Toon posts:

Dilemma L/L of L/W warmtepomp / All electric of Hybride?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:20
Ik heb een laag gasverbruik, het kost me niet te veel en toch wil ik er van af :) maar hoe?

Mijn situatie
Ik ben alleen wonend in een rijtjeshuis uit 2018 met CV en vloerverwarming in het hele huis. Mijn gasverbruik is ca 400 m3 pj. Dat is na CV tuning en met bewust stoken. Andere omwonenden in gelijke huizen, bv gezinnen, komen op ca 600-1000 m3 per jaar.
Elektrisch ben ik zo'n beetje neutraal (met 5 zonnepanelen, ca 1600 wP).
Ik heb voorlopig nog een gunstig energiecontract. Mijn energiekosten zijn daarom laag, ca 500 euro per jaar.

Ik heb nu verschillende gedachten sporen:
A
Mijn energielasten zijn zo laag dat een investering naar all electric niet uit kan. Dus gewoon lekker bewust blijven stoken en als het te gek zou worden met gas dan een stralingspaneel boven de bank en mijn werkplek hangen en de CV thermostaat in de wk naar ca 16 C.
Als kind hadden mijn ouders nog een kolenkachel en werd ik wakker met ijsbloemen op de ramen. Ik zou er dus tegen moeten kunnen als de nood aan de man komt, met een paar graden kouder in huis ;)
B
Gezien alle onzekerheid en mijn huidige lage energielasten kan ik deze deze 'winst' ook investeren in maatregelen om nog minder of helemaal geen gas te gebruiken. Motivatie en aanleiding: de onzekere toekomst met gas en omdat het een soort sport is van mij om van het gas af te gaan.
De volgende winter kan, zeker als het een koude wordt, zeer problematisch worden mbt de prijs en beschikbaarheid van voldoende gas. Zie bv deze analyse van de NOS . Ik heb nu nog een heel gunstig contract wat nog 4 j doorloopt, maar hoe zeker is het dat mijn aanbieder (een kleinere partij) dit ook kan waarmaken? Nu mijn gasverbruik verder verminderen zie ik ook als een soort verzekering.

Als opties zie ik nu:
1 Helemaal all electric gaan (kosten 10-15k??)
CV ketel eruit en een L/W WP erin. een 5 kW Panasonic monoblock lijkt me genoeg.
Voor SWW zou ik wel een ventilatie warmtepomp boiler willen, bv een Atlantic Exporer. Dat is ook fijn omdat ik type C ventilatie heb, frisse lucht is dus koude buitenlucht die via roosters boven de ramen, naar binnen komt. Verwarmde afzuiglucht gaat nu direct naar buiten via de VENT Box. Ik ben zelf niet zo handig en heb dus een installateur nodig. Ik heb nog plaats voor ca 6-8 zonnepanelen.

2 Een hybride oplossing met een L/L WP (kosten 3-4k??)
Mijn idee is dan om de vloertemperatuur wk op ca 16-17 C te houden met de CV (voor een soort basis comfort). De luchttemperatuur op ca 19-20 C met L/L WP (afhankelijk van de comfort behoefte). Het voordeel van L/L is dat het makkelijk en snel verwarmd. Nu moet ik dat met de vvw nl goed plannen om dat comfortabel en zuinig te doen. In de winter stook ik regelmatig afhankelijk van wat er via de zon (solar gain) mijn huiskamer gratis binnenkomt. Verder heb ik er in de zomer gemak van van een L/L WP als er bv een hittegolf is (mijn woning ligt op het zuiden).

3 Een hybride oplossing met een alleen een Vent WP boiler die ook CV ondersteuning doet. (kosten 3-4k??)
Lezende in het warmtepomp boiler topic lijkt me dit technisch een complexere oplossing
Een hybride L/W WP i.c.m. met CV kan ook, ik heb echter het idee dat die systemen nu overpriced t.o.v. all electric.

Voorkeur en overwegingen
Gedachte spoor A is het meest simpel, ik hoef niets te doen en de risico's zijn te overzien, echter voor verwarming afhankelijk zijn van gas voelt niet goed.
Het idee van een L/L WP met extra zonnepanelen, spreekt me nu het meest aan. Ik gok daarmee ca 200 m3 gas te kunnen besparen. Nadeel is dat ik met ca 200m3 gasverbruik relatief veel kwijt ben aan vastrecht en dat de CV ketel ook onderhouden moet blijven worden. Hybride is een halve oplossing, beter in 1x doen? Het geluidsaspect m.b.t. een buitenunit is ook een aandachtspunt.
Voor optie 1 zou ik moeten lenen, dat voelt als een drempel voor me. Echter als het bv in de hypotheek zou kunnen voor een paar tientjes per maand?? Dan ben ik in 1x klaar en is het huis ook nog meer waardevast.

Wat vinden jullie, zijn er meer opties of andere overwegingen?

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:21

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Misschien is er voor jouw wijk al een plan in de Transitievisie Warmte van jouw gemeente. Dat geeft je wat meer zekerheid over de optie 'niets doen'.
Moet je uiteindelijk toch all-electric en is elke investering in een andere richting dus verspilling? Word je op een (tot nu toe duur) warmtenet aangesloten?

Het pad wat ik heb doorlopen kan misschien ook voor jou werken: met een warmtepompboiler oefenen met loodgieterswerk (de ketel als naverwarmer/backup voor douchewater), als je daarmee voldoende zelfvertrouwen hebt gekregen een stille monoblock in de tuin.

Het werk laten doen kan met zulke lage kosten vooralsnog niet uit.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Nomind
@Proton_ Dank voor je reactie. Ik heb even opgezocht of er iets speelt in mijn gemeente mbt warmtenetten; er is een proefproject, echter niet in mijn wijk. Ik woon in een nieuwbouw wijk in opbouw, na 2019 is er alleen maar gebouwd met bodemsystemen W/W warmtepompen. Ik verwacht niet dat mijn buurtje dan voor in de rij zal staan om dit af te schrijven en een duur warmtenet aan te leggen. Verder zou het aansluiten, dacht ik, op basis van vrijwilligheid gaan. Voor mij zal het verwacht ik altijd duurder uitpakken.

Het lijkt me wel heel gaaf om samen met iemand die net wat handiger is dan ik een stap te zetten. Alleen zou ik het niet aandurven. Eerst dan maar mijn social skills aanwenden om een handige Harrie enthousiast te maken om samen te gaan klussen met mij :)

ps ook jouw topic's over je warmtepomp en wpb bekeken, mooi leesvoer.

[Voor 4% gewijzigd door Nomind op 08-01-2023 19:38]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:13
Of een beetje op het pad van @Proton_

Regel een knap buigijzer, de 15mm staan voor peanuts op marktplaats. De budget meuk durf ik niet aan.

Haal een stuk cv pijp bij de bouwmarkt

En ga ermee proberen te werken.

22mm is lastiger: je trekt dan aan zowel de cv pijp als buigijzer, dan trek je het er nog vrij makkelijk omheen

28 nog niet gedaan, maar dat is de richting gaat het direct van de warmtepomp gaat komen.

Ik heb beperkt ook met meeagenbuis (kunstof - alu) gewerkt. In de basis mooi spul, maar ik vind het minder makkelijk om precies mee te werken)

Zo kun je voor een handje tientjes komen of je het vertrouwen kunt opbouwen

Laten doen is op het moment 26 mijl verwijderd van rendabel.

[Voor 4% gewijzigd door Ronald op 08-01-2023 19:48]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:15
Ik zou gewoon niks doen. Je hebt lage kosten.. Waar maak je je druk om.
Misschien begeeft je cv het over 3 jaar of 5 jaar.. Zijn er misschien nieuwe ontwikkelingen..
En uitgekristaliseerde opties..

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:13
@belmonde best wel slecht plan…

Mocht de CV het onverwacht begeven dan staat de @Nomind met de rug tegen de muur en moet mogelijk de waarschijnlijk suboptimale voor zijn woning hybride warmtepomp accepteren. Dat zou hem domweg verkeerd besteed geld kosten en dat is pas echt duur.

Verder hoor ik graag van je welke aankomende radicale ontwikkeling aan warmtepompen binnen 5 jaar op de markt komen ;)
Startups als Quatt en DeWarmte zijn technisch geheel niet vernieuwend. Hoewel ik ze veel succes wens vind ik dat weinig hoopgevend wat betreft significante verbetering.
Dit is technologie die aan decennia bestaat en gebruikt wordt…

Dit is een woning waar wellicht de Vincent van Itho-Daalderop zou werken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:18
@Ronald de techniek van een warmtepomp (L/W) is dezelfde als die van een Airco (L/L). Ik verwacht daar geen radicale veranderingen. Wellicht een ander koelmiddel die minder slecht is voor het mileu.
In Duitsland is het zelf zo dat er alleen subsidie is op de WP's met een koelmiddel die o.a. een natuurgas bestaat en dat gaat zelfs de aankomende jaren veranderen naar volledig natuurgas.
Of deze verandering positief gaat zijn op de behaalde resultaten van een WP is nog afwachten (zou ook gelijkwaardig of zelf licht negatief kunnen zijn)

@Nomind als je qua geluidsoverlast zonder problemen een L/L of L/W warmtepomp kan plaatsen dan zou ik dat ten aller tijden kiezen boven een warmtenet aansluiting! Dan zit je namelijk vast aan 1 leverancier die zelf kan bepalen of deze de maximum tarieven gaat doorbereken of niet (inclusief duur vastrecht).

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

• belmonde
Ronald schreef op maandag 9 januari 2023 @ 07:45:

Mocht de CV het onverwacht begeven dan staat de @Nomind met de rug tegen de muur en moet mogelijk de waarschijnlijk suboptimale voor zijn woning hybride warmtepomp accepteren. Dat zou hem domweg verkeerd besteed geld kosten en dat is pas echt duur.

Verder hoor ik graag van je welke aankomende radicale ontwikkeling aan warmtepompen binnen 5 jaar op de markt komen ;)
Startups als Quatt en DeWarmte zijn technisch geheel niet vernieuwend. Hoewel ik ze veel succes wens vind ik dat weinig hoopgevend wat betreft significante verbetering.

Nou, dat hij met de rug tegen de muur staat als zijn cv het begeeft,... Dat is heel zwaar overtrokken.. Dat kan ook in de zomer gebeuren of gewone midwinterdag met + 10 graden.. En daarbij.. hij heeft zo weinig gasverbruik..400 m3. In een goed geisoleerd huis van pas 2018.. tussen buren in. In die 400 kuub zit ook nog gas voor warmwater.
Een klein elektrisch kacheltje houdt hem makkelijk warm ter overbrugging. Heelll misschien hebben de installateurs dan volop tijd (niet?) en zijn opties dan volop meteen voorradig..(niet?)..

.

.

• belmonde
Ronald schreef op maandag 9 januari 2023 @ 07:45:

Wij hebben hier een dubbel bewoonde boerderij (voor en achter) met sinds februari vorig jaar een variabel energiecontract en verbruiken gezamelijk 8.000 kwh stroom en vorig jaar 4.000 kuub gas. Gas was in november 3.20 euro en stroom 90 cent.. Deel het door 2 en per 'woning' 4.000 kwh stroom en 2.000 kuub gas.
Gas hebben we dit jaar kunnen verlagen naar 2.700 kuub nu op jaarbasis door ruimtes uit te schakelen en temperaturr te verlagen tot 20 graden. Hier kan meer gebeuren. Maar ja, dat kost ook geld. Energieprijzen gaan ook weer omlaag.
Er komen in maart zonnepanelen op de kapschuur.. Die staat oost-west.

[Voor 4% gewijzigd door belmonde op 09-01-2023 10:43]

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:28
Voor jouw beeldvorming. Ik verstookte zo'n 900m3 waarvan 400m3 voor SWW. Ik stook nu met L/L en het scheelt mij zo'n 3 tientjes (nog oude tarieven gelukkig) per maand. De investering ga je dus niet snel terugverdienen. Reken het zelf even terug met 1 m3 gas voor verwarmen wordt zo'n 2 kWh stroom.

Mocht je naar L/W gaan. Het is op dit moment bijna onmogelijk een installateur te vinden.

[Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 09-01-2023 10:46]

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:09
Als je in stapjes wilt beginnen en ook wilt kunnen koelen in de zomer dan is optie 2 de goedkoopste en meest efficiënte stap.

Over optie 2,
Zo'n nieuw huis is bij uitstek geschikt voor een L/L WP.
Als jij bij zo'n nieuw en erg goed geïsoleerd huis de woonkamer 24/7 zou stoken met een L/L WP dan neemt de vloer ook de temperatuur aan van de HK wanneer de vloerverwarming uit zou staan.
Misschien een graadje lager maar ik verwacht met jouw isolatie zeker boven de 16/17 C bij een setpoint van 19/20 C van de WP.

Waarom verwacht ik dat:
Mijn situatie: eind jaren 80 woning geen bodem isolatie maar wel piepschuim vloerisolatie + ondervloer onder het laminaat, de vloer is 18,5~19,5 graden bij een HK temperatuur van 19,5~20,5.

Mocht je het verwarmen met een L/L WP toch niet als fijn ervaren en/of het comfort van de vloerverwarming missen en dus weer willen gebruiken kun je eventueel voor een kleinere (goedkopere) L/W WP kiezen. Mocht zo'n kleinere (met dus een kleine ondercapaciteit) bij < -5 C buitentemperaturen moeite hebben met verwarmen van het huis dan kun je de L/L WP als een extra warmtebron aanzetten.
Een volgende huiseigenaar zal hier dan ook rekening mee moeten houden.

Succes met je keuze.

MHI SRK 35 ZSX-WF

• Nomind
Bedankt voor de reacties!

Zelf doen is geen optie voor me, ik ken mezelf :)
Een L/W Wp is nu geen optie en aantrekkelijk door de grote vraag (en ik heb geen echte noodzaak). Daarnaast heb ik de centen nu niet liggen voor een dergelijke investering.

Een vent WP zoals de Vincent van Itho zie ik niet zitten. Heb hier even op gezocht en de verhalen over Itho geven me geen vertrouwen. Daarnaast is gezien de goede isolatie van mijn huis, direct overgaan op 100% L/W met een (WP)boiler, logischer.
Het idd een beetje vreemd om in een huis met vvw over te gaan op L/L verwarming.

Echter L/L Wp-en zijn wel direct leverbaar en betaalbaar (incl. installatie voor ca. 2000 euro). Als ik in de toekomst op een gasprijs zit van >2 euro dan heb ik een L/L wp zelfs met een besparing van maar 200 m3 per jaar, redelijk snel terugverdiend. I.c.m. met extra zonnepanelen is het extra interessant.

Mijn glazenbol zegt me verder dat de PV saldering wellicht nog even zal blijven, net als de hoge gasprijzen en dat het prijsplafond veel minder royaal wordt om isoleren en besparen te stimuleren.

Flexibiliteit tussen vvw en L/L verwarming heeft ook zo z'n voordelen, bv dat als ik na een weekend weg op zondagmiddag thuiskom, dat ik het snel weer behaaglijk heb. Net zo als een ander de houtkachel even aansteekt.

Ik ga me nu eerst maar focussen op offertes voor extra zonnepanelen.

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
Let op bij extra zonnepanelen en terugleveren dat de terugleververgoeding soms zo laag is dat je beter met COP1 kan stoken.
Zelf heb ik de knoop al doorgehakt. De CV van de muur af geschroefd. Nu nog opzoek naar een airco. MHI SRK35ZS-W lijkt me wel een mooie voor primaire verwarming. Kost tussen de 800-900 euro. Laat zeggen 1100 met leiding en beugel. 200 voor het in bedrijf stellen. Denk alleen niet dat ze dit model ophangen voor 2000 euro.
Maar hoe doe je andere klusjes. Kraantje vervangen? Wasbak ophangen? Stopcontact plaatsen? Lukt dat meestal wel en ben je tevreden met het resultaat. Vanuit daar zou ik dan een overweging maken om het zelf te doen. Alleen als je door beton moet boren dat zou ik dan wel uitbesteden. Volgens mij doen de meeste airco installateurs dat ook niet zelf.

Met zonnepanelen is er ook wel schaarste of woekerprijzen. Vooral de omvormers, dakhaken en rails. Wacht zelf nu al 2 maanden op rails. Diverse andere gebeld maar overal is hetzelfde. Hou hier ook rekening mee. Wellicht een mooie klus om de zonnepanelen zelf te installeren.

• MotorBeast
@Nomind Gasprijs blijft hoog? https://nos.nl/artikel/24...niveau-van-begin-dit-jaar En als LNG op stoom komt dan denk ik dat het zelfs nog lager zal worden. Rusland gaat nooit meer leveren denk ik.Niet korte termijn denken zou ik zeggen.

Achteraf had ik liever voor verwarmen L/W en voor SWW boiler en helemaal van het gas gegaan en kan er nu niet aankomen. Waarom? L/L is minder comfortabel dan verwarmen met radiatoren en ik blijf me ergeren aan het geluid van de fan. Enige voordeel....koelen in de zomer. En alleen verwarmen met L/L moet je eens uitrekenen wat je dan nog betaald per m3 incl vastrecht etc om te douchen/koken.

Mijn advies; full electric of anders gewoon lekker die 500m3 voor lief nemen.

• Nomind
MotorBeast schreef op maandag 9 januari 2023 @ 23:57:
@Nomind Gasprijs blijft hoog? https://nos.nl/artikel/24...niveau-van-begin-dit-jaar En als LNG op stoom komt dan denk ik dat het zelfs nog lager zal worden. Rusland gaat nooit meer leveren denk ik.Niet korte termijn denken zou ik zeggen.

Achteraf had ik liever voor verwarmen L/W en voor SWW boiler en helemaal van het gas gegaan en kan er nu niet aankomen. Waarom? L/L is minder comfortabel dan verwarmen met radiatoren en ik blijf me ergeren aan het geluid van de fan. Enige voordeel....koelen in de zomer. En alleen verwarmen met L/L moet je eens uitrekenen wat je dan nog betaald per m3 incl vastrecht etc om te douchen/koken.

Mijn advies; full electric of anders gewoon lekker die 500m3 voor lief nemen.
In het NOS artikel wat jij noemt staat juist dat de daling van de gasprijs komt door een korte termijn effect (volle buffers icm met een zachte winter..tot nu toe). In dit NOS artikel staat dat het onzeker is hoe het komende winter zal lopen met de prijs van LNG gas: https://nos.nl/artikel/24...daan-en-tegen-welke-prijs

Ik kan verder je redenering volgen over L/L en comfort en full electric.

• MotorBeast
Nomind schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:16:
[...]

In het NOS artikel wat jij noemt staat juist dat de daling van de gasprijs komt door een korte termijn effect (volle buffers icm met een zachte winter..tot nu toe). In dit NOS artikel staat dat het onzeker is hoe het komende winter zal lopen met de prijs van LNG gas: https://nos.nl/artikel/24...daan-en-tegen-welke-prijs

Ik kan verder je redenering volgen over L/L en comfort en full electric.
Die onzekerheid zal nooit meer verdwijnen als het over energie gaat. De gouden jaren zijn gewoon voorbij (gelukkig voor het klimaat). Energie zal sowieso duurder blijven (ook stroom als straks 1/2 NL een warmtepomp heeft) om het verbruik te remmen. Maar 300m3 (schat ik bij je) voor verwarmen is natuurlijk peanuts. De meeste in NL verbruiken het vijfvoudige. Daar zet een WP echt zoden aan de dijk als het gaat om geld besparen. NB: salderen panelen gaat ervan af en nu (lees winter en donker weer) verstookt een WP het meeste. Koelen in de zomer vraagt bijna niets. Dus je panelen gaan in de toekomst weinig bijdragen aan verwarmen met een lage vergoeding voor je stroom in de goede periode (zonnig weer).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee