Koper wil laptop terugbrengen na 5 uur? Verkocht op MP

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 15.856 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisDZ
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 29-01 10:33
Hi, vooraf informatie, ik doe dus als hobby MacBooks opknappen, repareren, netjes maken, upgraden etc. en af en toe heb ik mensen die de MacBook dan na een paar dagen opeens terug willen brengen. Daar ga ik natuurlijk niet mee akkoord, ook gewoon omdat ik me vaak bezig houd met MacBooks uit 2008-2013. En vaak voor de bodemprijs weg doe, maak er misschien net een tientje op.

Afgelopen week hoewel kreeg ik op MP een leuke deal voor 5 defecte Air’s uit 2014/2015. Uiteindelijk 2 gerepareerd kunnen krijgen en werken uitstekend en in erg mooie staat, getest, foto’s gemaakt en te koop gezet voor €300. Vanochtend erop, en iemand wou ‘m gelijk vanavond ophalen, prima natuurlijk. Dus rond 18:00 vandaag afgesproken op een openbare locatie, 2 mensen die kwamen met de auto, hebben ‘m netjes een kwartier lang alles uitgetest en waren tevreden. Een van ze vroeg waarom de scherm 2 seconden duurt om aan te gaan zodra je ‘m openklapt uit sluimerstand, nouja voor een MacBook Air uit 2015 is dat best normaal. Dus akkoord, geld netjes overgemaakt per Tikkie.

Maar tot mijn verbazing kreeg ik een half uur geleden ineens een berichtje met “Ik ben net thuis, scherm flikkert soms, ik wil ‘m terugbrengen en mijn geld terug.”; even toelichting, ik heb ‘m een half uur lang thuis getest en zij hebben ‘m daar een kwartier lang uitgetest.
Ik vraag dus om advies, wat zou ik doen?
Met goedkopere MacBooks kijk ik er niet zo naar om, maar dit gaat wel om een iets hoger bedrag.

Ik zag op internet al een heleboel horrorverhalen over mensen die steeds terugkomen tot je deur als ze het na een tijdje het product niet meer willen, en dat is waarom ik ook altijd op een rustige publieke locatie afspreek. En ik ben ervan bewust dat dit ook de typische laptop swap oplichting kan zijn, heb overigens nog wel alle foto’s van de serienummer etc. houd ik altijd op een SD Kaart apart voor zulke gevallen.

Dusssss? Ik heb nog niet gereageerd. Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • +44 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Vooral bij Marktplaats denk ik dan, ze hebben hem uitvoerig getest en meegenomen. Daarna weet je niet wat er mee gebeurd is.

Garantie tot aan de deur.

hi!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:09
Terugnemen, en alles goed controleren of het dezelfde is en terugbetalen. Daarna wat langer dan een half uur testen eventueel repareren en weer verkopen.

Ik zelf geef altijd 14 dagen garantie of retour op systemen/laptops. Tot nu toe nog nooit iemand terug gehad.

Edit: 2 seconden voordat het scherm aangaat is voor een Air uit 2014 niet normaal, volgens mij gaat dat instant, dus daar vermoedde je zelf mogelijk ook al wel iets over een mogelijk gebrek volgens mij als ik dit zo lees.

[ Voor 30% gewijzigd door pennywiser op 10-01-2023 23:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:31
Tja, ik zou zeggen dat ze ruim de tijd hebben genomen om te testen, dus helaas pindakaas.
Misschien hebben ze hem laten vallen en is die daardoor gaan flikkeren?

Als jij het probleem met flikkeren zelf wel gezien hebt of dat dat het defect was wat jij hebt geprobeerd te repareren dan vind ik het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDZ
Reactie op @KNed;

Nee ik heb het probleem niet gehad, ik heb pixel testen uitgevoerd, YouTube filmpjes afspelen enz. Maar niks met een flikkerende scherm, maak ze voordat ik ze verkoop overigens altijd open en kijk alle connecties na op breuken etc. Niet het geval bij deze MacBook.

Bedankt voor de vele snelle reacties!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDZ
Even voor de duidelijkheid van mijn vorige bericht, ik heb deze MacBook ook open gemaakt en nagekeken, geen breuken bij de connecties, kabel etc.**

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
DennisDZ schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 23:52:
Even voor de duidelijkheid van mijn vorige bericht, ik heb deze MacBook ook open gemaakt en nagekeken, geen breuken bij de connecties, kabel etc.**
Je zegt, 2 kunnen repareren. Heb je iets moeten repareren dan? Zo ja, zou ik dat zelf wat langer testen dan een half uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDZ
@pennywiser , even voor de duidelijkheid, ik heb niks aan de scherm of moederbord gerepareerd. Alleen de accu en ventilator vervangen, en overigens had ik de MacBook al een paar dagen klaar staan, af en toe YouTube enz. op kijken en vanochtend intensief 30 minuten getest. Denk dat je mijn punt nu wel snapt. Maar ik neem je advies zeker mee in mijn beslissing. Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Heb je het serienummer van de verkochte MacBook genoteerd? Je zult niet de eerste zijn die een andere (defecte) MacBook terugkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDZ
@eLScha het serienummer van het moederbord wel, van de scherm, niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
2 seconden lijkt toch vrij normaal na openklappen.

Als je verder zeker weet dat die goed is, kan je hem voor je gemoedsrust terug nemen, en aan iemand anders verkopen. Let wel goed op inderdaad.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Hobby en structureel handelen gaat niet samen voor de wet ben je gewoon handelaar in deze en dien je een conform product te leveren. Leuk dat je een tientje overhoudt maar winst is winst.

Hiermee heb je dus dezelfde plichten als een reguliere winkel in deze en zal je moeten aantonen dat het product conform overeenkomst is en zo niet deze moeten herstellen of vervangen in geval dat eerste niet mogelijk is kan je pas kiezen voor geld terug.

Technisch gezien kan je zelfs nog met de wkoa geconfronteerd worden in deze afhankelijk hoe de overeenkomst tot stand is gekomen.

Al met al denk nog is goed na over je hobby en of dit wel iets is waarin je actief bezig wilt zijn want meestal eindigen dit soort hobby projecten alleen maar in ellende hoe goed bedoeld het ook is.

In deze kan je kijken of je met de koper nog kan zeggen dst je hem voor hem nakijkt en sowieso verifiëren dat het echt jouw macbook is en niet geswapped voor een defecte maar zelfs als consument heb je bepaalde plichten in deze zoals een meldplicht dat je de laptop gerepareerd hebt en daarna doorverkoopt.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:55

Agent47

I always close my contracts.

Als je bang bent voor horrorverhalen of mensen aan je deur moet je stoppen met je hobby

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Anoniem: 217290 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 01:59:
Technisch gezien kan je zelfs nog met de wkoa geconfronteerd worden in deze afhankelijk hoe de overeenkomst tot stand is gekomen.
WKOA geldt niet voor fysieke verkoop, alleen voor koop op afstand. Daarnaast is TS een particulier die voor hobby macbooks repareert, en ze dan verkoopt, dat is niet hetzelfde als structureel handelen met winstoogmerk.

Omdat het particuliere verkoop is, is er geen sprake van bedenktijd. Zie bijv. deze link van Univé. Wel moet product gewoon confirm advertentie zijn.
Als het probleem daadwerkelijk speelt en de serienummers kloppen is er geen juridische basis om 'm niet terug te nemen, maar als de problemen niet anders zijn dan de koper heeft kunnen testen dan mag TS gewoon weigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:25
Oon schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 05:09:
Daarnaast is TS een particulier die voor hobby macbooks repareert, en ze dan verkoopt, dat is niet hetzelfde als structureel handelen met winstoogmerk.
Uit zijn post maak ik anders op dat hij dit regelmatig doet. Ondanks dat hij weinig winst maakt, is dit al genoeg voor de belastingdienst om dit op te geven als inkomen en moet hij dus ook naar de wet handelen. Dit is niet even een oude laptop die je verkoopt: dit is gewoon arbeid met een hobbymatig niveau.

Je moet ze dus een kans geven door naar het apparaat te kijken en het eventueel te repareren. Dat is het meest ethische.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Orangelights23 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 05:42:
[...]

Uit zijn post maak ik anders op dat hij dit regelmatig doet. Ondanks dat hij weinig winst maakt, is dit al genoeg voor de belastingdienst om dit op te geven als inkomen en moet hij dus ook naar de wet handelen. Dit is niet even een oude laptop die je verkoopt: dit is gewoon arbeid met een hobbymatig niveau.

Je moet ze dus een kans geven door naar het apparaat te kijken en het eventueel te repareren. Dat is het meest ethische.
Winst opgeven uiteraard, maar TS is nog steeds particulier. De laptop is 8 jaar oud, dat vind ik een oude laptop. Dat die nog zoveel oplevert doet er verder niet toe, het is immers wat de gek ervoor geeft.

Lees hier in dit topic van de gekste dingens wat ik zelf als handelaar nooit ben tegengekomen.

TS is niks toe verplicht, de kopers hebben het uitvoerig getest, maar als TS zeker van zijn zaak is, kan hij altijd coulant omgaan met de situatie door de laptop na te controleren. Nogmaals gaat het hier om een oude laptop van 8 jaar oud.

Consumentenrecht zoals WKOA etc gelden hier niet, laptop is notabene afgehaald. Hoe zou de koper dat gaan afdwingen?

hi!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:38
MysticX schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 06:41:
[...]

Winst opgeven uiteraard, maar TS is nog steeds particulier. De laptop is 8 jaar oud, dat vind ik een oude laptop. Dat die nog zoveel oplevert doet er verder niet toe, het is immers wat de gek ervoor geeft.

Lees hier in dit topic van de gekste dingens wat ik zelf als handelaar nooit ben tegengekomen.

TS is niks toe verplicht, de kopers hebben het uitvoerig getest, maar als TS zeker van zijn zaak is, kan hij altijd coulant omgaan met de situatie door de laptop na te controleren. Nogmaals gaat het hier om een oude laptop van 8 jaar oud.

Consumentenrecht zoals WKOA etc gelden hier niet, laptop is notabene afgehaald. Hoe zou de koper dat gaan afdwingen?
Dat doet er nu juist wel toe volgens de wet. Je mag immers van een oude laptop die 300 euro kost meer verwachten als een oude laptop die 50 euro kost.

Ook als particulier moet je een conform product leveren.
En als inderdaad blijkt dat hij flikkert is dat een gebrek die TS moet oplossen en anders zijn geld terug geven.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:26

dragonhaertt

@_'.'

Ik zou eens beginnen met een berichtje dat je de laptop wel even wil bekijken. Dat je de typenummers van het moederbord en scherm hebt genoteerd en dat je de reparatie zelf kan uitvoeren om hem weer 'conform' kan maken voor de koper.

Dan kom je er snel genoeg achter of de koper de laptop gerepareerd wil, of dat hij alleen zijn geld terug wil. En als het een scam is zal hij ook wel niet zo happig zijn.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
loki504 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 06:51:
[...]

Dat doet er nu juist wel toe volgens de wet. Je mag immers van een oude laptop die 300 euro kost meer verwachten als een oude laptop die 50 euro kost.

Ook als particulier moet je een conform product leveren.
En als inderdaad blijkt dat hij flikkert is dat een gebrek die TS moet oplossen en anders zijn geld terug geven.
Uiteraard moet je als particulier een conform product leveren en dat is bij het testen al bewezen. Een particulier kan niet garant staan wat er daarna met het product gebeurt. Voor t zelfde geld is de laptop in een tas gesmeten, ergens tegen aangekomen en nu flikkert het beeld. Dat kan je een particulier niet aanrekenen.

Over de prijsdiscussie: persoonlijk is hij te duur verkocht, maar mag je dan ook iets verwachten kijkende naar de leeftijd van het product? Zelf weet ik niet hoe de prijs totstand is gekomen, maar het blijft wel een overeenkomst tussen twee particulieren en welke afspraken er gemaakt zijn.

hi!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
Wat is iedereen hier wantrouwend zeg. Ik zou de laptop gewoon terugnemen. Je wil toch niet iets verkocht hebben dat dezelfde dag nog kapot gaat? Heb ook wel eens iets verkocht wat de volgende dag defect bleek en heb dat gewoon terug genomen en het geld teruggegeven aan de koper. Lijkt mij eerlijk gezegd niet meer dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:15

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zou de laptop ook terugnemen en daarop vooruit lopende het advies van @dragonhaertt opvolgen.

*knip* Dit soort dreigende taal mag je achterwege laten.

[ Voor 30% gewijzigd door Yorinn op 11-01-2023 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:54
Is het flikkeren toevallig bij Netflix? Ik merk soms bij een air uit die tijd flikkering, maar alleen bij Netflix en alleen full screen. Het is geen stotteren maar echt alsof er een draadje los zit bij de backlight. Heel vreemd en heel irritant maar niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Johan Bogle schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 07:06:
Wat is iedereen hier wantrouwend zeg. Ik zou de laptop gewoon terugnemen. Je wil toch niet iets verkocht hebben dat dezelfde dag nog kapot gaat? Heb ook wel eens iets verkocht wat de volgende dag defect bleek en heb dat gewoon terug genomen en het geld teruggegeven aan de koper. Lijkt mij eerlijk gezegd niet meer dan normaal.
Het verschil zit 'm in wat 'normaal' is, en wat TS juridisch gezien verplicht is. Het gaat om particuliere verkoop, apparaat is door de koper getest en akkoord bevonden, en later blijken er ineens issues te zijn.

Ben het er mee eens dat als alles klopt TS het apparaat gewoon kan terugnemen, maar zonder serienummers checken een laptop van 300 euro terugnemen zou gewoon heel dom zijn, zeker omdat TS in dit geval niks verplicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:15

FreakNL

Well do ya punk?

*knip* Feedback op individuele moderaties mogen per DM naar de betreffende mod toe.

[ Voor 89% gewijzigd door Yorinn op 11-01-2023 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:38
MysticX schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 07:04:
[...]

Uiteraard moet je als particulier een conform product leveren en dat is bij het testen al bewezen. Een particulier kan niet garant staan wat er daarna met het product gebeurt. Voor t zelfde geld is de laptop in een tas gesmeten, ergens tegen aangekomen en nu flikkert het beeld. Dat kan je een particulier niet aanrekenen.

Over de prijsdiscussie: persoonlijk is hij te duur verkocht, maar mag je dan ook iets verwachten kijkende naar de leeftijd van het product? Zelf weet ik niet hoe de prijs totstand is gekomen, maar het blijft wel een overeenkomst tussen twee particulieren en welke afspraken er gemaakt zijn.
Conform product gaat natuurlijk niet alleen over bij ontvangst nemen. Maar wat je mag verwachten op basis van de overeenkomst. Daar zit thuis ontvangst ook bij
Daarin verschilt een particulier en een handelaar niet veel.
Enigste wat TS zal redden is dat koper(ingeval TS als particulier handelde) moet bewijzen dat het product non conform van. En dat is lastig en 9/10 keer niet rendabel om dat hard te maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
Oon schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 07:39:
[...]

Het verschil zit 'm in wat 'normaal' is, en wat TS juridisch gezien verplicht is. Het gaat om particuliere verkoop, apparaat is door de koper getest en akkoord bevonden, en later blijken er ineens issues te zijn.
Juridisch gezien mag ik dit behoorlijk asociaal vinden. Zou een mooie ‘samen’leving worden als iedereen alleen het juridisch minimaal wenselijke zou doen zeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-06 15:07
Wat je uiteindelijk ook mag gaan beslissen (terugnemen of niet). Test een gerepareerde laptop de volgende keer gewoon wat langer. Een half uur is te kort. Laat ‘m gewoon een uur of 8 benchmarken, filmpjes afspelen, accu keer ontladen/opladen etc. Je hoeft er echt niet constant bij te zitten maar af en toe kijken of het allemaal goed gaat. En blijf er vooral in de buurt, mocht ie kortsluiting maken of in brand vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:24
Eens met advies om terug te nemen. Een swap lijkt me onwaarschijnlijk. Welke scammer gaat nou zo'n moeite steken in een oude laptop van £300..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

MysticX schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 23:46:
Vooral bij Marktplaats denk ik dan, ze hebben hem uitvoerig getest en meegenomen. Daarna weet je niet wat er mee gebeurd is.

Garantie tot aan de deur.
Voordat ik het topic opende vroeg ik me al af hoe lang het zou duren voordat iemand zou beginnen over 'garantie tot de deur'. De eerste reactie gewoon al! Het stelt nimmer teleur.

Nee, in principe heb je geen gelijk. Ook bij een tweedehands aankoop heb je recht op een conform product en dus recht op geld terug als iets willens en wetens defect is verkocht (ik zeg dus niet dat dat bij TS is gebeurd maar even op basis van wettelijk recht)

(dat staat even los van de omstandigheden van deze transactie)

[ Voor 13% gewijzigd door Gunner op 11-01-2023 08:14 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Gunner schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:13:
[...]

Voordat ik het topic opende vroeg ik me al af hoe lang het zou duren voordat iemand zou beginnen over 'garantie tot de deur'. De eerste reactie gewoon al! Het stelt nimmer teleur.

Nee, in principe heb je geen gelijk. Ook bij een tweedehands aankoop heb je recht op een conform product en dus recht op geld terug als iets willens en wetens defect is verkocht (ik zeg dus niet dat dat bij TS is gebeurd maar even op basis van wettelijk recht)

Bij een transactie tussen particulieren via Marktplaats is in principe toch niets mis met garantie tot aan de deur? Als je daar vanaf het begin maar helder over bent en kopers de gelegenheid geeft om het product te inspecteren/testen. Alles valt of staat met duidelijkheid en verwachtingsmanagement. Dat is wat mij betreft onderdeel van de overeenkomst.

Als de verkoper zich op Marktplaats echter profileert als bedrijf/ professionele verkoper dan vind ik garantie tot aan de deur minder goed te verdedigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Squawk schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:18:
[...]

Bij een transactie tussen particulieren via Marktplaats is in principe toch niets mis met garantie tot aan de deur? Als je daar vanaf het begin maar helder over bent en kopers de gelegenheid geeft om het product te inspecteren/testen. Alles valt of staat met duidelijkheid en verwachtingsmanagement. Dat is wat mij betreft onderdeel van de overeenkomst.
Klopt, ik ageer op een snelle reactie van iemand die dan maar roept 'garantie tot de deur'. Dat zou inhouden dat je op marktplaats ten alle tijde rotzooi kan verkopen en dan je daar achter kan verschuilen. Gelukkig denkt de wetgever daar anders over. (nogmaals, het lijkt erop alsof de TS juist heeft gehandeld en natuurlijk de mogelijkheid heeft gegeven om uit te proberen. ik reageer puur op de kreet 'garantie tot de deur' )
Als de verkoper zich op Marktplaats echter profileert als bedrijf/ professionele verkoper dan vind ik garantie tot aan de deur minder goed te verdedigen.
Absoluut.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-06 13:44
Gunner schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:21:
[...]

Klopt, ik ageer op een snelle reactie van iemand die dan maar roept 'garantie tot de deur'. Dat zou inhouden dat je op marktplaats ten alle tijde rotzooi kan verkopen en dan je daar achter kan verschuilen. Gelukkig denkt de wetgever daar anders over. (nogmaals, het lijkt erop alsof de TS juist heeft gehandeld en natuurlijk de mogelijkheid heeft gegeven om uit te proberen. ik reageer puur op de kreet 'garantie tot de deur' )

[...]

Absoluut.
Helaas dat de wetgever daar anders over denkt. Tweedehands verkopen was altijd garantie tot de deur. Als je garantie wilt moet je het in een winkel kopen. Mensen mogen best uitgebreid testen maar als ze de deur uit lopen dan is en blijft het van jou. Zeg ik er ook bij. Willen ze garantie dan mogen ze 2 tot 4x de prijs betalen wat ze in eerste instantie hadden geboden.

Maar om dit geneuzel te voorkomen gooi ik eigenlijk alles gewoon weg en biedt ik niks meer te koop aan. Is jammer aangezien veel nog prima spul is maar blijkbaar wil men dat we in een wegwerpmaatschappij leven door deze regels.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozakin
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-06 23:21
Staat er geen serienummer op die toestellen?

Wie laatst lacht heeft de grap niet goed begrepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-06 00:17
Men die dit soort laptops kopen hebben vaak ook de verwachting dat het als nieuw werkt met dezelfde prestaties als vroeger. Waarschijnlijk heeft hij gewoon spijt dat het toch een traag ding is.

Zie je ook met gebruikte auto's onder een bepaald bedrag wat een volk aantrekt die nogal veeleisend is.

Kan hij je wat maken? Nee. Al zou je dit zakelijk doen dan moet je ook net iemand treffen die voor die paar honderd euro een advocaat in de arm neemt. Er komt hooguit een template van een rechtsbijstand vandaan met hun briefpapier en that's it.

Als koper begrijp ik die kerel ook niet. Ik zou echt niet random met een verkoper op een openbare plek afspreken om vervolgens goederen te kopen. Doe maar gewoon thuis. Geeft een beter indruk aan beide partijen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:17
SCIxX schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:09:
Eens met advies om terug te nemen. Een swap lijkt me onwaarschijnlijk. Welke scammer gaat nou zo'n moeite steken in een oude laptop van £300..
Hoevaak ik niet voor enkele tientjes ben opgelicht op marktplaats.
Jah, voor 300 euro doen ze zeker te weten moeite. Voor sommige is dat 1,5 maand eet geld.

[ Voor 5% gewijzigd door T-Forever op 11-01-2023 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielemans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-06 17:44
Wat stond er over evt garantie in je advertentie?
Als je garantie tot de deur wilt geven en niet wilt terugnemen, dan zou het handig zijn om dat expliciet als voorwaarde in je advertentie te noteren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 15:30
Ik zou letterlijk terugberichten:
Goedemorgen,
De laptop is uitvoerig getest, wat vreemd dat het scherm flikkert.
U mag de laptop retourneren. Na de standaard controle of alle serienummers van alle onderdelen overeenkomen met het verkochte, zal ik proberen de laptop te repareren. Lukt dit niet, krijgt u uw geld terug. Lukt dit wel, krijgt u de laptop weer terug.

[ Voor 5% gewijzigd door Ora et Labora op 11-01-2023 09:16 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ligt eraan of je een werkende tweedehands laptop geadverteerd hebt. Zo ja, handel dan zoals je zelf ook behandeld zou willen worden in een dergelijke situatie. Mensen die gelijk vanuit de wet redeneren vind ik nogal wat. Er bestaat ook zoiets als fatsoen. Ik persoonlijk zou hem terugnemen, uiteraard eerst controleren of alles nog klopt, en het geld terugstorten. De laptop uitvoerig opnieuw controleren en eventueel opnieuw repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:15
Verschillende dingen:
- In je advertentie erg duidelijk aangeven dat het om gerepareerde laptops gaat, en dat de garantie geld tot aan de deur. Uitvoerig testen kan natuurlijk altijd. Na akkoord is het gewoon niet meer probleem van de verkoper

Als bovenstaande iets te makkelijk is:
- Laptop terugnemen maar wel 50 euro onderzoekskosten in rekening brengen ( ik zeg maar wat ). En na controleren van de laptop op serienummers en werking terugnemen en 250 euro terugstorten

Je bent geen winkel, dus best effort is wat mij betreft meer dan genoeg

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik vind het als koper bijzonder wantrouwig overkomen als je in de advertentie al zet "garantie tot aan de deur" . Zelfde geldt voor "verzenden risico koper" . Dat zie je hier in V&A ook steeds meer. Als verkoper heb je ook gewoon verplichtingen.

Dan shop ik wel elders als je dus achteraf niets hoeft te verwachten van een verkoper.

[ Voor 8% gewijzigd door Gunner op 11-01-2023 09:44 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• hollandnick
Gunner schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:42:
Ik vind het als koper bijzonder wantrouwend als je in de advertentie al zet "garantie tot aan de deur" . Zelfde geldt voor "verzenden risico koper" . Dat zie je hier in V&A ook steeds meer. Als verkoper heb je ook gewoon verplichtingen.

Dan shop ik wel elders als je dus achteraf niets hoeft te verwachten van een verkoper.
Verzenden risico koper vind ik juist heel erg normaal. Als je geen risico wilt lopen dan kom je het product maar gewoon ophalen ( ook in de advertentie zetten uiteraard ). Mocht het dichtbij zijn dan zou ik eventueel nog wel willen langsrijden. Maar dan moet de prijs er ook wel naar zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

hollandnick schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:43:
[...]

Verzenden risico koper vind ik juist heel erg normaal. Als je geen risico wilt lopen dan kom je het product maar gewoon ophalen ( ook in de advertentie zetten uiteraard ). Mocht het dichtbij zijn dan zou ik eventueel nog wel willen langsrijden. Maar dan moet de prijs er ook wel naar zijn
Ik zie het anders precies andersom. Jij wil dus als verkoper geen risico lopen.

Postieif is dat je er dan weltenminste eerlijk over bent dat je vooral geen gezeur wil. Maar ik kijk dan even verder.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:21

DataGhost

iPL dev

Ik vind het als koper bijzonder wantrouwend als je in de advertentie al zet "garantie tot aan de deur" . Zelfde geldt voor "verzenden risico koper" . Dat zie je hier in V&A ook steeds meer. Als verkoper heb je ook gewoon verplichtingen.

Allemaal precies vanwege dit soort dingen. Helaas veel te veel volk op MP en andere tweedehands sites die de boel proberen te flessen of oprecht door onvoorzichtigheid/onkunde de boel slopen en daarna geld terug proberen te vragen. Als je iets wilt kopen kom je maar langs om te controleren of het goed werkt. Als dat allemaal in orde is en dus is vastgesteld dat het goed werkt is de garantie tot aan de deur, het werkte immers allemaal prima totdat het buiten mijn zicht verdween en wat er daarna allemaal mee gebeurd is heb ik geen idee van. Mede daarom zet ik ook nooit verzending als optie in mijn advertenties, zodat je niet kan claimen dat het product nooit gewerkt heeft. Maar als iemand daar toch op staat is het prima, alleen is dat wel op hun kosten en volledig risico zonder garantie. Ik weet namelijk dat het product in orde was toen ik het verzond en de (enige) optie was er om dat gezamenlijk vast te stellen, maar de koper koos er expliciet voor om daar van af te zien.

De kans dat iets wat je zelf een tijdje (of een zeer lange tijd) werkend hebt gezien toevallig uit zichzelf kapot gaat binnen een paar uur nadat iemand anders het heeft gekocht is echt ongelofelijk klein. Fabrieksgarantie was er sowieso allang van af dus moet je dan als niet-handelaar maar een ondernemersrisico in gaan calculeren? Volgens mij neem je als koper juist een risico door een product te kopen waar geen garantie meer op zit en geniet je daar een voordeel van in de vorm van een flink lagere prijs.

[ Voor 8% gewijzigd door DataGhost op 11-01-2023 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

DataGhost schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:51:
De kans dat iets wat je zelf een tijdje (of een zeer lange tijd) werkend hebt gezien toevallig uit zichzelf kapot gaat binnen een paar uur nadat iemand anders het heeft gekocht is echt ongelofelijk klein.
Dat is absoluut waar. Maar nogmaals, ik betwist niet dat de TS niet ter goeder trouw is. Ik ageer alleen tegen "garantie tot de deur"

Op marktplaats heb ik alleen problemen in de vorm van mensen die hun ophaalafspraken niet nakomen. Niet over reclames achteaf.

[ Voor 12% gewijzigd door Gunner op 11-01-2023 09:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hollandnick
Gunner schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:45:
[...]

Postieif is dat je er dan weltenminste eerlijk over bent dat je vooral geen gezeur wil. Maar ik kijk dan even verder.
Precies, met hoeveel er misgaat met postNL ( DHL ook, alleen eigen ervaring toch een heel stuk beter ) stuur ik iets van waarde liever niet op nee. Hier thuis is het te bekijken en te testen, ik zou nooit iets (bewust) verkopen wat kapot is. Als koper geen zin heeft om langs te komen dan is het inderdaad risico verzenden voor koper >:) En anders zijn er vast andere kopers ( en anders maar naar de stort )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Gunner schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:45:
[...]

Je moet helaas wel. Als verkoper wil je geen gezeik omdat PostNL weer iets kwijtraakt, of omdat koper beweert niets te hebben ontvangen.

Ik breng dingen nog liever zelf langs, dan iets te versturen met de post op mijn risico.

Het is niet heel raar toch, dat je geen risico wil lopen? Andersom wil jij dat als koper ook niet.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-06 15:18
Voor die paar centen wil je toch geen gezeik?
Terug nemen (even checken of er geen valschade is). uitvoerig testen en wederom verkopen. Zet er nadrukkelijk bij dat de koper mogelijkheid tot testen heeft maar er geen garantie op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:45

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

DennisDZ schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 23:41:
Maar tot mijn verbazing kreeg ik een half uur geleden ineens een berichtje met “Ik ben net thuis, scherm flikkert soms, ik wil ‘m terugbrengen en mijn geld terug.”
Laat de koper(s) een filmpje maken van de klacht. Dan weet je (a) of de klacht er echt is, of dat het gaat om een spijt-aankoop, en (b) kun je al troubleshooten. Nu is het wel erg vaag (en snel na thuiskomst!).

Oplichting lijkt mij vooralsnog niet waarschijnlijk. De opbrengst is geen 300 euro, want als de koper een ander systeem teruggeeft heeft dat ook waarde. Daarbij is de vraag of ze de laptop wel voor 300 euro kunnen doorverkopen. Plus dat het mij wel bekend lijkt dat je makkelijk kunt checken of de serienummers wel kloppen (in elk geval die van het moederbord).

Als de klacht en macbook echt blijken, dan zou ik er geen moeite in steken en aanbieden het scherm te repareren of de macbook terug te nemen. Dan maak je er een volgende koper blij mee.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:25
Terugnemen, dat gedoe is die paar centen niet waard.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Iva Wonderbush
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:56
“Kan je een video maken van het probleem?”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Je hebt 1 ontevreden klant en maak je meteen druk over 'horrorverhalen'. Gewoon vragen even terug te komen en als je het probleem zelf ook constateert de laptop terugnemen. Je vindt leuk om laptops te repareren en om dat tientje winst zal je niet wakker liggen.

Ben het overigens met eerdere reaguurders eens dat je handelaar bent, met de regels en plichten die daar bij horen. Ben benieuwd of iemand met de juiste juridische kennis kan ontkennen of beamen dat dit geen particuliere verkoop meer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-06 12:06
Ik lever altijd standaard BOGO-garantie, dan heb je nooit gezeur. Waar het voor staat? “Bocht om, garantie om”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-06 17:36

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Gunner schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:13:
[...]

Consumentenkooprecht is niet van toepassing op particuliere verkoop op marktplaats.

Je kunt bij particuliere verkoop gewoon overeenkomen dat d'r geen verkopersgarantie is. Als ik mijn oude laptop "as-is" verkoop, kun je niet daarna gaan klagen.

Echter, in dit specifieke voorbeeld, iemand die meerdere laptops reviseert (en uitgaande van gereviseerd aanbied)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
Ik denk dat je het tegenovergestelde gaat doen maar zoals de meeste hier zeggen, laptop terug nemen en het geld terug geven.

ik merk ook dat je niet beseft dat het repareren van elektronica hoge verantwoordelijkheid met zich mee brengt en je hier niet klaar voor bent, je niet op de hoogte bent hoe je dit moet doen en hierdoor crappy service verleent (anders had je dit topic nooit hoeven openen)

Dus ik zou andere hobby zoeken als ik jou was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Laatst online: 30-06 13:07
tweakmember schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:16:
Ik denk dat je het tegenovergestelde gaat doen maar zoals de meeste hier zeggen, laptop terug nemen en het geld terug geven.

ik merk ook dat je niet beseft dat het repareren van elektronica hoge verantwoordelijkheid met zich mee brengt en je hier niet klaar voor bent, je niet op de hoogte bent hoe je dit moet doen en hierdoor crappy service verleent (anders had je dit topic nooit hoeven openen)

Dus ik zou andere hobby zoeken als ik jou was.
Nou, nogal stellige woorden en aannames op basis van vrij weinig informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-06 16:00
Ik vind het als koper bijzonder wantrouwig overkomen als je in de advertentie al zet "garantie tot aan de deur" . Zelfde geldt voor "verzenden risico koper" . Dat zie je hier in V&A ook steeds meer. Als verkoper heb je ook gewoon verplichtingen.

Ik wantrouw persoonlijk iedereen die wat koopt of verkoopt via Marktplaats en vergelijkbare sites en dat zou jij ook moeten doen. En bezorgdiensten wantrouw ik al helemaal, ik wil daar geen gezeur over. Ik kom het altijd ophalen en raad dat ook aan bij iedereen die wat van mij koopt. Als men het dan toch wil laten versturen dan kan dat, maar wel op eigen risico.

Vertrouwen is mooi, maar niet op zijn plaats bij marktplaats en dergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Accretion schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:49:
[...]

Consumentenkooprecht is niet van toepassing op particuliere verkoop op marktplaats.
Dat klopt. Maar er is meer dan dat. Je hebt recht op een conform product. Ook op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:51
Ik zou de laptop echt niet terugnemen. Garantie tot aan de deur inderdaad. Tenzij de koper kan bewijzen dat het 1) dezelfde laptop is EN 2) de koper de laptop niet heeft laten vallen of iets anders fataals heeft ie mijns inziens gewoon pech.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:17
Gunner schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:27:
[...]

Dat klopt. Maar er is meer dan dat. Je hebt recht op een conform product. Ook op marktplaats.
Maar wat is conform bij een laptop van 10-12 jaar oud? Iets van zo oud kan nu eenmaal spontaan stuk gaan.
Het apparaat heeft het dus 12 jaar wel gedaan, lijkt mij vrij conform de verwachtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:07
Oon schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 05:09:
[...]

WKOA geldt niet voor fysieke verkoop, alleen voor koop op afstand. Daarnaast is TS een particulier die voor hobby macbooks repareert, en ze dan verkoopt, dat is niet hetzelfde als structureel handelen met winstoogmerk.

Omdat het particuliere verkoop is, is er geen sprake van bedenktijd. Zie bijv. deze link van Univé. Wel moet product gewoon confirm advertentie zijn.
Als het probleem daadwerkelijk speelt en de serienummers kloppen is er geen juridische basis om 'm niet terug te nemen, maar als de problemen niet anders zijn dan de koper heeft kunnen testen dan mag TS gewoon weigeren.
Als je spullen opkoopt om (eventueel gerepareerd) te verkopen ben je wel degelijk handelaar. Ook al verdien je er niks aan.
Als je een keer je zolder leegverkoopt om op te ruimen is dat particulier.
Dit kan je gewoon terugvinden bij de BD.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

worldfastest schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:35:
[...]

Helaas dat de wetgever daar anders over denkt. Tweedehands verkopen was altijd garantie tot de deur. Als je garantie wilt moet je het in een winkel kopen. Mensen mogen best uitgebreid testen maar als ze de deur uit lopen dan is en blijft het van jou. Zeg ik er ook bij. Willen ze garantie dan mogen ze 2 tot 4x de prijs betalen wat ze in eerste instantie hadden geboden.

Maar om dit geneuzel te voorkomen gooi ik eigenlijk alles gewoon weg en biedt ik niks meer te koop aan. Is jammer aangezien veel nog prima spul is maar blijkbaar wil men dat we in een wegwerpmaatschappij leven door deze regels.
Dat is simpelweg niet waar, ook bij een koop tussen twee consumenten heb je recht op een conform product. Als jij een laptop koopt die op eerste gezicht goed werkt maar na een half uur niet meer werkt dan heb je recht op het ontbinden van de koop. Het product is immers verkocht als een werkende laptop en dat doet hij duidelijk niet.
Zelfde met een tweedehands auto op marktplaats, als die na een dag uit elkaar valt dan heb je het ook duidelijk over een non-conform product.

Het valt of staat dus met wat je mag verwachten. Een laptop met een versleten accu moet je accepteren, mits er in de advertentie geen beloftes werden gemaakt over de accuduur. Een auto waarvan de banden snel vervangen moeten worden moet je ook accepteren. Maar een product dat echt niet werkt? Dat hoef je zeker niet te accepteren.

Kijk ook even hier: https://www.juridischloke...open/miskoop-marktplaats/

[ Voor 3% gewijzigd door Tsurany op 11-01-2023 11:49 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:23
Is de probleem van de koper, ze hebben hem uitvoerig getest en akkoord begaan, ze hebben geen enkel recht om ermee terug te gaan, het betreft ook een product van 2015 ofwel gebruikt waardoor de koper ervan uit moet gaan dat er gebreken kunnen zijn.

Nog een tip wat ze kunnen doen is de schermhelderheid aanpassen het kan zijn dat het flikkeren stopt.

Ik zou niet akkoord gaan tot inname dan doen ze maar aangifte.
Normaal zou ik ook redelijk zijn maar in dit geval niet gezien product van 7 jaar oud die ze uitvoerig hebben kunnen testen.

"aanname" ze kunnen de laptop ook hebben laten vallen of water over gegooit en nu proberen het geld terug te krijgen, allemaal gevallen wat je lastig kan checken.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 11-01-2023 12:07 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:08

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

GeeEs schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:48:
[...]

Als je spullen opkoopt om (eventueel gerepareerd) te verkopen ben je wel degelijk handelaar. Ook al verdien je er niks aan.
Als je een keer je zolder leegverkoopt om op te ruimen is dat particulier.
Dit kan je gewoon terugvinden bij de BD.
Dan zou ik nog maar eens goed lezen. Het is helemaal niet in steen gebeiteld dat je dan als ondernemer wordt gezien.

https://www.belastingdien...oor_de_inkomstenbelasting

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Johan Bogle
Ik neem aan dat iedereen die zo stellig reageert het dan ook geen enkel probleem vind als ze zelf 300 euro uitgeven via Marktplaats en wat ze kochten blijkt dezelfde dag nog defect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-06 11:35

Licko

ZVDK

Johan Bogle schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:14:
Ik neem aan dat iedereen die zo stellig reageert het dan ook geen enkel probleem vind als ze zelf 300 euro uitgeven via Marktplaats en wat ze kochten blijkt dezelfde dag nog defect?
Natuurlijk is het vervelend als een product wat via Marktplaats gekocht wordt, na testen in bijzijn van de verkoper, defect raakt/blijkt te zijn.
Als het defect ontstaat op de dag dat de koop heeft plaats gevonden is dit natuurlijk extra zuur. Misschien had de koper uitvoeriger moeten testen voordat hij tot koop over ging of het is gewoon pech dat de hardware defect is geraakt.

Maar...dit zijn wel zaken waar je vooraf rekening mee dient te houden voordat je je richt tot de tweedehands markt. Persoonlijk ga ik er nooit van uit dat ik een zichttermijn of garantie krijg bij een aankoop op Marktplaats. Ik zie het meer als een risico wat er bij hoort als je tweedehands artikelen via bijvoorbeeld Marktplaats koopt.

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• DennisDZ
Nogmaals bedankt iedereen voor de reacties!

Ik heb contact gehad met de koper, had vanochtend gevraagd om een video met het serienummer in beeld waarbij het beeld flikkert en een aantal foto’s van de MacBook zelf om te kijken of er beschadigingen zijn aangebracht na de koop. Ging in eerste instantie akkoord met het maken van de video, en daarna niet meer toen ik vroeg de serienummer in beeld te brengen. Dus denk dat het wel duidelijk is.

En ja, ik zet er altijd bij dat het een gerepareerde MacBook is en maak dat nog eens duidelijk bij het verkoop. Ik verkoop het op een particulieren account, dus daar staat al automatisch ook bij dat er geen garantie is na aanschaf. En nog eens voor de mensen die het niet gelezen hadden; heb de MacBook een aantal dagen YouTube etc laten afspelen, gekeken etc. maar had ‘m de gisterochtend 30 minuten intensief getest; multitasken, hoge batterijverbruik, pushen tot het uiterste om te kijken dat alles het perfect doet, ook onder zware omstandigheden. Dat was het geval bij deze MacBook.

Maar het is dus zo ‘afgerond’ vind ik, koper wil niet meewerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Johan Bogle schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:14:
Als koper heb je ook een onderzoeksplicht, het is erg makkelijk om alles op de verkoper af te schuiven.

- Je koopt een product van 7 jaar oud.
- Je had kunnen vragen naar de garantie/wat als blijkt dat er achteraf iets mis is.
- De koper heeft uitgebreid kunnen testen.
- Het betreft een particuliere verkoop dan heb je geen rechten.

Ik als koper zou ook nooit op een openbare plek een product willen ophalen, altijd thuis anders gaat het niet door (ga ik direct van uit dat het een oplichter kan zijn) ik zeg niet dat TS dat is want ik begrijp zijn kant ook wel en geheel legitiem is.

Als dit bij mij zou gebeuren zou ik het accepteren als een leermoment voor de volgende keer(zou bij mij niet gebeuren want ik koop geen risicovol apparatuur via particulieren en zeker niet op een openbare plek).

@DennisDZ Helemaal met je eens de koper heeft genoeg gelegenheid gehad.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 11-01-2023 12:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-06 17:36

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Gunner schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:27:
[...]

Je hebt er recht op dat je geleverd krijgt wat in de advertentie staat.

Je hebt niet recht op "een conform product" op dezelfde manier als bij een consumentenkoop waarbij je bij een winkel er van uit mag gaan dat een TV van een bepaalde waarde een bepaalde tijd blijft werken.

Ik kan ook nergens een bron vinden voor enige vorm van garanties bij particuliere verkoop.

En je kunt toch stellen dat het product conform was op het moment dat ze het bezichtigt en meegenomen hebben, wat er daarna mee gebeurt ontleen je in particuliere verkoop geen rechten aan, behalve als je dat expliciet meldt.

[ Voor 16% gewijzigd door Accretion op 11-01-2023 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Accretion schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:48:
[...]

Dat is zo ongeveer de definitie van een conform product.
Je hebt niet recht op "een conform product" op dezelfde manier als bij een consumentenkoop waarbij je bij een winkel er van uit mag gaan dat een TV van een bepaalde waarde een bepaalde tijd blijft werken.
Niet zoals bij een consumentenkoop, maar wel een conform product.
Ik kan ook nergens een bron vinden voor enige vorm van garanties bij particuliere verkoop.
Het is gewoon een koopovereenkomst. Geen garantie, wel conform.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-06 08:14

Managelorian

“This is the workflow.”

[...]
Ik weet niet beter dan dat je ook bij een Marktplaats verkoop als koper recht hebt op een conform product, maar dat de definitie van conformiteit bij tweedehands spullen vanwege de typische leeftijd van goederen doorgaans wat anders is. Ook heeft de koper van een tweedehands goed een onderzoeksplicht.

Koop je een nieuwe koelkast in een winkel dan betekent conform dat je er bijv. 7 jaar mee moet kunnen doen.
Koop je een 10 jaar oude koelkast tweedehands voor 5% van de nieuwwaarde dan betekent conform in de praktijk dat je nergens recht op hebt (want wat kun je verwachten van een koelkast van een paar tientjes die economisch al is afgeschreven)
Koop je een koelkast van een half jaar oud op Marktplaats voor 50% van de nieuwwaarde dan heb je als koper nog wel enige rechten, want van een half jaar oude tweedehands koelkast kun je redelijkerwijs verwachten dat deze het nog een tijdje zal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:47
[...]

Conformiteit geldt ook bij particuliere kopen. Dit is al veelvuldig hier op GoT langs gekomen. Dit zal inderdaad niet van eenzelfde niveau zijn als bij een consumenten-koop (B2C) en er zal meer van de onderlinge afspraken en onderzoeksplicht afhangen maar als jij een werkend product koopt, dan mag je er zeker van uit gaan dat dit product een tijdje blijft werken en niet wanneer je 'om de hoek bent' dat ding uit elkaar valt (bij wijze van).
Het tegenovergestelde is ook niet te vinden, dat conformiteit niet geldt bij c2c-aankopen.
En je kunt toch stellen dat het product conform was op het moment dat ze het bezichtigt en meegenomen hebben
Nee, dat kunnen we niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:16
T-Forever schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:42:
[...]

Maar wat is conform bij een laptop van 10-12 jaar oud? Iets van zo oud kan nu eenmaal spontaan stuk gaan.
Het apparaat heeft het dus 12 jaar wel gedaan, lijkt mij vrij conform de verwachtingen.
Hangt ook een beetje van de prijs af

https://www.marktplaats.n...s/m1930923153-dell-laptop
Hier verwacht ik niets van

https://www.marktplaats.n...-2017-256gb-in-nieuwstaat
Hier verwacht ik dat het wellicht wat traag is en de batterij misschien niet meer 8 uur meegaat maar wel dat 'ie het verder goed doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:21
DennisDZ schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:23:
Nogmaals bedankt iedereen voor de reacties!

Ik heb contact gehad met de koper, had vanochtend gevraagd om een video met het serienummer in beeld waarbij het beeld flikkert en een aantal foto’s van de MacBook zelf om te kijken of er beschadigingen zijn aangebracht na de koop. Ging in eerste instantie akkoord met het maken van de video, en daarna niet meer toen ik vroeg de serienummer in beeld te brengen. Dus denk dat het wel duidelijk is.
Sorry hoor, maar je zegt zelf vanochtend gevraagd. Dus in laten we zeggen 4 uurtjes geen reactie en het maken van een video is voor jou helemaal duidelijk dat de koper hiermee stopt? Misschien moest hij naar zijn werk, naar een afspraak of ook maar iets anders in het leven dan een defecte laptop? 8)7
Wacht eerst eens even af, voor zover je geen telefonisch contact hebt gehad bijvoorbeeld.

Ik zal verder maar niet reageren op de casus, want als ik iets koop voor 300 euro en dezelfde dag werkt het niet meer zou ik 'garantie tot de deur, doei' ook nogal vreemd vinden. Maar goed.

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:07
Je kunt ondernemer zijn zonder door de belastingdienst als ondernemer gezien te worden. Dit zijn 2 "verschillende" zaken en van diverse factoren afhankelijk.
Handelaar op marktplaats zijn is iets anders dan perse ondernemer zijn voor de BD. Misschien was dat niet duidelijk. Je bent namelijk weldegelijk een onderneming, maar kan nog steeds door de BD niet zo geclassificeerd worden.
Als je doelbewust spullen (op)koopt om met winst door te verkopen, of waar logischerwijs winst uit verwacht kan worden, moet je dit opgeven als extra inkomsten/winst. Onderneming of niet.
Voor marktplaats kan je zakelijk of particulier verkopen. Dit staat verder ook los van of je door de BD als ondernemer gezien wordt.
Dit gaat volgens mij ook wel een beetje voorbij aan de vraag van TS.

Je hebt als ondernemer verder wel gewoon de plichten richting je klanten. Ook al zegt de BD dat je geen ondernemer bent voor hun.
De hele BD staat ook los van (heeft niks te maken met) het probleem van TS.
De BD boeit het alleen of je winst/inkomsten maakt en dat opgeeft. Hoe je dat doet, is jou zaak.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• HankiePankie_NL
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:04
MacorgaZ schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:06:
[...]

Sorry hoor, maar je zegt zelf vanochtend gevraagd. Dus in laten we zeggen 4 uurtjes geen reactie en het maken van een video is voor jou helemaal duidelijk dat de koper hiermee stopt? Misschien moest hij naar zijn werk, naar een afspraak of ook maar iets anders in het leven dan een defecte laptop? 8)7
Wacht eerst eens even af, voor zover je geen telefonisch contact hebt gehad bijvoorbeeld.

Ik zal verder maar niet reageren op de casus, want als ik iets koop voor 300 euro en dezelfde dag werkt het niet meer zou ik 'garantie tot de deur, doei' ook nogal vreemd vinden. Maar goed.
Ik lees het anders, dat TS reactie heeft gehad en de koper het filmpje wilde maken en toen het serienummer ook in beeld gezet moest worden dat de koper toen niet meer mee wilde werken. Conclusie --> ander apparaat waarbij ze een soortgelijke wilden kopen en gratis wilden omruilen met een goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
HankiePankie_NL schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:10:
[...]

Ik lees het anders, dat TS reactie heeft gehad en de koper het filmpje wilde maken en toen het serienummer ook in beeld gezet moest worden dat de koper toen niet meer mee wilde werken. Conclusie --> ander apparaat waarbij ze een soortgelijke wilden kopen en gratis wilden omruilen met een goede.
Laten we eerst reactie van de TS afwachten, of als het anoniem kan screenshots/etc. TS heeft geen serienummer van de laptop zelf genoteerd maar alleen van het moederbord, als TS vraagt om de laptop zelf even uit elkaar te halen en het serienummer van het moederbord te laten zien snap ik dat casual laptop-koper wel even twijfelt. Zo lang er geen duidelijke reactie is van de koper vind ik onduidelijk wat er precies wel/niet mogelijk is of wat de TS zelf denkt wat de reactie is.

Edit: Hieronder idem, ik kan het natuurlijk verkeerd lezen/begrijpen maar 'niet mee willen werken aan laptop openmaken voor serienummer' vs 'een duidelijke nee tegen het laten zien van de About this Mac-app in de video' is wat anders.

[ Voor 11% gewijzigd door MacorgaZ op 11-01-2023 13:37 ]

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:19

3raser

⚜️ Premium member

MacorgaZ schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:06:
[...]

Hij zegt niet dat er geen reactie kwam. Hij zegt dat men daar niet aan mee wilde werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
Tsurany schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:48:
[...]

Dat is simpelweg niet waar, ook bij een koop tussen twee consumenten heb je recht op een conform product. Als jij een laptop koopt die op eerste gezicht goed werkt maar na een half uur niet meer werkt dan heb je recht op het ontbinden van de koop. Het product is immers verkocht als een werkende laptop en dat doet hij duidelijk niet.
Zelfde met een tweedehands auto op marktplaats, als die na een dag uit elkaar valt dan heb je het ook duidelijk over een non-conform product.

Het valt of staat dus met wat je mag verwachten. Een laptop met een versleten accu moet je accepteren, mits er in de advertentie geen beloftes werden gemaakt over de accuduur. Een auto waarvan de banden snel vervangen moeten worden moet je ook accepteren. Maar een product dat echt niet werkt? Dat hoef je zeker niet te accepteren.

Kijk ook even hier: https://www.juridischloke...open/miskoop-marktplaats/
Ik weet dat dat nu zo is. Dat is mijn punt dat ik daarom iets liever weggooi dan het gezeur over garantie.

En als ik iet zou verkopen dan is het of ophalen (zodat je kan testen dat het werkt) of een bevestiging van de verkoper dat bij opsturen het zijn risico is of het onbeschadigd en werkend aankomt.

Hoewel ik altijd ter goede trouw dingen hebt verkocht (zeker weten dat iets werkt zoals beschreven) heb ik in het verleden gehad dat iemand een paar dagen later komen zeuren dat hij het toch niet deed. Dat is het risico om iets tweedehands te kopen bij een particulier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

worldfastest schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:36:
Dat is mijn punt dat ik daarom iets liever weggooi dan het gezeur over garantie.
Je kunt het ook naar de kringloop brengen :)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:21

DataGhost

iPL dev

MacorgaZ schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:15:
[...]

Laten we eerst reactie van de TS afwachten, of als het anoniem kan screenshots/etc. TS heeft geen serienummer van de laptop zelf genoteerd maar alleen van het moederbord, als TS vraagt om de laptop zelf even uit elkaar te halen en het serienummer van het moederbord te laten zien snap ik dat casual laptop-koper wel even twijfelt. Zo lang er geen duidelijke reactie is van de koper vind ik onduidelijk wat er precies wel/niet mogelijk is of wat de TS zelf denkt wat de reactie is.

Edit: Hieronder idem, ik kan het natuurlijk verkeerd lezen/begrijpen maar 'niet mee willen werken aan laptop openmaken voor serienummer' vs 'een duidelijke nee tegen het laten zien van de About this Mac-app in de video' is wat anders.
In de TS staat dat TS alle serienummers gewoon heeft dus dat is heel simpel te vergelijken zonder het apparaat open te halen. Het enige serienummer wat TS niet heeft is die van het scherm zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kalentum schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:05:
[...]

Hangt ook een beetje van de prijs af

https://www.marktplaats.n...s/m1930923153-dell-laptop
Hier verwacht ik niets van

https://www.marktplaats.n...-2017-256gb-in-nieuwstaat
Hier verwacht ik dat het wellicht wat traag is en de batterij misschien niet meer 8 uur meegaat maar wel dat 'ie het verder goed doet.
Beiden kunnen vandaag 'werken' en morgen 'kapot' zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
Freekers schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:50:
[...]

Je kunt het ook naar de kringloop brengen :)
Zodat iemand anders geld aan mijn spullen verdient? Nope.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:54
worldfastest schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:43:
[...]

Je kan het ook op een gratis af te halen groep zetten. Weggooien van een product dat nog werkt is echt zonde en zou imho verboden moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:01
[...]

Grote verschil is dat jij een winstoogmerk hebt en zij (vaak) niet. |:( ;w

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DennisDZ
@MacorgaZ , serienummer van het moederbord kan je bij de About This Mac tabblad bekijken. Koper wil dat niet op de video zetten, dus het is niet openmaken, of lastige klusjes. Maar gewoon linksboven een Apple logo aanklikken en de About This Mac tabblad openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
DennisDZ schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:51:
@MacorgaZ , serienummer van het moederbord kan je bij de About This Mac tabblad bekijken. Koper wil dat niet op de video zetten, dus het is niet openmaken, of lastige klusjes. Maar gewoon linksboven een Apple logo aanklikken en de About This Mac tabblad openen.
Maar hoe ging dat gesprek precies dan, hij zei wil ik niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
T-Forever schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:42:
[...]

Computerapparatuur is na 5 jaar al "af", van een 7 jaar oude laptop kan je helemaal niets meer van verwachten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DennisDZ
@pennywiser “Oke broer maakt niet uit, hoeft niet, is goed zo. Ik zeg het je alleen maar.”

Dit is letterlijk het bericht, terwijl hij voor ik om de serienummer vroeg aan gaf van ik ben binnen 5 minuten op werk, laptop ligt in de achterbak van mijn auto, ik stuur je zodra ik op werk ben een video. Dussss.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
wheez50 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:51:
[...]

Grote verschil is dat jij een winstoogmerk hebt en zij (vaak) niet. |:( ;w
Klopt, ligt er een beetje aan, je hebt ook van die particuliere opkoper kringlopen. Maar de grotere stichtingen doen aan werkplekreïntegratie en allerlei duurzaamheidsprojecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
DennisDZ schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:00:
@pennywiser “Oke broer maakt niet uit, hoeft niet, is goed zo. Ik zeg het je alleen maar.”

Dit is letterlijk het bericht, terwijl hij voor ik om de serienummer vroeg aan gaf van ik ben binnen 5 minuten op werk, laptop ligt in de achterbak van mijn auto, ik stuur je zodra ik op werk ben een video. Dussss.
Is de reden waarom ik geen Apple doe. Met Apple krijg je altijd dit soort "types". Met Windows Dell HP krijg ik meestal ouders die wat voor de kinderen zoeken, en dan komen ze samen. Iedereen blij. 14 dagen niet goed geld terug. Nog nooit iemand gebruik van gemaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door pennywiser op 11-01-2023 15:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:01
pennywiser schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:01:
[...]

Klopt, ligt er een beetje aan, je hebt ook van die particuliere opkoper kringlopen. Maar de grotere stichtingen doen aan werkplekreïntegratie en allerlei duurzaamheidsprojecten.
En zelfs die stichtingen hebben een bedrijfsruimte/showroom en energiekosten enzo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
Bartske schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:47:
[...]

Je kan het ook op een gratis af te halen groep zetten. Weggooien van een product dat nog werkt is echt zonde en zou imho verboden moeten worden.
Gratis afhalen is helemaal een drama. Aantal keer gedaan en dan nog mensen komen zeuren dat er een beschadiging op zit. Of ze komen toch niet opdagen.

Helemaal mee eens dat het zonde is om dingen weg te gooien maar dit is geheel de schuld van de mensen die hebben zitten zeuren dat ze garantie op tweedehands particuliere verkopen willen hebben. En de mensen die er daarna misbruik van maken door dingen om te wisselen voor een kapot product of iets laten vallen en zeggen dat het al stuk was...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:54
worldfastest schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:06:
[...]

Gratis afhalen is helemaal een drama. Aantal keer gedaan en dan nog mensen komen zeuren dat er een beschadiging op zit. Of ze komen toch niet opdagen.

Helemaal mee eens dat het zonde is om dingen weg te gooien maar dit is geheel de schuld van de mensen die hebben zitten zeuren dat ze garantie op tweedehands particuliere verkopen willen hebben. En de mensen die er daarna misbruik van maken door dingen om te wisselen voor een kapot product of iets laten vallen en zeggen dat het al stuk was...
Je doet echt heel erg je best om het voor jezelf te verantwoorden dat het maar goed is om dingen weg te gooien ipv ze een tweede leven te geven. Het ligt in ieder geval niet aan jou blijkbaar. So what dat mensen in de kringloop er wat aan verdienen, ik geloof echt niet dat ze daar rijk van worden en vaak werken er mensen die ergens anders niet aan de bak zouden komen. Bij mijn kringloop komen ze het nog bij je huis ophalen ook, lekker makkelijk (vind ik in ieder geval).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macscot
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-04 16:24
Mooi leer moment denk ik voor jezelf.

Als je zoals ik lees uit je berichtjes voor de hobby wat opknappers aanpakt, vervolgens zelf prima test is het daarna ook aan de koper om op het koop moment goed te testen, vragen en controleren.

Laat op marktplaats kopers altijd een (fijne) recensie schrijven. Als je dan een verkoper ziet met tig goede ervaringen krijg je een beter beeld met wat een soort persoon je zaken doet. Ook de koper heeft recensies wat een beeld van hem/haar geeft.

Als de koper niet mee wil/kan werken en een (goede) video wil maken waarin het verkochte product duidelijk in beeld is en het scherm duidelijk knippert kun jij er ook weinig aan doen.

Veel van de reacties hier vragen je om verdere service te verlenen. Laten we zeggen dat je in een McDonalds afspreekt. Daar gaat zitten eten en de laptop 30 minuten laat draaien. Het is de laptop en het knipperen van het scherm komt wel of niet voor. Bedenk goed voordat je zoiets doet wat je ermee kan winnen.

Met alle respect maar een Macbook Air uit 2014/2015 voor € 300,00 is een mooie bodemprijs. Als hiervoor een verkoper komt opdagen op een afgesproken moment, het daadwerkelijke product heeft en het functioneel oplevert mag je al in je handen wrijven op marktplaats.

Voor in de toekomst misschien wat tips.
Vermeld in advertenties precies welke testen je hebt gedaan, in welke staat de laptop opgeleverd gaat worden en of welke reparaties je hebt uitgevoerd.

Vermeld in advertenties precies welke vorm van garantie je geeft. Geen garantie is hierbij net zo goed als 14 dagen garantie zolang je maar duidelijk vooraf communiceert.

Bedenk daarnaast ook goed dat je het als "hobby" doet. Als mensen meer als stoep garantie wensen en echte service willen kun je ze beter doorverwijzen naar een tweedehandse handelaar met een vaste winkel in de stad. Maarja dan is de Mac Book geen € 300,00 maar € 600,00. Winkelhuur, personeelskosten, verantwoordelijkheid, service en garantie etc zit dan bij de prijs erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
worldfastest schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:06:
[...]

Ben het wel met je eens met dat gratis afhalen, daar krijg je ook niet altijd warme gevoelens van zeg maar. Maar ik gooi het niet weg, dan breng ik het naar een ideologische kringloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
DennisDZ schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:00:

Oké, dat is al een stuk duidelijker. Net even op mijn MacBook gekeken en je hebt gelijk, ik zal wat door elkaar hebben gehaald qua serienummers maar deze afwijzing van de koper is op zich duidelijk. Alsnog niet dat het een poging tot oplichting is want dan zouden ze zelf al specifiek dezelfde MacBook Air uit 2015 moeten hebben en 300 euro risico nemen voor een wisseltruc met een laptop die mogelijk niet eens veel beter is - maar goed, zij zijn er ook klaar mee. Shit happens.

En zoals anderen zeggen, voor een tientje winst hier en daar haal je jezelf veel mogelijke problemen op de hals. Ik zou er zelf in ieder geval niet aan beginnen, voor 30 euro winst kan je net de verkeerde zeikerd treffen.

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dundermiflin
  • Laatst online: 11-01-2023
Wil je goede zaken doen en betrouwbaar overkomen kan je altijd de optie bieden om hem gratis en voor niets nog even na te kijken.

Mochten de mensen aggressief gaan doen gewoon de politie bellen net zoals elke andere winkel dat zou doen met een agressiefe klant.

300 euro betalen voor een Apple product uit 2014 lijkt veel, maar je kan het gooien op het feit dat de koper zoveel heeft betaald voor deels het merk. Dit gebeurt wel vaker met dingen zoals Nike of beats(koptelefoon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:51

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

pennywiser schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:30:
[...]

Ben het wel met je eens met dat gratis afhalen, daar krijg je ook niet altijd warme gevoelens van zeg maar. Maar ik gooi het niet weg, dan breng ik het naar een ideologische kringloop.
Ik schuif dingen liever door naar vrienden/familie. Soms voor nop, soms voor een (heel) zacht prijsje. Ligt een beetje aan de persoon (en diens financiële situatie). In het verleden teveel mafklappers aan de telefoon/in de mail gehad wanneer ik dingen wilde verkopen. Heb in het verleden een aantal keer bij vrienden de zoon des huizes blij gemaakt met een game-pc van na-upgrades-overgebleven onderdelen.

OT: Het is voor mij idd wel duidelijk dat de koper dacht makkelijk van zijn defecte MBA af te komen door die "om te ruilen" met die van TS.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:56
[...]

Off topic, maar ik kon hem even niet laten lopen:

Mijn eerste reactie was, doe niet zo mal. Maar bij nader inzien snap ik het wel. Ergens schuurt het bij iedereen als iemand anders geld aan hem of haar verdient.

Je kan het ook zo bekijken. Jij wilt geen gezeur, dat is jou geld waard. Dat geld gaat nu naar de kringloop. Die krijgen gezeur wat jij niet wil in ruil voor geld.

Op die manier help je de wereld nog wat verder.

On topic, ik vind op marktplaats dat gekocht is gekocht. Als er een gebrek is, kan je als koper lief vragen of er een oplossing mogelijk is. Ik zou als verkoper dan zeker het verhaal rustig aanhoren en niet direct de hoorn erop gooien. Eisen dat de koop ongedaan moet worden zijn wat mij betreft kansloos, dan is het voor mij klaar.

De hele juridische benadering is wat mij betreft irrelevant. We staan niet in de rechtbank en maar we zijn gewone mensen met elkaar in gesprek. Het gaat er dan over wat je rederlijkerwijs van elkaar kan verwachten.

In dit geval, als je zeker weet dat het beeldscherm goed was toen je hem verkocht dan zou ik er verder niks meer aan doen. De eerder genoemde oplossing "laptop terugnemen, bij geen geslaagde reparatie geld terug, bij geslaagde operatie laptop terug" is een goede bij twijfel.

Als de koper de serienummers niet wil laten zien, houdt alles op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-06 00:21

hmr

[...]

En je kunt toch stellen dat het product conform was op het moment dat ze het bezichtigt en meegenomen hebben, wat er daarna mee gebeurt ontleen je in particuliere verkoop geen rechten aan, behalve als je dat expliciet meldt.
Je hebt zeker wel recht op een conform product. Tenzij partijen de conformiteit uitsluiten. Dat lijkt mij hier niet het geval.

Men moet goed weten dat je conformiteit hebt en conformiteit bij consumentenkoop. Heeft meer met het bewijsvermoeden te maken overigens.

En bij consumentenkoop zijn die regels van dwingend recht.

Wat houdt dat nou in? Nou dat de spullen moeten voldoen aan hetgeen is overeengekomen. Daar wordt invulling aangegeven door de omstandigheden van het geval. Bij een tweede hands koop mag je wellicht minder verwachten dan bij een nieuw product, daarbij rekening houdend met zowel de informatieplicht als de onderzoeksplicht.

Of de TS een ondernemer is die handelt voor beroep of bedrijf hangt af van de omstandigheden, daar heb ik niet genoeg informatie voor. Het lijkt erop als hij er wel tegenaan schurkt overigens :), maar je kan het twee kanten op redeneren.

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.