• Mir64za
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:13
Op korte termijn wil ik graag mijn huidige installatie uitbreiden op dit moment heb ik een huis gekocht met de volgende installatie:

12 Groepen waarvan 10 groepen op dit moment in gebruik zijn 2 groepen zijn nog vrij.
1 groep zal worden gebruikt voor de Quatt warmtepomp die geleverd zal worden in Q3-Q4.
8 zonnepanelen met 270 wp, verder is een omvormer van SolarEdge SE2200H HD-Wave
1x 35A fase aansluiting

Meterkast:

Waar ik dus naar toe wil is een 3x 25A fase aansluiting, een uitbreiding van mijn zonnepanelen systeem en begrijp dus ook dat ik mijn meterkast zal moeten worden vervangen.

Echter ben ik nog zoekend wat betreft het uitbreiden van het zonnepanelen systeem, zal de omvormer moeten worden vervangen naar een 3fase omvormer of gebruik maken van micro omvormers, Ik heb zelf helaas geen verstand en ben op zoek naar wat adviezen hoe ik eventueel een plan kan uittekenen.

Verder als ik de kast wil laten vervangen naar een 3 fase kast, moet ik nog rekening houden met krachtgroepen zijn 3 krachtgroepen voldoende voor bijvoorbeeld:
2 Zonnepanelen systemen, Quatt Warmtepomp en een laadpaal met de toekomst.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:20
Deze groepen kast zou in een paar minuten omgebouwd moeten kunnen worden. Vervangen hoofdschakelaar met 4p model waar precies ruimte voor is en verdelen aardlekschakelaars over de aansluitingen op de hoofdschakelaar.

Op basis van de weinige informatie die je geeft is de enige reden voor 3 fase de laadpaal... Maar op de foto is geen ruimte te sturen voor de krachtgroep.

Voor 3600W 4kW omvormer vermogen denk je in principe nooit aan een 3 fase omvormer

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Mir64za
Ronald schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 05:46:
Deze groepen kast zou in een paar minuten omgebouwd moeten kunnen worden. Vervangen hoofdschakelaar met 4p model waar precies ruimte voor is en verdelen aardlekschakelaars over de aansluitingen op de hoofdschakelaar.

Op basis van de weinige informatie die je geeft is de enige reden voor 3 fase de laadpaal... Maar op de foto is geen ruimte te sturen voor de krachtgroep.

Voor 3600W 4kW omvormer vermogen denk je in principe nooit aan een 3 fase omvormer
Het is inderdaad voor de laadpaal, echter is deze groepenkast ook maar 1 fase ik ben dus ook bang dat deze volledig vervangen zal moeten worden echter ben ik wel zoekend dan wat te doen met huidige 1 fase omvormer en hoe ik mijn zonnepanelen systeem kan uitbreiden.

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:22
In een 1-fase en 3-fase groepenkast zitten dezelfde onderdelen, alleen iets anders aangesloten. Zoals @Ronald al aangeeft is ombouw naar 3-fase heel eenvoudig door vervanging van de tweepolige hoofdschakelaar voor een vierpolig exemplaar. Elk van de drie fasen gaat dan naar een aardlekschakelaar en je hebt een 3-fase groepenkast. Mocht je later een laadpaal willen plaatsen zul je een alamat (aardlekschakelaar en automaat in één) in een uitbreidingskastje moeten plaatsen.

Je hebt overigens 11 groepen, waarvan er 1 uit staat. Je mist ook een aanduiding welke groepen door welke aardlekschakelaar worden gevoed en ik zie geen verplichte sticker dat er een PV installatie is aangesloten.

[Voor 18% gewijzigd door coinman63 op 11-01-2023 09:24]

• Mir64za
coinman63 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:18:
In een 1-fase en 3-fase groepenkast zitten dezelfde onderdelen, alleen iets anders aangesloten. Zoals @Ronald al aangeeft is ombouw naar 3-fase heel eenvoudig door vervanging van de tweepolige hoofdschakelaar voor een vierpolig exemplaar. Elk van de drie fasen gaat dan naar een aardlekschakelaar en je hebt een 3-fase groepenkast. Mocht je later een laadpaal willen plaatsen zul je een alamat (aardlekschakelaar en automaat in één) in een uitbreidingskastje moeten plaatsen.
Kijk helder, ik begin het al een beetje te begrijpen echter wat is dan meest logische met betreft de omvormer gezien die maar op 1 fase werkt? voor het uitbreiden van de panelen en compleet nieuw systeem met een extra omvormer of alles op 1 omvormer de huidige panelen hebben een eigen groep.

• coinman63
Het hangt ervan af wat je wilt uitbreiden met je PV installatie. Een set extra panelen met omvormer kun je met een passende alamat op een andere fase aansluiten als je bestaande omvormer. Daar is echter geen plaats meer voor in je meterkast (zodra je deze hebt om laten bouwen naar 3-fase) en zal dus in een uitbreidingskastje moeten (waar je ook de alamat voor laadpaal in kwijt kunt).

• Mir64za
coinman63 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:30:
Het hangt ervan af wat je wilt uitbreiden met je PV installatie. Een set extra panelen met omvormer kun je met een passende alamat op een andere fase aansluiten als je bestaande omvormer. Daar is echter geen plaats meer voor in je meterkast (zodra je deze hebt om laten bouwen naar 3-fase) en zal dus in een uitbreidingskastje moeten (waar je ook de alamat voor laadpaal in kwijt kunt).
Inderdaad het gaat om een set extra panelen die ik op de veranda wil plaatsen.

Dus het meest logische lijkt mij dan huidige meterkast ombouwen naar 3 fase uitbreidingskastje, en daar de ala mat voor de laadpaal en nieuwe PV installatie.

• coinman63
Inderdaad, je kunt de nu nog vrije groep dan voor je warmtepomp gebruiken. En laat dan tegelijk de juiste bestickering aanbrengen en zorg voor een correct ingevulde groepenkaart (wat schakelt wat per groep).

[Voor 18% gewijzigd door coinman63 op 11-01-2023 09:48]

• Mir64za
coinman63 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:47:
Inderdaad, en laat dan tegelijk de juiste bestickering aanbrengen en zorg voor een correct ingevulde groepenkaart (wat schakelt wat per groep).
Bedankt, ik heb zo voldoende informatie ik ga hier gelijk mee aan de slag en ook zorgen dat dit wordt recht getrokken.

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:07
Hoeveel panelen komen er bij? Ik had tot 2 jaar geleden een SE2200 met 8 panelen met lichtjes hoger vemogen dan jou, ik heb er vorig jaar 5 toegevoegd en heb de omvormer niet vervangen. Ik schat dat ik per jaar max 5 procent aan aftoppen verlies. Dus kan een optie zijn om wat tijd en geld te besparen.

• Mir64za
Bob schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:56:
Hoeveel panelen komen er bij? Ik had tot 2 jaar geleden een SE2200 met 8 panelen met lichtjes hoger vemogen dan jou, ik heb er vorig jaar 5 toegevoegd en heb de omvormer niet vervangen. Ik schat dat ik per jaar max 5 procent aan aftoppen verlies. Dus kan een optie zijn om wat tijd en geld te besparen.
Ik schat 10 panelen ongeveer op een veranda eigenlijk wil ik dus ongeveer zo iets aanbouwen aan mijn huis.

• Bob
10 is wat veel :)

Hebben de eigenaars van die bestaande installatie ervaring met hoe warm het eronder is als de zon er vol op schijnt? Zonnepanelen kunnen soms redelijk wat warmte afstralen langs de onderkant.

• Mir64za
Bob schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:07:
10 is wat veel :)

Hebben de eigenaars van die bestaande installatie ervaring met hoe warm het eronder is als de zon er vol op schijnt? Zonnepanelen kunnen soms redelijk wat warmte afstralen langs de onderkant.
Ik heb geen idee de oude bewoner is helaas overleden..

• Bob
Ik was niet erg duidelijk, met je voorbeeldfoto ging ik ervan uit dat je mensen kende met zo'n terras installatie, en hen kon vragen hoe het zit in de zomer. Maar het is misschien gewoon een foto die je ergens gevonden hebt.

• Mir64za
Bob schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:19:
Ik was niet erg duidelijk, met je voorbeeldfoto ging ik ervan uit dat je mensen kende met zo'n terras installatie, en hen kon vragen hoe het zit in de zomer. Maar het is misschien gewoon een foto die je ergens gevonden hebt.
Ah, het was alleen een foto van internet en dit topic op tweakers; Veranda met zonnepanelen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee