Vraag

• Tompouce
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:22
Beste Tweakers,

Mijn partner en ik hebben een nieuwe woning (nieuwbouw) gekocht, en ons huidige huis verkocht. Belangrijk detail: we hebben op dit moment geen overbruggingshypotheek, omdat dat met ons salaris niet nodig was. We konden gewoon het volledige aankoopbedrag van de nieuwe woning hypotheken.

Over een paar weken gaan we naar de notaris voor de overdracht van ons huidige huis. Dat is ook het moment waarop de overwaarde vrijkomt. Mijn eerste ingeving was om dit bedrag volledig te gebruiken om de hypotheek van de nieuwe woning te drukken. Later gingen we toch nadenken of het wellicht verstandiger was om een deel hiervan (bijv. een ton) anders te besteden, bijv. door te beleggen. De rente van onze hypotheek is 1,37% (20 jaar rentevast), met beleggen is het rendement wellicht hoger.

Mijn vraag: zijn er Tweakers die eerder met zo’n situatie te maken hebben gehad of hierover hebben nagedacht? Ik ben geïnteresseerd in adviezen en ervaringsverhalen. Alvast dank!

Beste antwoord (via Tompouce op 11-01-2023 11:13)

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:45
Zelfs sparen levert meer op. Zou je alles in deposito’s zetten (5%1 jaar, 5% 2 jaar etc) , dan komt elk jaar een tranche vrij waarmee je je hypotheek kan voldoen (even lineair terugbetalen aangenomen), met hogere rente dan je hypotheekrente. Dat is pas echt gratis geld…

Ps disclaimer. Geld is nooit gratis maar het risico dat de bank omvalt is erg klein +depositogarantiestelsel

Alle reacties

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Rundfunk28
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:45
Als je met je overwaarde gaat beleggen, besef dan wel dat je voor de hoogte van je overwaarde geen rente kan aftrekken van je nieuwe hypotheek

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:02

Herman

FP ProMod
Bereken sowieso je eigenwoningreserve en bekijk welk effect dit heeft op de HRA. Weeg dit mee in je keuze :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:30

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Herman schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:16:
Bereken sowieso je eigenwoningreserve en bekijk welk effect dit heeft op de HRA. Weeg dit mee in je keuze :)
Met de genoemde 1,37% zal het effect op de HRA wel flink meevallen. :)

37% van die 1,37% per jaar over het bedrag dat onttrokken wordt. 0,5% per jaar kom je dan op uit oid.

[Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 08-01-2023 20:25]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:02

Herman

FP ProMod
YakuzA schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:21:
[...]

Met de genoemde 1,37% zal het effect op de HRA wel flink meevallen. :)
De eigenwoningreserve neem je ook mee naar toekomstige woningen. Waarschijnlijk dat er dan niet zo'n voordelig rentepercentage meer is (mits er dan nog een HRA is). Je aangifte IB wordt er elk jaar ook iets complexer door. Het lijkt me altijd een factor om mee te wegen :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sham27
  • Laatst online: 23:54
Hier een beetje vergelijkbare situatie. Ik heb mijn huis goed verkocht en trek bij mijn vriendin in. Een deel van de overwaarde gebruik ik om mezelf in te kopen. Een deel voor verbouwingen en wat overblijft gaat voor het grootste deel in beleggingsfondsen voor de lange termijn (idem voor vriendin).

Eventuele HRA impact is hier met 1,4% ook niet zo spannend.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:37
Tompouce schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:04:
Beste Tweakers,

Mijn partner en ik hebben een nieuwe woning (nieuwbouw) gekocht, en ons huidige huis verkocht. Belangrijk detail: we hebben op dit moment geen overbruggingshypotheek, omdat dat met ons salaris niet nodig was. We konden gewoon het volledige aankoopbedrag van de nieuwe woning hypotheken.

Over een paar weken gaan we naar de notaris voor de overdracht van ons huidige huis. Dat is ook het moment waarop de overwaarde vrijkomt. Mijn eerste ingeving was om dit bedrag volledig te gebruiken om de hypotheek van de nieuwe woning te drukken. Later gingen we toch nadenken of het wellicht verstandiger was om een deel hiervan (bijv. een ton) anders te besteden, bijv. door te beleggen. De rente van onze hypotheek is 1,37% (20 jaar rentevast), met beleggen is het rendement wellicht hoger.

Mijn vraag: zijn er Tweakers die eerder met zo’n situatie te maken hebben gehad of hierover hebben nagedacht? Ik ben geïnteresseerd in adviezen en ervaringsverhalen. Alvast dank!
Hangt van je situatie af zou ik zeggen. Heb je bijvoorbeeld ook genoeg spaargeld?

Wij hebben 2 jaar geleden ook een flinke overwaarde verzilverd en ook even getwijfeld. Uiteindelijk alles 1:1 in het nieuwe huis gestopt. De lage maandlasten geven mij persoonlijk heel veel rust en geen moment spijt van.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Tompouce schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:04:
De rente van onze hypotheek is 1,37% (20 jaar rentevast), met beleggen is het rendement wellicht hoger.
Als je je overwaarde erin steekt, of als je dat niet doet? Want als je een hogere hypotheek neemt gaat je risicoöpslag en daarmee je hypotheekrente natuurlijk ook omhoog. Tenzij je nationale hypotheekgarantie neemt, maar met veel overwaarde zou ik dat het geld niet waard vinden (kost wel geld terwijl het afgedekte risico dan nihil is).

Of als je echt in een luxepositie zit en zelfs met die ton extra aan hypotheek nog steeds onder de 60% van de woningwaarde zit (of wat je hypotheekverstrekker dan ook als grens aanhoudt) waardoor je risicoöpslag toch al nul is.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Tompouce
bwerg schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:30:
[...]

Of als je echt in een luxepositie zit en zelfs met die ton extra aan hypotheek nog steeds onder de 60% van de woningwaarde zit (of wat je hypotheekverstrekker dan ook als grens aanhoudt) waardoor je risicoöpslag toch al nul is.
Ik zit inderdaad in de bevoorrechte positie dat ik ook met een ton minder net in de laagste risicoklasse van 60% zit.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Je zou ook kunnen kijken naar energiezuinige maatregelen voor je huis. Dan bespaar je weer op energiekosten en als je het geld in je huis steekt heeft het geen gevolgen voor je HRA. Nieuwbouw zal qua isolatie wel goedzitten, maar bijvoorbeeld nog zonnepanelen toevoegen kan een optie zijn.

• Tompouce
Bedankt voor alle reacties! Dat brengt mij weer een stap verder in het denkproces :-)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:45
Zelfs sparen levert meer op. Zou je alles in deposito’s zetten (5%1 jaar, 5% 2 jaar etc) , dan komt elk jaar een tranche vrij waarmee je je hypotheek kan voldoen (even lineair terugbetalen aangenomen), met hogere rente dan je hypotheekrente. Dat is pas echt gratis geld…

Ps disclaimer. Geld is nooit gratis maar het risico dat de bank omvalt is erg klein +depositogarantiestelsel
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee