Hallo. Helaas tijdens her slijpen in de muur raakte ik de utp kabel. Vervangen is eigenlijk niet mogelijk. Bestaat er iets als een kroonsteen voor utp kabels?
Vraag
Alle reacties
https://www.bol.com/nl/nl...pEHJhBRg_0.1.ProductImage
moet je er wel 2 nieuwe connectoren aan knijpen. Maar of dat handig is voor in de muur?
Daarnaast veroorzaakt het signaal verlies, doordat de 'pairs' op dat punt niet meer twisted zijn.
moet je er wel 2 nieuwe connectoren aan knijpen. Maar of dat handig is voor in de muur?
Daarnaast veroorzaakt het signaal verlies, doordat de 'pairs' op dat punt niet meer twisted zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door FunFair op 05-11-2022 12:19 ]
Hier heb je een "kroonsteenje" voor UTP, ik zelf zou voor de cat6 variant gaan als er cat6 ligt maar dat is helemaal aan jouw, de cat5e variant gaat ook wel werken maar is kwalitatief minder als je het uiterste van je UTP kabel vraagt zoals rond 100 meter en/of 5 tot 10 gbit over cat6 gooien.
https://www.serverkast.nl...abel-lsa-aansluiting.html
Hier nog 1.
https://www.megekko.nl/pr...2-kabeleinden-LSA-blokken
https://www.serverkast.nl...abel-lsa-aansluiting.html
Hier nog 1.
https://www.megekko.nl/pr...2-kabeleinden-LSA-blokken
[ Voor 66% gewijzigd door mr_evil08 op 05-11-2022 12:23 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
waarom niet?xlvg schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:17:
Vervangen is eigenlijk niet mogelijk.
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Zit het niet gewoon netjes in een pvc buisje dan?
don't mind me
Klopt maar niet rechtstreeks van a naar b en moet ik dan alsnog de plafond open breken. Dat doe ik kiever niet haha.Pindakaas schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 13:09:
[...]
Zit het niet gewoon netjes in een pvc buisje dan?
Niet rechtstreeks van A naar B? Zit er een switch in je plafond gebouwd dan?xlvg schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:31:
[...]
Klopt maar niet rechtstreeks van a naar b en moet ik dan alsnog de plafond open breken. Dat doe ik kiever niet haha.
don't mind me
Bedoel dat hij nog langs een centraaldoos langs gaat.Pindakaas schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:44:
[...]
Niet rechtstreeks van A naar B? Zit er een switch in je plafond gebouwd dan?
Is het een kabel met vaste kern koper, of een flexibele kabel?
Life is not about specs, it is about joy!
Gewoon een UTP koppeling gebruiken is natuurlijk de meest praktische oplossing.
Met een goede kwaliteit verbindingsstuk moet dat geen enkel probleem opleveren.
AlleKabels: UTP koppelstuk
Met een goede kwaliteit verbindingsstuk moet dat geen enkel probleem opleveren.
AlleKabels: UTP koppelstuk
Centraaldozen zijn toch altijd bereikbaar?xlvg schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:48:
[...]
Bedoel dat hij nog langs een centraaldoos langs gaat.
PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII
Er zijn inderdaad genoeg woningen waarbij de centraaldozen bijv. weggestuct zijn. Bijnonze woning was dat ook. Ik heb ze weer terug weten te vinden vrij gemaakt. Nog steeds heel blij mee bij het klussen.
Life is not about specs, it is about joy!
Bestaande kabel gebruiken om een nieuwe te trekken.xlvg schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:48:
[...]
En jezelf plechtig beloven dat je nooit meer centraaldozen onbereikbaar wegwerkt
Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)
Haha vrees dat ie bij de centraaldoos dat niet gaat overleven.M14 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:44:
[...]
Bestaande kabel gebruiken om een nieuwe te trekken.
Connector op beide stukken erop knijpen en een tussenstuk erop zetten wellicht?
[ Voor 12% gewijzigd door blatenja op 05-11-2022 19:14 ]
Dan trek je een trekdraad mee bij het uithalen van de oude kabel. Die gebruik je om een trekveer te schieten, en daarna pas utp. Lijkt me toch reëeler dan een UTP koppelstuk in je muur stucenxlvg schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:49:
Haha vrees dat ie bij de centraaldoos dat niet gaat overleven.
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Kabel aan elkaar solderen en natuurlijk met krimpkous of tape alle 8 aders isoleren. Als de lengte van de kabel niet te lang is merk je weinig van signaal verlies.
Wellicht heb je een foto van de situatie?
Als je zo'n koppelstuk in de muur gaat verwerken doe je jezelf en alle toekomstige bewoners wel echt absoluut geen plezier.
Als je zo'n koppelstuk in de muur gaat verwerken doe je jezelf en alle toekomstige bewoners wel echt absoluut geen plezier.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Dear god no ! (al veeeel issues mee gehad! )h3nr1 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:06:
Kabel aan elkaar solderen en natuurlijk met krimpkous of tape alle 8 aders isoleren. Als de lengte van de kabel niet te lang is merk je weinig van signaal verlies.
Dat is vragen om de meest nare en overklaarbare netwerkproblemen. Zou ik absoluut niet doen.h3nr1 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:06:
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Als de kabel weggewerkt wordt in de muur dan is solderen eigenlijk toch wel de beste optie.h3nr1 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:06:
Mits je het netjes doet en zoveel mogelijk de twist behoud.
http://www.marcspages.co.uk/tech/3107.htm
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MbGKptdHAfYCGTcTlabTs5Z2.jpg?f=user_large)
Netwerkkabel door Centraaldoos? Zit in die centraldoos ook nog 230? Zo ja, dan is dat niet de bedoeling.xlvg schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:48:
[...]
TS heeft zijn antwoord al ja een "kroonsteentje" bestaat, in sommige gevallen is het absoluut onmogelijk om alles opnieuw aan te leggen dan is het dit een koppelstuk of niks, ga absoluut niet solderen.
Was het mijn woning ging de zaak er uit en maakt niet uit wat ik daarvoor open moet breken maar helaas het is de woning van TS.
Daarnaast centraaldozen die dichtgesmeert worden is eerder norm in praktijk, in theorie mag dat niet, ook mijn huis heeft dichtgesmeerde centraaldozen en zolang je er niet bij hoeft geen probleem en vaak hoef je dat ook nooit meer.
Was het mijn woning ging de zaak er uit en maakt niet uit wat ik daarvoor open moet breken maar helaas het is de woning van TS.
Daarnaast centraaldozen die dichtgesmeert worden is eerder norm in praktijk, in theorie mag dat niet, ook mijn huis heeft dichtgesmeerde centraaldozen en zolang je er niet bij hoeft geen probleem en vaak hoef je dat ook nooit meer.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Hmm vind ik toch een beetje risky. Straks zit helemaal zonder. de centraal doos boven het plafond zit ook erg vol.Thijsmans schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:48:
[...]
Dan trek je een trekdraad mee bij het uithalen van de oude kabel. Die gebruik je om een trekveer te schieten, en daarna pas utp. Lijkt me toch reëeler dan een UTP koppelstuk in je muur stucen
Gelukkig is de situatie ''ietsjes'' gunstiger en heb ik een lege centrale doos in de muur zitten waar de utp kabel doorheen gaat. vanuit daar wil ik dus de ''twee'' samen voegen.
Aiii..Groentjuh schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:51:
[...]
Netwerkkabel door Centraaldoos? Zit in die centraldoos ook nog 230? Zo ja, dan is dat niet de bedoeling.
In hoeverre is die centraaldoos eigenlijk niet meer bereikbaar?
Is het alleen maar dichtgesmeerd met een laagje stucwerk?
Of zit er een compleet verlaagd plafond onder gemaakt, en zit de centraaldoos dus nog zeg maar 5cm dieper in het plafond of zo?
Zowiezo lijkt het nu dus al op dat er twee structurele fouten in je bekabeling zitten:
- Centraaldoos waar tegelijk met 230V ook een netwerkkabel ligt: Mag niet.
- Centraaldoos die onbereikbaar is gemaakt: Mag niet.
Als je nu de netwerkkabel aan elkaar gaat koppelen en die koppeling ook weg zou werken, dan is dat de derde fout (alhoewel daar op zich natuurlijk niet direct regels voor zijn, zoals bij de bovenstaande items wel)
Als de centraaldoos alleen met een laagje stuc is weggewerkt, zou ik die toch echt even opentikken, en daar een mooi dekseltje tegenaan maken, dan kun je ook weer netjes de netwerkkabel vervangen (al mag er dan nog steeds geen 230 in diezelfde doos zitten)
Of zit er een compleet verlaagd plafond onder gemaakt, en zit de centraaldoos dus nog zeg maar 5cm dieper in het plafond of zo?
Zowiezo lijkt het nu dus al op dat er twee structurele fouten in je bekabeling zitten:
Als je nu de netwerkkabel aan elkaar gaat koppelen en die koppeling ook weg zou werken, dan is dat de derde fout (alhoewel daar op zich natuurlijk niet direct regels voor zijn, zoals bij de bovenstaande items wel)
Als de centraaldoos alleen met een laagje stuc is weggewerkt, zou ik die toch echt even opentikken, en daar een mooi dekseltje tegenaan maken, dan kun je ook weer netjes de netwerkkabel vervangen (al mag er dan nog steeds geen 230 in diezelfde doos zitten)
-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!
Helaas is dit de situatie waarin ik me bevind. in muren frezen en plafond stukken uithalen zie ik ook niet echt zitten.BrainCrash schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:29:
In hoeverre is die centraaldoos eigenlijk niet meer bereikbaar?
Dat snap ik niet… Je had de kabel doorgeslepen, en minimaal één helft van de doorgeslepen kabel moet dan toch rechtstreeks naar die onbereikbare centraaldoos gaan, niet?xlvg schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:24:
[...]
Gelukkig is de situatie ''ietsjes'' gunstiger en heb ik een lege centrale doos in de muur zitten waar de utp kabel doorheen gaat. vanuit daar wil ik dus de ''twee'' samen voegen.
Waar zit dan die lege doos in de muur (btw: centraaldoos in de muur? Bedoel je niet een gewone (ronde) inbouwdoos? )
Als die lege doos nog tussen je doorgeslepen kabel en de onbereikbare plafonddoos zit, dan is de plafonddoos niet heel relevant om te noemen, die heb je dan toch niet nodig… Als ie er niet tussen zit, begrijp ik niet hoe je die dan nu wil gaan gebruiken….
-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!
En welke van mijn twee voorgestelde situaties is dat dan?xlvg schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:34:
[...]
Helaas is dit de situatie waarin ik me bevind.
Sorry bedoel inderdaad en ronde inbouwdoos dat in de muur zit. Deze was van een oude WCD die nu niet meer in gebruik isBrainCrash schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:37:
[...]
Dat snap ik niet… Je had de kabel doorgeslepen, en minimaal één helft van de doorgeslepen kabel moet dan toch rechtstreeks naar die onbereikbare centraaldoos gaan, niet?
Waar zit dan die lege doos in de muur (btw: centraaldoos in de muur? Bedoel je niet een gewone (ronde) inbouwdoos? )
Als die lege doos nog tussen je doorgeslepen kabel en de onbereikbare plafonddoos zit, dan is de plafonddoos niet heel relevant om te noemen, die heb je dan toch niet nodig… Als ie er niet tussen zit, begrijp ik niet hoe je die dan nu wil gaan gebruiken….
/f/image/QTwXm2S0jZwzCjDYBDhWDrAz.png?f=fotoalbum_large)
Ah juist… Dat is wel aanzienlijk anders dan wat je in je eerste posts beschrijft, waar je het over die onbereikbare centraaldoos hebt.xlvg schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:42:
[...]
Sorry bedoel inderdaad en ronde inbouwdoos dat in de muur zit. Deze was van een oude WCD die nu niet meer in gebruik is
[Afbeelding].
Overigens is je lege inbouwdoos niet leeg hè… er loopt immers een netwerkkabel doorheen…
In dit geval kun je dan inderdaad een nieuw stuk kabel trekken tussen de “lege” inbouwdoos en de TV, en in die doos met een koppelstukje de twee aan elkaar maken..
Ik zou denk ik zo’n koppelstukje gebruiken met een dubbele LSA strip waarmee je de kabels rechtstreeks met elkaar verbind, en geen extra stekkers meer er tussen hebt zitten.
Edit:
Zo’n LSA koppelstuk werk wel alleen als je netwerkkabel hebt gebruikt met massieve, solid, aders…
Als je soepele, “stranded” netwerkkabel daar hebt liggen, dan werkt zo’n LSA strip niet.. (maar een dergelijke kabel heeft zowiezo al niks te zoeken in je huis als ingebouwde bekabeling)
[ Voor 12% gewijzigd door BrainCrash op 05-11-2022 22:59 ]
Kon het in de beschrijving nier vinden wat voor netwerkkabel ik heb maar heb deze in ieder geval https://www.karwei.nl/ass...26-50-meter-wit/p/B547118BrainCrash schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:49:
[...]
Ah juist… Dat is wel aanzienlijk anders dan wat je in je eerste posts beschrijft, waar je het over die onbereikbare centraaldoos hebt.
Overigens is je lege inbouwdoos niet leeg hè… er loopt immers een netwerkkabel doorheen…![]()
In dit geval kun je dan inderdaad een nieuw stuk kabel trekken tussen de “lege” inbouwdoos en de TV, en in die doos met een koppelstukje de twee aan elkaar maken..
Ik zou denk ik zo’n koppelstukje gebruiken met een dubbele LSA strip waarmee je de kabels rechtstreeks met elkaar verbind, en geen extra stekkers meer er tussen hebt zitten.
Edit:
Zo’n LSA koppelstuk werk wel alleen als je netwerkkabel hebt gebruikt met massieve, solid, aders…
Als je soepele, “stranded” netwerkkabel daar hebt liggen, dan werkt zo’n LSA strip niet.. (maar een dergelijke kabel heeft zowiezo al niks te zoeken in je huis als ingebouwde bekabeling)
Hmmm… das ook wel een kabel van erg dubieuze kwaliteit…xlvg schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 23:08:
[...]
Kon het in de beschrijving nier vinden wat voor netwerkkabel ik heb maar heb deze in ieder geval https://www.karwei.nl/ass...26-50-meter-wit/p/B547118
Zowiezo zijn er zo goed als geen enkele specs over te vinden… Meldingen over al dan niet stranded/solid zijn niet consequent op diverse sites… De karwei site heeft het zelf over “gebruik afgeschermde connectoren”…
Op solid installatiekabel hoor je allereerst geen connectoren te monteren, (dus dat zou impliceren dat het stranded kabel is) en “afgeschermde” connectoren zijn hier zowiezo totale onzin, want de kabel zelf is helemaal niet afgeschermd.
Daarnaast is de enige consequent genoemde eigenschap, de genoemde diameter:
AWG 26.
Dat is dan ook weer uitermate belabberd dun voor een solid installatiekabel.
Fatsoenlijke installatiekabel heeft meestal een aderdikte van AWG 23 of 24.
(lager getal is grotere diameter… Ter info: een kabel met AWG 23 heeft circa een DUBBEL zo grote aderdoorsnede, in mm2, dan AWG 26..)
Het is daardoor ook best mogelijk dat de kabel te dun is om goed contact te maken met een LSA strip… Op internet lees je wel dat dat soort dunne kabel soms niet goed werkt met LSA montagestrips.
(Tenslotte wordt ook het gebruikte kernmateriaal niet duidelijk gespecificeerd… zou me niks verbazen als dit ook nog eens CCAluminium is)…
Eigenlijk is het maar prutkabel dus..

Ik zou niet durven zeggen dat de LSA strips goed zullen werken, even aangenomen dat het allereerst wel solid kabel zou zijn dan..
Haha, prachtig! Maar als het werkt, geen prioriteit toch? Ik heb in de meterkast ook gewoon connectors op solid kabel geknepen, had even niet anders. Zal volgens de puristen niet mogen maar werkt al 15 jaar prima.jeroenchi schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 23:49:
Haha, door jouw post werd ik er weer eens aan herinnerd dat ik al jaren deze ‘tijdelijke oplossing’ in mijn meterkast heb sinds ik mijn UTP-tang niet kon vinden. De tang heb ik al lang teruggevonden, maarja: het werkt…
[Afbeelding]
>.> Puristen.sig69 schreef op zondag 6 november 2022 @ 00:14:
[...]
Haha, prachtig! Maar als het werkt, geen prioriteit toch? Ik heb in de meterkast ook gewoon connectors op solid kabel geknepen, had even niet anders. Zal volgens de puristen niet mogen maar werkt al 15 jaar prima.
Het is gewoon een feit dat het minste of geringste een uitermate frustrerende situatie kan opleveren. Is het dan niet nu, dan misschien voor een volgende bewoner of bij een bepaalde snelheid. Dus ja, mensen met ervaring daarmee, proberen andere te pushen richting een gedegen oplossing. Als het nou 10 seconden werk was om een volledig nieuwe kabel te leggen dan zou iedereen ook zeggen; ach soldeer maar yolo. Als het niet iets is, heb je het zonder moeite weer anders/goed.
Zo heb ik ook wat twijfelachtige kabels bij mijn patch paneel. Het enige verschil is dat dit tijdelijk is/was en uiteindelijk redelijk lijkt te werken. Maar mocht het niet zo zijn, heb ik het zo vervangen.
Ja hier was het ook tijdelijk natuurlijk. Maar het werkt perfect, ik besteed m'n tijd liever aan iets anders. In het geval van de TS zou ik overigens wel een volledig nieuwe kabel trekken, prima als er ergens iets niet 100% zit zoals het hoort wat mij betreft, maar niet "in de muur".
Ik blijf het toch altijd weer bijzonder vinden dat mensen die volkomen prutswerk gebruiken ook nog de behoefte hebben dit te rechtvaardigen door anderen aan te bevelen ook op dezelfde manier te gaan prutsen.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
ik snap echt niet waarom er zoveel discussie is over dit gedoe, als je zelf geen kabel kunt trekken dan laat je dat gewoon eff doen... zoals eerder al gezegt gewoon een trekdraad mee trekken als je de kapotte kabel eruit jast en daarna zo nodig een veer erin trekken, daarna de kabel... afhankelijk van het aantal bochten ben je maximaal een uur kwijt... en heb je mooie nieuwe cat6e kabels met de juiste diktes en de juiste lsa-conecties.
pas wanneer je echt weet wat je aan het doen bent kun je in sommige gevalleen kiezen de regels een keer te negeren... omdat je dan ook weet wat de risico's zijn en wat je moet doen als je verkeerd hebt gegokt.
ik heb letterlijk tientallen kerel kabels getrokken meestal stroom soms coax.. maar toen er cat en fiber getrokken moest worden heb ik ook gewoon iemand laten komen.. want in de muren wil je gewoon geen prutsmeuk... daar is vervangen / repareren / troubershooten gewoon te kostbaar voor.
pas wanneer je echt weet wat je aan het doen bent kun je in sommige gevalleen kiezen de regels een keer te negeren... omdat je dan ook weet wat de risico's zijn en wat je moet doen als je verkeerd hebt gegokt.
ik heb letterlijk tientallen kerel kabels getrokken meestal stroom soms coax.. maar toen er cat en fiber getrokken moest worden heb ik ook gewoon iemand laten komen.. want in de muren wil je gewoon geen prutsmeuk... daar is vervangen / repareren / troubershooten gewoon te kostbaar voor.
Even een update. De oplossing bleek eigenlijk de makkelijkste te zijn en echt stom dat ik daar nu pas aan denk, maar ik kan gewoon een kabel van de router naar de tv brengen en onder de plinten verstoppen.
Ik had het ook gewoon gesoldeerd hoor.
Ja je krijgt er op de kabel extra weerstand van en stukje minder twist maar….. dat heb je ook met een patchpaneeltje ertussen oid
tuurlijk is de kabel vervangen het beste maar voor 99.9% zeker ga je het echt niet merken. Helemaal niet als je ver onder de 100m zit, goede soldeer, goede kabel etc…
Net als dat je thuis geen kopje op solid kabel mag zetten. Opnieuw ja patch paneel is beter maar met juiste kopje/verbinding ga je daar niets van merken thuis.
Dus theoretisch mega fout, vanuit praktijk thuissituatie prima!
Ja je krijgt er op de kabel extra weerstand van en stukje minder twist maar….. dat heb je ook met een patchpaneeltje ertussen oid
tuurlijk is de kabel vervangen het beste maar voor 99.9% zeker ga je het echt niet merken. Helemaal niet als je ver onder de 100m zit, goede soldeer, goede kabel etc…
Net als dat je thuis geen kopje op solid kabel mag zetten. Opnieuw ja patch paneel is beter maar met juiste kopje/verbinding ga je daar niets van merken thuis.
Dus theoretisch mega fout, vanuit praktijk thuissituatie prima!
CISSP! Drop your encryption keys!
Voor thuis gewoon weer aan elkaar maken en het werkt weer zolang je geen super high performance verwachtingen hebt zal het werken.
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Pagina: 1