Toon posts:

Hulp bij aanschaf zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Daniel2022
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-01 19:59
Hallo allemaal,

Ik zit midden in een offerte traject voor zonnepanelen en ik zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel verschillende opties en vooral (tegenstrijdige) adviezen.

Mijn situatie:
- Schuin dak (41 graden) op het zuid oosten minimaal schaduw (zie hierboven, het huis waar 2 auto’s voor de deur staan)
- 3000 kwh jaarverbruik momenteel, maar wordt hoger i.v.m. lucht lucht warmtepompen waarmee we ook in de winter willen verwarmen dus ik verwacht 5500kwh
- 1 fase meterkast
- Wil het liefst zoveel mogelijk panelen voor zoveel mogelijk rendement (liefst speel ik quitte met verbruik airco's meegerekend)
- Budget rond 8k, maar minder is altijd beter
- Ik ga het project niet zelf uitvoeren, maar laat het doen (regio Alkmaar/Noord-Holland)

Nagenoeg ieder bedrijf wil me sowieso parallel geschakeld met micro omvormers verkopen. Prima, maar ergens vraag ik me af of in mijn situatie serieel met een centrale omvormer prima doeltreffend is. Ik heb inmiddel wel heel veel sales praatjes gehoord van zowat elke partij dat ik niet meer weet wat ik moet geloven. Bovendien ‘belooft’ iedereen een andere hoeveelheid kwh opbrengst per jaar.

Aanbieder 1:
12x Zonneplan 400wp
8x Zonneplan One Optimized omvormer
4414 kwh opbrengst per jaar
Prijs: 7272,39 euro

Aanbieder 2 (2 offertes):
11x 395 wp JA Solar panelen
1x SolarEdge SE4000H omvormer
11x SolarEdge S440 optimizers
4478 kwh opbrengst per jaar
Prijs: 7860 euro

OF

13x 385 Wp Bauer panelen
1x SolarEdge SE4000H omvormer
13x SolarEdge S440 optimizers
5166 kwh opbrengst per jaar
Prijs: 9844 euro

Aanbieder 3 (3 offertes - hoe komen zij op zo'n hoge kwh opbrengst?)
12x DMEGC 405 Wp type DM405M10-54HBB/-V
1x SolarEdge 5000H_HD Wave met SetApp
12x SolarEdge S440 Optimizers
Van der Valk montagesysteem
6106 kwh opbrengst per jaar (kan dit uberhaupt met 1 fase??)
Prijs: 6272 euro

OF

12x DMEGC 405 Wp
12x Enphase Micro Inverter IQ7
1x Q-Relay 1 fase
5983 kwh opbrengst per jaar (kan dit uberhaupt met 1 fase??)
Prijs: 7182 euro

OF

12x DMEGC 405 Wp
1x Goodwe 5000D-NS (geplaatst op 2 strings)
5552 kwh opbrengst per jaar
Prijs: 5242 euro

Ik heb nog 3 offertes van partijen liggen die achteraf cowboys blijken volgens review sites of partijen die mij maar 3600 kwh opbrengst per jaar leveren dus die laat ik gelijk achterwegen. Verder staan er nog 3 offertes uit, maar ik neig zelf naar aanbieder 3. Zij staan goed aangeschreven en hebben een hoge score op Trustpilot en andere review sites. En dan twijfel ik nog tussen de variant met SolarEdge systeem of de serieel variant met Goodwe gezien die op 2 strings geplaatst worden.

Voor beste advies deze post aanvullen volgens Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

[Voor 4% gewijzigd door septillion op 09-01-2023 12:49]

Alle reacties

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-01 14:03
Misschien wel zo netjes om de buurvrouw? even weg te photoshoppen die op deze foto staat….

• Daniel2022
Goed punt, niet op gelet. Gelijk aangepast!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-01 15:42
Dracula schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:33:
Misschien wel zo netjes om de buurvrouw? even weg te photoshoppen die op deze foto staat….
Staat die niet gewoon op Streetview dan? :?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:56
De opbrengst van 3 lijkt wel erg optimistisch. In simulaties verwacht je achterin de 4000kWh

Praktijk in een goed jaar misschien net boven de 5000.

De GoodWe zou dit als 1 string aan moeten kunnen. Dat laat een tracker vrij. Van het resterende budget leg je panelen op NW en dan haal je vrij snel de 6000 of meer . Dat verschil gaat solaredge en enphase echt niet maken voor het geld.

Wat prijs betreft zijn de 3 opties van leverancier 3 allemaal prima

Ik ben verder geen fan van 5kW op 1 fase: je zet jezelf achterop ten opzichte van je buren met het 10 kleine omvormertjes zaten op een hek spelletje als er bij jouw hoge netspanning heerst in de zomer.

Meterkast kosten mogen btw vrij mee

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:05
Die micro omvormers zijn altijd aanzienlijk duurder en alleen te verantwoorden als je last van schaduwvorming op je panelen hebt.
Als je zonnepanelen in serie gaat koppelen dan trekt een paneel waar schaduw op alt de andere panelen in de string mee omlaag.

Zo te zien heb jij nergens last van schaduw, dus is een string converter veel goedkoper.

En een Goodwe 500D-NS is overkill voor 12 panelen.
Bedenk ook dat het rendement van een omvormer het hoogst is als hij werkt in de buurt van zijn maximale vermogen
Een 4200D-NS is meer dan voldoende en een 3600D-NS zou ook nog kunnen.
zie:
https://www.groothandelso...22/05/NL_GoodWe_DNS-1.pdf

Wat betreft dimensionering lees dit eens.
https://www.solarconcept....verdimensioneren-omvormer

[Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 09-01-2023 13:09]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Ronald
Ben(V) schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:58:
Als je zonnepanelen in serie gaat koppelen dan trekt een paneel waar schaduw op alt de andere panelen in de string mee omlaag.
Nee, nee, nee!!!

Sinds 1998 met de introductie van optitrac door SMA, nu bekend als shadefix en geadopteerd door werkelijk elke omvormer fabrikant is dit klinkklare onzin.

Even bij lezen over schaduw management via bypass diodes graag.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:05
Is hier verder van geen enkel belang want hij heeft geen schaduw.

En als die bypass dioden goed werken dan is een micro omvormer helemaal geld weggooien.

En die bypassdioden zitten dan in de panelen dus waarom zou de omvormer fabrikant dat moeten adopteren?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Daniel2022
Ronald schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:42:
De opbrengst van 3 lijkt wel erg optimistisch. In simulaties verwacht je achterin de 4000kWh

Praktijk in een goed jaar misschien net boven de 5000.

De GoodWe zou dit als 1 string aan moeten kunnen. Dat laat een tracker vrij. Van het resterende budget leg je panelen op NW en dan haal je vrij snel de 6000 of meer . Dat verschil gaat solaredge en enphase echt niet maken voor het geld.

Wat prijs betreft zijn de 3 opties van leverancier 3 allemaal prima

Ik ben verder geen fan van 5kW op 1 fase: je zet jezelf achterop ten opzichte van je buren met het 10 kleine omvormertjes zaten op een hek spelletje als er bij jouw hoge netspanning heerst in de zomer.

Meterkast kosten mogen btw vrij mee
Wat bedoel je met het laatste? Sorry ik heb iets meer uitleg nodig, heb me nog niet goed ingelezen in de 1 fase meterkast vs 3 fase.

Die 5552 kwh opbrengst is zeker optimistisch. Die 12x 405 leveren volgens mij 4860x0,85 = 4131 kwh op per jaar.

• Daniel2022
Ben(V) schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:58:
Die micro omvormers zijn altijd aanzienlijk duurder en alleen te verantwoorden als je last van schaduwvorming op je panelen hebt.

Zo te zien heb jij nergens last van schaduw, dus is een string converter veel goedkoper.

En een Goodwe 500D-NS is overkill voor 12 panelen.
Bedenk ook dat het rendement van een omvormer het hoogst is als hij werkt in de buurt van zijn maximale vermogen
Een 4200D-NS is meer dan voldoende en een 3600D-NS zou ook nog kunnen.
zie:
https://www.groothandelso...22/05/NL_GoodWe_DNS-1.pdf

Wat betreft dimensionering lees dit eens.
https://www.solarconcept....verdimensioneren-omvormer
Dank voor het delen! Artikel is heel duidelijk.

Verder heb ik gelijk gevraagd naar de 4200, die lijkt me inderdaad beste.

Ook ben ik er vrijwel zeker van dat ik voor serieel ga. Ik zie mezelf liever over 12 jaar als de omvormer het niet meer doet een hele nieuwe set panelen etc kopen dan dat ik die 25 jaar uitzit. Plus ik heb inderdaad geen last van schaduw.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:20

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ben(V) schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:31:
En die bypassdioden zitten dan in de panelen dus waarom zou de omvormer fabrikant dat moeten adopteren?
Omdat de bypass diodes geactiveerd worden bij bepaalde spanningen en de omvormer actief een groot spanningsbereik moet gaan 'scannen' met de mpp tracker, zodat het punt waarop schaduwpanelen de diode activeren effectief gevonden wordt.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Ronald
@Daniel2022 0,85 is een niet bestaande veel te populaire rekenmethode.

1000kWh/kWp en meer is mogelijk in de praktijk: deze tool is simpel en aan de pessimistische kant: https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0

Aanpassingen aan meterkast zijn btw vrijgesteld, net als de installatie zelf. Ook als deze heel uitgebreid zijn zoals ombouw 3 fase.

• Ronald
JvS schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:01:
[...]

Omdat de bypass diodes geactiveerd worden bij bepaalde spanningen en de omvormer actief een groot spanningsbereik moet gaan 'scannen' met de mpp tracker, zodat het punt waarop schaduwpanelen de diode activeren effectief gevonden wordt.
@Ben(V) met alle respect: je schreef een grote onwaarheid. Dat is altijd van belang.

Om precies te zijn: bypass diodes zaten al op panelen voor de introductie van optitrac.
Hard nodig, anders slopen zonnepanelen zichzelf letterlijk.

Diode “activatie” gebeurd door een verlaging van de string spanning in interactie met hoge weerstand (door schaduw) in een substring. Zo ontstaat een negatieve spanning over de diode en gaat geleiden. Dit is dus 100% een functie van de omvormer in interactie met de panelen.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee