hmr schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:01:
[...]
Je hebt zeker wel recht op een conform product. Tenzij partijen de conformiteit uitsluiten. Dat lijkt mij hier niet het geval.
Men moet goed weten dat je conformiteit hebt en conformiteit bij consumentenkoop. Heeft meer met het bewijsvermoeden te maken overigens.
En bij consumentenkoop zijn die regels van dwingend recht.
Wat houdt dat nou in? Nou dat de spullen moeten voldoen aan hetgeen is overeengekomen. Daar wordt invulling aangegeven door de omstandigheden van het geval. Bij een tweede hands koop mag je wellicht minder verwachten dan bij een nieuw product, daarbij rekening houdend met zowel de informatieplicht als de onderzoeksplicht.
Lees OP. Koper heeft een kwartier alles mogen uittesten. Daarnaast is het goed economisch afgeschreven. De waarde van het goed is dus bepaald door de koper en de transactie volgt de volledige conformiteit volgens het consumentenrecht bij verkoop door particulieren.
Daarnaast is meervoudige verkoop belastingtechnisch en bedrijfsjuridisch erg verschillend. Je bent al snel bedrijfsmatig bezig voor de belastingdienst als je een hobby hebt die geld oplevert. Bedrijfsjuridisch gezien een stuk minder makkelijk. Zeker bij onderhandse verkoop als particulier op bv marktplaats.
Al met al heeft de verkoper voldoende gelegenheid gegeven voor de koper om een conforme en billijke transactie te hebben gehad. Bewijslast ligt dus al snel bij koper. Van garantie is immers geen sprake.

(edit: typte verkoper - bedoelde koper)
Gunner schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:18:
[...]
Dat lijkt me evident. Ervanuitgaande datt de verkoper het dan natuurlijk netjes oplost
Wel een wat flauwe discussietruc want erg relevant is het niet. Het is niet wat ik of iemand anders ervan vind, maar wat de nedelandse wet heeft bepaald. En dat is dat je recht hebt op een conform product. Don't shoot the messenger.
Koper heeft van onderzoeksrecht gebruik gemaakt. Het is een transactie tussen particulieren. Koper heeft na onderzoek het goed conform gevonden en de transactie voortgezet. Daarmee ligt de bewijslast voornamelijk bij de koper. Bij een transactie tussen particulieren is er geen sprake van garantie (tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen).
[
Voor 54% gewijzigd door
wheez50 op 11-01-2023 18:56
]