Toon posts:

Cat6a verlengen?

Pagina: 1
Acties:

• Mauritsvdb
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-02 15:48
Beste mede-tweakers,

In mijn gerenoveerde woonkamer kom ik erachter dat de getrokken cat6a kabel te kort is. De afstand tussen de wcd en switch is te groot, waardoor ik eigenlijk een meter moet verlengen (afstand 16m, kabel 15m). Het spannende vind ik dat de beoogde koppeling achter een gestukte muur zal verdwijnen; de koppeling moet dus 100% goed zijn. De hele kabel vervangen is geen optie.

Zoiets als dit of dit? Uiteraard even testen met een kabeltester, en that's it? Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Hoor graag van jullie!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:09
Beide zal prima werken, even test alvorens je de boel gaat wegwerken.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:13

sapphire

Die-hard pruts0r

Gewoon niet doen en een nieuwe kabel trekken.

Verlengen en achter een gestucte muur wegstoppen is in de toekomst alleen maar gedoe. Als er ooit iets is en/of je wilt de kabel vervangen kost het je vele malen meer tijd en geld dan nu een nieuwe kabel kopen en trekken.

Gabriël ITX

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01:53
Waarom is de kabel vervangen geen optie?

Een koppeling die daar niet voor is bedoelt weg stucken is juist geen optie

Betere optie. Wcd plaatsen en de koppeling daar in. Maar nog steeds de vraag waarom de kabel vervangen geen optie is

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:56

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Koppeling zal echt wel werken; het blijft een woonhuis, dus laat je niet gekmaken dat het niet volgens een gecertificeerde standaard is...

Uiteraard blijft het wel 'de zwakste plek'. Als je dat liever niet wil, dan op een handige bereikbare plek een wcd maken en met de kabel door een plint oid naar je switch..

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:13

sapphire

Die-hard pruts0r

superduper schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:51:
Koppeling zal echt wel werken; het blijft een woonhuis, dus laat je niet gekmaken dat het niet volgens een gecertificeerde standaard is...

Uiteraard blijft het wel 'de zwakste plek'. Als je dat liever niet wil, dan op een handige bereikbare plek een wcd maken en met de kabel door een plint oid naar je switch..
Dat heeft niets met gecertificerde standaard te maken maar gewoon kostentechnisch en praktisch nadenken.

Als er iets is of je wilt gewoon ooit een betere kabel kun je die goot niet meer gebruiken omdat er een koppelstuk in een muur gestuct zit. Moet je de muur openmaken, gedoe, tijd, rommel.

Nu ben je toch bezig dus kun je toch beter voor een paar euro een nieuw kabel halen en trekken, kost je de kop niet en met een trekveer zo gepiept.

Gabriël ITX

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-02 19:35
Als je het instuct, in ieder geval een contactdoos zodat je er bij kan. Voel ineens warmte en geluk? Dat zijn de zegeningen en dankbaarheid van je toekomstige zelf of de toekomstige bewoner van je huis die over 10 jaar toch bij die kabel moesten komen en jou met terugwerkende kracht bedanken voor je vooruitziende blik.

Verlengen is nog beterder.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:10
Weet niet of @Tarquin dat bedoelt, maar je kunt misschien beter gewoon een wcd monteren met twee aansluitingen.
Monteer de kabel op de ene en de verlenging op de nader en als alles gereed is verbind je ze met een klein patchkabeltje.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik neem aan dat je de kabel in een pijp gaat leggen dan kan je de kabel gewoon verlengen door netjes aan elkaar solderen en krimpkousjes gebruiken dan past hij ook nog in een pijpje. Ja het is niet gecertificeerd maar je zal er echt niets van merken. Zeker niet als je zoveel mogelijk de twists intakt laat.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:33
Frogmen schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:52:
Ik neem aan dat je de kabel in een pijp gaat leggen dan kan je de kabel gewoon verlengen door netjes aan elkaar solderen en krimpkousjes gebruiken dan past hij ook nog in een pijpje. Ja het is niet gecertificeerd maar je zal er echt niets van merken. Zeker niet als je zoveel mogelijk de twists intakt laat.
Haha, UTP nooit solderen, dat is echt vragen om problemen, niet nu dan wel in de toekomst.

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:38
Mauritsvdb schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:45:
De hele kabel vervangen is geen optie.
Waarom niet?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De kabel vervangen door een langere is natuurlijk de beste optie, maar als dat echt niet zou kunnen. Kun je aan de andere kant niet makkelijker verlengen? Kabel heeft 2 eindes, dus wellicht een metertje doortrekken, en aan de andere kant kun je dan misschien makkelijker een koppelstuk erop duwen, die niet weggestuct gaat worden.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:47
Frogmen schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:52:
_Als_ je al zoiets zou doen, dan zou ik sowieso testen of de kabel 10Gbit aan kan. De eerste 100Mbit zal nu wel lukken, maar je wilt 't toch ook een beetje future proof hebben.

Having said that, dit is een recipe for disaster. Hoeveel werk is 't nou om die kabel opnieuw te (laten) trekken?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Frogmen
  • Niet online
Freeaqingme schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:27:
[...]

_Als_ je al zoiets zou doen, dan zou ik sowieso testen of de kabel 10Gbit aan kan. De eerste 100Mbit zal nu wel lukken, maar je wilt 't toch ook een beetje future proof hebben.

Having said that, dit is een recipe for disaster. Hoeveel werk is 't nou om die kabel opnieuw te (laten) trekken?
Want omdat het niet volgens specs is! Die 10Gb misschien niet maar het is een thuis situatie en een kabel van 16 meter. De specs zijn een garantie onder de meest rampzalige omstandigheden, dit is 1 kabel met niets in de buurt. Dat het een K klus is en je sneller een nieuwe kabel hebt getrokken is weer wat anders.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

superduper schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:51:

Erm, ja hij zal nu werken.
Ik gebruik er ook een aantal in mijn huis. Maar deze oplossing zou ik echt niet willen.

Met verloop van jaren, oxideren die contacten, en krijg je daar wat problemen mee.
Een keer eruithalen en weer erinsteken is vaak al genoeg om die schoon te maken.
Maar dat word lastig als je dat ding ingestuckt hebt.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• lier
  • Laatst online: 18:20

lier

MikroTik nerd

Freeaqingme schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:27:
Hoeveel werk is 't nou om die kabel opnieuw te (laten) trekken?
*knip*. Reageer constuctief of reageer niet.

[Voor 16% gewijzigd door rens-br op 11-01-2023 17:06]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Mauritsvdb
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-02 15:48
Allen bedankt voor de reacties! Excuses voor de late reactie, ik had het wat druk met werk.

De huidige kabel zit in kabelgoten achter de muren weggewerkt, om uiteindelijk met de uiteinden in een WCD en switch terecht te komen. Enkel deze uiteinden zijn nog 'zichtbaar' op dit moment. Gezien de hoeveelheid bochten leek het mij niet heel gezond voor de kabel om deze hier weer uit te trekken met een trekveer.

Ik neig op dit moment alsnog naar een koppeling zoals dit , uiteraard weggewerkt in een lasdoosje.

Wat is de beste manier om de werking te testen? Ik heb zo'n simpele tester, maar die test volgens mij alleen maar of de 8 draden intact zijn.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-02 12:56

TommieW

Numa numa.

Mauritsvdb schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:04:
Wat is de beste manier om de werking te testen? Ik heb zo'n simpele tester, maar die test volgens mij alleen maar of de 8 draden intact zijn.
Er zijn van die professionele kabeltesters om ze mee te testen, misschien dat je die kan huren. Daarmee weet je in principe of de kabel ook 10Gbps haalt. Maar dat is veel gedoe.
Tenzij je apparatuur voor 2,5Gbps/5Gbps/10Gbps hebt, is denk ik de handigste manier om een PC met gigabit erop aan te sluiten en wat netwerkverkeer van 1Gbps te genereren. Als de linksnelheid niet terugvalt naar 100Mbps zal het wel goedzitten.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:56
Mauritsvdb schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:04:
Ik neig op dit moment alsnog naar een koppeling zoals dit , uiteraard weggewerkt in een lasdoosje.
Die vind ik ook de beste oplossing.
Fluke DTX/DSX. Er zijn bedrijven die ze verhuren, kopen zou ik nooit doen. Of de stekker in een PC steken en kijken wat speedtest.net doet.

• polycombGC
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:06
Mauritsvdb schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:45:
Beste mede-tweakers,

In mijn gerenoveerde woonkamer kom ik erachter dat de getrokken cat6a kabel te kort is. De afstand tussen de wcd en switch is te groot, waardoor ik eigenlijk een meter moet verlengen (afstand 16m, kabel 15m). Het spannende vind ik dat de beoogde koppeling achter een gestukte muur zal verdwijnen; de koppeling moet dus 100% goed zijn. De hele kabel vervangen is geen optie.

Zoiets als dit of dit? Uiteraard even testen met een kabeltester, en that's it? Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Hoor graag van jullie!
Ik gebruik een koppeling die lijkt op je 2de voorbeeld (Assmann Modular Coupling - 8P8C - 1:1 Shielded Cat6), was iets van vier euro. En daarmee gaat het 9.40 Gbit/sec volgens iperf.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:19
polycombGC schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:11:
Ik gebruik een koppeling die lijkt op je 2de voorbeeld (Assmann Modular Coupling - 8P8C - 1:1 Shielded Cat6), was iets van vier euro. En daarmee gaat het 9.40 Gbit/sec volgens iperf.
Als het (permanent?) achter een muur wordt weggestukt wil je toch niet met extra connectors en koppelstukjes gaan werken?
Mij lijkt dan een LSA junction box toch een betrouwbaardere oplossing.

Hier staan misschien ook nog wat sufggesties?
Kroonsteen voor utp?

• Mathijs22
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-02 16:29
TommieW schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:08:
[...]

Er zijn van die professionele kabeltesters om ze mee te testen, misschien dat je die kan huren. Daarmee weet je in principe of de kabel ook 10Gbps haalt. Maar dat is veel gedoe.
Maar als je met twee plugjes en een connector werkt weet je vrijwel zeker dat je die 10Gb na 10 jaar niet gaat halen. Wel als je er bij kan want als je de plugjes even ontplugt en aanplugt (is dat Nederlands?) dan heb je weer vers koper op koper.

• polycombGC
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:06
The_Doman schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:22:
[...]

Als het (permanent?) achter een muur wordt weggestukt wil je toch niet met extra connectors en koppelstukjes gaan werken?
Mij lijkt dan een LSA junction box toch een betrouwbaardere oplossing.

Hier staan misschien ook nog wat sufggesties?
Kroonsteen voor utp?
Je hebt gelijk. Ik heb hem bereikbaar in een doos. Zo'n adapter die onbereikbaar is lijkt me geen goed plan.

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-02 23:13
Er vanuit gaande dat die kabel rj45 met harde kern is kan je dat koppelstuk beter vergeten. Je kan op een harde kern wel een connector maken maar daar is het niet voor bedoeld. Harde kern dien je op een patchpaneel en daarna wcd te plaatsen. De LSA junction box had ik nog nooit van gehoord maar dat ziet eruit als iets wat je wil gebruiken. Kan je de harde kern mooi met een LSA tang in drukken en daarna verlengen.

** Intel c2d e8400 @ 3,6 ghz | ATI RADEON 5770x2 | 2 x 2048 MB | ASUS P5Q-E **

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:21
tormentor1985 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:32:
Er vanuit gaande dat die kabel rj45 met harde kern is kan je dat koppelstuk beter vergeten. Je kan op een harde kern wel een connector maken maar daar is het niet voor bedoeld. Harde kern dien je op een patchpaneel en daarna wcd te plaatsen. De LSA junction box had ik nog nooit van gehoord maar dat ziet eruit als iets wat je wil gebruiken. Kan je de harde kern mooi met een LSA tang in drukken en daarna verlengen.
kabel met harde kern , kan je rj45 gebruiken!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee