Toon posts:

Luchtwarmtepomp en rolluiken smart maken, maar hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-01 11:27
Beste tweakers, misschien kunnen jullie mij helpen.

We zijn bezig met onze bouwval huis, en zijn eerst de binnenkant aan het verbouwen.
De buitenkant verbouwen begint in Maart/april dit jaar hopelijk als geld niet in de weg zit.

Nu wil ik enkele dingen smarthome van maken.
1. De thermostaat
2. De rolluiken

1. Hopelijk deze week(en) krijgen we eindelijk onze luchtwarmtepomp (Buderus) (bestelt in Juli2022). Onze huis is in Duitsland(Trier omgeving) en zou de thermostaten smarthome willen maken. Dus dat ik het kan bedienen met de telefoon of tablet, afhankelijk van hoe diep ik er mee wil omgaan.
Dat wordt waarschijnlijk een standaard schakelaar, aangezien we daarvoor 5x1.5m2 kabel voor elke kabel hebben getrokken.

Nu wil ik dit later zelf vervangen en smart maken. Eventueel alles via HA.

2. Daarnaast de rolluiken wil ook op afstand kunnen bedienen. Nu hebben we zo gemaakt dat de knoppen bij de kamerdeur staan. Dit geldt overigens voor alle lichtschakelaars, bedieningen.

De bedieningen nu gaan via 3x1.5m2 kabel via Merten rolluikenschakelaar

In elke kamer heb ik 2 utp aansluitingen gemaakt. dus internet is er overal, zelf de keuken etc.

Alle reacties

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:59

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

theduke1989 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:16:

1. Hopelijk deze week(en) krijgen we eindelijk onze luchtwarmtepomp (Buderus) (bestelt in Juli2022). Onze huis is in Duitsland(Trier omgeving) en zou de thermostaten smarthome willen maken.
Dit snap ik niet zo goed. Wil je nou de warmtepomp zelf bedienen? Of wil je iets met thermostaten? En wat zijn die thermostaten dan, bedoel je thermostatische radiatorknoppen?
Dat wordt waarschijnlijk een standaard schakelaar
Wat wordt een standaard schakelaar? Om je warmtepomp aan of uit te schakelen? Warmtevraag in een kamer?
aangezien we daarvoor 5x1.5m2 kabel voor elke kabel hebben getrokken.
Je hebt een 5 aderige kabel getrokken voor een standaard schakelaar?

Ik kan er geen touw aan vastknopen, sorry :P

Nu wil ik dit later zelf vervangen en smart maken. Eventueel alles via HA.
2. Daarnaast de rolluiken wil ook op afstand kunnen bedienen. Nu hebben we zo gemaakt dat de knoppen bij de kamerdeur staan. Dit geldt overigens voor alle lichtschakelaars, bedieningen.
Rolluiken automatiseren is niet zo lastig, heb je zelf nog niks gevonden? Kijk eens in een webshop in de categorie slimme rolluikschakelaars.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• theduke1989
Voor de eerste vraag: Ik zou graag dat alle kamer thermostaten smart gemaakt worden.
Van de installateur meekgekregen dat het beste is om 5x1.5m2 kabels te trekken voor alle thermostaten.
dat soort kabels wordt hier in Duitsland vaak gebuikt. In Nederland vaak zelfde kleur, maar alles los en in lege buizen. Hier in Duitsland wordt het direct met gips gestuct.

betreft de 2de vraag, plaats ik die sensor eerst en dan de schakelaar of hoe zit dat?
We hebben heet unterputzdosen 60mm diep gebruikt. Ik denk niet dat ik dan nog speling heb. of plaats je dit ergens anders.

Even nog een kantekening, de rolluiken + ramen zijn samen. Van het merk Schuco. Ik denk dat het een standaard motor is, en dat ik alleen de schakelaar kan aanpassen aangezien ik de rolluikenkast zelf niks aan doe.

[Voor 11% gewijzigd door theduke1989 op 09-01-2023 11:33]

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:35
Alle kamer thermostaten? Nog steeds onduidelijk. Hoezo in alle kamers een thermostaat? Heb je een centrale thermostaat en eventuele thermostatische kranen in kamers op radiatoren?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

theduke1989 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:30:
betreft de 2de vraag, plaats ik die sensor eerst en dan de schakelaar of hoe zit dat?
Bij de losse schakelaars inderdaad wel. Dat staat ook in de uitleg op de pagina die ik je gaf:
Slimme schakelaars zijn eenvoudig te installeren door deze achter bestaande schakelaars te bouwen of een geheel nieuwe complete schakelaar te monteren.
Dus als jij geen losse slimme schakelaar kwijtkunt achter de knop of op een andere plek (mag ook bij je rolluik zelf), dan kun je ook je huidige knop op marktplaats zetten en vervangen door een schakelaar die meteen smart is.
Even nog een kantekening, de rolluiken + ramen zijn samen. Van het merk Schuco. Ik denk dat het een standaard motor is, en dat ik alleen de schakelaar kan aanpassen aangezien ik de rolluikenkast zelf niks aan doe.
Je hoeft niets aan de rolluiken zelf aan te passen. Rolluiken worden heel eenvoudig bediend door stroom op draad 1 te zetten (rolluik omhoog) of op draad 2 (rolluik omlaag), of geen stroom (rolluik doet niks). Dat is wat je fysieke schakelaar doet. Het enige wat een slimme schakelaar doet is stroom op draadje 1 of draadje 2 zetten zonder dat jij de knop aan hoeft te raken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• theduke1989
We hebben op beide verdiepingen vloerverwarming, dus elke kamer heeft zo zijn eigen kamer thermostaat.
En die hebben we bij de deur opening voorgebouwd. Nu moeten die spullen nog komen.

• MotorBeast
@theduke1989 Waarom zou je met een vloerverwarming de thermostaat smart willen maken? Met L/W en vloerverwarming is het zo goed als zinloos te verlagen/verhogen omdat dit zeer trage verwarming is. De kunst is juist de temperatuur zo constant mogelijk te houden met lange runs van de warmtepomp.

En een thermostaat niet bij deuropening hangen. De luchtflow van open en dichtgaande deuren ontregelt de thermostaat.

Hij is toch al smart als je deze neemt https://www.buderus-logamatictc100.com/be/nl/overzicht/ ?

[Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 09-01-2023 11:54]

• theduke1989
@MotorBeast voor de meeste kamers klopt dat wel, maar voor het douchen etc, wil je toch daar misschien wat warmer hebben etc. Daarnaast de keuken ook anders.

Dat je het goed kan controleren, en niet opeens alle kamers naar beneden zet wil je ook niet. Dat was onze denken daarbij toen we het gingen bouwen.

de TC100 is de regelaar die overal komt of bij de pomp zelf staat? als ik de specs bekijk Logamatic TC100 als externe temperatuursensor voor uw Bosch Radiator Thermostats

[Voor 22% gewijzigd door theduke1989 op 09-01-2023 11:57]

• MotorBeast
theduke1989 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:55:
@MotorBeast voor de meeste kamers klopt dat wel, maar voor het douchen etc, wil je toch daar misschien wat warmer hebben etc. Daarnaast de keuken ook anders.

Dat je het goed kan controleren, en niet opeens alle kamers naar beneden zet wil je ook niet. Dat was onze denken daarbij toen we het gingen bouwen.
Je krijgt met vloerverwarming het nooit snel warmer. Zeker niet met een aanvoer van 25/30 graden. Als je dat wil kan je nog beter in de badkamer een straalkachel hangen of IR paneel.

NB: ik ben geen kenner van Buderus. Ken het hele merk niet.

[Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 09-01-2023 12:00]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

theduke1989 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:47:
We hebben op beide verdiepingen vloerverwarming, dus elke kamer heeft zo zijn eigen kamer thermostaat.
En die hebben we bij de deur opening voorgebouwd. Nu moeten die spullen nog komen.
Dan heb je een slimme thermostaat nodig die met zoneregeling en vloerverwarming om kan gaan. Leesvoer: Slimme thermostaten: welke kiezen? ervaringen?

Ik heb wel een beetje het gevoel dat je dit topic hebt geopend zonder eerst op het forum (of daarbuiten) op smart rolluik en slimme thermostaat vloerverwarming te zoeken, klopt dat? Het werkt een stuk efficiënter als je zelf al enige basiskennis hebt en een aantal voorstellen doet van producten die je wilt toepassen. Nu is je vraag wel heel open/breed en moeten wij bij je vissen voor informatie.

• theduke1989
Gizz schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:00:
[...]

Dan heb je een slimme thermostaat nodig die met zoneregeling en vloerverwarming om kan gaan. Leesvoer: Slimme thermostaten: welke kiezen? ervaringen?

Ik heb wel een beetje het gevoel dat je dit topic hebt geopend zonder eerst op het forum (of daarbuiten) op smart rolluik en slimme thermostaat vloerverwarming te zoeken, klopt dat? Het werkt een stuk efficiënter als je zelf al enige basiskennis hebt en een aantal voorstellen doet van producten die je wilt toepassen. Nu is je vraag wel heel open/breed en moeten wij bij je vissen voor informatie.
veel van die websites doen het niet meer, heb al bekeken.

Voor mij was het belangrijk enige vragen apart te vragen aangezien Duitsland en Nederland toch wel verschillen van elkaar qua aansluitingen bekabeling en alles. En het verbouwen van de schakelaars.

@MotorBeast Buderus is overgekocht door Bosch, op zich een prima ding. Alleen weet ik niet hoever beide gaan qua smarthome, en dus externe oplossingen moet bekijken. Ik zal kijken wat de installateur heeft bestelt qua randapparatuur. Maar dat is 1 device voor alles, of komt dat in elke kamer? als ik zo de text lees, communiceert het met alle andere e niet echt specific voor 1 kamer.

aanvoer bij ons ligt tussen de 35-45 graden werd gezegd. Dan was het zinloos om radiatoren te nemen, omdat die een toevoer van minstens 60 graden nodig hebben, en dus de pomp constant aan zou zijn. En dus voor niks energie weg. Of we moesten radiatoren van 2 meter nemen, dus vandaar vloerverwarming genomen.

[Voor 10% gewijzigd door theduke1989 op 09-01-2023 12:06]

• MotorBeast
https://www.buderus.com/be/nl/

https://www.buderus.com/b...kw-/regelingen--743343-c/

Vloerverwarming is top maar niet om snel te verhogen of verlagen. Gewoon constant houden. Is ook nog eens zuiniger stoken dan. Juist de WP constant aan op laag vermogen is zuinig. Iets met COP en zo.

L/W topic lezen. ;)

[Voor 52% gewijzigd door MotorBeast op 09-01-2023 12:10]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

theduke1989 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:05:
[...]
veel van die websites doen het niet meer, heb al bekeken.
Welke websites, ons forum werkt toch gewoon? Zoals het slimme thermostatentopic waar ik net naar linkte.

En qua rolluiken:
Slimme rolluiken

Je kunt ook in het Home Assistant topic zoeken op rolluik, dat levert ook tientallen voorbeelden op :)

• MotorBeast
Wat @Gizz ook stelt. Eerst even wat huiswerk doen en veel lezen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee