Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invix
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-10-2024
Goedenavond!

Ik heb meerdere topics doorgelezen wat leek op hetzelfde vraagstuk, maar of de plaatjes ontbraken of het probleem leek mij net wat anders.

Ik heb vandaag een KaKu ICS-2000 aangeschaft en een ACM-2300-HC, hierna ACM genoemd (op advies verkoper).

Ik wil namelijk als eerste stap mijn buitenlamp bij de voordeur op afstand, dan wel op een bepaalde tijd, kunnen aanzetten. Hiervoor zou ik de ACM achter de schakelaar kunnen installeren.
Nu zit mijn schakelaar in een setje van 3 schakelaars en 1 stopcontact. De draden, fase, gaan ook van mijn schakelaar (buitenlamp) naar het stopcontact toe. Hierdoor wordt alles voorzien van stroom.

Nu snap ik niet helemaal meer welke draden in moet koppelen in de ACM en welke ik in de schakelaar moet laten, om mijn stopcontact te blijven voorzien van fase. Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen!

Voor de duidelijkheid foto's. De meest rechte schakelaar is voor de buitenlamp (middelste voor de overloop en de linker voor de hal).
Achter de schakelaar voor de buitenlamp bevindt zich 2 lasklemmen waarin de N en de aarde zitten. Ik zou de N kunnen aansluiten op deze bestaande klem.

Groeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lGmrD1DGsIGdyPNLGc31DmTcyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tCgcwZJUS7zH5lXVk7YGqJOq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bw-13pEVi_TNB0TfWfkkKAvbWLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CLsaQT8iV8HOdQ4NpbV4Wei2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iM2MWyPfi6ipAyjHoz-oVDNIYxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tGsFEDIONtdjXwfu4zbLapp6.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via invix op 02-04-2020 14:53)

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-05 14:06
invix schreef op woensdag 1 april 2020 @ 21:18:
Nu snap ik niet helemaal meer welke draden in moet koppelen in de ACM en welke ik in de schakelaar moet laten, om mijn stopcontact te blijven voorzien van fase. Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen!
De twee bruine kabels die aan je schakelaar zitten zijn enerzijds de voeding (vanuit de centraaldoos/meterkast) en anderzijds het doorlussen naar je stopcontact.

Als je de situatie hebt gecreëerd zoals op pagina 9 van de handleiding (https://www.klikaanklikuit.nl/media/wysiwyg/manuals/70229.pdf), voeg je een stukje extra fasedraad/bruin toe naar het stopcontact. Die draad kun je aftakken uit de lasdop of net zoals nu doorlussen uit de schakelaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Patrick_6369 op 02-04-2020 08:06 . Reden: Link gefixt ]

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
invix schreef op woensdag 1 april 2020 @ 21:18:
De twee bruine kabels die aan je schakelaar zitten zijn enerzijds de voeding (vanuit de centraaldoos/meterkast) en anderzijds het doorlussen naar je stopcontact.

Als je de situatie hebt gecreëerd zoals op pagina 9 van de handleiding (https://www.klikaanklikuit.nl/media/wysiwyg/manuals/70229.pdf), voeg je een stukje extra fasedraad/bruin toe naar het stopcontact. Die draad kun je aftakken uit de lasdop of net zoals nu doorlussen uit de schakelaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Patrick_6369 op 02-04-2020 08:06 . Reden: Link gefixt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invix
@Patrick_6369 Dank voor je antwoord!

Ik begrijp dat ik dan de fase die vanuit de schakelaar links ervan wordt doorgelust, eruit haal en in een lasdop zet. Vanuit die dop een nieuwe fase weer naar de schakelaar. Dan kan de fase vanuit de schakelaar naar het stopcontact blijven, zoals op mijn schetsje hieronder? Of is het dan beter die fase ook vanuit de lasdoos door te zetten?

Blokje bovenaan met de fasedraden is de lasklem en blokje rechtsboven is de ACM
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9gaLcjvPJVpnnxaa2doXizHdpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMmrs15X9teB415SiZVPE8AJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
Zo zou ik het ook doen. En als je er later de stroom weer opzet en de aardlek springt uit is er iets fout gegaan :+
Of je dan vanuit de lasdop of de schakelaar doorlust naar je stopcontact maakt eigenlijk niet veel uit. Gewoon kijken wat makkelijker te bedraden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-05 09:07

Freakie1NL

Grote Baas

Ik zou hem niet via een schakelaar doorlussen naar het rechter stopcontact. Deze zou ik gewoon rechtstreeks vanuit de lasklem doorvoeren. De meeste schakelaars vallen namelijk tot 10Ax te belasten. Doorlussen zal daar geen last van hebben, dus het kan wel. Maar als je dan toch een lasklem plaatst daar, dan waarom niet gewoon het rechterstopcontact daarmee aansluiten?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• invix
De boel is inmiddels aan de praat (8>

Bedankt! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatreTeun
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-11-2020
Wie kan en wil mij helpen met dit voortdurende probleem.

Ik heb een ACM 2300 HC welke ik maar niet aan de schakelaar krijg tevens aan de verlichting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKsG6ckcsi82BNrp9Gv2jHTX_nk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJqsfc6jMAcaMkaGZlV1MPxD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatreTeun
Het enige afwijkende is dat de zwarte draad welke in de uiterst linkse N van de ACM zit de nul (blauw) is dus laat je daar niet door verwarren.
Verder heb ik het uitgevoerd zoals op pag 9 van de beschrijving en de ACM reageert wel op de schakelingen maar de verlichting schakelt niet in- of uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatreTeun
Vanuit de zekeringsautomaat loopt de zwarte (=blauw) dus naar de N van de ACM, bruin gaat via een lasklem naar schakelaar en naar ACM. De zwarte schakel gaat van ACM naar schakelaar.
Verder loopt er een 2e fase vanuit de schakelaar naar een lasklem waar de fase van de verlichting (voor en achter huis) in samenkomt (2 zwarte snoeren zijn voor en achter verlichting).
En als laatste nog de blauwe in de schakelpositie van de ACM.

Alvast veel dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golf1025
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-11-2024
Goedemorgen,
Ook van mij een vraag over het aansluiten van deze ontvanger. In de garage hangt een TL buis die door een wisselschakeling met twee schakelaars aan- en uitgeschakeld kan worden. Als ik een van de twee bestaande schakelaars openmaak dan komt er een bruine en twee zwarte draden uit. Drie draden per schakelaar dus. Ik wil een schakelaar vervangen door een KaKa draadloze schakelaar omdat de huidige schakelaar op een onhandige plek zit. In de lasdoos waarop de huidige schakelaar zit, wil ik de ontvanger inbouwen.
Mijn vraag ik waar ik de twee zwarte en de bruine draad moet aansluiten op de ontvanger. En of ik extra draden moet doorlussen. De handleiding bij de ontvanger geeft immers aan dat in alle vijf aansluitingen van de ontvanger een draad zit, al dan niet live.
Kortom, ik weet niet wat ik aanmoet met mijn twee zwarte en een bruine draad.
Iedere tip die mij verder helpt is welkom!
Pagina: 1