Toon posts:

Dimmer + Stopcontact aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• martin484
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:11
Goedemiddag allemaal,

Ik had gisteren hier even een dimmer losgemaakt uit de WCD en zag dat er twee bruine draden in één dezelfde aansluiting (pijltje naar beneden op de dimmer) waren aangesloten.

Nu is mijn vraag, mag/kan dit?

De situatie is dat er een led-dimmer is, met een meter daaronder een stopcontact die dus met elkaar zijn verbonden.

Als 2 bruine draden op 1 gaatje in de led-dimmer niet mag, hoe moet het dan wel aangesloten worden?
(het heeft altijd gewerkt, maar vraag het me nu in het kader van veiligheid wel af of dit eigenlijk wel zo aangesloten mag zijn).

Mag dit niet, hoe kan ik de 2 bruine dragen dan het beste plaatsen?

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:47
Dat is gewoon een doorlus methode. Het stopcontact heeft ook een fase nodig en die wordt op die manier doorgelust.

Alleen is het voor jou in dezelfde doos.

Zie bijvoorbeeld ook KaKu ACM-2300-HC aansluiten

[Voor 68% gewijzigd door LordSinclair op 09-01-2023 16:00]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• martin484
LordSinclair schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:57:
Dat is gewoon een doorlus methode. Het stopcontact heeft ook een fase nodig en die wordt op die manier doorgelust.

[Afbeelding]

Alleen is het voor jou in dezelfde doos.
Bedankt voor je snelle antwoord!

Maar nog even voor de zekerheid, die 2 bruine draden mogen in dezelfde ingang (dus met pijltje naar beneden) in de dimmer? Dat is gewoon veilig?

Of is het verstandiger beide bruine draden in een lasdoos lasdop te doen, en vanuit diezelfde lasdop 1 nieuw draadje maken naar de dimmer?

[Voor 11% gewijzigd door martin484 op 09-01-2023 16:10]

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:55
martin484 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:00:
[...]

Bedankt voor je snelle antwoord!

Maar nog even voor de zekerheid, die 2 bruine draden mogen in dezelfde ingang (dus met pijltje naar beneden) in de dimmer? Dat is gewoon veilig?
Ik weet niet precies wat je bedoelt, een foto zou veel duidelijker kunnen maken.
Mijn schakelmateriaal heeft eigenlijk overal expliciet de mogelijkheid om twee draden aan dezelfde ingang te kunnen aansluiten, dus ja, dat zou zeker gewoon de bedoeling kunnen zijn.
Of is het verstandiger beide bruine draden in een lasdoos te doen, en vanuit diezelfde lasdoos 1 nieuw draadje maken naar de dimmer?
Een lasdoos is iets anders dan wat jij ermee bedoelt volgens mij. Bedoel je lasdop of lasklem?

• martin484
Vloris schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:06:
[...]

Ik weet niet precies wat je bedoelt, een foto zou veel duidelijker kunnen maken.
Mijn schakelmateriaal heeft eigenlijk overal expliciet de mogelijkheid om twee draden aan dezelfde ingang te kunnen aansluiten, dus ja, dat zou zeker gewoon de bedoeling kunnen zijn.

[...]

Een lasdoos is iets anders dan wat jij ermee bedoelt volgens mij. Bedoel je lasdop of lasklem?
Excuus! moet uiteraard lasdop zijn.

Een foto kan ik later toevoegen (ben nu niet thuis) maar het gaat om een busch-jaeger 6223 led-dimmer. Deze heeft 2 ingangen met pijltje naar beneden maar als ik daar beide bruine draden op aansluit doet het stopcontact niets. Als ik beide bruine draden op 1 van die ingangen doe (dus samen) dan doet zowel de dimmer als het stopcontact het.

(1 bruin draad komt vanuit de richting van het plafond en zal richting meterkast gaan, het andere bruine draad komt omhoog van het stopcontact)

[Voor 7% gewijzigd door martin484 op 09-01-2023 16:12]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

martin484 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:09:
[...]

Excuus! moet uiteraard lasdop zijn.

Een foto kan ik later toevoegen (ben nu niet thuis) maar het gaat om een busch-jaeger 6223 led-dimmer. Deze heeft 2 ingangen met pijltje naar beneden maar als ik daar beide bruine draden op aansluit doet het stopcontact niets. Als ik beide bruine draden op 1 van die ingangen doe (dus samen) dan doet zowel de dimmer als het stopcontact het.

(1 bruin draad komt vanuit de richting van het plafond en zal richting meterkast gaan, het andere bruine draad komt omhoog van het stopcontact)
Die 2 ingangen zijn voor gebruik in een hotelschakeling, en dus niet met elkaar verbonden.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• martin484
heuveltje schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:18:
[...]

Die 2 ingangen zijn voor gebruik in een hotelschakeling, en dus niet met elkaar verbonden.
Thnx! Maar dan blijft voor mij de vraag over, mogen die 2 bruine draden (dus 1 vanuit de meterkast, de andere van het stopcontact 1 meter beneden de dimmer) in een zelfde gaatje (met pijltje naar beneden) van de dimmer?

Of is het beter een lasdop te gebruiken waar beide bruine draden in komen, en 1 nieuwe draad naar de dimmer?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

martin484 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:20:
[...]

Thnx! Maar dan blijft voor mij de vraag over, mogen die 2 bruine draden (dus 1 vanuit de meterkast, de andere van het stopcontact 1 meter beneden de dimmer) in een zelfde gaatje (met pijltje naar beneden) van de dimmer?

Of is het beter een lasdop te gebruiken waar beide bruine draden in komen, en 1 nieuwe draad naar de dimmer?
Het is een vrij gebruikelijke situatie. Ik weet niet of er voor die specifieke dimmer ook fatsoenlijk 2 draden in passen,en of ze dan goed verbinding maken. Een lasdop zal theoretisch beter zijn, maar de vraag is of je die nog in die lasdoos kwijt kan als er ook een dimmer in moet.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• martin484
heuveltje schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:23:
[...]

Het is een vrij gebruikelijke situatie. Ik weet niet of er voor die specifieke dimmer ook fatsoenlijk 2 draden in passen,en of ze dan goed verbinding maken. Een lasdop zal theoretisch beter zijn, maar de vraag is of je die nog in die lasdoos kwijt kan als er ook een dimmer in moet.
Beide bruine draden passen wel in één gaatje, zo zat het ook. Maar toen ik het gisteren los had gemaakt vroeg ik me af of dit eigenlijk wel veilig was.

Een lasdop past er nog achter al komt er in die situatie dan nog wel 1 draad bij en dan is het de vraag of het nog past...

Ik zal vanavond eens kijken. Past het nu niet met die lasdop dan moeten ze samen weer in één gaatje zoals het ook al jaren zat.

Bedankt voor je antwoorden! :-)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Schopje naar DEI.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee