Toon posts:

Brom in muur

Pagina: 1
Acties:

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb weer eens wat :+

Sinds enige tijd heb ik naast mijn bed een geluid wat uit de muur LIJKT te komen. Geluid is af en toe moeilijk te plaatsen. Het is een soort brom maar wel redelijk hoog. Tussen een brom en een piep in.

Het geluid is er ~ 10 seconden, is dan ~ 5 seconden weg en is dan weer terug om na 10 seconden weer weg te zijn.

Begonnen met alle opladers en stopcontacten te controleren. Gisteren maar eens de hele stroom van het huis gehaald, maar het geluid bleef. Ik neem aan dat het niet uit zou moeten maken of je 2 minuten of een uur de stroom er af hebt? Gisteren ook maar eens het gas afgesloten (CV is boven, wie weet), maar ook dat maakte niet uit.

Het is een 2-1 kap woning. Echter zit onze slaapkamer niet aan de buren vast. De kamer van mijn zoontje wel en daar is niets te horen.

Iemand nog een idee waar ik zou kunnen kijken?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:23
Je hebt het gas afgesloten, maar ook de CV al een keer (helemaal) uit gezet? Klinkt haast alsof er een pomp zit te pendelen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:04
muurijzer wat resoneert op een warmtepomp?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Geluid is een raar iets. Iets met staande golven. Heeft er iemand in de buurt toevallig onlangs een warmtepomp gemonteerd?

Of de schilder heeft een vibrator-met-afstandsbediening in de muur gemonteerd als afscheidscadeautje?

[Voor 32% gewijzigd door CodeCaster op 09-01-2023 09:09]

I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:21
D4NG3R schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:07:
Je hebt het gas afgesloten, maar ook de CV al een keer (helemaal) uit gezet? Klinkt haast alsof er een pomp zit te pendelen.
Dus de CV is niet aangesloten op het stroomnetwerk in huis?
Gisteren maar eens de hele stroom van het huis gehaald, maar het geluid bleef.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:23
The_BoKmeester schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:09:
[...]

Dus de CV is niet aangesloten op het stroomnetwerk in huis?

[...]
Die regel inderdaad gemist.

* D4NG3R pakt nog maar eens een bak koffie.

Het feit blijft wel dat dit akelig hard klinkt als een pendelende pomp, wellicht het eerder aangehaalde (warmte) pomp bij een buur?

[Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 09-01-2023 09:11]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• PWM
  • Niet online
CodeCaster schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:08:
Geluid is een raar iets. Iets met staande golven. Heeft er iemand in de buurt toevallig onlangs een warmtepomp gemonteerd?
De uitdrukking staande golven kende ik nog niet, maar beschrijft het wel mooi :)

Nee. De buren hebben wel verbouwd een paar maanden geleden, maar er zit geen warmtepomp in. Ook zou ik dan, als leek, denken dat dat geluid elders te horen zou zijn en niet 1 kamer verwijdert van de buren.

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-01 12:24

CaDje

Framedrops for life

Heb je al probeert het water af te sluiten, dit kan soms ook resonanties veroorzaken door bijvoorbeeld een licht lekkende kraan oid.

• PWM
  • Niet online
Water afsluiten zal sowieso de volgende stap worden (ben overigens donderdag pas weer thuis om te testen).

Het is ongelooflijk wat een zachte brom doet voor de nachtrust :(

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:21

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Zijn er in de buurt werkzaamheden waar ze een (grote) generator draaien? M'n ouders hebben wel eens gehad dat de glazen in de kast licht rinkelden toen er bij werkzaamheden in de buurt een generator gebruikt werd, dat was ook volgens een bepaald vast patroon. Dat ding stond ook nog relatief ver bij het huis van m'n ouders vandaan, want ze hoorden hem in feite niet.

de Tweakers-cookiewall is illegaal

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:10

Kek

3flix

Heb een soortgelijk iets gehad

Toch eens de buren vragen zou iets kunnen uitsluiten..

• basnaber
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-01 11:16
Een resonantie die bij de buren ontstaat kan ook wel een kamer 'overslaan', wij hebben dat soort situaties ook wel meegemaakt bij onze 2 onder een kap woning. ondanks dat de muur die ons van de buren scheidt 10 cm tussenruimte heeft, is er via de gezamenlijke fundering overdracht van geluid/resonanties. Zo horen wij ook duidelijk van elkaar als er iemand wat hardhandig(voetig) over de trap loopt, ondanks dat dit aan de andere kant van de woningen zit, dan worden de contactgeluiden via de vloer ergens anders geprojecteerd als het ware.

In een ander geval was men 100 meter verderop heipalen aan het intrillen, dat leverde ook vreemde laag en ook hoger frequente zoemgeluiden en trillingen op.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:25

CurlyMo

www.pilight.org

Al getest of je het ook hoort als je in een andere stille omgeving slaapt om tinnitus uit te sluiten?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• PWM
  • Niet online
Heel af en toe is het geluid ook weg overigens. Vanochtend toen ik wakker werd was het er niet. Een uurtje later toen ik iets pakte naast mijn bed, weer wel. Het is er vaker wel dan niet, maar dus soms uurtjes niet.
CurlyMo schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:28:
Al getest of je het ook hoort als je in een andere stille omgeving slaapt om tinnitus uit te sluiten?
Ik slaap 100 nachten per jaar in hotels :p Maar geen gekke gedachte hoor, mijn zus heeft er helaas wel last van.

[Voor 25% gewijzigd door PWM op 09-01-2023 09:34]

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:08
Hebben de buren vloerverwarming aangelegd, wellicht hun vloerverwarmingspomp?

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Hangt er nergens een buitenunit van een airco aan de muur?

• PWM
  • Niet online
kevlar01 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:18:
Hangt er nergens een buitenunit van een airco aan de muur?
Alleen die van mijzelf :) En die staat uit. En zou natuurlijk met het afkoppelen van de stroom sowieso niets moeten doen.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:11

Nyarlathotep

Crawling Chaos

En nu de hamvraag: Horen anderen het geluid ook als je ze laat luisteren?
En op welke tijdstippen gebeurt het?

Mijn muziekcollectie op Discogs

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:47

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
'Warmtepomp' kan ook een koelkast of vriezer zijn, als die tegen een muur staat hoor je misschien de compressor brommen.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Just keeping the peace!

Ik denk wel dat de tijdstippen waarop, en de intervallen waarmee het gebeurt interessant kunnen zijn om dichter tot een bron te komen als hier een vorm van regelmaat in zit (zoals die 10s aan 5s stil) en als het 's nachts stil is, maar ergens in de ochtend weer begint.

Zou je eigenlijk op een of andere manier middels een spectrummeter, bijv op je telefoon (al is dat denk ik te inaccuraat en foutgevoelig) automatisch vast moeten kunnen stellen/loggen.

Check mijn review van de Nest Hub Max of de Bose Sleepbuds II.

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:27
Blijf met een open blik naar je omgeving kijken. Ook naar bv speelgoed of vergeten gadgets in een la.
Allerlei apparatuur kan een bron zijn, binnen en buiten je huis.

Loop eens rond in je buurt en kijk of er ergens een warmtepomp is geplaatst. Een warmtepomp die niet goed geplaatst is kan makkelijk vervelende lage geluid veroorzaken. De brom kan bv van de compressor komen terwijl de iets hogere toon door een mee resonerend onderdeel van de installatie of de opstelplaats.

succes met zoeken

• OscarK
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:24
Als je zelf de elektra in huis hebt afgesloten en het geluid blijft dan is het waarschijnlijk niet iets wat door jouw huis wordt gemaakt. Als je de buren zo ver kunt krijgen om eens hetzelfde te doen dan weet je direct of je het daar moet zoeken. Als ook dat geen soelaas biedt dan komt het dus van buiten en dan kan het wel eens een moeilijke zoektocht worden.

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 31-01 10:29
Kijk ook eens naar zaken met een batterij/accu.

Zo hoorde ik wel eens de electrische tandenborstel tik, tik, tik. Hij bleek dan op een één of andere manier net niet uit te staan.
Ook hebben wij een co2 meter die constant (heel zacht) lucht pompt.

Ok, geluid uit de muur is van een andere orde maargoed.

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo 10-3, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:52
Op kantoor had ik dit ook, de hele tijd een geluid van een ratelende hardeschijf uit een muur. Een hardeschijf anno 2023 is vrij zeldzaam, dus zijn we met collega's gaan zoeken. Het bleek een regelklep te zijn van de klimaatbeheersing die klapperde. Zat meters verderop, maar met die luchtbuizen verplaatst het geluid naar ons kantoor.

Het geluid kan soms raar "lopen" door muren/vloeren et cetera.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Nyarlathotep schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:39:
En nu de hamvraag: Horen anderen het geluid ook als je ze laat luisteren?
En op welke tijdstippen gebeurt het?
Een uur voor jouw reactie heeft TS al bevestigd dat z'n zus het ook hoort.

@PWM kun je misschien ergens een filmpje of audioclip vinden van een geluid dat er erg op lijkt? Dat zegt meer dan 'tussen een brom en een piep in'.

• Parabolic
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:26
Hebben de buren misschien een whirlpool bad? Het kan zijn dat de motor/pomp zoemt, of trillingen doorgeeft, als het bad aanstaat.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:37
@PWM
Heb je toevallig een wekker naast je bed? Mijn wekker, met een transformator erin bromt ook een beetje. Is het een 50Hz brom en heb je misschien ook een opname van het geluid?

My favorite programming language is solder.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb je beluchtingsafvoer op je dak met een kapje waar evt de wind "onder slaat "?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 31-01 10:29
Oon schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:04:
[...]

Een uur voor jouw reactie heeft TS al bevestigd dat z'n zus het ook hoort.
Volgens mij zei TS dat z'n zus last heeft van Tinnitus

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo 10-3, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
CvP_tweakers schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:42:
[...]

Volgens mij zei TS dat z'n zus last heeft van Tinnitus
Ah, nu ik die reactie opnieuw lees klinkt dat inderdaad logischer. Ik was me al af aan het vragen wat TS z'n zus bij 'm in bed doet :P

Maar het stuk over hotels lijkt me toch wel te bevestigen dat het in ieder geval niet aanwezig is op andere plekken

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-01 09:49
PWM schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:16:
Water afsluiten zal sowieso de volgende stap worden (ben overigens donderdag pas weer thuis om te testen).

Het is ongelooflijk wat een zachte brom doet voor de nachtrust :(
Slaap dan tijdelijk met oordopjes tot je de oorzaak hebt gevonden.

• mangahuisman
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:07
Kraan waterleiding kan ook

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:24
Heeft er iemand in de buurt last van ongedierte? Katten- muizen- of mollen-verjagers willen nog wel eens overlast veroorzaken zonder dat de plaatser er zelf last van heeft.

-

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Leuk een raadspelletje ;)

Hangt er een airco aan de muur waar je dat hoort? (bij de buren)

Ik heb ook wel eens een lage resonatie gehoord, duurde een paar maanden wat wel iritant was. En dat mijn vrouw het niet hoord was nog iritanter. Ik weet nog niet wat het was, het had toen veel geregend dus misschien een pomp. Maar er staan hier ook windmolens, die kunnen ook geluid maken als ze kapot zijn. Ik kon er ook geen richting op plakken omdat het zo laag was.

[Voor 7% gewijzigd door Marzman op 09-01-2023 16:40]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:19

BaRF

bijna kerst

je kunt ook met een app als Spectroid kijken of je kunt zien waar het ongeveer vandaan komt. Heb zo ook eens een verstopt stukje zoemende electra gevonden :P

"The space between what's wrong and right, is where you'll find me hiding, waiting for you"

• BenGenaaid
  • Laatst online: 21-01 19:05
De oplossing is gewoon een lekkende WC.. die langzaam wat water vanuit de stortbak lekt in de wc pot, dan komt het water op een gegeven moment tot onder het "schakel" moment en vult de WC weer langzaam bij met als gevolg een brom vanuit de waterleiding, bij het laatste stukje afsluiten als de opening van het waterslot bijna dicht is piept ie..

Dat TS het af en toe niet hoort is doordat de spoel kraan af en toe wel goed afsluit...

Vervang het rubbertje maar eens... is het probleem over..

edit: spelling en interpunctie

[Voor 3% gewijzigd door BenGenaaid op 09-01-2023 16:56. Reden: edit: spelling en interpunctie]

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:39
resonantie van een koelkast/vriezer ?

Zet gewoon alle stroomgroepen uit en dan 1 voor 1 aan, dan weet je makkelijker waar je moet zoeken.

• BenGenaaid
rvdgaag schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:57:
resonantie van een koelkast/vriezer ?

Zet gewoon alle stroomgroepen uit en dan 1 voor 1 aan, dan weet je makkelijker waar je moet zoeken.
Geluid was ook te horen met alle stroom uit..dus het is niet electrisch

[Voor 4% gewijzigd door BenGenaaid op 09-01-2023 17:00]

• BenGenaaid
BenGenaaid schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:53:
De oplossing is gewoon een lekkende WC.. die langzaam wat water vanuit de stortbak lekt in de wc pot, dan komt het water op een gegeven moment tot onder het "schakel" moment en vult de WC weer langzaam bij met als gevolg een brom vanuit de waterleiding, bij het laatste stukje afsluiten als de opening van het waterslot bijna dicht is piept ie..

Dat TS het af en toe niet hoort is doordat de spoel kraan af en toe wel goed afsluit...

Het kan ook nog een overloop van een boiler zijn die niet goed afsluit, zelfde effect...

Om te controleren of het de waterleiding is...: alle kranen dicht en naar de water meter gaan kijken, als je het geluid hoort en draait het schoepenradje in de meter (mechanische meter natuurlijk) heb je ergens een intermitterend lek dat dit geluid maakt.

PS mijn WC doet overigens hetzelfde als ik de doorspoel knop niet goed heb uitgetrokken en hem vanzelf terug laat zakken (45 jaar oud) WC lekt dan dus ook vanuit de spoelbak in de pot.... bijna niet te zien...

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Just keeping the peace!

BenGenaaid schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:59:
[...]

Geluid was ook te horen met alle stroom uit..dus het is niet electrisch
Of wel elektrisch maar niet uit TS zijn woning of met (ingebouwde) accu 8)7

Check mijn review van de Nest Hub Max of de Bose Sleepbuds II.

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:32

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Sinds kort windmolens in de buurt draaien?

You are NIJL-ed!

• PWM
  • Niet online
De reis nam wat tijd in beslag, maar ben er weer.

Ik wil graag het geluid opnemen voor jullie :) Maar in volle stilte behalve de brom, maakt mijn S21 Ultra een geluid bestand waarbij het lijkt alsof ik op een snelweg sta :+ Eens kijken of ik ergens een externe Mic hebben liggen op de zaak.
Nijl schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:42:
Sinds kort windmolens in de buurt draaien?
Nope

• PWM
  • Niet online
BenGenaaid schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:53:

Ik lig boven de WC in de gang :p Ik ga kijken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee