Toon posts:

Slimme rolluiken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• fredpotjan
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-11-2022
Nu we ons nieuwe huis aan het renoveren zijn, is het het ideale moment om een aantal zaken slim te maken. Het laatste wat nu nog op m'n lijstje staat zijn de rolluiken.

Hoewel ik heel wat oplossingen terugvind, zijn deze allemaal gericht op enkelvoudige schakelaars. Met andere woorden, schakelaars waarbij je 2 opties hebt: omhoog of omlaag. In ons geval gaat het echter over dubbelvoudige schakelaars: aan/uit + omhoog/omlaag.

Heeft iemand hier ervaring met modules om dit soort schakelaars slim te maken? En oh ja, bij voorkeur Zigbee modules :)

[Voor 0% gewijzigd door fredpotjan op 01-02-2022 15:58. Reden: typfouten]

Alle reacties

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:25
Ik heb geen ervaring met z'n schakelaar.
Maar misschien dat wat extra informatie, wat duidelijkheid kan verschaffen.
-Welke kabel gaat naar het rolluik (hoeveel aders, welke kleuren en waar zijn deze nu op aangesloten)
-Hoe is de huidige schakelaar aangesloten (foto van de achterkant met een beschrijving waar de draden heen gaan).
-Eventueel het merk/type rolluikmotor.

Ergens heb ik het vermoeden dat de start/stop schakelaar intern in de schakelaar zit, maar niet een separate aansturing naar de motor is. Maar dat kan ik met de huidige info nog niet onderbouwen.
Normaal gesproken heb je naast de aarde (geel/groen) en nul (blauw), twee draden (zwart en bruin?) naar de motor. De ene voor linksom en de ander voor rechtsom. Zet je geen stroom op deze twee draden, dan blijft de motor stil staan.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

fredpotjan schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:58:
Nu we ons nieuwe huis aan het renoveren zijn, is het het ideale moment om een aantal zaken slim te maken. Het laatste wat nu nog op m'n lijstje staat zijn de rolluiken.

Hoewel ik heel wat oplossingen terugvind, zijn deze allemaal gericht op enkelvoudige schakelaars. Met andere woorden, schakelaars waarbij je 2 opties hebt: omhoog of omlaag. In ons geval gaat het echter over dubbelvoudige schakelaars: aan/uit + omhoog/omlaag.

Heeft iemand hier ervaring met modules om dit soort schakelaars slim te maken? En oh ja, bij voorkeur Zigbee modules :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
zoek op "zonnescherm" schakelaar hier 1 met een 2.5 shelly + bestaande schakelaar. ik heb ze zowel voor zonnescherm als rolluiken (knoppen werken dus nog) ik heb voor de luiken/scherm een max tijd gezet zodat als de motor niet uitslaat alsnog de stroom afslaat.

leest meer dan reageert

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-02 17:56
Hier ook een Shelly 2.5 icm met een draaiknop met 3 standen, neutraal, omhoog en omlaag.

Ik zie maar drie draden aangesloten op de schakelaar, 2x bruin, 1x zwart.
(Zwart = Omhoog, Bruin (onderkant) = Omlaag, Bruin (bovenkant) = Fase?)

Ik denk dat je die prima op een O1 en O2 van de Shelly kan aansluiten.
Een zigbee alternatief heb ik niet kunnen vinden, zeker niet i.c.m. lokale bediening.

Wat hebben de knoppen precies voor functie? Moet je altijd een combinatie kiezen van een richting + start.
Evt. gevolgd door een stop om voor de eindstand te stoppen?

[Voor 0% gewijzigd door RudolfR op 02-02-2022 17:09. Reden: Edit: Zigbee alternatief is er ook]

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-01 10:17

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Last.fm | Code Talks

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-02 17:56
Volgens mij is die niet geschikt, want daar zit maar één uitgang op.
Die heeft meerdere ingangen voor een wisselschakelingsconstructie.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03:04

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Afvalzak dat is meer een normale lichtschakelaar.
Voor Zigbee zijn er 'roller shutter' modules.

In de basis werkt het allemaal met een uitgang voor 'naar boven' en een uitgang voor 'naar beneden'. Ik vermoed net als @ydderf dat deze rare constructie in de huidige knop zit. En dat een reguliere roller-shutter module gewoon aan te sluiten is op het rolluik :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:40
https://www.zelektro.be/r...nsteekklem-170-05905.html daar staan instructies hoe de schakelaar werkt

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03:04

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Toerq goede vondst! De linker schakelaar onderbreekt dus gewoon de fase geheel, zo simpel kan het dus zijn :z

@fredpotjan je rolluik is dus gewoon een standaard rolluik en kan met elke reguliere zigbee 'roller shutter' - module aangestuurd worden.

Als je ook nog handbediening wilt hebben met een knop zul je een andere knop moeten regelen, want die je nu hebt zal de spanning van de zigbee module halen als je de linker knop gebruikt. Dat gaat niet werken.

Elke knop die alleen met naar boven en beneden werkt is voldoende :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• fredpotjan
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-11-2022
@Toerq sterke vondst inderdaad, ben er mij al enkele dagen suf op aan het zoeken! Thx

Het zal dus inderdaad een standaard zigbee roller shutter worden & de handbediening simpelweg achterwege laten.

Thanks y'all!!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee