for file /current/021FB4083B12.pending block 1, len 640 checksum 31191
21:22:20 < Block Request received for file /current/021FB4083B12.pending block 0, len 4096 checksum 35750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Vuikie schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:29:
Wat ik wel zie is dat een transfer af en toe niet af wordt gemaakt. Dan blijft de AP continue hetzelfde versturen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<SNIP ~20X>
21:22:22 < Block Request received for file /current/021FB4083B12.pending block 1, len 640 checksum 31191
21:22:20 < Block Request received for file /current/021FB4083B12.pending block 0, len 4096 checksum 35750
Dat ziet eruit alsof er een issue is met de tag, die hoort het niet 20x te proberen. Kun je 't eens proberen met de binaries hier? https://github.com/jjwbruijn/OpenEPaperLink/tree/alt-serial2

Eventueel kun je het ook proberen met de AP binary en ESP32 versie uit die versie van de repo, das de laatste die ik geprobeerd heb. Werkt goed hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
Het staat helemaal los van of een plaatje op de tag verschijnt, maar als je browser probeert een bmp te openen dan gebruik je een oude versie van de webpagina. Nieuwere versies parsen de raw-file om een preview te tonen. Je kunt de inhoud van de www folder via de editor vervangen door een latere versie, of de hele data directory opnieuw flashed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Zonet wat updates gepushed op OpenEPaperLink/master die (bij mij iig) voor een kleine verbetering zorgen in de manier waarop de AP updates van de ESP32 krijgt. Mocht je een segmented-display-tag als AP gebruiken, deze laat nu ook zien hoeveel pending berichten er zijn, en op welk kanaal het AP draait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6ajPVGwYh-H0_yH69DEwOUxzOc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E0OLfdh43eEpWBgmxxjXWBJi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Niet mijn foto, maar een foto van een discord-ganger, @Mano_ON6RF die zo'n 40 tags aan OpenEpaperLink heeft gekoppeld, met weerberichten van plaatsen waar z'n NGO voor werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Za1RX6esMt2bF1FaFmUhR-t_RpU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mxgFl3Xpv8Ft4799G8GnJjRY.png?f=fotoalbum_large

Tevens staan de designs voor een 3D-printed case voor de segmented tag op de repo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZp_UyWGysTv6ttGkUj9MRDfZfs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZTCdoKGQdLkBnA711yx7rEEn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik weet niet of het de bedoeling is om hier te vragen, maar het lijkt me ook leuk om te prutsen met een paar bordjes, alleen kan ik ze nergens vinden. Heeft er iemand nog een paar over van 2,9" of 1,54" (tegen betaling uiteraard)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Nice! Ik kom nu dit topic tegen! Al heel lang de wens om hier wat mee te doen. Al eerder eens de Chroma74 gezien die gebruikt werd, maar die was of niet te krijgen of mij te prijzig.

Net toevallig afgelopen maandag weer bij de Appie staan kijken naar de prijskaartjes en gedacht: hier moet toch wat mee te doen zijn.

Alleen ik zit met dezelfde vraag als mijn bovenbuurman @michiel_: waar zijn de 2.9 ESL's nog een beetje leuk qua prijs op de kop te tikken? Of moeten we een soort van inkoop-actie maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Je kunt de tags kopen bij ATC1441, je kunt 'm via DM op z'n Discord server bereiken. Hier komen mijn tags ook allemaal vandaan. In bulk rekent hij er 1,5 euro per stuk voor op het moment, meen ik. Worden verstuurd vanuit Duitsland, maar verzendkosten vallen meestal wel mee. Denk dat hij betere prijzen kan bieden als je een inkoopactie bij 'm doet, scheelt 'm tenslotte een hoop pakjes maken...

[ Voor 0% gewijzigd door Corn op 12-04-2023 14:27 . Reden: Gechecked, scheelt nauwelijks in verzendkosten. Niet de moeite waard ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik moet dan wel even de vervelende mod uithangen en melden dat het niet is toegestaan om op Tweakers inkoopacties te organiseren O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slungelkmurf
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:44
ThinkPad schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:11:
Ik moet dan wel even de vervelende mod uithangen en melden dat het niet is toegestaan om op Tweakers inkoopacties te organiseren O-)
Jammer ik wil er ook wel een stuk of 10 anders. Is er een goed alternatief? Iemand kan wel bulk bestellen en dan via V&A aanbieden, maar dan loopt hij/zij/hen wel het risico op een voorraad die niet verkocht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Er is mij geen alternatief bekend, denk toch dat je/jullie zijn aangewezen op V&A.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Slungelkmurf schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:36:
[...]

Jammer ik wil er ook wel een stuk of 10 anders. Is er een goed alternatief? Iemand kan wel bulk bestellen en dan via V&A aanbieden, maar dan loopt hij/zij/hen wel het risico op een voorraad die niet verkocht wordt.
Los van het feit dat inkoopacties niet zijn toegestaan, moet je je afvragen of er iemand is die er op zit te wachten om het te gaan regelen... Ik heb een onwijze berg pakketjes van deze tags verstuurd tegen kostprijs, en het is simpel weg best veel gedoe om 't te regelen.

Je moet alweer wat winst gaan maken per tag om je arbeid; opnieuw verpakken, doosje, en verzendkosten eruit te halen. Tenzij je het werk voor niets doet, ben je waarschijnlijk onderaan de streep zo'n beetje even duur uit wanneer je er een paar in Duitsland bestelt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Kleine update voor mensen die OpenEPaperLink al gebruiken:
Er is een Home Assistant integratie gemaakt die het wat makkelijker maakt om data van tags terug te krijgen in HA, en er data naartoe te sturen:

https://github.com/jonasn...epaper_link_homeassistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Ik kijk al een paar maanden met verwondering mee, in januari een doos vol 2.9" tags besteld, jigs laten printen en vanmiddag eens de tijd genomen om alles in elkaar te knutselen. Inmiddels de eerste tags werkend op de ATC1441 firmware en ik ben wel benieuwd naar de OpenEPaperLink, ik krijg de AP alleen niet aan de praat op een wemos_d1_mini32 (ESP32) bordje, morgen maar eens even induiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Niet online
Ik krijg helaas OpenEPaperLink niet aan de praat op de Wemos ESP, pinout aangepast, board aangepast naar de wemos_d1_mini32, maar ik blijf dependency fouten terugzien.

Voor nu wil ik dan toch maar de ATC firmware gebruiken, maar voordat ik alle 50 tags voorzie van de ATC firmware, zijn deze OTA te flashen naar de OpenEPaperLink firmware mocht ik toch de overstap weten te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Het is technisch niet onmogelijk om via epaperstation (de encrypted, dmitry-style firmware) de OpenEPaperLink firmware te laden, maar je zult wat aanpassingen moeten doen in de AP-software, anders zal de update niet starten.

Wat voor dependency-fouten zie je? Maak je gebruik van PlatformIO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Voor mensen die een bergje epaper-displays / tags willen aanschaffen en niet per se gebruik willen maken van het OpenEPaperLink-ecosysteem, misschien een interessante V&A van yours truly

Deze tags maken gebruik van IR om data te versturen; in winkels hangen er dan IR zenders aan het plafond. Soort LiFi? :)

Ook hier is een alternatief voor gemaakt, met PrecIR kun je het originele protocol naspelen. Het is dan ook niet nodig (of mogelijk) om de firmware voor de tag aan te passen, je hebt dus alleen zo'n zendertje nodig.

Je kunt zo'n interface ook kopen op Tindie

Ik wil het thuis graag op één systeem houden, beetje de niet-Solum hardware opruimen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Ik heb ook eindelijk een eerste stap kunnen maken met deze leuke schermpjes. Uiteraard loop ik alweer (direct) tegen een probleem aan.

Ik heb met behulp van een gaatjesbord + pogo pinnen een adapter gemaakt voor de 2.9 variant. Deze heb ik aangesloten op een DOIT esp32 dev board, dit op basis van dezelfde pinout als in de zbs flasher ook is gebruikt.

Ik heb speciaal hiervoor ook VSC+platform.io geïnstalleerd. Hiermee heb ik de firmware geupload naar de ESP32, zonder problemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCuUwtRQAiYKY2dUt7nGirO81Wk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ve7OmbqJbVvbAe22p0FwK3I8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxQCNEy_cvgI4fsit-BCBEuQzzM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ejJramEG87qQvAlkoiRj7ag0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUS_F-iW900lUR3gM9_wS2iCklc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pTnZkbIFmJrOvgkqnYXv4jIa.jpg?f=fotoalbum_tile

Daarna probeer ik de verbinding met de tag te maken door de pinnen erop te drukken en de zbs flasher te starten. Maar welke variant ik ook probeer (python, exe), ik blijf een time-out houden.

code:
1
2
3
4
C:\temp\ZBS_Flasher-main>zbs_flasher.exe -p COM3 read dump.bin
Welcome to the ZBS-Flasher Utility
Using port COM3
Error: timeout

Als ik de afdrukken van de pogo pins op de contactvlakken bekijk, lijkt het erop dat ze allemaal contact maken. Ook start de tag opnieuw op als ik connectie maak, dus ook vcc/ground lijkt goed te gaan.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen of hoe dit probleem verder uit kan zoeken? Of het bijvoorbeeld aan de verbinding esp32<>pc ligt of aan de verbinding esp32<>tag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Dit ziet eruit als een probleem tussen esp32 en PC, eerlijk gezegd geen flauw idee wat daar misloopt… Je esp32 geeft in elk geval geen antwoord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert_x
@bartbh Volgens mij kan dat gebeuren als "iets anders" de com poort bezet houdt, bijvoorbeeld de IDE waarmee je net de esp hebt geprogrammeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Bv Cura, die compoorten blijft scannen op zoek naar een printer. Welke flasher probeer je, van welke repo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Nee, het is niet een poort die bezet is.

Ik heb de esp32 flasher rechtstreeks vanaf https://github.com/atc1441/ZBS_Flasher gepakt.

Geeft de flasher nog iets op de serial monitor bij het opstarten?

Als ik de reset button van de esp32 indruk, krijg ik onderstaand bootmessage van de esp32. Ik zie geen verdere serial output van de zbs flasher an sich. Klopt dat?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
ets Jun  8 2016 00:22:57

rst:0x1 (POWERON_RESET),boot:0x13 (SPI_FAST_FLASH_BOOT)
configsip: 0, SPIWP:0xee
clk_drv:0x00,q_drv:0x00,d_drv:0x00,cs0_drv:0x00,hd_drv:0x00,wp_drv:0x00
mode:DIO, clock div:2
load:0x3fff0030,len:1184
load:0x40078000,len:12784
load:0x40080400,len:3032
entry 0x400805e4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

bartbh schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:54:
Nee, het is niet een poort die bezet is.

Ik heb de esp32 flasher rechtstreeks vanaf https://github.com/atc1441/ZBS_Flasher gepakt.

Geeft de flasher nog iets op de serial monitor bij het opstarten?

Als ik de reset button van de esp32 indruk, krijg ik onderstaand bootmessage van de esp32. Ik zie geen verdere serial output van de zbs flasher an sich. Klopt dat?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
ets Jun  8 2016 00:22:57

rst:0x1 (POWERON_RESET),boot:0x13 (SPI_FAST_FLASH_BOOT)
configsip: 0, SPIWP:0xee
clk_drv:0x00,q_drv:0x00,d_drv:0x00,cs0_drv:0x00,hd_drv:0x00,wp_drv:0x00
mode:DIO, clock div:2
load:0x3fff0030,len:1184
load:0x40078000,len:12784
load:0x40080400,len:3032
entry 0x400805e4
toon volledige bericht
Jep, dat klopt. De Flasher reageert pas als ie ‘AT’ commando’s voorbij ziet komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Vreemd. Ik heb zojuist nog eens de ESP32 voorzien van de zbs flasher firmware. Hierbij heb ik de esp losgehaald van het breadboard en direct de firmware erop gezet.

Toch kan ik nog steeds geen verbinding krijgen. Ik heb COM3 geselecteerd, deze wordt ook gebruikt voor het uploaden van de firmware op de esp, maar dat blijft resulteren in een timeout

Ik heb ook geprobeerd om de COM weg te laten, dan zou de zbs_flasher zelf geschikte com-poorten moeten laten zien. Echter dan vind de zbs flasher niks, dus het lijkt erop dat de com-poort niet wordt herkent. Zowel in de .exe als via de .py

code:
1
2
3
4
C:\temp\ZBS_Flasher-main>zbs_flasher.exe monitor
No Serial port given, trying to guess...
Error: No suitable port found, please specify one and try again

Als ik het Python script doorzoek, is er blijkbaar een optie om de juiste com-poort te gokken.

Python:
1
2
3
for port in serial.tools.list_ports.comports():
        if port.vid in (0x1a86,):
            return port.device

Als ik daarin het stukje "if port.vid in (0x1a86,):" eruit haal pakt ie wel de COM3 als beste optie.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
C:\temp\ZBS_Flasher-main>python3 zbs_flasher.py read dump.bin
No Serial port given, trying to guess...
Using port COM3
Error: Initialisation failed, is a device connected?

C:\temp\ZBS_Flasher-main>zbs_flasher.exe --slow -p COM3 read dump.bin
Using port COM3
Error: timeout

Is elke esp32 geschikt om hiervoor te gebruiken? Het lijkt erop dat het misloopt op de VID van de esp.

Volgens Windows Apparaatbeheer is het een "silicon labs cp210x usb to uart bridge (COM3)".

Of is er een andere manier om de zbs flasher te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Niet online
Ik gebruik ook een ESP, de Wemos D1 Mini en ik had in het begin dezelfde foutmelding, bleek toch aan de pogopins te liggen. Maak nu gebruik van een jig en dat gaat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Gevonden :)

Bij de DOIT esp32 dev board zit op de GPIO2 ook de interne led. Door de TXD aan te passen naar GPIO15, lukt het in ieder geval om een dump te maken van de firmware. Dan ga ik er vanuit dat de rest ook moet gaan lukken.
code:
1
#define ZBS_TXD 15

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Flashen van de eerste tag is gelukt. In eerste instantie lukte het niet, het uploaden van de firmware bleef elke keer hangen op 0%, 1% of max 2%. Door gebruik te maken van de optie "--slow" lukte het installeren wel.

De tag boot nu ook netjes op en laat "ASSOCIATE READY" zien, inclusief een mac van FFFFFFFFFFFFFFFF.

Die wil ik natuurlijk overschrijven met het origineel mac van de tag. Echter dan loop ik (uiteraard) weer tegen een probleem aan.

Alleen zowel via de .exe als via de .py loop ik tegen foutmeldingen aan. Ik heb volgens mij de voorbeelden uit dit topic gebruikt, maar blijkbaar is dat niet genoeg.

code:
1
2
3
4
5
6
7
C:\temp\ZBS_Flasher-main>zbs_flasher.exe -p COM3 MAC 0000021B49793B12
Using port COM3
Usage: zbs_flasher.exe [OPTIONS] COMMAND1 [ARGS]... [COMMAND2 [ARGS]...]...
Try 'zbs_flasher.exe --help' for help.

Error: No such command 'MAC'.
code:
1
2
3
4
5
6
7
C:\temp\ZBS_Flasher-main>python3 zbs_flasher.py -p COM3 mac 0000021B49793B12
Using port COM3
Usage: zbs_flasher.py [OPTIONS] COMMAND1 [ARGS]... [COMMAND2 [ARGS]...]...
Try 'zbs_flasher.py --help' for help.

Error: No such command '0000021B49793B12'.

Iemand enig idee in welke richting ik dit moet zoeken?

edit: ik heb het ook geprobeerd via het aanpassen met een hex-editor. Dan heb ik wel een 'geldig' mac, maar niet het mac dat ik had ingevoerd. Ik had 0000021B49793B12 (omgekeerd) ingevoerd maar krijg 000020B19497B321 als mac.

edit2: fout van mijn kant gevonden t.a.v. de hex editor. Ik moest niet het complete mac adres omdraaien, alleen de bytes andersom. Dus 00:00:02:1B:49:79:3B:12 werd 12:3B:79:49:1b:02:00:00. Daarmee is het wel gelukt om de tag zijn eigen mac adres terug te geven.

Helaas is het via de commandline en zbs flasher nog niet gelukt.

[ Voor 17% gewijzigd door bartbh op 25-04-2023 19:43 ]

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste