Laden openbare weg geen eigen oprit wel zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wigwam1975
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-10-2024
Hallo beste mensen,

Ik wilde graag ervaringen horen van mede tweakers:
Ik heb al ruim 5 jaar zonnepanelen en rij in een oude ICE en zou graag EV rijden in de nabije toekomst.

Mijn vraag is zijn er leden met wel zonnepanelen op hun dak maar geen eigen oprit/terrein hebben om hun auto op te laden. Dus eigenlijk een “lijntje” trekken naar de openbare weg/parkeerplaats en dan zo opladen. Wat zijn de ervaringen en oplossingen?

Ik rij niet veel per jaar minder dan (10k km)dus is een laadpaal een vereiste (via de stopcontact 220v?).
Het is in onze gemeente gedoogd om thuis te laden op de openbare weg mits er geen openbare laadpaal 300m afstand en je de met een kabel beschermer de laadsnoer afdekt. Zijn er mensen die goede ervaringen mee hebben of is dit niet te doen? Loont het misschien niet beter om de auto gewoon op de openbare laadpaal aan te sluiten dan maar 10ct meer betalen per KWh maar dan met mijn “eigen zonnepanelen” lijkt het me een beetje milieuonvriendelijk.

Graag hoor ik ervaringen van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hoever moet je kabel vanaf je woning tot de plek waar je kan parkeren? en wat kruist je kabel zo al dan?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wigwam1975
Alleen een voetpad van 1-1.5 meter als de openbare parkeer plek vrij is

[ Voor 13% gewijzigd door wigwam1975 op 08-01-2023 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
https://www.rtlnieuws.nl/...hargearm-elektrische-auto

volgens mij juridisch beter dan kabel over de stoep, of zelf een kabel goot en tegel maken in de gemeentelijke stoep

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wigwam1975
jack zomer schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:07:
https://www.rtlnieuws.nl/...hargearm-elektrische-auto

volgens mij juridisch beter dan kabel over de stoep, of zelf een kabel goot en tegel maken in de gemeentelijke stoep
Mag je zo’n goot zelf in maken zonder vergunning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:59
Ligt ook aan de gemeente wat wel/niet is toegestaan.

Hier laadt iemand in de buurt met losse kabel over de stoep, maar geen idee of dat mag (kan t me haast niet voorstellen).

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
wigwam1975 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:11:
[...]

Mag je zo’n goot zelf in maken zonder vergunning?
een kabel goot? nee natuurlijk niet.
Stoep is niet van jou, maar van de gemeente.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• danman15
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-05 13:56
Het hangt heel erg van de gemeente af. Bij ons in de gemeente mag je helemaal niks (niks over de stoep (ook geen gootje), niks door de lucht en niks onder de grond (VPA)), behalve een openbare laadpaal aanvragen via een aangesloten partner met woekerprijzen.

Wij hebben als "oplossing", een verlengsnoer (25m 2,5mm2) vanuit de schuur. Deze leg ik meestal na 21:00 's avonds en voor 07:00 in de ochtend is de kabel weer weg. Iedereen in de wijk weet dat en heeft daar vrede mee. Ook is de overlast hiermee beperkt. Erg belangrijk om goodwill in je wijk te hebben. Uiteraard netjes een rubberen mat over de kabel zodat je niet zo snel struikelt.

Mag het? Nee. Kan ik er een boete voor krijgen? Ja. Wij zijn op dit moment ook de enige die de auto zo oplaad, de stoep is altijd erg rustig. Het wordt een ander verhaal als er een wirwar van kabels over de stoep heen gaan lopen omdat meer mensen hun auto willen opladen.

Naar mijn idee zijn de gemeenten nog helemaal niet zo ver met het beleid. Ik hoop dat de komende jaren iets ontwikkeld wordt waarmee dit probleem opgelost wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wigwam1975
Bedankt tot nu toe voor de reacties, is het trouwens voordeliger om je auto bij een openbare laadpaal op te laden wanneer de salderings regeling toch gaat verdwijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wigwam1975
VidaR-9 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:11:

Hier laadt iemand in de buurt met losse kabel over de stoep, maar geen idee of dat mag (kan t me haast niet voorstellen).
Bij zijn er laadpalen binnen 300 meter zo’n 250 schat ik, in de buurt zitten een paar gekken idd en niemand laadt hem over de stoep nog in mijn straat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:15

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

wigwam1975 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:51:
het misschien niet beter om de auto gewoon op de openbare laadpaal aan te sluiten dan maar 10ct meer betalen per KWh maar dan met mijn “eigen zonnepanelen” lijkt het me een beetje milieuonvriendelijk.
Voor het milieu maakt het niets uit waar de zonnepanelen of de laadpaal staat; ook niet van wie die laadpaal is o.i.d.

Jou zonnepanelen leveren of direct aan jou eigen laadpaal of via het stroomnet aan de publieke laadpaal.

Wat gunstiger is, hangt van de exacte prijzen en het aantal kilometers af. Maar ook van wat voor jou zelf het makkelijkste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:15

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

wigwam1975 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:44:
Bedankt tot nu toe voor de reacties, is het trouwens voordeliger om je auto bij een openbare laadpaal op te laden wanneer de salderings regeling toch gaat verdwijnen?
Nee, juist als je niet kan salderen is het voordelig om zelf zo veel mogelijk te gebruiken.

Je krijgt immers €0,09 en tegenwoordig zo'n €0,80?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:30
danman15 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:33:
Naar mijn idee zijn de gemeenten nog helemaal niet zo ver met het beleid. Ik hoop dat de komende jaren iets ontwikkeld wordt waarmee dit probleem opgelost wordt.
Naar mijn mening is het experiment met een concessie van de gemeente aan een laadpaalaanbieder mislukt: de prijzen gaan los van de realiteit en met het monopolie worden er mega winsten gemaakt met openbare middelen (parkeerplaatsen).

Volgens mij zijn er twee betere scenario's:
  1. de netbeheerder plaatst de laadpalen, en je laad op met en pasje van je eigen energie provider en dan betaal je het tarief van je eigen contract
  2. je mag een verlengde aansluiting leggen op openbare grond, onder voorwaarde dat anderen daar gebruik van kunnen maken met een eigen pas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danman15
  • Laatst online: 08-05 13:56
1Mark schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:35:
[...]
  1. de netbeheerder plaatst de laadpalen, en je laad op met en pasje van je eigen energie provider en dan betaal je het tarief van je eigen contract
  2. je mag een verlengde aansluiting leggen op openbare grond, onder voorwaarde dat anderen daar gebruik van kunnen maken met een eigen pas
Helemaal mee eens.

Bij ons in de gemeente hebben wij dus een VPA aangevraagd, dit zodat iedereen er voordeel van heeft. Lagere prijzen dan de woekertarieven die de laadpaalboeren hanteren. Zelf goedkoop laden én je houdt geen vaste parkeerplaats vast. Ondanks de berekening die ik meegestuurd had waarin ik uitgegaan was van 25.000km was via de laadpalen van de gemeentelijke regelingen +- €1300,- duurder uit per jaar. Hierin heb ik de zonnepanelen niet eens meegenomen.
Ondanks dit alles werd het zonder pardon afgewezen bij ons. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Lijkt op een herhaling van zetten (helaas):

Oplaadkabelgate: we've got her!

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Niet online
danman15 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:33:
Wij hebben als "oplossing", een verlengsnoer (25m 2,5mm2) vanuit de schuur. Deze leg ik meestal na 21:00 's avonds en voor 07:00 in de ochtend is de kabel weer weg. Iedereen in de wijk weet dat en heeft daar vrede mee. Ook is de overlast hiermee beperkt. Erg belangrijk om goodwill in je wijk te hebben. Uiteraard netjes een rubberen mat over de kabel zodat je niet zo snel struikelt.

Mag het? Nee. Kan ik er een boete voor krijgen? Ja. Wij zijn op dit moment ook de enige die de auto zo oplaad, de stoep is altijd erg rustig. Het wordt een ander verhaal als er een wirwar van kabels over de stoep heen gaan lopen omdat meer mensen hun auto willen opladen.
Een verlengsnoer verhoogt het risico op brand. In je boekje staat waarschijnlijk ook dat een verlengsnoer niet is toegestaan. Controleer je polis of je gedekt bent in het geval van brand door deze constructie.

Iemand kan vallen door je snoer (en rubber mat) over de stoep waarbij jij aansprakelijk gesteld kan worden. Controleer je aansprakelijkheidsverzekering of zij dekking bieden in deze situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:44

HUW

eLScha schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:05:
Een verlengsnoer verhoogt het risico op brand. In je boekje staat waarschijnlijk ook dat een verlengsnoer niet is toegestaan. Controleer je polis of je gedekt bent in het geval van brand door deze constructie.
Een verlengsnoer verhoogt alleen het risico op brand als hier meer stroom doorheengetrokken wordt dan deze voor gecertificeerd is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgMhSsW9RHxtM1hHvHVKy4d2AQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YhziRzNZPoRIRiprCpi2jznT.jpg?f=fotoalbum_large

Verschillende gemeenten bieden dit al aan. Opper het eens bij de juiste afdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:55
wigwam1975 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:51:
Hallo beste mensen,

Ik wilde graag ervaringen horen van mede tweakers:
Ik heb al ruim 5 jaar zonnepanelen en rij in een oude ICE en zou graag EV rijden in de nabije toekomst.

Mijn vraag is zijn er leden met wel zonnepanelen op hun dak maar geen eigen oprit/terrein hebben om hun auto op te laden. Dus eigenlijk een “lijntje” trekken naar de openbare weg/parkeerplaats en dan zo opladen. Wat zijn de ervaringen en oplossingen?

Ik rij niet veel per jaar minder dan (10k km)dus is een laadpaal een vereiste (via de stopcontact 220v?).
Het is in onze gemeente gedoogd om thuis te laden op de openbare weg mits er geen openbare laadpaal 300m afstand en je de met een kabel beschermer de laadsnoer afdekt. Zijn er mensen die goede ervaringen mee hebben of is dit niet te doen? Loont het misschien niet beter om de auto gewoon op de openbare laadpaal aan te sluiten dan maar 10ct meer betalen per KWh maar dan met mijn “eigen zonnepanelen” lijkt het me een beetje milieuonvriendelijk.

Graag hoor ik ervaringen van anderen.
Ik laad al jaren over de stoep met een kabelmat.

De gemeente wil dat eigenlijk niet, maar ze willen ook geen goten in de stoep.

De laadpaal in de straat is al weken defect en wordt maar niet gerepareerd, ik denk dat er iedere maand wel een laadkabel over de stoep bijkomt in onze wijk.

Het is een bekrompen visie van de gemeente. 2025 is iedere leaseauto verplicht elektrisch. Dat kan en wil je niet bijbeunen met dure laadpalen van energiemaatschappijen met heel hoog winstoogmerk.

Laat mensen nou lekker zelf regelen en faciliteer een goot in de stoep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPfeAMtMYWwl7Sh1yWJ3N2aVzXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JNIksIpPC5OMiOz7wf3PBGkD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik blijf uiteraard over de stoep laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Niet online
HUW schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:17:
[...]

Een verlengsnoer verhoogt alleen het risico op brand als hier meer stroom doorheengetrokken wordt dan deze voor gecertificeerd is.
Volgens de handleiding zitten er sensoren in de stekker die minder goed werken bij een verlengsnoer. De exacte technische reden doet er verder ook niet echt toe, het gaat om de polisvoorwaarden van de verzekering. Vergoeden zij schade door onjuist gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:26
Tweak_ers schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:48:

Ik denk dat het grootste probleem is met 'laat mensen nou lekker zelf regelen' het issue is dat je gaat krijgen wanneer het misgaat en er iemand zijn spreekwoordelijke (of zelf letterlijk) nek breekt en bijv. (tijdelijk) arbeidsongeschikt raakt. Wie gaat dan de verantwoordelijkheid nemen voor de schade?

Bij door de gemeente aangelegde voorzieningen zou dat simpel moeten zijn, maar als iedereen zijn gang maar mag gaan zie ik dat snel een zooitje worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dennism schreef op zondag 8 januari 2023 @ 23:15:
[...]

Ik denk dat het grootste probleem is met 'laat mensen nou lekker zelf regelen' het issue is dat je gaat krijgen wanneer het misgaat en er iemand zijn spreekwoordelijke (of zelf letterlijk) nek breekt en bijv. (tijdelijk) arbeidsongeschikt raakt. Wie gaat dan de verantwoordelijkheid nemen voor de schade?

Bij door de gemeente aangelegde voorzieningen zou dat simpel moeten zijn, maar als iedereen zijn gang maar mag gaan zie ik dat snel een zooitje worden.
Op zich natuurlijk een leuk idee, maar wat doe je met de wensen van mensen welke in een appartementencomplex of flatgebouw wonen? Moeten er voor hen dan daar maar 'X-tig' kabels over de balustrades naar de centrale parkeerplaats gaan lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wigwam1975
Tweak_ers schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:48:
[...]

De laadpaal in de straat is al weken defect en wordt maar niet gerepareerd, ik denk dat er iedere maand wel een laadkabel over de stoep bijkomt in onze wijk.

Het is een bekrompen visie van de gemeente. 2025 is iedere leaseauto verplicht elektrisch. Dat kan en wil je niet bijbeunen met dure laadpalen van energiemaatschappijen met heel hoog winstoogmerk.

[Afbeelding]

Heeft er iemand al ervaringen met boze straatburen?

Zo’n kabelgoot lijkt me ideaal als hij niet zo duur is, ik ben een newbie. Ik heb alleen pech alleen omdat ik geen eigen oprit hebt anders zat zo’n EV wel hele nacht aan de 220V.

En ik snap niet waarom er een tig aantal pasjes zijn voor ieders behoefte voor verschillende laadpalen in het land, je kan toch makkelijk twee verschillende tarieven maken je eigen provider zoals eerder genoemd werd en waarom niet alles via NFC met de telefoon en weg met die pasjes.

En bestaat er geen saldering met openbare laadpalen met je eigen energiebedrijf trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

wigwam1975 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 23:24:
[...]

Zo’n kabelgoot lijkt me ideaal als hij niet zo duur is, ik ben een newbie. Ik heb alleen pech alleen omdat ik geen eigen oprit hebt anders zat zo’n EV wel hele nacht aan de 220V.

En ik snap niet waarom er een tig aantal pasjes zijn voor ieders behoefte voor verschillende laadpalen in het land, je kan toch makkelijk twee verschillende tarieven maken je eigen provider zoals eerder genoemd werd en waarom niet alles via NFC met de telefoon en weg met die pasjes.

En bestaat er geen saldering met openbare laadpalen met je eigen energiebedrijf trouwens?
Zie een topic uit 2015... Oplaadkabelgate: we've got her!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wigwam1975
Helaas niet genoeg punten om de post te bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:26
Will_M schreef op zondag 8 januari 2023 @ 23:24:
[...]

Op zich natuurlijk een leuk idee, maar wat doe je met de wensen van mensen welke in een appartementencomplex of flatgebouw wonen? Moeten er voor hen dan daar maar 'X-tig' kabels over de balustrades naar de centrale parkeerplaats gaan lopen?
Welk idee bedoel je exact? Mijn idee is juist dat je mensen niet hun gang moet laten gaan ;) Maar dat de gemeente het simpelweg moet regelen en aanbieden (of op eigen terrein uiteraard).

En dat is wat je hier ook ziet gebeuren, bij flatgebouwen met eigen parkeerruimte regelt de VVE het (of niet, als ze het niet eens kunnen worden) en zo niet, zie je vaak wat door de gemeente geplaatste laadpalen in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wigwam1975
Will_M schreef op zondag 8 januari 2023 @ 23:24:
[...]

Ik zou niet inderdaad niet zoveel moeite doen indien ik geen zonnepanelen had je hebt idd een punt, ik had ook niet kunnen weten 7 jaar geleden dat in 2030 geen ICE auto’s verkocht zullen worden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wigwam1975
[quote]Tweak_ers schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:48:
[...]

[Afbeelding]

[/quote

Laad u via een eigen laadpaal of over 220V de normale stekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:30
Misschien een domme vraag, maar zijn er autos waarbij je 'handig' de accu of een deel daarvan eruit kunt halen om die thuis op te laden? Denk aan accu's van elektrische brommers of fietsen die je er af kunt halen. Bestaat er een auto waarbij dat kan? Ik zit namelijk in een vergelijkbare situatie, maar mijn kabel zou dan 50 meter moeten zijn en door een speeltuin moeten lopen. Ik zag mezelf al met een accu heen en weer lopen in de toekomst, maar dat zal vast niet realistisch zijn.

Toevoeging: https://www.gogoro.com/
Zoiets, maar dan voor auto's zou voor mij een uitkomst zijn. Sterker nog, als ik dat ding dan ook in huis kan gebruiken als opslag zou ik dat helemaal perfect vinden.

Goed, ik droom nog even verder. Ik vrees dat het niet handig gaat zijn voor TS als de gemeente streng is. De vraag is hoeveel er wel of niet mag. Nogal jammer dat die kabelgoot geen optie is.

[ Voor 28% gewijzigd door Zenomyscus op 08-01-2023 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
wigwam1975 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 23:24:
[...]

Bij ons in de straat is het andersom.
De buren zijn super geïrriteerd op de openbare laadpaal in onze straat, omdat dit ten koste gaat van parkeerplekken.

Niemand in onze straat gebruikt die palen, ik ben de enige met een EV en gebruik ze ook niet.

Iedereen vraagt zich af waarom die publieke paal met gereserveerde plekken in onze straat moet komen. Mensen uit heel de wijk zetten hun auto in onze straat neer en er zijn dus minder plekken voor ons zelf.

Zoals gezegd is die publieke paal nu al weken defect. Maar er komt dus een tweede laadpaal naast.

Heel de straat is in bezwaar gegaan, maar de stelling van de gemeente is dat er vraag is in onze straat, omdat de eerste laadpaal altijd bezet is/was.

Als ik de buren moet geloven gaat die geen lang leven gegund krijgen en ik geef ze groot gelijk.

Onze gemeente zit in zo’n tunnelvisie als het gaat om vraag naar een laadpaal.

“Nee we zien dat er in jullie straat veel vraag is, dus er komt er één bij”.

Nee, mensen uit heel de wijk komen naar die straat, omdat daar een paal staat.

Maar goed, ben benieuwd hoe bestendig een laadpaal is tegen een hamer o.i.d.

Als iedereen met een EV gewoon (waar mogelijk) zelf een laadpaal plaatst. Wat overigens bij heel veel bedrijven en leasemaatschappijen al in het lease pakket zit.

-Heb je geen gereserveerde plekken
-Geen dure laadpalen
-Geen dure jaarlijkse kosten om de markeringen opnieuw op de straat te zetten
-Mensen kunnen -indien nodig- bij elkaar laden
-Mensen zijn eerder geneigd meer zonnepanelen te plaatsen, als ze de stroom kunnen gebruiken in hun auto
-Het is voor iedereen uiteindelijk de wens om de auto gewoon voor de deur neer te zetten
-Je hoeft niet de auto te verplaatsen wanneer hij vol is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
wigwam1975 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 23:42:

Laad u via een eigen laadpaal of over 220V de normale stekker?
NewMotion laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Tweak_ers schreef op maandag 9 januari 2023 @ 07:38:
[...]

De buren zijn super geïrriteerd op de openbare laadpaal in onze straat, omdat dit ten koste gaat van parkeerplekken.

Niemand in onze straat gebruikt die palen, ik ben de enige met een EV en gebruik ze ook niet.

Iedereen vraagt zich af waarom die publieke paal met gereserveerde plekken in onze straat moet komen. Mensen uit heel de wijk zetten hun auto in onze straat neer en er zijn dus minder plekken voor ons zelf.

Zoals gezegd is die publieke paal nu al weken defect. Maar er komt dus een tweede laadpaal naast.

Heel de straat is in bezwaar gegaan, maar de stelling van de gemeente is dat er vraag is in onze straat, omdat de eerste laadpaal altijd bezet is/was.

Als ik de buren moet geloven gaat die geen lang leven gegund krijgen en ik geef ze groot gelijk.

Als iedereen met een EV gewoon (waar mogelijk) zelf een laadpaal plaatst. Wat overigens bij heel veel bedrijven en leasemaatschappijen al in het lease pakket zit.

-Geen dure laadpalen
-Mensen zijn eerder geneigd meer zonnepanelen te plaatsen, als ze de stroom kunnen gebruiken in hun auto
-Het is voor iedereen uiteindelijk de wens om de auto gewoon voor de deur neer te zetten
De normale gang van zaken is dat iemand een extra paal aanvraagt en als er binnen 250m van het huisadres van de aanvrager geen laadpaal beschikbaar is (überhaupt niet of met hoge bezetting) dat er dan een nieuwe laadpaal komt op de meest economische plek in de omgeving van de aanvrager.

Als er bij jullie dus nu een extra paal komt zal die aangevraagd zijn door iemand bij jullie in de straat / buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-05 17:45
Hier ook dezelfde situatie. Ik heb de gemeente aangeschreven en gevraagd of ik een kabelgoot mocht maken. Dit mocht voor nu maar er werd aangegeven het beleid in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:46

D4NG3R

kiwi

:)

Ik heb laatst een keer ergens een situatie gezien waar zo'n soort goot was geplaatst voor de kabel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOSjmnJa4jlOMrE4yF9Npi6xikI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4xI7yImuNvoggPFk0BlnETbY.png?f=fotoalbum_large

Het ging daar overigens wel om een stoep met klinkers waardoor ze heel strak 1 rijtje weg konden halen voor de goot. Ook de stoeprand was strak een stuk uit gehaald. Ik heb geen idee of ze dat met toestemming hebben gekregen van de gemeente, maar wellicht is het het waard om zoiets voor te stellen.

Toch prettiger / mooier dan zo'n stomme rubberen bumper op de stoep te moeten gooien. :')

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 09-01-2023 10:01 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-05 14:20
Als ik het goed onthouden heb heeft @mux ooit een soort kabelgoot gemaakt, maar onder te tegels door. Ik meen dat er een blog over was, maar die kan ik niet meer vinden want blogs zijn tegenwoordig weg.

Stoeptegels eruit, geultje graven (ik denk dat je m beter niet kan ingraven, als ze ooit de tegels eruit halen kunnen ze m direct zien ipv stuk graven) en dat de laatste tegel was een bak waar je de stekker in kon steken. Elegante oplossing wel

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 19:23
[...]

-Geen dure laadpalen
Dat gaat natuurlijk niet werken. Want er zijn ook mensen die gewoon eens in de buurt komen (bezoek) en als er dan geen laadpalen zijn kunnen ze lastig weer weg. Daarnaast heeft het grootste deel van de inwoners van nederland helemaal geen eigen oprit of parkeerplaats voor de deur. Dus het is redelijk kortzichtig te zeggen dat iedereen maar zelf een laadpaal moet nemen, want in veel gevallen is het gewoon niet mogelijk. Zie bijvoorbeeld de TS.
Probleem is ook dat als hij nu een kabelgoot legt, hij dan ook die openbare plek gaat claimen. Wat als ik een weekend op bezoek kom bij een van de mensen in de buurt, daar die plek vind en mijn auto daar een weekend laat staan?

De enige juiste oplossing voor een gemeente is zorgen dat alle plekken gewoon voorzien worden van een oplaadpunt. Dan maakt het namelijk niet meer uit wie waar staat.
TS kan zijn zonnepanelen dan gebruiken om bijvoorbeeld een warmtepomp te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@wigwam1975

Hier nog een ervaringsdeskundige.

Laad nu al 2 jaar met Granny charger (220 V, 6,8,13,16 A) die kabel van 10 meter heeft mijn EV.

Overbrug een woonerf-achtige straat van meter of 5. Kabel ligt netjes onder rubberen kabelmat als ik aan het laden ben.

In 2 jaar nog geen enkele klacht van buren / gemeente gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
SunnieNL schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:38:
[...]

Dat gaat natuurlijk niet werken. Want er zijn ook mensen die gewoon eens in de buurt komen (bezoek) en als er dan geen laadpalen zijn kunnen ze lastig weer weg. Daarnaast heeft het grootste deel van de inwoners van nederland helemaal geen eigen oprit of parkeerplaats voor de deur. Dus het is redelijk kortzichtig te zeggen dat iedereen maar zelf een laadpaal moet nemen, want in veel gevallen is het gewoon niet mogelijk. Zie bijvoorbeeld de TS.
Probleem is ook dat als hij nu een kabelgoot legt, hij dan ook die openbare plek gaat claimen. Wat als ik een weekend op bezoek kom bij een van de mensen in de buurt, daar die plek vind en mijn auto daar een weekend laat staan?

De enige juiste oplossing voor een gemeente is zorgen dat alle plekken gewoon voorzien worden van een oplaadpunt. Dan maakt het namelijk niet meer uit wie waar staat.
TS kan zijn zonnepanelen dan gebruiken om bijvoorbeeld een warmtepomp te nemen.
Aannames, aannames, aannames en ik ga hier slecht op omdat de gemeente exact hetzelfde argument aandroeg.

Hoe kan ik een openbare parkeerplaats reserveren dan? Het zijn juist publieke palen die plekken definitief reserveren.

Natuurlijk is het niet overal een oplossing, toevallig in onze wijk wel.

Letterlijk iedere straat heeft wel één en soms meerdere mensen met eigen laadkabel over de stoep. Ondanks dat het niet mag is er gewoon gigantische raag naar.

Daarnaast heeft de gemeente discutabele motieven.

Dit collectief:
https://www.engie.nl/over...laadpunten-voor-rotterdam

Met deze gemeenten:
Deelnemende gemeenten: Albrandswaard, Barendrecht, Bodegraven-Reeuwijk, Brielle, Capelle aan den IJssel, Delft, Gouda, Hellevoetsluis, Hoeksche Waard, Kaag en Braassem, Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Schiedam, Vlaardingen, Voorschoten, Waddinxveen, Wassenaar, Westland, Westvoorne, Zoetermeer, Zuidplas.

Binnen dit collectief krijgen de deelnemende gemeenten 2 cent per geladen kWh. Wat het voor de gemeente duidelijk maakt:

Extra belasting op stroom, en zo veel mogelijk palen, want die betaalt Engie toch.

En de burger zit met veel te hoge tarieven en gereserveerde parkeerplekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
VidaR-9 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:11:

Nee, dat mag niet. Wat wel mag is speciale kabelgoten OP de stoep leggen en daar je kabel in doen. Juridisch gezien kan je er dan niet meer over struikelen 8)7 blinde mensen en scootmobielers zijn het hier echter niet mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Sethro schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:50:
[...]

De normale gang van zaken is dat iemand een extra paal aanvraagt en als er binnen 250m van het huisadres van de aanvrager geen laadpaal beschikbaar is (überhaupt niet of met hoge bezetting) dat er dan een nieuwe laadpaal komt op de meest economische plek in de omgeving van de aanvrager.

Als er bij jullie dus nu een extra paal komt zal die aangevraagd zijn door iemand bij jullie in de straat / buurt.
Nee, toevallig de personen gesproken.
Die hebben een paal in hun straat aangevraagd. Toen het punt in onze straat kwam, hebben ze hem geannuleerd, omdat ze toch niet in een andere straat gaan staan. Auto weghalen in de regen en stukken lopen zijn redenen om het te laten voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
M.l. schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:05:
[...]

Nee, dat mag niet. Wat wel mag is speciale kabelgoten OP de stoep leggen en daar je kabel in doen. Juridisch gezien kan je er dan niet meer over struikelen 8)7 blinde mensen en scootmobielers zijn het hier echter niet mee eens.
Dat soort goten zijn ook grote drempels. Dan is een matje nog beter.

Maar beste is gewoon een goot in de stoep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 16:28
eLScha schreef op zondag 8 januari 2023 @ 23:05:
[...]

Volgens de handleiding zitten er sensoren in de stekker die minder goed werken bij een verlengsnoer. De exacte technische reden doet er verder ook niet echt toe, het gaat om de polisvoorwaarden van de verzekering. Vergoeden zij schade door onjuist gebruik.
Er zit een thermische sensor in de stekker van je lader. Bij een verlengsnoer (stekker die in het stopcontact zit) niet. Als deze dus warm wordt brand gewoon je stopcontact / stekker weg.
Verlengsnoeren zijn daarom eigenlijk uit den boze. De meeste huis tuin en keuken snoeren zijn ook niet gemaakt voor langdurig hoge vermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 19:23
Tweak_ers schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:03:
[...]

Aannames, aannames, aannames en ik ga hier slecht op omdat de gemeente exact hetzelfde argument aandroeg.
Jij begon met de aannames in dit verhaal.. namelijk de aanname dat iedereen een eigen plek heeft om te kunnen laden (is niet waar, want dat laat TS al zien met zijn probleem) en je doet zelfs de aanname dat ik dan wel bij iemand anders op de oprit kan gaan laden (wat al helemaal vreemd is).

En nee, je kunt geen openbare plek reserveren. Dat kan ik ook niet met mijn elektrische auto. Want zo'n openbare paal is voor iedereen. Ik loop meestal 200 meter van auto naar huis en terug om hem te kunnen laden en na het laden weer weg te zetten.

Dus jouw oplossing gaat ook niet werken. Ook jij doet veel te veel aannames.

Dus ik blijf bij mijn oplossing. De enige echte oplossing voor het hele publieke palen probleem is om er zo veel neer te zetten (1:1) dat het niet meer uitmaakt wie er op welke plek parkeert. De infra kan het wel aan, want of ik mijn auto nu aansluit op plek A of plek F, er blijft maar 1 auto op de infra aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Tweak_ers schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:05:
[...]

Nee, toevallig de personen gesproken.
Die hebben een paal in hun straat aangevraagd. Toen het punt in onze straat kwam, hebben ze hem geannuleerd, omdat ze toch niet in een andere straat gaan staan. Auto weghalen in de regen en stukken lopen zijn redenen om het te laten voor wat het is.
Dan is deze locatie de meest economische. Gebeurd vaker als het e-netwerk onvoldoende capaciteit heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wigwam1975
[...]

-Geen dure laadpalen
In Engeland is het heel normaal dat je van je voortuin een oprit kan maken als daar plek is voor een auto, ze “droppen”/ verlagen dan de curb/ Stoep, gewoon je voortuin als oprit gebruiken ben je van de gedoe af maar moet wel via de gemeente zo’n aanvraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wigwam1975
Mjelnir schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:52:
Hier ook dezelfde situatie. Ik heb de gemeente aangeschreven en gevraagd of ik een kabelgoot mocht maken. Dit mocht voor nu maar er werd aangegeven het beleid in de gaten te houden.
Ik heb de gemeente zelfde gevraagd ik mag geen stoeptegels verwijderen helaas voor een kabelgoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wigwam1975
jeroenkb schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:58:
@wigwam1975

Laad nu al 2 jaar met Granny charger (220 V, 6,8,13,16 A) die kabel van 10 meter heeft mijn EV.

Overbrug een woonerf-achtige straat van meter of 5. Kabel ligt netjes onder rubberen kabelmat als ik aan het laden ben.

Veel oude mensen in uw straat? 😂 of heel weinig verkeer kan ook? Hierbij mij lopen ze aan en af we wonen dichtbij een NS station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zenomyscus schreef op zondag 8 januari 2023 @ 23:48:
Misschien een domme vraag, maar zijn er autos waarbij je 'handig' de accu of een deel daarvan eruit kunt halen om die thuis op te laden?
Ja hoor, bij een Tesla kan de accu er redelijk makkelijk uit. Daarna kun je er alleen niks mee want het opladen moet ook veilig kunnen gebeuren. De controller voor het opladen zit meestal tussen de stekker en de accu, die ga je dan extern moeten hebben. Bovendien zijn de accu's erg gevaarlijk door externe impact, ik geloof er niks van dat een fabrikant een consument daar meer laat slepen.

Een enorm punt waar je hierbij ook nog mee te maken krijgt: het gewicht van een accu. Op voorwaarde dat je thuis een palletwagen en een kelder hebt om de auto boven te zetten, zou je dit zelf kunnen doen. Ik heb alleen niet het idee dat dit goed gaat komen.

Elon heeft al eens een demo gegeven dat het verwisselen van accu's automatisch kan.
YouTube: Tesla Model S | Full Battery Swap Event

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wigwam1975
jeroenkb schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:58:
@wigwam1975

Het is wel een speciale kabel? Of met een gewone verlengsnoer kabel ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
wigwam1975 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:47:
[...]

Het is wel een speciale kabel? Of met een gewone verlengsnoer kabel ?
Het is deze; maar dan met de versie van 10 meter. Al 2 jaar dagelijks in gebruik. Nooit gedoe mee gehad.

https://nl.aliexpress.com...%2112000017841142748%21sh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:43
Tweak_ers schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:03:
[...]

Hoe kan ik een openbare parkeerplaats reserveren dan? Het zijn juist publieke palen die plekken definitief reserveren.

Natuurlijk is het niet overal een oplossing, toevallig in onze wijk wel.

Letterlijk iedere straat heeft wel één en soms meerdere mensen met eigen laadkabel over de stoep. Ondanks dat het niet mag is er gewoon gigantische raag naar.

Daarnaast heeft de gemeente discutabele motieven.

Dit collectief:
https://www.engie.nl/over...laadpunten-voor-rotterdam

Met deze gemeenten:
Deelnemende gemeenten: Albrandswaard, Barendrecht, Bodegraven-Reeuwijk, Brielle, Capelle aan den IJssel, Delft, Gouda, Hellevoetsluis, Hoeksche Waard, Kaag en Braassem, Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Schiedam, Vlaardingen, Voorschoten, Waddinxveen, Wassenaar, Westland, Westvoorne, Zoetermeer, Zuidplas.

Binnen dit collectief krijgen de deelnemende gemeenten 2 cent per geladen kWh. Wat het voor de gemeente duidelijk maakt:

Extra belasting op stroom, en zo veel mogelijk palen, want die betaalt Engie toch.

En de burger zit met veel te hoge tarieven en gereserveerde parkeerplekken.
Het is maar wat je discutabel noemt, maar met dit collectief betaal je overigens minder per kWh uit de laadpaal dan uit je eigen stopcontact. (minder dan 40 ct. hanteren 2 tarieven, zal met de palen te maken hebben)

Daarnaast die palen moeten er toch komen, bij ons in de wijk zie je een bezettingsgraad van zo'n 50% tot 75% gedurende de gehele dag (voorheen met een lage energieprijs iets minder overigens), en staan ze ook nog eens redelijk strategisch op een enkeling na niet bij iemand voor de deur, maar op van die rijtjes met zo'n 5 of meer parkeerplaatsen.

Hebben bij ons in de straat overigens specifiek gevraagd om de paal juist niet in de straat te laten plaatsen, vanwege het beperkte aantal plekken t.o.v. het aantal huizen, maar juist op zo'n rijtje op de hoek. Daar is gewoon gehoor aan gegeven. Dus zo discutabel vind ik dit collectief niet eens, voor iedereen is het in mijn ogen een win win de gemeente, de aanbieder en de gebruiker.

Wanneer je inderdaad de hoofdprijs betaald, en de gemeente en aanbieder de winst daarin verdelen zou ik het een discutabel iets vinden, maar zoals het nu in Zuid-Holland georganiseerd is zeker niet, zal vast een paar cent goedkoper kunnen wanneer je het anders inricht maar vooralsnog ben je goedkoper uit dan aan je eigen stopcontact thuis. Zeker wanneer je ziet dat je bij een random Allego paal in Brabant 67 ct. en een Engie paal in Utecht 76 ct. kwijt bent.

[ Voor 4% gewijzigd door TIGER1125 op 11-01-2023 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-05 17:46
wigwam1975 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 23:28:
[...]

Ik zou niet inderdaad niet zoveel moeite doen indien ik geen zonnepanelen had je hebt idd een punt, ik had ook niet kunnen weten 7 jaar geleden dat in 2030 geen ICE auto’s verkocht zullen worden…
Dat is grootpraat en kan zomaar op het laatste moment weer uitgesteld worden.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
TIGER1125 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:19:
[...]

Het is maar wat je discutabel noemt, maar met dit collectief betaal je overigens minder per kWh uit de laadpaal dan uit je eigen stopcontact. (minder dan 40 ct. hanteren 2 tarieven, zal met de palen te maken hebben)

Daarnaast die palen moeten er toch komen, bij ons in de wijk zie je een bezettingsgraad van zo'n 50% tot 75% gedurende de gehele dag (voorheen met een lage energieprijs iets minder overigens), en staan ze ook nog eens redelijk strategisch op een enkeling na niet bij iemand voor de deur, maar op van die rijtjes met zo'n 5 of meer parkeerplaatsen.

Hebben bij ons in de straat overigens specifiek gevraagd om de paal juist niet in de straat te laten plaatsen, vanwege het beperkte aantal plekken t.o.v. het aantal huizen, maar juist op zo'n rijtje op de hoek. Daar is gewoon gehoor aan gegeven. Dus zo discutabel vind ik dit collectief niet eens, voor iedereen is het in mijn ogen een win win de gemeente, de aanbieder en de gebruiker.

Wanneer je inderdaad de hoofdprijs betaald, en de gemeente en aanbieder de winst daarin verdelen zou ik het een discutabel iets vinden, maar zoals het nu in Zuid-Holland georganiseerd is zeker niet, zal vast een paar cent goedkoper kunnen wanneer je het anders inricht maar vooralsnog ben je goedkoper uit dan aan je eigen stopcontact thuis. Zeker wanneer je ziet dat je bij een random Allego paal in Brabant 67 ct. en een Engie paal in Utecht 76 ct. kwijt bent.
Ik betaal thuis 23 cent per kWh, met een vast contract tot eind 2023.

Maar met zonnepanelen is het nog goedkoper, vaak gratis door salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wigwam1975
Tweak_ers schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:01:
[...]

Ik betaal thuis 23 cent per kWh, met een vast contract tot eind 2023.

Maar met zonnepanelen is het nog goedkoper, vaak gratis door salderen.
Via openbare weg en een granny charger 🔌?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
wigwam1975 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:12:
[...]

Via openbare weg en een granny charger 🔌?
Openbare weg en een laadpaal in de voortuin (NewMotion)
Pagina: 1