Toon posts:

Slimme rolluiken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• fredpotjan
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-11-2022
Nu we ons nieuwe huis aan het renoveren zijn, is het het ideale moment om een aantal zaken slim te maken. Het laatste wat nu nog op m'n lijstje staat zijn de rolluiken.

Hoewel ik heel wat oplossingen terugvind, zijn deze allemaal gericht op enkelvoudige schakelaars. Met andere woorden, schakelaars waarbij je 2 opties hebt: omhoog of omlaag. In ons geval gaat het echter over dubbelvoudige schakelaars: aan/uit + omhoog/omlaag.

Heeft iemand hier ervaring met modules om dit soort schakelaars slim te maken? En oh ja, bij voorkeur Zigbee modules :)

[Voor 0% gewijzigd door fredpotjan op 01-02-2022 15:58. Reden: typfouten]

Alle reacties

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:25
Ik heb geen ervaring met z'n schakelaar.
Maar misschien dat wat extra informatie, wat duidelijkheid kan verschaffen.
-Welke kabel gaat naar het rolluik (hoeveel aders, welke kleuren en waar zijn deze nu op aangesloten)
-Hoe is de huidige schakelaar aangesloten (foto van de achterkant met een beschrijving waar de draden heen gaan).
-Eventueel het merk/type rolluikmotor.

Ergens heb ik het vermoeden dat de start/stop schakelaar intern in de schakelaar zit, maar niet een separate aansturing naar de motor is. Maar dat kan ik met de huidige info nog niet onderbouwen.
Normaal gesproken heb je naast de aarde (geel/groen) en nul (blauw), twee draden (zwart en bruin?) naar de motor. De ene voor linksom en de ander voor rechtsom. Zet je geen stroom op deze twee draden, dan blijft de motor stil staan.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

fredpotjan schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:58: