Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-03 20:38
Mijn moeder kreeg een brief van Enexis en WML dat er werkzaamheden bij haar in de straat gaan plaatsvinden. De waterleidingen worden vervangen door kunststof leidingen. In dat kader is het nodig dat de huizen in de straat de aarding niet via de waterleiding hebben lopen, want dat is dan straks niet meer veilig. Het huis is uit 1972, en toen werd er blijkbaar op die manier vaak via de waterleiding geaard. Echter in het verleden hebben ze ook flink verbouwd en mogelijk ook aanpassingen aan de meterkast / elektriciteitsnetwerk doorgevoerd.

Nu moet ze op een formulier aangeven hoe alles bij haar geaard is. Mijn moeder is 81 en heeft geen verstand van dit soort zaken. Ikzelf ook niet. Dus mijn vraag is: hoe kan ik zien op welke manier de elektriciteit geaard is en of dat al dan niet via de waterleiding gebeurt? Ik heb er echt geen idee van hoe ik dat kan zien.

Beste antwoord (via Jackflash27 op 09-01-2023 09:36)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Jackflash27 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 07:43:
Dus mijn vraag is: hoe kan ik zien op welke manier de elektriciteit geaard is en of dat al dan niet via de waterleiding gebeurt?
Eerlijk antwoord: Je kunt dat nooit met 100% zekerheid zeggen!
De enige manier om zeker te weten dat de aarding goed werkt is door te meten.

Het doel van de aarde is om, als er ergens spanning op komt te staan, dit zo snel mogelijk weg te leiden. Dus het is belangrijk dat de stroom die gaat lopen nergens anders heen wil dan de grond in. En niet door mensen, dieren of andere plaatsen gaat lopen waar er schade kan komen. Je kunt dus meten of die weerstand laag genoeg is.

Er zijn (minimaal) 4 soorten aarding:
  1. PEN aarding - Diepe pin die zo ver de grond in dat de weerstand laag genoeg is.
  2. Fundering aarding - Als er stalen dingen in de grond gaan kun je daaraan ook aarden
  3. Netbeheerder (Elektra) - De netbeheerder levert dan de aarde en heeft ergens een dikke pin de grond in geslagen
  4. Waterleiding - De koperen waterleiding is natuurlijk een perfecte geleider, die ligt overal in de grond.
Het grote probleem is dat je niet altijd kunt zien hoe de aarding is geregeld:
De waterleiding moet geaard zijn, dus er moet altijd een aardingsklem op de waterleiding zitten. Soms kun je het zien aan de plaats (voor of na de meter). Maar is je huis nu geaard op de waterleiding, of is het de aarding van je leidingen in huis?
En een dikke aardkabel die ergens naar buiten gaat (of in de muur verdwijnt) ? Waar gaat die heen? Naar een aardpen, fundering of naar de badkamer op de volgende verdieping?

Als laatste is het nu 50 jaar later. Het kan prima zijn dat de aardpen die ooit keurig is geslagen ondertussen is weggerot, losgeschoten of een ander probleem heeft. Dan zit je nu 'per ongeluk' op de waterleiding geaard en zou je wat risico lopen door het los te koppelen.

Daarom ook mijn eerste antwoord:
De enige manier om dit goed te controleren is te meten. En praktisch niemand heeft zo'n meter liggen....
Dan moet er toch echt iemand bijkomen met een meter en die maakt eventueel meteen een mooi rapportje dat je naar het waterleidingsbedrijf kunt sturen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:20
Als het via PEN aarde aangesloten zit dan is er meestal een blokje aanwezig wat op het volgende lijkt: https://www.elektramat.nl...dk-aard-rail-1x25-5x6mm2/
Er zit dan meestal 1 dikke ader in het midden aangesloten die vervolgens de grond/ kruipruimte in gaat.

Gezien de brief van de netbeheerder verwacht ik niet dat de aarde via het net word geleverd maar dat bestaat wel.

[ Voor 15% gewijzigd door The-Source op 09-01-2023 08:09 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
The-Source schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:08:
Als het via PEN aarde aangesloten zit dan is er meestal een blokje aanwezig wat op het volgende lijkt: https://www.elektramat.nl...dk-aard-rail-1x25-5x6mm2/
Er zit dan meestal 1 dikke ader in het midden aangesloten die vervolgens de grond/ kruipruimte in gaat.

Gezien de brief van de netbeheerder verwacht ik niet dat de aarde via het net word geleverd maar dat bestaat wel.
Sorry, ik begrijp dit niet goed (ik heb echt 0 technische achtergrond). Wat is PEN aarde, is dat aarding via de waterleiding? En zit dat 'blokje' dan in de meterkast?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:09
Als je nul technische kennis hebt is het het veiligst om een electricien te laten komen om e.e.a. te checken. Indien nodig kan die het meteen fixen voor je.

Je wilt niet hebben dat moeders straks gefrituurd en al de kist in kan omdat het toch niet correct bleek te zijn. Dat is de kosten van een electricien wel waard.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:52

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Maar het gezegde is nog steeds waar, plaatjes zeggen meer. Kan je anders eens foto's van de meterkast maken? Van top tot teen + details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:32
Bel gewoon even een elektricien, kan er direct gecontroleerd worden of de bestaande aarding nog goed genoeg is.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 09-01-2023 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
Ik zal deze week (als ik bij haar ben) wat foto's maken. Ik snap ook wel dat ik meteen een elektricien kan bellen, maar als het makkelijk te zien is welke aarding van toepassing is, dan is dat uiteraard het simpelste. Ik heb dan wel geen technische achtergrond, maar op basis van andere foto's of uitleg, kan ik wellicht al wel wat wijzer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

In de eerste plaats is dit een standaardbrief. Gezien het bouwjaar van het huis is het zeer waarschijnlijk dat de aarding via een eigen aardpen geregeld is.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Jackflash27 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 07:43:
Dus mijn vraag is: hoe kan ik zien op welke manier de elektriciteit geaard is en of dat al dan niet via de waterleiding gebeurt?
Eerlijk antwoord: Je kunt dat nooit met 100% zekerheid zeggen!
De enige manier om zeker te weten dat de aarding goed werkt is door te meten.

Het doel van de aarde is om, als er ergens spanning op komt te staan, dit zo snel mogelijk weg te leiden. Dus het is belangrijk dat de stroom die gaat lopen nergens anders heen wil dan de grond in. En niet door mensen, dieren of andere plaatsen gaat lopen waar er schade kan komen. Je kunt dus meten of die weerstand laag genoeg is.

Er zijn (minimaal) 4 soorten aarding:
  1. PEN aarding - Diepe pin die zo ver de grond in dat de weerstand laag genoeg is.
  2. Fundering aarding - Als er stalen dingen in de grond gaan kun je daaraan ook aarden
  3. Netbeheerder (Elektra) - De netbeheerder levert dan de aarde en heeft ergens een dikke pin de grond in geslagen
  4. Waterleiding - De koperen waterleiding is natuurlijk een perfecte geleider, die ligt overal in de grond.
Het grote probleem is dat je niet altijd kunt zien hoe de aarding is geregeld:
De waterleiding moet geaard zijn, dus er moet altijd een aardingsklem op de waterleiding zitten. Soms kun je het zien aan de plaats (voor of na de meter). Maar is je huis nu geaard op de waterleiding, of is het de aarding van je leidingen in huis?
En een dikke aardkabel die ergens naar buiten gaat (of in de muur verdwijnt) ? Waar gaat die heen? Naar een aardpen, fundering of naar de badkamer op de volgende verdieping?

Als laatste is het nu 50 jaar later. Het kan prima zijn dat de aardpen die ooit keurig is geslagen ondertussen is weggerot, losgeschoten of een ander probleem heeft. Dan zit je nu 'per ongeluk' op de waterleiding geaard en zou je wat risico lopen door het los te koppelen.

Daarom ook mijn eerste antwoord:
De enige manier om dit goed te controleren is te meten. En praktisch niemand heeft zo'n meter liggen....
Dan moet er toch echt iemand bijkomen met een meter en die maakt eventueel meteen een mooi rapportje dat je naar het waterleidingsbedrijf kunt sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
Thanks, ik weet even genoeg denk ik. Toch maar een electricien laten komen om de boel te laten doormeten.

Ik vind dit overigens een heel vreemd verhaal. De brief van de waterleidingmaatschappij en daarna van Enexis zijn zo onduidelijk en technisch beschreven, dat het voor de leek echt onbegrijpelijk is. Ik heb de brief een aantal keer moeten lezen om een beetje te snappen wat ze nu eigenlijk van je willen. Daarbij: in de straat van mijn moeder heeft waarschijnlijk iedereen die brief gekregen. Er wonen daar allemaal oude mensen. Er wordt nu actie van ze verwacht, ik kan me niet voorstellen dat iedereen netjes dat formulier zo maar even invult (mede omdat het dus niet duidelijk is hoe de aarding geregeld is in die oudere huizen).

Mede door de slechte communicatie heb ik dan de neiging om maar even af te wachten. Mijn moeder woont er al 50 jaar en het huis zal niet zomaar ineens onveilig geworden zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:01
Jackflash27 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:41:
Thanks, ik weet even genoeg denk ik. Toch maar een electricien laten komen om de boel te laten doormeten.

Ik vind dit overigens een heel vreemd verhaal. De brief van de waterleidingmaatschappij en daarna van Enexis zijn zo onduidelijk en technisch beschreven, dat het voor de leek echt onbegrijpelijk is. Ik heb de brief een aantal keer moeten lezen om een beetje te snappen wat ze nu eigenlijk van je willen. Daarbij: in de straat van mijn moeder heeft waarschijnlijk iedereen die brief gekregen. Er wonen daar allemaal oude mensen. Er wordt nu actie van ze verwacht, ik kan me niet voorstellen dat iedereen netjes dat formulier zo maar even invult (mede omdat het dus niet duidelijk is hoe de aarding geregeld is in die oudere huizen).

Mede door de slechte communicatie heb ik dan de neiging om maar even af te wachten. Mijn moeder woont er al 50 jaar en het huis zal niet zomaar ineens onveilig geworden zijn.
Die bedrijven zijn bezig om aan hun zorgplicht te voldoen. Het liefst hebben ze van iedereen een briefje terug wat zegt dat ze een eigen aardingsvoorziening hebben.

Het verhaal van oude mensen etc is wel begrijpelijk, maar is natuurlijk geen vrijwaring voor de huiseigenaren om geen "onderhoud" te doen. Je kunt je voorstellen dat in de afgelopen 50 jaar de inzichten met betrekking tot veiligheid zijn verandert, dus je kunt niet zomaar stellen dat "het al 50 jaar goed gaat, dus zal wel goed zitten". Het zou bijvoorbeeld best kunnen dat er nog geen aardlekschakelaars in de groepenkast zitten, terwijl dat tegenwoordig toch echt als benodigd voor de veiligheid wordt beschouwd.

Succes ermee!

PVO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-07 16:58
Jackflash27 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:41:

Als er wel geaard is via de waterleiding en ze vervangen nu de leidingen door kunsstof... dan is je aarde weg en is je huis wel zomaar 'ineens' onveilig geworden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:15
Van de website van Enexis:
Vroeger werd de aarding van woningen en bedrijfspanden vaak op de waterleiding aangesloten. Met de komst van kunststof waterleidingen kan dat niet meer. Wordt de (metalen) waterleiding in uw straat of wijk vervangen door een kunststof waterleiding? Dan moet u als eigenaar van het pand zelf zorgen voor een veilige aardingsvoorziening. U ontvangt voordat we de waterleiding vervangen een brief van ons. En we vragen u om een bevestiging dat u de aardingsvoorziening hebt laten controleren door een erkend installateur.
Bel enexis en vraag of ze bij die woningen een aarde meeleveren, als dat zo is aard je gewoon alles via de aangeleverde aarde.
Is dat niet zo dan zul je een elektricien moet laten komen om de boel te controleren en eventueel een aardpen te laten slaan als die er niet is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:11
Kun je niet gewoon een briefje terug sturen dat je het antwoord op die vraag niet weet? Dan mogen Enexis en het waterleidingbedrijf het zelf verder uitzoeken. Ik begrijp namelijk ook niet waarom ze deze vraag stellen aan leken. Zeker Enexis zou dit moeten weten, maar ook het Waterleidingbedrijf zou op de hoogte moeten zijn van huizen waarbij hun leiding als aarding wordt gebruikt.

Dit lijkt een beetje alsof de bedrijven deze informatie niet hebben, en nu proberen om op kosten van de bewoners die informatie weer compleet te krijgen. Die electricien komt namelijk niet gratis. Waarom sturen ze geen electricien die op alle adressen even de aarding doormeet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je zo'n briefje stuurt, dan krijg je een bericht terug dat je installatie niet aan de aansluitvoorwaarden voldoet en ze je gaan afsluiten.

Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen installatie en de elektriciteit leveranciers eisen gewoon dat je aan de aansluitvoorwaarden voldoet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:51

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Het probleem is dat een eigen woning ook eigen verantwoordelijkheid is. Dus de aarding kan best al prima voor elkaar zijn, maar hoeft niet per se. Zelfs een bestaande aardpen kan inmiddels als onvoldoende worden beoordeeld.

Als het een huurhuis betreft mag de verhuurder dit regelen. Deze moet dit komen controleren als het niet bekend is hoe dit is geregeld.

Overigens is een nieuwe aardpen slaan niet heel duur en is vrij eenvoudig. Meestal kan dit in de meterkast gebeuren met een minimale hoeveelheid rommel. Dit geeft wel garantie dat de aarding in de meterkast goed is.
Ik heb zelf de aardpen in mijn meterkast geslagen en deze is daarna door een bevriende elektricien even gemeten. Deze was nog niet voldoende, maar met 2 extra segmenten (had hij over van een klus) er op was dit wel goed.

Je zegt dat jouw moeder er al lang woont. Is de elektrische installatie ooit gecontroleerd in de tussentijd? Best kans dat de verouderde installatie op maar weinig plaatsen randaarde in de contactdozen heeft en de wel aanwezige aarding binnenshuis via een radiator of waterleiding is geregeld. Dan moet er daartussen ook een koppeling worden gemaakt richting aardpen. Of op strategische plekken verschillende aardpen en slaan (meterkast, waterput). En zeker te weten dat er geen dekken van de leidingen die kunststof zijn vervangen.
Beter is om dan overal randaarde aan te brengen, maar dat is een wat intensiever en duurder klusje.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
Ik snap dat het de verantwoordelijkheid van de huiseigenaar is dat je huis veilig is en op de juiste manier geaard is. Maar aan de andere kant kan je niet van een vrouw van 81 verwachten dat ze de laatste ontwikkelingen op dat vlak bijhoudt en hier meteen actie op onderneemt.
Verder: ik lees overal dat aarding via de waterleiding een prima constructie is. Maar omdat WML het blijkbaar nodig vindt om de koperen (?) waterleidingen te moeten vervangen door kunststof, moet de woningeigenaar dan zijn installatie dan maar aanpassen, omdat de aarding dan ineens niet meer veilig is. Dat betekent dat je enerzijds een elektricien moet laten komen om te laten controleren welke aarding überhaupt van toepassing is en ten tweede dat je waarschijnlijk ook nog de boel moet laten ombouwen naar een andere aarding. Ik vind dat niet netjes, en zou het schappelijk vinden dat WML dan maar voor deze kosten (en regelwerk) op moet draaien.
Tot slot ben ik benieuwd wat er gebeurt als we helemaal niet gaan reageren op die brief. Ze gaan niet zomaar de werkzaamheden starten lijkt me, dus ik neem aan dat ze dan toch persoonlijk even langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
Jackflash27 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:57:
Ik snap dat het de verantwoordelijkheid van de huiseigenaar is dat je huis veilig is en op de juiste manier geaard is. Maar aan de andere kant kan je niet van een vrouw van 81 verwachten dat ze de laatste ontwikkelingen op dat vlak bijhoudt en hier meteen actie op onderneemt.
Verder: ik lees overal dat aarding via de waterleiding een prima constructie is. Maar omdat WML het blijkbaar nodig vindt om de koperen (?) waterleidingen te moeten vervangen door kunststof, moet de woningeigenaar dan zijn installatie dan maar aanpassen, omdat de aarding dan ineens niet meer veilig is. Dat betekent dat je enerzijds een elektricien moet laten komen om te laten controleren welke aarding überhaupt van toepassing is en ten tweede dat je waarschijnlijk ook nog de boel moet laten ombouwen naar een andere aarding. Ik vind dat niet netjes, en zou het schappelijk vinden dat WML dan maar voor deze kosten (en regelwerk) op moet draaien.
Tot slot ben ik benieuwd wat er gebeurt als we helemaal niet gaan reageren op die brief. Ze gaan niet zomaar de werkzaamheden starten lijkt me, dus ik neem aan dat ze dan toch persoonlijk even langskomen.
Het zou best kunnen dat het deel waterleiding wat word vervangen buiten de woning ligt, hiervoor hoeven ze de woning niet in. Ik denk dat de kosten om te controleren hoe je geaard bent net zo hoog zullen zijn als een aardpen laten slaan (zal zo'n €300 zijn). Als je een aardpen laat slaan en goed laat aansluiten is je probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:53
Aarding via een waterleiding kan werken. Maar mag niet. Nu niet en vroeger niet.
Verder vraag je op deze manier om problemen. Zoals je nu merkt, door deze discussie.

Het is echt voor de eigenaar van het gebouw. Ook al is de eigenaar een leek.
(Een belletje naar een elektricien is zo gedaan)

[ Voor 4% gewijzigd door internet4me op 09-01-2023 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
De aansluitvoorwaarden zeggen helemaal niets over hoe je de aarding moet realiseren.
Die zeggen alleen dat je een bepaalde minimale weerstand naar aarde moet hebben en hoe je dat doet is aan de eigenaar van de aansluiting.

Ik snap het sentiment over de leeftijd, maar een energieleverancier heeft met een aansluiting van doen en kan natuurlijk geen rekening gaan houden met leeftijden of andere persoonlijke zaken.

Ze sturen je ook nog netjes een brief dat je het moet laten controleren door een elektricien als je het niet weet, meer kunnen ze echt niet doen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:30

Blokker_1999

Full steam ahead

Maar omdat WML het blijkbaar nodig vindt om de koperen (?) waterleidingen te moeten vervangen door kunststof, moet de woningeigenaar dan zijn installatie dan maar aanpassen, omdat de aarding dan ineens niet meer veilig is.
Je kan het natuurlijk ook omdraaien. Vele eigenaren hebben destijds hun woning geaard op die waterleiding ondanks dat het eigenlijk niet de bedoeling was. Het was eenvoudig, het was goedkoop en je was direct zeker van een goede aarding. Veel eenvoudiger en veiliger dan een aardingspen te slaan. Dat nu, 50 jaar later, beslist wordt om de koperen leidingen te vervangen door een kunststof exemplaar is dan ook het recht van de eigenaar van die leiding. Dat huiseigenaren na 50 jaar alsnog kosten moetne maken die men in de jaren 70 niet wou maken kan je moeilijk op WML afschuiven lijkt mij. Het is aan de eigenaar van een binnenhuisinstallatie om ervoor te zorgen dat deze deugdelijk beveiligd is en WML zou het ook kunnen omdraaien: zij zouden ineens een achterstallige vergoeding kunnen vragen omdat men 50 jaar gebruik heeft gemaakt van hun infrastructuur zonder toestemming en zonder registratie.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

internet4me schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:32:
Aarding via een waterleiding kan werken. Maar mag niet. Nu niet en vroeger niet.
Verder vraag je op deze manier om problemen. Zoals je nu merkt, door deze discussie.

Het is echt voor de eigenaar van het gebouw. Ook al is de eigenaar een leek.
(Een belletje naar een elektricien is zo gedaan)
Hoezo mocht dat niet?

https://www.liander.nl/aarding-in-mijn-huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:53
Waar staat dat het officieel ondersteund wordt. Het werkt tot een bepaald punt….als je goed leest bij aarding bij een waterleiding. een eigenaar is altijd verantwoordelijk voor een goede aarding. Maw een waterleiding is dat niet.

Edit. Anders zou het waterleidingbedrijf de aarding in werking houden. Na werkzaamheden.

[ Voor 9% gewijzigd door internet4me op 09-01-2023 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

internet4me schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:33:
[...]

Waar staat dat het officieel ondersteund wordt. Het werkt tot een bepaald punt….als je goed leest bij aarding bij een waterleiding. een eigenaar is altijd verantwoordelijk voor een goede aarding. Maw een waterleiding is dat niet.

Edit. Anders zou het waterleidingbedrijf de aarding in werking houden. Na werkzaamheden.
Niet zo eigenwijs wezen, toen geaarde stopcontacten werden ingevoerd was het heel gebruikelijk om de waterleiding als aarde te gebruiken. Dat was in overeenstemming met het waterbedrijf. In die tijd was het ondoenlijk om bijvoorbeeld bestaande flatgebouwen en appartementen te voorzien van aarde via een aardpen. De halve binnenstad van Groningen heeft recentelijk een aardpen moeten laten slaan omdat de leidingen werden vervangen en de oudere buitenwijken ook. Was in die tijd een volledig toegestane aardmethode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:30

Wuursj

want worst is al bezet

Wel goed dat Enexis je informeert.
Hier hebben ze (Liander / PWN) dat niet gedaan toen de waterleiding werd vervangen en ik kwam er via een aardfout van de zonnepaneel omvormer achter dat ik geen aarde meer had. Aardpen de grond in en het was weer opgelost maar ik wil niet weten hoeveel mensen hier in de wijk (jaren '10 wijk) nog steeds geen goede aarde hebben.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:56
Jackflash27 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:57:
Ik vind dat je hier echt tekort schiet. Jij bent als eigenaar verantwoordelijk voor dit soort dingen. Je wordt nu netjes door de waterleiding/energiemaatschappij geïnformeerd dat ze een wijziging gaan aanbrengen waardoor er mogelijk een gevaarlijke situatie ontstaat. Dat die ontstaat is niet hun fout, maar een gevolg van het feit dat jouw huis niet aan de wettelijke eisen voldoet. Dat er een vrouw van 81 woont doet er mijns inziens helemaal niet toe, indien iemand niet meer capabel is om over zijn eigen te kunnen zorgen moet dit worden overgedragen aan een capabele partij (meestal kinderen), alternatief om te gaan huren, dan lost de huurbaas het op.

Je kan er denk ik vanuit gaan dat de waterleidingmaatschappij dit doet om de kwaliteit te verbeteren/kosten te drukken. Als klant zou je daar op termijn natuurlijk ook van moeten profiteren. Deze wijziging van daarom gewoon binnen regulier onderhoud. Als dat leidt tot potentieel onveilige situaties bij aangesloten huizen zijn ze verplicht dit te melden, en dat doen ze ook gewoon zodat je de tijd hebt het gevaar af te wenden.

Wel vind ik het bezwaarlijk dat de brief blijkbaar erg complex is, deze zou gewoon op A2/B1 niveau moeten zijn. Daarbij zou het ook 'schappelijk' zijn geweest als ze meteen een optie hadden geboden om het (betaald) te laten controleren. Anderzijds is het natuurlijk 0,0 moeite om zelf een elektricien te bellen.

Ik ga er vanuit dat als je niet reageert dat er helemaal niets gebeurd (hoogstens nog een brief), ze hebben immers voldaan aan de informatieplicht.

Ik zou als ik jou was even een half uur steken in het snappen van de aardpen, deze kopen, erin slaan en dan laten controleren door een elektricien. Als je besluit dat jouw tijd meer waard is dan die van de elektricien (€35 voorrijkosten + €60) dan kun je ook alles laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Toen in mijn vorige huis de waterleiding werd vervangen, liep er een elektricien met de putjesscheppers mee om de aarding te controleren.
Er was al een losse aardpen, maar hij vertelde dat hij soms was weggecorrodeerd en dat was dan niet onveilig, merkbaar of meetbaar omdat in de oude situatie de waterleiding de functie onbedoeld overnam. Dus als 'service' deden ze een meting na het vervangen voor kunststof.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackflash27
Voor wie het interesseert: ik heb een elektricien om advies gevraagd. Hij vroeg me wat foto's te maken van de meterkast en hoe e.e.a. naar de kelder geleid wordt. Conclusie: aarding loopt richting een aardpen die van daaruit de grond ingaat. Overigens wel horizontaal (aangezien de kelder al onder de grond is), althans voor zover ik kon zien. Dat vond ik zelf wel opvallend.
WML kan dus de koperen leidingen gaan vervangen door kunststof, zonder dat het invloed heeft op de veiligheid van mijn moeder.
Pagina: 1