Toon posts:

Afhandeling videokaart met een defect

Pagina: 1
Acties:

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:01
Hi Tweakers,

Bij de recente RTX4070ti release heb ik bij een bekende webshop, geliefd om zijn goede service een Asus TUF RTX4070ti besteld. Bij aankomst blijkt deze kaart helaas een defect te hebben.

De kaart heeft last van een afgrijselijke coil whine. Dat kan natuurlijk voorkomen bij videokaarten, echter is er wel een grens van hoe tolerabel het mag zijn. Deze coil whine hoor ik op 7-8 meter afstand nog steeds.

Referentie, dit is een filmpje ervan;

Ik heb contact gezocht met de webshop met het verzoek om een vervangend model te ontvangen. Ze geven aan dat ik nog in mijn 14 dagen zit dus ik het product gewoon retour kan sturen en dan mijn geld terug ontvang. Nu is het probleem dat ik deze kaart voor €909,- heb aangeschaft en inmiddels alle kaarten een extra mark-up van +-€100-€200 hebben gekregen. Ik wil dus niet mijn geld terug, ik wil gewoon een goed functionerende videokaart ontvangen.

Gelukkig heb ik nog niet eerder zo'n situatie gehad. Dus weet ik niet wat mijn 'recht' is in deze.
Moet ik de kaart terugsturen, mijn verlies nemen en ~€100-€200 bijleggen voor een ander model, of moet de webshop mij gewoon een goed model toesturen?

Het liefst wil ik dus een nieuwe videokaart ontvangen, maar snap dat voorraad een issue is. Ik kan er best even op wachten, anders zou ik graag willen dat ze me tegemoetkomen met wat korting op een alternatief model. Ze waren vorige week immers allemaal nog €909-969 toen ik 'm heb aangeschaft.

Alvast bedankt voor jullie input :)

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-02 17:14
Wat zegt de webshop? Heb je al een voorstel gedaan / gevraagd hoe dit op te lossen na uitleg van jou idee hierbij over bij betalen voor ander model of wachten op voorraad

• Valandin
Dracula schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:12:
Wat zegt de webshop? Heb je al een voorstel gedaan / gevraagd hoe dit op te lossen na uitleg van jou idee hierbij over bij betalen voor ander model of wachten op voorraad
Yes, die hebben inderdaad gezegd dat ik 'm kan retourneren omdat ik in de 14 dagen zit.
In mijn originele mail had ik al voorgesteld dat ik graag een nieuwe wil ontvangen en anders graag iets wil bijleggen voor een ander model. Dit was de reactie erop.

Inmiddels heb ik nogmaals aangegeven dat ik dus graag een nieuwe videokaart wil, en anders graag een tegemoetkoming wil omdat het een beetje flauw is dat ik ineens extra geld moet bijleggen omdat ik een defect model heb ontvangen.

Maar voordat ik verder ga pushen wil ik dus graag weten wat überhaupt mijn recht is, wil natuurlijk ook geen lastige en vervelende klant zijn. In mijn ogen heb ik recht op een goed functionerende videokaart als ik d'r voor betaal, en is de webshop verantwoordelijk voor het leveren van een goed functionerende videokaart.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:48
*knip* Opmerkingen als deze voegen vrij weinig toe aan de discussie.

[Voor 89% gewijzigd door Yorinn op 09-01-2023 15:10]

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-02 11:16
8)7

Je hebt toch recht op een goed werkend product zonder dat je er voor moet bijbetalen als het binnen een dag defect blijkt?
Met geld terug heeft hij wel schade, want hij moet meer betalen als hij nu dezelfde kaart nogmaals moet kopen...

[Voor 30% gewijzigd door Yorinn op 09-01-2023 15:10]

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:06
Volgens mij heb je recht op 1 van de volgende 2 opties (je mag zelf kiezen):

1. Retour sturen en geld terug met WKOA en zelf een nieuwe bestellen (dus extra kosten)
2. Opsturen voor reparatie met onbekende duur en uitkomst (maar wel zonder bijbetalen)

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:41
Maar hij koopt dan niet dezelfde kaart. Op dit moment zijn er alleen nog OC modellen te koop die inderdaad wat sneller, maar ook duurder zijn.

• WEBGAMING
Capa schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:17:
[...]

8)7

Je hebt toch recht op een goed werkend product zonder dat je er voor moet bijbetalen als het binnen een dag defect blijkt?
Met geld terug heeft hij wel schade, want hij moet meer betalen als hij nu dezelfde kaart nogmaals moet kopen...
Of je geld terug.

Dat is geen schade. Met het geld terug staat alles gewoon weer op 0. Je hoeft de kaart niet te kopen. En nogmaals, die winkel kan er ook niets aan doen dat prijzen veranderen.

Ik koop een auto van jou, daar blijkt iets niet goed. Ik krijg mijn geld terug, maar ik wil 1000 euro extra, want auto's zijn wat duurder geworden. Dan ben jij het daar ook gewoon mee eens?

• Valandin
WEBGAMING schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:19:
[...]

Of je geld terug.

Dat is geen schade. Met het geld terug staat alles gewoon weer op 0. Je hoeft de kaart niet te kopen. En nogmaals, die winkel kan er ook niets aan doen dat prijzen veranderen.

Ik koop een auto van jou, daar blijkt iets niet goed. Ik krijg mijn geld terug, maar ik wil 1000 euro extra, want auto's zijn wat duurder geworden. Dan ben jij het daar ook gewoon mee eens?
Ik heb toch geen crazy-pills gegeten vanochtend :o

Stel jij koopt een gloednieuwe auto bij de garage, je rijdt er mee naar huis maar de auto blijkt niet oké te zijn.
Je gaat terug naar de garage en zegt dat je wel blij bent met de auto, maar dit model een mankement heeft.

Dan zegt de garage 'Oké, we nemen hem terug, maar wil je dezelfde auto wéér hebben, kost het je nu 15% extra'. Dat vind jij dan een nette oplossing?
Vind ik niet. Geld terug is gewoon de Nederlandse wet, 14 dagen bedenktermijn.
Dat de videokaarter duurder zijn geworden doet de winkel zelf door de marges te verhogen.
Ik koop een product, dan mag ik toch verwachten een goed werkend product te ontvangen en bij een defect het product om te ruilen voor een nieuwe, die het wel doet?

[Voor 38% gewijzigd door Yorinn op 09-01-2023 15:11]

• WEBGAMING
Valandin schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:25:
[...]

Stel jij koopt een gloednieuwe auto bij de garage, je rijdt er mee naar huis maar de auto blijkt niet oké te zijn.
Je gaat terug naar de garage en zegt dat je wel blij bent met de auto, maar dit model een mankement heeft.

Dan zegt de garage 'Oké, we nemen hem terug, maar wil je dezelfde auto wéér hebben, kost het je nu 15% extra'. Dat vind jij dan een nette oplossing?

[...]
En dan vergeet je maar even dat de andere optie gewoon je geld terug is?

Als ze me dan aanbieden om mijn geld terug te geven heb ik daar vrede mee ja.
[...]

Vind ik niet. Geld terug is gewoon de Nederlandse wet, 14 dagen bedenktermijn.
Dat de videokaarter duurder zijn geworden doet de winkel zelf door de marges te verhogen.
Ik koop een product, dan mag ik toch verwachten een goed werkend product te ontvangen en bij een defect het product om te ruilen voor een nieuwe, die het wel doet?
Ja. Of je geld terug.

[Voor 25% gewijzigd door WEBGAMING op 09-01-2023 14:29]

• Evest
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

peter13579 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:19:

1. Retour sturen en geld terug met WKOA en zelf een nieuwe bestellen (dus extra kosten)
2. Opsturen voor reparatie met onbekende duur en uitkomst (maar wel zonder bijbetalen)
Bijna. 1 klopt, binnen de bedenktijd van WKOA terugsturen = geld terug. 2 ligt echter wat genuanceerder, OP heeft recht op een deugdelijk product en het is aan de webshop om die aan OP te leveren. Of dat door middel van reparatie of een vervangend product gaat is in principe aan de webshop.

OP zou in dezen dus geen gebruik moeten maken van zijn bedenktijd, maar van de webshop een werkende videokaart moeten vragen/eisen. En dat gaat niet met extra kosten gepaard zoals sommige mensen hier durven beweren.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• Capa
WEBGAMING schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:19:
[...]

Of je geld terug.

Maar de klant wil z'n geld niet terug, hij wil een goed product.

Dus als jij een wasmachine koopt tijdens een goede aanbieding, die je een paar dagen later defect in huis krijgt, verwacht je geen reparatie of vervanging, maar koop je hem later gewoon nog een keer voor bijvoorbeeld 300 euro meer?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:22
WEBGAMING schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:27:
[...]

[...]

Ja. Of je geld terug.
Alleen is de keuze niet aan de webwinkel maar aan de consument.

Loki Gaming Mmo pvp channel

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:43
Hoezo blij zijn dat de webshop zich aan de minimale eisen vanuit de wet houdt? Dan ligt de lat niet erg hoog.

TS heeft recht op een deugdelijk product.

[Voor 37% gewijzigd door Yorinn op 09-01-2023 15:11]

• Valandin
WEBGAMING schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:27:
[...]

[...]

Ja. Of je geld terug.
Om in auto-termen te blijven, dan moet je naar huis zonder auto. Je hebt toch wel echt een auto nodig.
En om een identieke auto terug te kopen moet je nu, 3 dagen later, ineens 15% extra betalen. Je mag toch verwachten dat je dan voor hetzelfde bedrag een identieke uitvoering mag ontvangen? Of anders een middenweg? ;)
Evest schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:28:
[...]

Bijna. 1 klopt, binnen de bedenktijd van WKOA terugsturen = geld terug. 2 ligt echter wat genuanceerder, OP heeft recht op een deugdelijk product en het is aan de webshop om die aan OP te leveren. Of dat door middel van reparatie of een vervangend product gaat is in principe aan de webshop.

OP zou in dezen dus geen gebruik moeten maken van zijn bedenktijd, maar van de webshop een werkende videokaart moeten vragen/eisen. En dat gaat niet met extra kosten gepaard zoals sommige mensen hier durven beweren.
Als ik je goed begrijp ben ik dus wel afhankelijk van de coulance van de webshop hierin. Ik kan het vragen, maar als ze aangeven dat WKOA het enige is dat ze gaan aanbieden, moet ik dus toch het verlies maar nemen?

(Niet dat ik dat absoluut niet wil hoor. Maar is wel zonde van het geld, vooral gezien ik €1000+ echt niet de moeite waard vind voor een 4070ti, en principe)

[Voor 43% gewijzigd door Valandin op 09-01-2023 14:35]

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:20
Valandin schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:31:
[...]

Om in auto-termen te blijven, dan moet je naar huis zonder auto. Je hebt toch wel echt een auto nodig.
En om een identieke auto terug te kopen moet je nu, 3 dagen later, ineens 15% extra betalen. Je mag toch verwachten dat je dan voor hetzelfde bedrag een identieke uitvoering mag ontvangen? Of anders een middenweg? ;)

[...]

Als ik je goed begrijp ben ik dus wel afhankelijk van de coulance van de webshop hierin. Ik kan het vragen, maar als ze aangeven dat WKOA het enige is dat ze gaan aanbieden, moet ik dus toch het verlies maar nemen?

(Niet dat ik dat absoluut niet wil hoor. Maar is wel zonde van het geld, vooral gezien ik €1000+ echt niet de moeite waard vind voor een 4070ti, en principe)
Ten eerste zou ik @WEBGAMING negeren, voegt weinig toe aan het onderwerp wat speelt.

Je hebt 2 keuzes, zoals al genoemd is:
peter13579 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:19:

Het komt er dus vooral op neer hoeveel geduld/tijd je hebt.
1. Je moet waarschijnlijk bijleggen zoals je zelf al aangaf
2. Je hoeft niks bij te leggen maar webshop gaat over op reparatie van het product, je zult de videokaar dan hoogstwaarschijnlijk een aantal weken kwijt zijn, je krijgt hiervoor echter wel een deugdelijk product terug en kosteloos.

Dat er toevallig geen identieke videokaart leverbaar is of met dezelfde prijs daar kan de webshop niks aan doen. Ik begrijp persoonlijk dan ook wel dat ze niet zomaar een duurdere videokaart zonder meerprijs gaan aanbieden. Dat kun je ook niet van ze verwachten wettelijk gezien.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Scrtz schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:40:
[...]

Ten eerste zou ik @WEBGAMING negeren, voegt weinig toe aan het onderwerp wat speelt.

[...]

2. Je hoeft niks bij te leggen maar webshop gaat over op reparatie van het product, je zult de videokaar dan hoogstwaarschijnlijk een aantal weken kwijt zijn, je krijgt hiervoor echter wel een deugdelijk product terug en kosteloos.

Dat er toevallig geen identieke videokaart leverbaar is of met dezelfde prijs daar kan de webshop niks aan doen. Ik begrijp persoonlijk dan ook wel dat ze niet zomaar een duurdere videokaart zonder meerprijs gaan aanbieden. Dat kun je ook niet van ze verwachten wettelijk gezien.
Ik vind het een lastige kwestie. Je kan inderdaad reparatie forceren, maar dat is met coil whine vaak een wat subjectief verhaal:

1. Mogelijk vindt Asus de coil whine binnen specificaties vallen. De kaart komt weer gewoon terug zonder fix. Vervolgens zit je buiten WKOA en moet de koop waarschijnlijk ontbonden worden.

2. Coil whine is inderdaad buitensporig, wat nu? Reparatie van coil whine is lastig. Ze moeten het onderdeel dat coilwhine veroorzaakt lokaliseren en vervangen. Hier kan flink wat tijd overheen gaan

3. Coil whine is te veel, repareren lastig, dus Asus stuurt alsnog een nieuwe/refurbished kaart terug. Geen idee hoe je dit kan verifieren.

Zoals gezegd, ik vind het lastig. Persoonlijk zou ik de tijd/moeite besparen en gaan voor WKOA retour. Als je van de lange adem bent je kiezen voor het reparatie traject, ben benieuwd wat daarvan de uitkomst is. Er is alleen geen enkele garantie dat de coil whine dan minder of volledig weg is.. die reparatie afdelingen lijken soms maar gewoon wat te doen en niks te testen.

[Voor 4% gewijzigd door stin00 op 09-01-2023 14:49]

• WEBGAMING
[...]

[...]

Ja, negeer mij maar. Maar vervolgens zeg je zelf precies hetzelfde. 8)7

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:20
stin00 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:48:
[...]

Ik vind het een lastige kwestie. Je kan inderdaad reparatie forceren, maar dat is met coil whine vaak een wat subjectief verhaal:

1. Mogelijk vindt Asus de coil whine binnen specificaties vallen. De kaart komt weer gewoon terug zonder fix. Vervolgens zit je buiten WKOA en moet de koop waarschijnlijk ontbonden worden.

2. Coil whine is inderdaad buitensporig, wat nu? Reparatie van coil whine is lastig. Ze moeten het onderdeel dat coilwhine veroorzaakt lokaliseren en vervangen. Hier kan flink wat tijd overheen gaan

3. Coil whine is te veel, repareren lastig, dus Asus stuurt alsnog een nieuwe/refurbished kaart terug. Geen idee hoe je dit kan verifieren.

Zoals gezegd, ik vind het lastig. Persoonlijk zou ik de tijd/moeite besparen en gaan voor WKOA retour. Als je van de lange adem bent je kiezen voor het reparatie traject, ben benieuwd wat daarvan de uitkomst is.
100% en goede toevoeging. Persoonlijk zou ik ook voor optie 1 gaan. Alleen al om het feit dat ik geen weken lang zonder videokaart zou willen zitten. En inderdaad jou optie 1 acht ik ook vrij realistisch.

• Valandin
Nee verwacht ik ook zeker niet hoor. Ik heb verzocht om een nieuw model te ontvangen van de bestelde videokaart, maar snap dat voorraad een issue is. (Al kan ik wel ff wachten op een nieuwe)
Mocht dat niet mogelijk zijn hoop ik dat ze me op e.o.a. manier tegemoet willen komen, zoals de prijs van afgelopen vrijdag betalen voor een ander model. Maar begrijp dus dat het vooral hopen op coulance van de webwinkel is.

Ik wacht de reactie van webwinkel af, willen ze me niet tegemoet komen dan bestel ik helaas een duurdere kaart elders en retourneer ik de videokaart. Ik laat nog wel even weten hoe het afgerond wordt.

RMA ga ik inderdaad niet aan beginnen. Vooral gezien de kaart net binnen is. Als dit nou een paar maanden later zou 'ontstaan' dan natuurlijk wel. Heb wel echt in m'n hele leven nog nooit zo'n dramatische coil whine meegemaakt.

[Voor 10% gewijzigd door Valandin op 09-01-2023 14:52]

• stylezzz
[...]

Dan zegt de garage 'Oké, we nemen hem terug, maar wil je dezelfde auto eenzelfde auto met een grotere motor wéér hebben, kost het je nu 15% extra'. Dat vind jij dan een nette oplossing?
Nee, deze vergelijking gaat niet op. Je nieuwe golf 1.0 heeft een mankement, dus je gaat ermee terug naar de dealer. Deze heeft geen golf 1.0 meer staan, maar nog wel een duurdere golf 1.4. Moet hij jou dan die maar meegeven?

• Valandin
stylezzz schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:55:
[...]

Nee, deze vergelijking gaat niet op. Je nieuwe golf 1.0 heeft een mankement, dus je gaat ermee terug naar de dealer. Deze heeft geen golf 1.0 meer staan, maar nog wel een duurdere golf 1.4. Moet hij jou dan die maar meegeven?
Die vergelijking gaat niet op omdat dezelfde golf 1.0 gewoon nog op voorraad is..
En mocht die straks uit voorraad zijn is de golf 1.0 in een ander kleurtje, alsnog beschikbaar.
Tal van de kaarten die nu op voorraad zijn kostte afgelopen vrijdag €909. Nu ineens €1050 omdat ze over het weekend de marges hebben aangescherpt.

Ik vind het toch niet héél gek dat ik verzoek om in ieder geval een middenweg te zoeken? Ik wil gewoon een fatsoenlijk product ontvangen, maar niet ineens 15% extra betalen omdat ik pech heb met een model met een gebrek. Maargoed, wat ik al aangaf, als ze geen coulance bieden stuur ik 'm terug onder WKOA en koop ik een andere kaart.

Nergens geef ik aan dat ik een snellere, duurdere kaart wil ontvangen omdat mijn kaart een defect heeft. Dat zou wel heel gek zijn.

[Voor 47% gewijzigd door Valandin op 09-01-2023 15:01]

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
Valandin schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:51:
[...]

Nee verwacht ik ook zeker niet hoor. Ik heb verzocht om een nieuw model te ontvangen van de bestelde videokaart, maar snap dat voorraad een issue is. (Al kan ik wel ff wachten op een nieuwe)
Mocht dat niet mogelijk zijn hoop ik dat ze me op e.o.a. manier tegemoet willen komen, zoals de prijs van afgelopen vrijdag betalen voor een ander model. Maar begrijp dus dat het vooral hopen op coulance van de webwinkel is.

Ik wacht de reactie van webwinkel af, willen ze me niet tegemoet komen dan bestel ik helaas een duurdere kaart elders en retourneer ik de videokaart. Ik laat nog wel even weten hoe het afgerond wordt.

RMA ga ik inderdaad niet aan beginnen. Vooral gezien de kaart net binnen is. Als dit nou een paar maanden later zou 'ontstaan' dan natuurlijk wel. Heb wel echt in m'n hele leven nog nooit zo'n dramatische coil whine meegemaakt.
Je hebt gewoon recht op een deugdelijk product, dus in zoverre gaat het goed.

Dat het niet zou kunnen omdat je nog binnen de 14 dagen zit is natuurlijk onzin. Dan wacht je toch tot dag 15 en stuur je hem dan terug?

Waar je echter wel vrede mee moet hebben is dat je het RMA proces in gaat. Je moet de webshop immers de kans geven om het probleem op te lossen, en ja, daar zal je ze ook naar redelijkheid de tijd voor moeten geven.

Direct een vervangende kaart is een extra coulance die ze niet verplicht zijn te geven, en je zo te zien ook niet van plan zijn om te geven.

Dan toch gewoon het RMA proces in, of kiezen voor geld terug. Je kan ze niet dwingen tot een andere oplossing.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Topic ontspoort weer doordat er vage auto vergelijkingen worden gemaakt, heeft er allemaal geen zak mee te maken.

Je wil je gillende videokaart terugsturen en graag exact hetzelfde model terughebben, maar dan eentje zonder mankement.. gewoon een stille(re). Als dat allemaal ingewikkeld blijkt voor de webshop dan inderdaad maar geld terug. Het is alleen zuur omdat exact dezelfde kaart ineens duurder is geworden.

Ik zou alleen in dit geval m'n verlies pakken en geen onbekend reparatie traject ingaan. Dit zijn bij videokaarten vreselijk oude processen.. alleen EVGA was hier echt klantvriendelijk in met een advanced RMA (je krijgt eerst een nieuwe en stuurt daarna pas je oude op). Bij Asus en Gigabyte is het een marteling, dit is althans mijn ervaring.

Hopelijk volgt er snel een leuke 4070 TI deal voor je :)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@Valandin zoals je zelf al aangeeft: Je wilt het RMA proces niet in. Dat is het enige proces waarbij de winkel moet zorgen voor een deugdelijk product.

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

stin00 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:48:
[...]

Zoals gezegd, ik vind het lastig. Persoonlijk zou ik de tijd/moeite besparen en gaan voor WKOA retour. Als je van de lange adem bent je kiezen voor het reparatie traject, ben benieuwd wat daarvan de uitkomst is. Er is alleen geen enkele garantie dat de coil whine dan minder of volledig weg is.. die reparatie afdelingen lijken soms maar gewoon wat te doen en niks te testen.
Met TS die aangeeft dat dit de ergste coil whine is die hij ooit heeft meegemaakt lijkt het me dat er sprake is van een ondeugdelijk product, maar je hebt gelijk dat het enigszins subjectief is. Dan wordt het wel een ander topic, namelijk wie bepaalt of een product deugdelijk is of niet, maar dat is - voor nu - off topic.
XelaRetak schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:58:
[...]

Je hebt gewoon recht op een deugdelijk product, dus in zoverre gaat het goed.

Dat het niet zou kunnen omdat je nog binnen de 14 dagen zit is natuurlijk onzin. Dan wacht je toch tot dag 15 en stuur je hem dan terug?

Waar je echter wel vrede mee moet hebben is dat je het RMA proces in gaat. Je moet de webshop immers de kans geven om het probleem op te lossen, en ja, daar zal je ze ook naar redelijkheid de tijd voor moeten geven.

Direct een vervangende kaart is een extra coulance die ze niet verplicht zijn te geven, en je zo te zien ook niet van plan zijn om te geven.

Dan toch gewoon het RMA proces in, of kiezen voor geld terug. Je kan ze niet dwingen tot een andere oplossing.
Dit is inderdaad een goede samenvatting; +1. Hoewel het sturen van een nieuwe kaart als vervanging niet altijd uit coulance gedaan hoeft te worden, het kan ook de goedkoopste en snelste optie zijn, als reparatie niet (snel) mogelijk is.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Valandin schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:10:
Hi Tweakers,

Bij de recente RTX4070ti release heb ik bij een bekende webshop, geliefd om zijn goede service een Asus TUF RTX4070ti besteld. Bij aankomst blijkt deze kaart helaas een defect te hebben.

De kaart heeft last van een afgrijselijke coil whine. Dat kan natuurlijk voorkomen bij videokaarten, echter is er wel een grens van hoe tolerabel het mag zijn. Deze coil whine hoor ik op 7-8 meter afstand nog steeds.

Referentie, dit is een filmpje ervan;

Ik heb contact gezocht met de webshop met het verzoek om een vervangend model te ontvangen. Ze geven aan dat ik nog in mijn 14 dagen zit dus ik het product gewoon retour kan sturen en dan mijn geld terug ontvang. Nu is het probleem dat ik deze kaart voor €909,- heb aangeschaft en inmiddels alle kaarten een extra mark-up van +-€100-€200 hebben gekregen. Ik wil dus niet mijn geld terug, ik wil gewoon een goed functionerende videokaart ontvangen.

Gelukkig heb ik nog niet eerder zo'n situatie gehad. Dus weet ik niet wat mijn 'recht' is in deze.
Moet ik de kaart terugsturen, mijn verlies nemen en ~€100-€200 bijleggen voor een ander model, of moet de webshop mij gewoon een goed model toesturen?

Het liefst wil ik dus een nieuwe videokaart ontvangen, maar snap dat voorraad een issue is. Ik kan er best even op wachten, anders zou ik graag willen dat ze me tegemoetkomen met wat korting op een alternatief model. Ze waren vorige week immers allemaal nog €909-969 toen ik 'm heb aangeschaft.

Alvast bedankt voor jullie input :)
Je hebt recht op herstel/reparatie van het gekochte goed, indien niet mogelijk vervangen.
Dat heeft niets met wettelijke bedenktijd te maken.(binnen 14 dagen je aankoopbedrag terug)

Boek 7 Artikel 17 (7:17 BW) Link incl nadere uitleg consument

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• stylezzz
Valandin schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:56:
[...]

Die vergelijking gaat niet op omdat dezelfde golf 1.0 gewoon nog op voorraad is..
En mocht die straks uit voorraad zijn is de golf 1.0 in een ander kleurtje, alsnog beschikbaar.
Tal van de kaarten die nu op voorraad zijn kostte afgelopen vrijdag €909. Nu ineens €1050 omdat ze over het weekend de marges hebben aangescherpt.

Ik vind het toch niet héél gek dat ik verzoek om in ieder geval een middenweg te zoeken? Ik wil gewoon een fatsoenlijk product ontvangen, maar niet ineens 15% extra betalen omdat ik pech heb met een model met een gebrek. Maargoed, wat ik al aangaf, als ze geen coulance bieden stuur ik 'm terug onder WKOA en koop ik een andere kaart.

Nergens geef ik aan dat ik een snellere, duurdere kaart wil ontvangen omdat mijn kaart een defect heeft. Dat zou wel heel gek zijn.
neen, die golfjes 1.0 (oftewel de MSRP 4070 ti's) zijn overal uitverkocht nu. Je ziet nu overal golfjes 1.4 , 1.6 en GTI's in de verkoop die inderdaad duurder zijn. Kortom, ik denk dat als je perse toch een golf 1.0 wil je dat even bij de webshop moet aangeven. Wellicht kunnen hun hem voor je bestellen.... maar het zal even wachten worden inderdaad.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:44
Hackus schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:13:
[...]

Je hebt recht op herstel/reparatie van het gekochte goed, indien niet mogelijk vervangen.
Dat heeft niets met wettelijke bedenktijd te maken.(binnen 14 dagen je aankoopbedrag terug)

Boek 7 Artikel 17 (7:17 BW) Link incl nadere uitleg consument
Dit is het enige correcte antwoord (inmiddels aangegeven door meerdere gebruikers), het is puur coulance als de webwinkel "makkelijk" is en direct een nieuwe op de post doet.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Valandin btw; als de verkoper tegenwerkt kun je Asus benaderen. Die zijn best snel met DOA afhandeling.

[Voor 0% gewijzigd door Hackus op 09-01-2023 15:22. Reden: typo]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:22
stylezzz schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:16:
[...]

neen, die golfjes 1.0 (oftewel de MSRP 4070 ti's) zijn overal uitverkocht nu. Je ziet nu overal golfjes 1.4 , 1.6 en GTI's in de verkoop die inderdaad duurder zijn. Kortom, ik denk dat als je perse toch een golf 1.0 wil je dat even bij de webshop moet aangeven. Wellicht kunnen hun hem voor je bestellen.... maar het zal even wachten worden inderdaad.
Is het daadwerkelijk een golf 1.4 etc of is het meer een golf 1.0 met ergens een andere kleur schroefje en daarom ineens een ander product. Die zagen we ook tijdens de tekorten. Technische specificaties waren exact het zelfde maar kregen wel een nieuw EAN nummer en daarom ineens een totaal ander product en kon iedereen van de (goedkope) wachtlijsten gehaald worden want dat type kwam niet meer op voorraad...

Loki Gaming Mmo pvp channel

• stylezzz
loki504 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:29:
[...]

Is het daadwerkelijk een golf 1.4 etc of is het meer een golf 1.0 met ergens een andere kleur schroefje en daarom ineens een ander product. Die zagen we ook tijdens de tekorten. Technische specificaties waren exact het zelfde maar kregen wel een nieuw EAN nummer en daarom ineens een totaal ander product en kon iedereen van de (goedkope) wachtlijsten gehaald worden want dat type kwam niet meer op voorraad...
Laten we niet die LHR discussie weer naar boven halen :P

Tsjah, behalve een wat hogere clocksnelheid kan er ook een luxere cooler op zitten... of RGB lampjes. you name it....

• Valandin
stylezzz schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:33:
[...]

Laten we niet die LHR discussie weer naar boven halen :P

Tsjah, behalve een wat hogere clocksnelheid kan er ook een luxere cooler op zitten... of RGB lampjes. you name it....
Ik verwacht inderdaad niet dat als ik mijn kaart inlever ik voor hetzelfde bedrag i.p.v. mijn TUF een 'TUF OC' of 'ROG STRIX' ontvang. Die kaarten hebben inderdaad standaard een hogere MSRP en dus ook hogere inkoopkosten. (Al zijn de 'OC' modellen dikke onzin natuurlijk, ff MSI Afterburner opstarten en klaar..)

Waar ik op hoop is een vervangende TUF, een MSI GeForce RTX 4070 Ti VENTUS 3X 12G, of een Inno3D GeForce RTX 4070 Ti X3. De twee laatste kaarten waren €909 afgelopen week en nog voorradig, en zijn dus ook 'Golf 1.0's'. Al zijn ze nu wat opgehoogd in prijs.

En anders hoop ik dat ik in ieder geval een OC-model mag bestellen met een lichte meerprijs. Die waren €969 vrijdag, tot en met ze er €100-€150 overeen hebben gedaan per zaterdag.

Tuurlijk snap ik dat ik dat niet kan eisen en afhankelijk ben van coulance. Dus dat wacht ik af, en anders bestel ik maar een duurdere :(

• Capa
Valandin schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:47:
[...]

Ik verwacht inderdaad niet dat als ik mijn kaart inlever ik voor hetzelfde bedrag i.p.v. mijn TUF een 'TUF OC' of 'ROG STRIX' ontvang. Die kaarten hebben inderdaad standaard een hogere MSRP en dus ook hogere inkoopkosten. (Al zijn de 'OC' modellen dikke onzin natuurlijk, ff MSI Afterburner opstarten en klaar..)

Waar ik op hoop is een vervangende TUF, een MSI GeForce RTX 4070 Ti VENTUS 3X 12G, of een Inno3D GeForce RTX 4070 Ti X3. De twee laatste kaarten waren €909 afgelopen week en nog voorradig, en zijn dus ook 'Golf 1.0's'. Al zijn ze nu wat opgehoogd in prijs.

En anders hoop ik dat ik in ieder geval een OC-model mag bestellen met een lichte meerprijs. Die waren €969 vrijdag, tot en met ze er €100-€150 overeen hebben gedaan per zaterdag.

Tuurlijk snap ik dat ik dat niet kan eisen en afhankelijk ben van coulance. Dus dat wacht ik af, en anders bestel ik maar een duurdere :(
Wil je perse niet wachten? Anders gewoon de 14 dagen WKOA uitzitten en daarna aanmelden bij de verkoper of (nu al?) bij ASUS.
Kost wat tijd, maar scheelt je wel een hoop geld.

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Capa schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:32:
[...]

Wil je perse niet wachten? Anders gewoon de 14 dagen WKOA uitzitten en daarna aanmelden bij de verkoper of (nu al?) bij ASUS.
Waarom zou je eerst de WKOA uitzitten? Je kunt de verkoper nu al vragen de videokaart te repareren.

beschermheer van het consumentenrecht

• Valandin
Heb inmiddels een aantal reacties terug van de webwinkel.
Helaas bieden ze écht maar twee opties;

1) Kaart terugsturen en tot 15% meer betalen voor een identiek exemplaar.
2) RMA terugsturen met een afhandeltermijn tot 4 weken.

Wel dat als ze na binnenkomst zien dat ze een andere kaart kunnen opsturen ze dat dan doen. Ik vind het heel vreemd dat dat een soort gok van mijn kant moet zijn en we daar geen afspraken over kunnen maken.

Dit zijn de reacties
Bedankt voor uw bericht

Garantie is gratis en zullen wij regelen binnen een redelijke termijn (tot 4 weken)
Vermeld in de aanvraag dat u gratis garantie wenst i.p.v. creditering i.v.m. de huidige dagwaarde.
en
Bedankt voor uw bericht.

Ik benoem in mijn vorige mail de maximale termijn om de verwachtingen niet mooier te maken dan de werkelijkheid.
Als wij de kaart binnen enkele dagen kunnen omruilen voor een identiek exemplaar uit eigen voorraad, zullen wij dit uiteraard doen.

In het ergste geval kan gratis garantie tot 4 weken duren, als u dit wil voorkomen kan de kaart onder de zichttermijn worden geretourneerd
Vind het zelf echt belabberde service.
Krijg je een product met een defect en weigeren ze een middenweg te zoeken.
Blijf het krom vinden dat ik een defect product ontvang en nu ineens 15% extra moet betalen omdat ze een prijsverhoging hebben doorgevoerd, of e.v.t. tot 4 weken moet wachten voor een oplossing.

Netste had geweest om of het product te vervangen, of me de dagprijs van vrijdag voor een ander model te laten betalen.

Anyhow; Ik ga hem dus retourneren en ik koop bij mijn gebruikelijke webshop maar een nieuwe kaart.
Topic mag dicht, enorm bedankt voor jullie input! :)

[Voor 20% gewijzigd door Valandin op 09-01-2023 17:11]

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:31
D4NG3R schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:19:
[...]

Dit is het enige correcte antwoord (inmiddels aangegeven door meerdere gebruikers), het is puur coulance als de webwinkel "makkelijk" is en direct een nieuwe op de post doet.
Inderdaad het juiste antwoord met als toevoeging dat de koper de koop kan ontbinden als de verkoper niet willen repareren/vervangen. Dus per saldo schiet de TS niets met het antwoord op.
https://www.consuwijzer.n...opovereenkomst-beeindigen

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Huh?
Als wij de kaart binnen enkele dagen kunnen omruilen voor een identiek exemplaar uit eigen voorraad, zullen wij dit uiteraard doen.
Dat lijkt me precies die oplossing die je wil? Dat ze dat niet kunnen garanderen is logisch, verder staat de winkel hier gewoon in zijn recht dit zo op te lossen, en vind ik ook gewoon netjes.

Overigens: als de kaart niet in prijs was verhoogd had je de kaart ook niet terug mogen sturen vanwege WKOA om vervolgens dezelfde kaart weer te bestellen. Daar is de WKOA niet voor bedoeld.

[Voor 22% gewijzigd door Evest op 09-01-2023 17:14]

• Valandin
Evest schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:13:
Huh?

[...]

Dat lijkt me precies die oplossing die je wil? Dat ze dat niet kunnen garanderen is logisch, verder staat de winkel hier gewoon in zijn recht dit zo op te lossen, en vind ik ook gewoon netjes.
Dat is precies de oplossing die ik wil. Maar we kunnen er dus geen afspraken over maken.
Als we kunnen afspreken dat 'Als ik mijn videokaart terugstuur, ze na ontvangst mij hetzelfde/een alternatief product terugsturen' dan zou ik een héle tevreden klant zijn.

Nu moet ik het op de gok nemen. Als ik mazzel heb heb ik binnen een week een nieuwe. Als ik pech heb zit ik een maand te wachten. In de tussentijd moet ik natuurlijk ook door met werken. Ik kan dat dus niet op de gok gaan nemen. Ze hebben gewoon zicht op hun voorraad, hoe moeilijk is het om er ff een te reserveren voor de wissel.

In de kern blijft mijn wens dus;
Ik heb X gekocht voor X bedrag. Het is defect. Graag ontvang ik een werkend product.
Is het werkende product niet meer leverbaar, dan graag een voorstel van een videokaart die ik tegen dagprijs van aankoopdatum kan aanschaffen. (Afgelopen vrijdag dus)

Plus, gezien ze het niet kunnen garanderen, zit ik straks 4 weken te wachten. Krijg ik mogelijk hetzelfde product terug, met het defect niet voldoende opgelost, dan zit ik er mee vast omdat ik buiten de zichttermijn zit.

Wil niet weer een hele discussie uitlokken hoor, ik ga hem gewoon retourneren en dan koop ik elders een neiuwe kaart :P

[Voor 26% gewijzigd door Valandin op 09-01-2023 17:19]

• Evest
  • Niet online

Evest

Mt. Evest 🏔

Valandin schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:15:
[...]

Ik heb X gekocht voor X bedrag. Het is defect. Graag ontvang ik een werkend product.
Is het werkende product niet meer leverbaar, dan graag een voorstel van een videokaart die ik tegen dagprijs van aankoopdatum kan aanschaffen. (Afgelopen vrijdag dus)
Tsja, je vraagt daarmee meer dan je recht op hebt met de huidige wet- en regelgeving...
Plus, gezien ze het niet kunnen garanderen, zit ik straks 4 weken te wachten. Krijg ik mogelijk hetzelfde product terug, met het defect niet voldoende opgelost, dan zit ik er mee vast omdat ik buiten de zichttermijn zit.
Nee hoor, als het defect niet verholpen wordt dan heb je alsnog het recht om de koop te ontbinden (en dus je geld terug te krijgen) of om het defecte product met korting te accepteren.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-01 17:36
Evest schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:13:
Ik vermoed dat ze hiermee bedoelen dat ze eerst wachten op groen licht van de fabrikant zodat zij de andere kaart gecrediteerd krijgen. Zoals eerder opgemerkt is coil whine lastig/niet te repareren en zal het wel op vervanging uitdraaien.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:14
@Valandin
Wellicht een hele andere optie, maar wellicht zijn er betere opties dan een 4070Ti.
Kijk voor de lol eens deze uitgebreide review van Linus:
YouTube: Nvidia is lying to you - RTX 4070 Ti Full Review

Afhankelijk van de games die je speelt zijn andere kaarten wellicht veel beter om te kopen.
Heb zelf een 6700XT en die kan veel games prima op 4K draaien.
Die koop je nu voor 450 euro. Kan je over een paar jaar weer een leuke upgrade doen.

• Toerq
  • Laatst online: 01:00
creditering i.v.m. de huidige dagwaarde ? krijg je dan een hogere prijs terug

Zou ook ff foto's maken vd kaart van alle hoeken en gaten, las laatst hier over iemand die de kaart teruggestuurd had en vol krassen zat opeens.

Hier gevonden Webshop wilt GPU niet retourneren

[Voor 14% gewijzigd door Toerq op 09-01-2023 22:36]

• Capa
fopjurist schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:55:
[...]

Waarom zou je eerst de WKOA uitzitten? Je kunt de verkoper nu al vragen de videokaart te repareren.
Ja dat lijkt mij ook, maar als de verkoper niet meewerkt en zichzelf verstopt achter de WKOA en liever het geld terug geeft aan OP dan leek mij dat misschien een optie.

• D4NG3R
  • Laatst online: 06:44
Capa schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:50:
[...]

Ja dat lijkt mij ook, maar als de verkoper niet meewerkt en zichzelf verstopt achter de WKOA en liever het geld terug geeft aan OP dan leek mij dat misschien een optie.
De afkoelperiode zit puur aan de consumentenkant, de webwinkel kan deze niet aftrappen.

Het gaat hier om een garantiekwestie, niet meer niet minder.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:20
Valandin schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:15:
[...]

Dat is precies de oplossing die ik wil. Maar we kunnen er dus geen afspraken over maken.
Als we kunnen afspreken dat 'Als ik mijn videokaart terugstuur, ze na ontvangst mij hetzelfde/een alternatief product terugsturen' dan zou ik een héle tevreden klant zijn.

Nu moet ik het op de gok nemen. Als ik mazzel heb heb ik binnen een week een nieuwe. Als ik pech heb zit ik een maand te wachten. In de tussentijd moet ik natuurlijk ook door met werken. Ik kan dat dus niet op de gok gaan nemen. Ze hebben gewoon zicht op hun voorraad, hoe moeilijk is het om er ff een te reserveren voor de wissel.

Wil niet weer een hele discussie uitlokken hoor, ik ga hem gewoon retourneren en dan koop ik elders een neiuwe kaart :P
Je probleem zit in het wensen. Ik wens ook zoveel...
Je kunt echter niet eisen dat ze vervangen. Repareren is wat ze verplicht zijn en als dit niet lukt (binnen redelijke termijn) vervangen.

• mrveenie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:21
Deze kaart aanmelden als doa, de verkoper heeft daarmee nog niet voldaan aan zijn leververplichting een conform product te leveren.

Vervolgens geef je aan dat je kosteloos herstel of omruiling verwacht van het product. Mocht het hele rma traject te lang duren je wkoa rechten blijven gewoon staan totdat de verkoper een conform product heeft geleverd.

Het grote probleem zal eerder zijn om je recht te halen want bovenstaande is gewoon hoe wkoa en consumentenrecht werkt.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:10
mrveenie schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:25:

Het grote probleem zal eerder zijn om je recht te halen want bovenstaande is gewoon hoe wkoa en consumentenrecht werkt.
Dat lijkt me hier nu juist niet zo lastig, want dat ik exact wat de winkel in kwestie hier aanbied, gezien de eerdere posts van TS.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• mrveenie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:21
Nee de winkel wilt het repareren overslaan en op wkoa gooien zodat ts een duurdere kaart met dezelfde specs kan bestellen. Dat is dus nadelig voor ts en hoeft ts ook niet mee akkoord te gaan.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:10
mrveenie schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:48:
Nee de winkel wilt het repareren overslaan en op wkoa gooien zodat ts een duurdere kaart met dezelfde specs kan bestellen. Dat is dus nadelig voor ts en hoeft ts ook niet mee akkoord te gaan.
Dat is niet wat TS in deze post aangeeft, de winkel biedt juist de keuze tussen WKOA, waarna TS een andere kaart kan kopen, of Reparatie (RMA), ze kunnen / willen alleen geen directe vervanging garanderen.

Valandin schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:02:

Heb inmiddels een aantal reacties terug van de webwinkel.
Helaas bieden ze écht maar twee opties;

1) Kaart terugsturen en tot 15% meer betalen voor een identiek exemplaar.
2) RMA terugsturen met een afhandeltermijn tot 4 weken.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee