Media pc voor 4k hdr playback

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuros
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-01 12:19
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een media pc bouwen waarmee ik 4k hdr op de best mogelijke kwaliteit kan afspelen op mijn LG C8 televisie. De computer moet de kracht hebben om grote en zware videofiles af te spelen. Volgens mij is op dit moment h265 (HEVC) het zwaarst om af te spelen? Ook wil ik het systeem redelijk stil hebben.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het mag wat kosten. Maar ik wil geen overkill bak die in Idle een flinke stroomrekening opbouwt. En ik ga er niet op gamen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Volledig systeem met alle onderdelen.
Als ik er niets op inlever qua prestatie en heatflow dan zoek ik een mini-atx met kleine systeemkast. Maar als de kans ook maar een beetje bestaat dat dit gedoe op kan leveren neem ik de standaard maat.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb een aantal onderdelen bij elkaar gezocht maar ik merk dat ik steeds te hoog grijp. Een Ryzen 3 met een Geforce 2070 bijvoorbeeld. Ik hoop met jullie hulp een mooie balans te kunnen vinden tussen goede performance als mediapc, maar niet een systeem die al leunt naar een volledige gaming pc. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Beste antwoord (via Kuros op 12-01-2023 13:45)

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 15:37
Kuros schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:54:
Ik ben begonnen met het testen van Plex. De lg tv app is te laggy en unresponsive. Maar dat zal met een nvidia shield veel beter gaan. Toen kwam ik erachter dat de Plex app ook op m'n PS5 beschikbaar is. Dat wist ik niet. Lijkt me een even goede oplossing als de nvidia shield. Al vraag ik me af hoeveel meer stroomverbruik een ps5 heeft en hoe het de levensduur van de ps5 beïnvloed.

Wel is bij Plex het geval dat hij alles over het netwerk streamed en in sommige gevallen alles transcode. Dat betekend kwaliteitsverlies. Maar ik ga het nu testen in hoeverre dat ook echt merkbaar is.

Het blijft wel het geval dat ik twee apparaten nodig zal hebben voor deze oplossing, en een telefoon om de downloads te triggeren. En met een htpc maar 1 apparaat, de pc.
Waarom die downloads? Je kunt toch gewoon direct streamen? Daar neem je dan toch ook dat RealDebrid account voor? Kodi + Fen/Umbrella/Seren + RealDebrid (+eventuele Trakt integratie als je dat leuk vindt) en je bent er.

too old, too cold

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:08

D4NG3R

kiwi

:)

uitvoering: Intel Core i3-12100 Boxed en klaar.

Je overschat nogal wat er nodig is voor hardwarematige h265 decoding. Met bovenstaande ben je ook direct klaar voor av1.

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 10-01-2023 22:25 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-05 23:21
Hoe hoog zijn precies je eisen? Met onderstaande kan je al 4K/60hz afspelen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 4600G Boxed€ 109,-€ 109,-
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 164,45€ 164,45
1Geheugen internCrucial CT8G4SFRA32A€ 21,50€ 21,50
1Solid state drivesKingston NV2 500GB€ 34,52€ 34,52
Totaal€ 329,47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuros
Mijn eisen zijn om niets in te leveren op kwaliteit van de video en mijn televisie. Het moet zijn alsof ik het native op mijn tv afspeel. Ik heb een LG C8 120hz 4k HDR scherm die Dolby Vision en HDR10 ondersteund. Dus als ik een video afspeel met HDR10 dan hoop ik op 0 kwaliteit verlies door de schakel ertussen in: de media pc.

Ik moet er bij melden dat ik films op 24 fps afspeel. Ik lees verschillende meningen over of het dan uitmaakt of je videokaart een hogere framerate ondersteund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:19
Framerate is iets anders dan verversingsfrequentie. 4K120Hz doet een Ryzen 4600G niet. Daarvoor moet je bij Intel zijn en bij voorkeur de iets snellere UHD770 in een i5-12500/13500 dan de UHD730 van een i3-12100/i5-12400/i5-13400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuros
Dan ga ik een basis setup maken met een i5 en hier posten. Geen dedicated videokaart nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-05 23:21
En gewoon een Nvidia Shield TV Pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuros
Met een Nvidia shield pro moet je de videofiles op een schijf zetten en dan aansluiten op de shield. Schijfruimte op dat ding zelf is iets van 16gb. Je kan een externe harde schijf aangesloten houden en remotely bepaalde software triggeren om er bestanden op te plaatsen. Maar daar is het allemaal niet voor gemaakt en schijnt erg omslachtig te zijn. Ik wil op de bank zitten, met een draadloos toetsenbordje zoeken naar wat ik wil kijken en direct kijken. Geen 5 hack achtige handelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razortek
  • Laatst online: 02-05 22:22
De meeste mensen hebben daarom een mediaserver/NAS met daar op alle videofiles (en eventueel automatische downloadsystemen a la [Ervaringen] CouchPotato, Sickbeard, Headphones e.a. deel 4 om het al helemaal makkelijker te maken).

De Shield (of zelfs gewoon de software van de TV zelf) streamed dan gewoon die files over je LAN en speelt ze af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
Kuros schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:52:
Met een Nvidia shield pro moet je de videofiles op een schijf zetten en dan aansluiten op de shield. Schijfruimte op dat ding zelf is iets van 16gb. Je kan een externe harde schijf aangesloten houden en remotely bepaalde software triggeren om er bestanden op te plaatsen. Maar daar is het allemaal niet voor gemaakt en schijnt erg omslachtig te zijn. Ik wil op de bank zitten, met een draadloos toetsenbordje zoeken naar wat ik wil kijken en direct kijken. Geen 5 hack achtige handelingen.
Je hebt duidelijk geen idee hoe een Shield werkt. Dat is prima, je hebt je er niet in verdiept, maar ik kan je vertellen dat wat jij wilt vlekkeloos gaat met een Shield. Het is niet voor niks een populairdere optie bij home cinema liefhebbers dan een htpc neerzetten.

too old, too cold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03:10
Gewoon een NAS kopen, Plex media server erop zetten en Plex app installeren op de LG TV en streamen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuros
Ik heb inderdaad geen idee hoe een nvidia shield werkt. Ik heb er oppervlakkig onderzoek naar gedaan en werd afgeschrokken van de berichten die ik las over de stappen die je moet doen om een simpel bestand te downloaden en te kijken. Ik zie de nvidia shield als een alternatief op plex. Je hebt in beide gevallen een computer nodig om de bestanden te downloaden en te plaatsen op de juiste locatie. Dus mijn insteek is, waarom twee apparaten gebruiken om hetzelfde doel te bereiken.

Nvidia shield pro heeft een apparaat nodig om de bestanden op de externe harde schijf te plaatsen.

Plex media server heeft een NAS nodig om de bestanden te plaatsen.

Waarom niet gewoon the man in the middle eruit halen en met de htpc alles doen. Downloaden, plaatsen en afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuros
Ik weet niet of dit nog steeds zo is maar ik heb een paar jaar geleden Plex gebruikt. En elke keer als je nieuwe bestanden in de plex mappen plaatst dan update hij het niet waardoor de bestanden niet zichtbaar zijn op je televisie. Dus dan moet je je pc en je televisie restarten en soms dan wordt het wel geupdate, maar niet altijd. En dan moet je nog maar hopen dat het bestandstype afgespeeld kan worden, wat bij mij vaak het geval niet was.

Of dan heb je toch ondertiteling nodig omdat iemand meekijkt die geen Engels kan. Weer terug naar de computer op de derde verdieping terwijl de pc op de begane grond staat. Tegen de tijd dat de videofile eindelijk afspeelklaar is ben je 6x heen en weer gelopen en een uur verder. Dat is ongeveer de tijd die ik tegenwoordig nog heb om iets te kijken met al die kinderen in huis :'D

Het werkt allemaal goed in theorie, maar in de praktijk heb ik andere ervaringen en gaat niets op tegen een old school htpc.

[ Voor 7% gewijzigd door Kuros op 12-01-2023 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paupau
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-11-2024
Mijn synology nas speelt alles af 4K 60 Hz 2160 P.. ding staat in kast verbonden met netwerk kabel naar mijn Samsung 65 inch monitor uitvoering: Samsung QB65R Zwart ooh ja ik heb een mi boxje waar VLC op staat die het scherm zet.

[ Voor 11% gewijzigd door paupau op 12-01-2023 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:31
Heb je al eens geprobeerd gewoon een harde schijf in je tv te stoppen? Mijn LG support de meeste formats. Dan heb je geen rekenkracht nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7VvcIXbX55C4M5pPaBEGZ3bR58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SeckTadluGRppDVvqhVgFFJa.jpg?f=fotoalbum_large

Ik stream trouwens zelf 4K films vanaf mijn crappy windows laptop door mijn tv als draadloos scherm te gebruiken (miralink heet dat geloof ik) en dat gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:12
Kuros schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:52:
Een htpc is juist de "hack achtige" oplossing vaak. Want je zit vaak met Windows, die wil graag updaten, ook wanneer jij dat niet wil. Hoog energieverbruik, slechte interface en vaak haken en ogen aan afspelen. En een htpc is relatief groot vergeleken met een Shield TV Pro.

NAS voor je films (en met wat moeite maak je daar de perfecte download station van), shield TV voor afspelen of zelfs Plex er op draaien en gaan met die banaan.

De nadelen die je beschrijft heb je ook met een htpc. Of juist met een htpc....

De Shield speelt eigenlijk alles af, en zo niet: Plex zet het realtime om naar iets wat het wel afspeelt. Zo kan je overal in huis je films kijken. Via chromecast, op je telefoon, buitenshuis, in de woonkamer op tv of op de slaapkamer.

Maar als je écht gewoon gemak wil? Er is niets simpeler en efficiënter dan streamingdiensten :+

[ Voor 16% gewijzigd door Waah op 12-01-2023 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuros
Ik denk dat ik iets over het hoofd zie. De meeste mensen die ik hierover spreek, inclusief jullie, zijn overtuigd van Nvidia Shield of een NAS.

Ik schrijf even uit hoe ik zie dat de verschillende oplossingen in de praktijk gebruikt kunnen worden. De use case is: ik wil op internet een videobestand zoeken, downloaden en kijken op de tv in beste kwaliteit. Hierin is tijd dat ik bezig ben om dit voor elkaar te krijgen het belangrijkste. Ik reken de initiële installeer en configureer tijd uiteraard niet mee. Maar ik vind het wel belangrijk dat de gekozen oplossing zo min mogelijk tot geen onderhoud nodig heeft om te blijven werken.

Nvidia shield
1. Loop naar vaste computer in huis (zolder)
2. Start computer
3. Zoek en download het bestand van internet
4. Koppel externe schijf aan je pc
5. Kopieer het bestand naar externe schijf
6. Koppel schijf los
7. Zet pc uit
8. Loop naar tv (woonkamer)
9. Zet shield aan (hdmi signaal start tv vanzelf)
11. Sluit externe schijf aan
12. Navigeer naar Kodi of andere speler
13. Start het bestand

Plex
2. Start computer
3. Zoek en download het bestand van internet naar de netwerkschijf/NAS
4. Zet pc uit
5. Loop naar tv (woonkamer)
6. Zet tv aan
7. Open plex
8. Start het bestand

Htpc
1. Start pc (hdmi signaal naar tv start die automatisch)
2. Download bestand
3. Klik op de download om de video te starten

Schijf direct aan de tv is geen optie want die ondersteund te weinig formaten.

Er zijn oplossingen om in Kodi videolinks of repositories toe te voegen voor bijvoorbeeld de Nvidia shield. Maar ik vraag me af of daar alle sources mogelijk zijn en of dit geen hacky oplossing is.

[ Voor 3% gewijzigd door Kuros op 12-01-2023 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:04
Kuros schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:55:
Ik denk dat ik iets over het hoofd zie. De meeste mensen die ik hierover spreek, inclusief jullie, zijn overtuigd van Nvidia Shield of een NAS.

Ik schrijf even uit hoe ik zie dat de verschillende oplossingen in de praktijk gebruikt kunnen worden. De use case is: ik wil op internet een videobestand zoeken, downloaden en kijken op de tv in beste kwaliteit. Hierin is tijd dat ik bezig ben om dit voor elkaar te krijgen het belangrijkste. Ik reken de initiële installeer en configureer tijd uiteraard niet mee. Maar ik vind het wel belangrijk dat de gekozen oplossing zo min mogelijk tot geen onderhoud nodig heeft om te blijven werken.

Nvidia shield
2. Start computer
6. Koppel schijf los
7. Zet pc uit
13. Start het bestand

Plex
2. Start computer
4. Zet pc uit
6. Zet tv aan
7. Open plex
8. Start het bestand

Htpc
2. Download bestand

Er zijn oplossingen om in Kodi videolinks of repositories toe te voegen voor bijvoorbeeld de Nvidia shield. Maar ik vraag me af of daar alle sources mogelijk zijn en of dit geen hacky oplossing is.
Of je zet Remote Desktop aan op de computer en zet een RDP app op de Nvidia Shield pro. Een draadloze Bluetooth toetsenbord en muis erop en je kunt je desktop bedienen vanaf je woonkamer als je dat zo belangrijk vind.

Overigens is illegaal downloaden niet meer echt van deze tijd. Met de streamingdiensten die er allemaal zijn is het veel makkelijker en deze apps draaien native op een Nvidia Shield. Je hoeft dan ook niet moeilijk te zoeken naar een ondertiteling. Met het geld wat je aan de stroomrekening bespaart met een Nvidia Shield pro tov een volwaardige Windows pc kun je tegenwoordig wel een maandelijkse streamingdienst betalen.

Ik persoonlijk wil altijd: tv aanzetten en direct een film kijken. Niet wachten tot een download klaar is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razortek

Nvidia shield
2. Start computer
6. Koppel schijf los
7. Zet pc uit
13. Start het bestand

Plex
2. Start computer
4. Zet pc uit
6. Zet tv aan
7. Open plex
8. Start het bestand

Htpc
2. Download bestand

Ter vergelijking, mijn workflow (met een NAS, server en Nvidia Shield

1. Browse van waar dan ook ter wereld naar mijn persoonlijke Ombi site, selecteer 'Nieuwe Blockbuster XXL'
2. Server gaaf dan zelf zoeken waar die dat bestand kan vinden en downloadt die verder zelf automatisch, inclusief uitpakken, subtitles downloaden en verplaatsen naar de juiste plek op de NAS.
3. Open de Plex app op de Shield (of om m'n telefoon, PC, home theater systeem, waar dan ook ter wereld) en selecteer de film.

Dat was het. Als het een TV serie is het nog minder werk, dat is 1x de serie toevoegen in Ombi en elke keer als er een nieuwe aflevering is zal de server die automagisch vinden en downloaden. Ik hoef dus zelf nooit het bestand te vinden om te downloaden of wat dan ook, doet m'n server allemaal zelf.
Ja, dat vereist iets meer instelwerk aan het begin, maar als het eenmaal draait is het geweldig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sartsj
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-05 10:23
Razortek schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:33:
[...]

Ter vergelijking, mijn workflow (met een NAS, server en Nvidia Shield

...
Dit is ook hoe het hier gaat ja. Met uitzondering dat ik gewoon kodi gebruik op shield ipv plex.

Als TS nog geen NAS heeft en dat misschien ook niet wil (ligt er eerder aan of je je gedownloade content wil bewaren) is een htpc bouwen ook wel een goed idee. En dan kun je alsnog deze workflow gebruiken/instellen die wij gebruiken, alleen doet die htpc dan alles incl afspelen.

Naar een pc lopen om wat te downloaden is echt iets wat bijna niemand met een htpc of shield doet.

Voor die htpc heb je geen hele speciale hardware nodig, zolang er maar hardware decoding is voor h265.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
1. Zet mijn Atmos AVR + 65" OLED + Shield Pro tegelijkertijd aan met 1 afstandsbediening
2 Shield boot in mijn custom launcher
3 Ik klik op de Kodi thumbnail
4 In Kodi kies ik een film via een van de video add ons (10bit/4K/HDR/80gb+) en mijn RealDebrid account.
5. Popcorn eten en me afvragen of twee subwoofers eigenlijk wel genoeg is

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:13
Uszka schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:23:
Framerate is iets anders dan verversingsfrequentie. 4K120Hz doet een Ryzen 4600G niet. Daarvoor moet je bij Intel zijn en bij voorkeur de iets snellere UHD770 in een i5-12500/13500 dan de UHD730 van een i3-12100/i5-12400/i5-13400.
Doet een 5600G dat wel ? En h265 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-05 14:17
Bazvv schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:05:
Gewoon een NAS kopen, Plex media server erop zetten en Plex app installeren op de LG TV en streamen maar.
En ook voor een Samsung tv werkt dat erg goed. Een nas met Plex en dan de plex app op je tv. Tv bij voorkeur bedraad aansluiten en gaan.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuros
Ok ik ga jullie workflows proberen vandaag en morgen. Ik ben er sceptisch over omdat ik dit vele jaren geleden al eens geprobeert heb. Maar het zou zonde zijn als ik niet op z'n minst jullie oplossingen test, of ze geschikt zijn voor wat ik wil bereiken. Dit ga ik proberen:

Vandaag installeer ik Plex op mijn vaste computer op zolder, en doe voor nu alsof dit een NAS is. Ik probeer het dan zo in te stellen dat ik vanaf mijn telefoon een download kan triggeren, die automatisch afgehandeld wordt door de NAS. Waarschijnlijk met Ombi dan? Vervolgens zet ik de tv aan met de Plex app en speel dit af. Als extra test ga ik dan ondertiteling erbij proberen te krijgen, vanaf de bank.

De tweede test is met de Nvidia Shield pro. Die leen ik morgen van een vriend. Daarop staat Kodi, en ik zal dan voor een maand een RealDebrid afsluiten. Tenzij er betere alternatieven zijn op deze aanpak. Bij Kodi weet ik dat het later toevoegen van ondertiteling heel makkelijk gaat.

Ik ben vooral sceptisch over de NAS aanpak. Ik heb dit wel eens gedaan met sickbeard. Geweldig zolang het werkt. Maar na een week moesten er weer allemaal dingen geupdate een aangepast worden. In eindeffect was ik uren bezig per maand om het draaiende te houden.

[ Voor 12% gewijzigd door Kuros op 12-01-2023 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razortek
Kuros schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:17:
Ok ik ga jullie workflows proberen vandaag en morgen. Ik ben er sceptisch over omdat ik dit vele jaren geleden al eens geprobeert heb. Maar het zou zonde zijn als ik niet op z'n minst jullie oplossingen test, of ze geschikt zijn voor wat ik wil bereiken. Dit ga ik proberen:

Vandaag installeer ik Plex op mijn vaste computer op zolder, en doe voor nu alsof dit een NAS is. Ik probeer het dan zo in te stellen dat ik vanaf mijn telefoon een download kan triggeren, die automatisch afgehandeld wordt door de NAS. Waarschijnlijk met Ombi dan? Vervolgens zet ik de tv aan met de Plex app en speel dit af. Als extra test ga ik dan ondertiteling erbij proberen te krijgen, vanaf de bank.

De tweede test is met de Nvidia Shield pro. Die leen ik morgen van een vriend. Daarop staat Kodi, en ik zal dan voor een maand een RealDebrid afsluiten. Tenzij er betere alternatieven zijn op deze aanpak. Bij Kodi weet ik dat het later toevoegen van ondertiteling heel makkelijk gaat.
Het is eerlijk gezegd iets ingewikkelder; dit is wat er bij mij op m'n server staat. Er zijn meerdere wegen om dit voor elkaar te krijgen, maar dit werkt iig voor mij:
Draait allemaal op een Ubuntu server in dockers

NZBHydra2 voor meta nzb aggregratie https://github.com/theotherp/nzbhydra2
SabNZBd voor downloaden van nzbs
Sonarr voor TV ( https://sonarr.tv/ )
Radarr voor films ( https://radarr.video/ )
Bazarr voor subtitles, hoef je die niet alsnog te zoeken in Kodi/Plex ( https://www.bazarr.media/ )
Ombi voor 1 unified zoeksysteem ( https://ombi.io/ )

Plex (kan ook Kodi doen, werkt ook. Of Jellyfin/Emby).

Heb je dus ook usenettoegang voor nodig, en nzb indexers die je dan in NZBHydra2 zet.
Het kan volgens mij ook met Torrents, alleen doe ik dat zelf niet zo

Draait allemaal vanaf een server die alles eerst naar een temp map downloadt en uitpakt op een SSD, daarna kopieert naar NAS.

Edit: Ik zie je edit nu. Het is inderdaad wat instelwerk, maar met docker tegenwoordig is het onderhoudgedeelte in ieder geval miniem. Is vast wel een goede tutorial te vinden hoe dit op te zetten met een mooie docker-compose ofzo. Ik zelf heb er eigenlijk geen omkijken naar nu; draait eigenlijk al jaren zo. Eens in de paar maanden update ik de hele boel even, maar dat duurt misschien een half uurtje ofzo.

[ Voor 9% gewijzigd door Razortek op 12-01-2023 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuros
Draait allemaal vanaf een server die alles eerst naar een temp map downloadt en uitpakt op een SSD, daarna kopieert naar NAS.
Maar dit betekent dus dat je een computer hebt ingericht als server, die draait naast de NAS? Kan je je NAS niet instellen als deze server die alles afhandelt, zodat je geen twee apparaten hoeft te hebben. Of juist alles door de server laten afhandelen zonder NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razortek
Ik heb thuis een computer die puur en alleen serverdingen doet (gameservers, dit spul, hobby) en een aparte NAS, ja.
Het kan ook gewoon beide op 1 ja, maar onze NAS was wat underpowered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuros
Ik ben begonnen met het testen van Plex. De lg tv app is te laggy en unresponsive. Maar dat zal met een nvidia shield veel beter gaan. Toen kwam ik erachter dat de Plex app ook op m'n PS5 beschikbaar is. Dat wist ik niet. Lijkt me een even goede oplossing als de nvidia shield. Al vraag ik me af hoeveel meer stroomverbruik een ps5 heeft en hoe het de levensduur van de ps5 beïnvloed.

Wel is bij Plex het geval dat hij alles over het netwerk streamed en in sommige gevallen alles transcode. Dat betekend kwaliteitsverlies. Maar ik ga het nu testen in hoeverre dat ook echt merkbaar is.

Het blijft wel het geval dat ik twee apparaten nodig zal hebben voor deze oplossing, en een telefoon om de downloads te triggeren. En met een htpc maar 1 apparaat, de pc.

[ Voor 12% gewijzigd door Kuros op 12-01-2023 11:57 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu

Waarom die downloads? Je kunt toch gewoon direct streamen? Daar neem je dan toch ook dat RealDebrid account voor? Kodi + Fen/Umbrella/Seren + RealDebrid (+eventuele Trakt integratie als je dat leuk vindt) en je bent er.

too old, too cold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online

ik zou helemaal niet beginnen aan een htpc (ook gehad). alleen maar gedoe. het beste is een mediaplayer. let wel op dat de shield problemen heeft met de kleurgave van dolby vision content. de plex app is wel traag op een LG, maar die app zorgt wel voor de juiste kleurweergave.

ligt eraan hoeveel je waarde hecht aan dolby vision natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
Farabi schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:03:
[...]

ik zou helemaal niet beginnen aan een htpc (ook gehad). alleen maar gedoe. het beste is een mediaplayer. let wel op dat de shield problemen heeft met de kleurgave van dolby vision content. de plex app is wel traag op een LG, maar die app zorgt wel voor de juiste kleurweergave.

ligt eraan hoeveel je waarde hecht aan dolby vision natuurlijk.
Op mijn Shield Pro doet DV het gewoon? Kodi Maven fork. Of mis ik iets?

[ Voor 3% gewijzigd door Negakinu op 12-01-2023 12:19 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Negakinu schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 12:08:
[...]

Op mijn Shield Pro doet DV het gewoon? Of mis ik iets?
jawel het werkt, maar de kleurweergave is niet zoals het hoort. google maar eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:12

Je download nooit vooraf?

kwa stroomverbruik: ongeveer 70-80 watt. een HTPC zal niet héél veel lager zitten verwacht ik eigenlijk.
Levensduur voor beide is een non-issue. dat soort hardware is eerder obsolete dan defect tenzij er echt bekende problemen zijn (zoals het lekken van de liquid metal in de ps5 bij rechtop zetten).

kwa stroomverbruik zal een shield of iets dergelijks een stuk zuiniger zijn. zelfs de combi NAS + shield zal zuiniger zijn dan 1 HTPC O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:09

heuveltje

KoelkastFilosoof

Je kunt dit zo ingewikkeld of niet maken als je wilt.
mijn stappenplan.

Activeer een download , kan vanaf mijn gsm tablet op game-pc
nas download de film.

Kijk met de mediaspeler op de nasschijf en selecteer die film om af te kijken.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuros
too old, too cold
Ok ik begin te zien wat jullie bedoelen. Ik zit vast in een oude non streaming mindset. Ik heb niet de wens om videofiles ergens lokaal op te slaan of te behouden. Dit is hoe ik het gewend ben, en ik heb in het verleden slechte ervaringen gehad met streamen.

Allereerst, de plex oplossing is niet voor mij. Het vereist teveel handelingen en wat ik in deze topic lees is dat de meeste plex gebruikers meerdere apparaten draaien om dit mogelijk te maken. Server, shield en optioneel een NAS. Native plex app op een smarttv laat nog wat te wensen over. Ik vind de htpc oplossing voor mijn situatie dan handiger.

Ik heb niet de wens om bestanden langere tijd op te slaan. Daarom is Kodi met RealDebris een hele mooie oplossing. Ik heb het getest en dit is precies wat ik zoek. Ja het is streaming, maar het werkt tot zover goed. In dit geval zou een nvidia shield de beste optie zijn. Ik ga het morgen met een geleende shield testen.
let wel op dat de shield problemen heeft met de kleurgave van dolby vision content.
Dit is dan wel weer jammer.

[ Voor 5% gewijzigd door Kuros op 12-01-2023 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:09

heuveltje

KoelkastFilosoof

Je kunt bij plex aangeven wat/of hij moet transcoden. Ik heb dat gewoon allemaal afgezet, omdat mijn way low-power plex server een hardverzakking krijgt als hij daar alleen al aan moet denken :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
Kuros schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:41:
[...]

[...]

Dit is dan wel weer jammer.
Neh, valt mee. Er is relatief weinig DV content, en de Shield doet verder wel gewoon HDR/HDR10 etc. Ziet er allemaal prachtig uit, geen zorgen. Kies via Umbrella (o.i.d.) maar eens zo'n 10-bit 80gb+ remux en je weet niet wat je ziet.

Als je de Kodi route gaat; verdiep je ook eens in skins. Die maken echt een wereld van verschil. Arctic Horizon 2 kun je heel ver customizen: https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=367352
Trakt.tv is ook heel erg leuk. Watchlists maken op je mobiel of browser die dan direct syncen met Kodi, waardoor ze thuis voor je klaar staan. Ook ideaal om nieuwe films en series te ontdekken. Ik gebruik Moviebase Android op mijn telefoon, die vervolgens weer Trakt update en Trakt praat weer met Kodi. Het is even puzzelen maar als je het eenmaal in de smiezen hebt gaat er een wereld voor je open.

[ Voor 44% gewijzigd door Negakinu op 12-01-2023 14:25 ]

too old, too cold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuros
Negakinu schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:21:
[...]

Neh, valt mee. Er is relatief weinig DV content, en de Shield doet verder wel gewoon HDR/HDR10 etc. Ziet er allemaal prachtig uit, geen zorgen. Kies via Umbrella (o.i.d.) maar eens zo'n 10-bit 80gb+ remux en je weet niet wat je ziet.

Als je de Kodi route gaat; verdiep je ook eens in skins. Die maken echt een wereld van verschil. Arctic Horizon 2 kun je heel ver customizen: https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=367352
Trakt.tv is ook heel erg leuk. Watchlists maken op je mobiel of browser die dan direct syncen met Kodi, waardoor ze thuis voor je klaar staan. Ook ideaal om nieuwe films en series te ontdekken. Ik gebruik Moviebase Android op mijn telefoon, die vervolgens weer Trakt update en Trakt praat weer met Kodi. Het is even puzzelen maar als je het eenmaal in de smiezen hebt gaat er een wereld voor je open.
Dankjewel voor al deze tips. Ik heb uit enthousiasme alvast een Nvidia Shield besteld. Morgen ga ik dit allemaal configureren.

Iedereen bedankt voor de hulp en tips. Ik denk dat dit een mooie oplossing gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
Kuros schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:04:
[...]

Dankjewel voor al deze tips. Ik heb uit enthousiasme alvast een Nvidia Shield besteld. Morgen ga ik dit allemaal configureren.

Iedereen bedankt voor de hulp en tips. Ik denk dat dit een mooie oplossing gaat worden.
Leuk! Wel een Pro 2019, neem ik aan?

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuros
Negakinu schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:06:
[...]

Leuk! Wel een Pro 2019, neem ik aan?
Ja deze bij Paradigit https://tweakers.net/pric...a-shield-tv-pro-16gb.html

Zie geen jaartal maar de specs kloppen.