Hallo allemaal,
Ik zit midden in een offerte traject voor zonnepanelen en ik zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel verschillende opties en vooral (tegenstrijdige) adviezen.
Mijn situatie:
- Schuin dak (41 graden) op het zuid oosten minimaal schaduw (zie hierboven, het huis waar 2 auto’s voor de deur staan)
- 3000 kwh jaarverbruik momenteel, maar wordt hoger i.v.m. lucht lucht warmtepompen waarmee we ook in de winter willen verwarmen dus ik verwacht 5500kwh
- 1 fase meterkast
- Wil het liefst zoveel mogelijk panelen voor zoveel mogelijk rendement (liefst speel ik quitte met verbruik airco's meegerekend)
- Budget rond 8k, maar minder is altijd beter
- Ik ga het project niet zelf uitvoeren, maar laat het doen (regio Alkmaar/Noord-Holland)
Nagenoeg ieder bedrijf wil me sowieso parallel geschakeld met micro omvormers verkopen. Prima, maar ergens vraag ik me af of in mijn situatie serieel met een centrale omvormer prima doeltreffend is. Ik heb inmiddel wel heel veel sales praatjes gehoord van zowat elke partij dat ik niet meer weet wat ik moet geloven. Bovendien ‘belooft’ iedereen een andere hoeveelheid kwh opbrengst per jaar.
Aanbieder 1:
12x Zonneplan 400wp
8x Zonneplan One Optimized omvormer
4414 kwh opbrengst per jaar
Prijs: 7272,39 euro
Aanbieder 2 (2 offertes):
11x 395 wp JA Solar panelen
1x SolarEdge SE4000H omvormer
11x SolarEdge S440 optimizers
4478 kwh opbrengst per jaar
Prijs: 7860 euro
OF
13x 385 Wp Bauer panelen
13x SolarEdge S440 optimizers
5166 kwh opbrengst per jaar
Prijs: 9844 euro
Aanbieder 3 (3 offertes - hoe komen zij op zo'n hoge kwh opbrengst?)
12x DMEGC 405 Wp type DM405M10-54HBB/-V
1x SolarEdge 5000H_HD Wave met SetApp
12x SolarEdge S440 Optimizers
Van der Valk montagesysteem
6106 kwh opbrengst per jaar (kan dit uberhaupt met 1 fase??)
Prijs: 6272 euro
OF
12x DMEGC 405 Wp
12x Enphase Micro Inverter IQ7
1x Q-Relay 1 fase
5983 kwh opbrengst per jaar (kan dit uberhaupt met 1 fase??)
Prijs: 7182 euro
OF
12x DMEGC 405 Wp
1x Goodwe 5000D-NS (geplaatst op 2 strings)
5552 kwh opbrengst per jaar
Prijs: 5242 euro
Ik heb nog 3 offertes van partijen liggen die achteraf cowboys blijken volgens review sites of partijen die mij maar 3600 kwh opbrengst per jaar leveren dus die laat ik gelijk achterwegen. Verder staan er nog 3 offertes uit, maar ik neig zelf naar aanbieder 3. Zij staan goed aangeschreven en hebben een hoge score op Trustpilot en andere review sites. En dan twijfel ik nog tussen de variant met SolarEdge systeem of de serieel variant met Goodwe gezien die op 2 strings geplaatst worden.
Voor beste advies deze post aanvullen volgens Tips bij openen vragentopic zonnepanelen
Ik zit midden in een offerte traject voor zonnepanelen en ik zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel verschillende opties en vooral (tegenstrijdige) adviezen.
Mijn situatie:
- Schuin dak (41 graden) op het zuid oosten minimaal schaduw (zie hierboven, het huis waar 2 auto’s voor de deur staan)
- 3000 kwh jaarverbruik momenteel, maar wordt hoger i.v.m. lucht lucht warmtepompen waarmee we ook in de winter willen verwarmen dus ik verwacht 5500kwh
- 1 fase meterkast
- Wil het liefst zoveel mogelijk panelen voor zoveel mogelijk rendement (liefst speel ik quitte met verbruik airco's meegerekend)
- Budget rond 8k, maar minder is altijd beter
- Ik ga het project niet zelf uitvoeren, maar laat het doen (regio Alkmaar/Noord-Holland)
Nagenoeg ieder bedrijf wil me sowieso parallel geschakeld met micro omvormers verkopen. Prima, maar ergens vraag ik me af of in mijn situatie serieel met een centrale omvormer prima doeltreffend is. Ik heb inmiddel wel heel veel sales praatjes gehoord van zowat elke partij dat ik niet meer weet wat ik moet geloven. Bovendien ‘belooft’ iedereen een andere hoeveelheid kwh opbrengst per jaar.
Aanbieder 1:
12x Zonneplan 400wp
8x Zonneplan One Optimized omvormer
4414 kwh opbrengst per jaar
Prijs: 7272,39 euro
Aanbieder 2 (2 offertes):
11x 395 wp JA Solar panelen
11x SolarEdge S440 optimizers
4478 kwh opbrengst per jaar
Prijs: 7860 euro
OF
13x 385 Wp Bauer panelen
13x SolarEdge S440 optimizers
5166 kwh opbrengst per jaar
Prijs: 9844 euro
Aanbieder 3 (3 offertes - hoe komen zij op zo'n hoge kwh opbrengst?)
12x DMEGC 405 Wp type DM405M10-54HBB/-V
1x SolarEdge 5000H_HD Wave met SetApp
12x SolarEdge S440 Optimizers
6106 kwh opbrengst per jaar (kan dit uberhaupt met 1 fase??)
Prijs: 6272 euro
OF
12x DMEGC 405 Wp
12x Enphase Micro Inverter IQ7
1x Q-Relay 1 fase
5983 kwh opbrengst per jaar (kan dit uberhaupt met 1 fase??)
Prijs: 7182 euro
OF
12x DMEGC 405 Wp
1x Goodwe 5000D-NS (geplaatst op 2 strings)
5552 kwh opbrengst per jaar
Prijs: 5242 euro
Ik heb nog 3 offertes van partijen liggen die achteraf cowboys blijken volgens review sites of partijen die mij maar 3600 kwh opbrengst per jaar leveren dus die laat ik gelijk achterwegen. Verder staan er nog 3 offertes uit, maar ik neig zelf naar aanbieder 3. Zij staan goed aangeschreven en hebben een hoge score op Trustpilot en andere review sites. En dan twijfel ik nog tussen de variant met SolarEdge systeem of de serieel variant met Goodwe gezien die op 2 strings geplaatst worden.
Voor beste advies deze post aanvullen volgens Tips bij openen vragentopic zonnepanelen
[Voor 4% gewijzigd door septillion op 09-01-2023 12:49]