Als RAID- en NAS- beginner, zoek ik graag even wat advies van de kenners ivm de aankoop en configuratie van een nieuwe NAS.
Ik heb ter voorbereiding heel wat instructievideo's gezien en hardware opgezocht.
TLDR: huidige JBOD opstelling fucked --> Synology aankopen maar welke instellingen kiezen (want ze nadien wijzigen is niet mogelijk.)
Huidige situatie:

Probleem:
Vaak reageert een schijf niet meer.
Na reboot is de MFT foetsie (Data staat er nog op want verkenner zegt dat HD vol is, maar geen bestanden te zien. Enkel via recovery software zijn de bestanden te zien.)
Na scannen met CrystalDiskInfo bleken 2 HD's ook effectief slecht te zijn volgens SMART.
(Sommige schijven waren 5-9j oud en gewone (niet-NAS) schijven!)
Aan te kopen oplossing:(*)HD compatibiliteit getest op Synology-site.

Doelstellingen:
Vragen:
Ik gebruikte vroeger altijd JBOD aangezien je enkel de data kwijt bent die enkel op die schijf stond.
Ik weet dat RAID 5 - of nog liever SHR1 - gewoon de meest logische en veiligste optie is. (Buiten RAID6 of hoger, en ja, ik weet dat RAID geen back-up is.)
Als ik gewoon die optie kies, zal ik met deze opstelling geen hoofdpijn hebben.
Maar .... Als het technisch mogelijk is (maar vooral ook praktisch is), zou ik graag willen checken of JBOD alsnog een optie is.
Bij RAID 5 is mijn capaciteit sowieso minder (n-1 schijven) en ik vrees dat wanneer een schijf zou uitvallen en een RAID-array van 50TB gerestored moet worden, de kans vele malen groter wordt dat nog een schijf dat extreem intensief lees- en schrijfproces niet zou overleven.
De schijven zullen namelijk allemaal even oud zijn en - normaal gezien - quasi identieke slijtage hebben.
Dus als er nog een schijf tijdens de rebuild faalt, dan ben ik alsnog alle data kwijt.
Liever geen vangnet (ja, ik weet dat RAID geen back-up is) dan een vals gevoel van veiligheid waarop ik zou rekenen.
Bij het initialiseren van je schijven in de NAS moet je pool(s) en volume(s) aanmaken, aldus de video.
Als ik één grote pool zou maken in JBOD, dan lees ik dat ik bij 1 schijf uitval alsnog alle data kwijt ben.
De vraag: Kan ik per schijf (8stuks) telkens een aparte pool maken met daarin telkens 1 volume?
Dus bv:
Of denken jullie nu: "Neobadmuts, nou kappen met die onzin en kies gewoon SHR1 zoals een normale persoon. Van 1 schijf minder capaciteit ga je heus niet dood."
Klopt dit?
Moeten ze ook leeg zijn bij JBOD?
Kan ik dus maw volle HD's erin proppen? Maar dan zijn die NTFS ipv Btrfs?
(Neen, ik wil voorlopig geen grotere HD's kopen dan 8TB.)
Synology biedt uitbreidingsmogelijkheden zoals de Synology DX517

--> Maar hoe exact verbind ik die met de Synology DS1821+? Ik weet dat er een aparte poort voor is, maar wat voor kabel heb je nodig?
--> Is dit het enige model (DX517) dat je als uitbreiding kan gebruiken, of is eenderwelk ander (goedkoper) model ook mogelijk te verbinden?
--> En hoe zit dat met je bestaande RAID5/SHR1 array wanneer je een schijf of 2 erbij prikt? Moet alles gerebuild worden of maakt dat niet uit als hij er plots een extra schijf bij ziet?
--> Moet alles via het netwerk overgepompt worden?
--> Zit er in het DSM OS trouwens een gewone browser waarmee je kan surfen en iets downloaden?
Wanneer ik op Kodi mediaspeler 1 de hele bibliotheek laat scannen, dan kan de 2de Kodi mediaspeler gewoon deze dbase hergebruiken ipv ook alles te moeten scannen?
--> Maar waar wordt die dbase bewaard? Op de NAS of lokaal op Kodi mediaspeler 1?
Ja, een heleboel vragen dus.
Maar eens ik bepaalde instellingen kies bij de configuratie van de NAS kan ik niet meer terug. Daarom wil ik mij eerst zo goed mogelijk informeren.
Alvast bedankt voor alle suggesties en advies!
Ik heb ter voorbereiding heel wat instructievideo's gezien en hardware opgezocht.
TLDR: huidige JBOD opstelling fucked --> Synology aankopen maar welke instellingen kiezen (want ze nadien wijzigen is niet mogelijk.)
Huidige situatie:
- 50TB aan media op gewone consumenten HD's met wisselende grootte's (2-8TB)
- via HD-cages via USB aan een mini-pc (Win) en dan delen (SMB)
- JBOD (géén RAID)
- media afspelen via Kodi op Android box

Probleem:
Vaak reageert een schijf niet meer.
Na reboot is de MFT foetsie (Data staat er nog op want verkenner zegt dat HD vol is, maar geen bestanden te zien. Enkel via recovery software zijn de bestanden te zien.)
Na scannen met CrystalDiskInfo bleken 2 HD's ook effectief slecht te zijn volgens SMART.
(Sommige schijven waren 5-9j oud en gewone (niet-NAS) schijven!)

Aan te kopen oplossing:(*)HD compatibiliteit getest op Synology-site.

Doelstellingen:
- betrouwbare opslag
- shares voor Android mediaspelers
- gecentraliseerde KODI dbase op NAS
- van buiten netwerk bereikbaar
- Synology NAS Setup Guide First-time Synology NAS Installation & Setup Guide
- Synology NAS DSM 7 Setup Guide - ALL Parts Synology NAS Setup Guide Part I - 2021/2022 - DSM 7 - RAID - VOLUMES - SHARES - MAPPED DRIVES
- Setup a Synology Server with a Shared Database for Kodi - Complete Start to Finish Guide!
Vragen:
- 1. JBOD / RAID / SHR1?
Ik gebruikte vroeger altijd JBOD aangezien je enkel de data kwijt bent die enkel op die schijf stond.
Ik weet dat RAID 5 - of nog liever SHR1 - gewoon de meest logische en veiligste optie is. (Buiten RAID6 of hoger, en ja, ik weet dat RAID geen back-up is.)
Als ik gewoon die optie kies, zal ik met deze opstelling geen hoofdpijn hebben.
Maar .... Als het technisch mogelijk is (maar vooral ook praktisch is), zou ik graag willen checken of JBOD alsnog een optie is.
Bij RAID 5 is mijn capaciteit sowieso minder (n-1 schijven) en ik vrees dat wanneer een schijf zou uitvallen en een RAID-array van 50TB gerestored moet worden, de kans vele malen groter wordt dat nog een schijf dat extreem intensief lees- en schrijfproces niet zou overleven.
De schijven zullen namelijk allemaal even oud zijn en - normaal gezien - quasi identieke slijtage hebben.
Dus als er nog een schijf tijdens de rebuild faalt, dan ben ik alsnog alle data kwijt.
Liever geen vangnet (ja, ik weet dat RAID geen back-up is) dan een vals gevoel van veiligheid waarop ik zou rekenen.
Bij het initialiseren van je schijven in de NAS moet je pool(s) en volume(s) aanmaken, aldus de video.
Als ik één grote pool zou maken in JBOD, dan lees ik dat ik bij 1 schijf uitval alsnog alle data kwijt ben.
De vraag: Kan ik per schijf (8stuks) telkens een aparte pool maken met daarin telkens 1 volume?
Dus bv:
- pool 1: HD1, volume "media1"
- pool 2: HD2, volume "media2"
- pool 3: HD3, volume "media3"
- pool 4: HD4, volume "media4"
- pool 5: HD5, volume "media5"
- pool 6: HD6, volume "media6"
- pool 7: HD7, volume "media7"
- pool 8: HD8, volume "media8"
Of denken jullie nu: "Neobadmuts, nou kappen met die onzin en kies gewoon SHR1 zoals een normale persoon. Van 1 schijf minder capaciteit ga je heus niet dood."
- 2. Btrfs vs EXT4?
Klopt dit?
- 3. Beginnen met lege HD's?
Moeten ze ook leeg zijn bij JBOD?
Kan ik dus maw volle HD's erin proppen? Maar dan zijn die NTFS ipv Btrfs?
- 4. Uitbreidingsmogelijkheden
(Neen, ik wil voorlopig geen grotere HD's kopen dan 8TB.)
Synology biedt uitbreidingsmogelijkheden zoals de Synology DX517

--> Maar hoe exact verbind ik die met de Synology DS1821+? Ik weet dat er een aparte poort voor is, maar wat voor kabel heb je nodig?
--> Is dit het enige model (DX517) dat je als uitbreiding kan gebruiken, of is eenderwelk ander (goedkoper) model ook mogelijk te verbinden?
--> En hoe zit dat met je bestaande RAID5/SHR1 array wanneer je een schijf of 2 erbij prikt? Moet alles gerebuild worden of maakt dat niet uit als hij er plots een extra schijf bij ziet?
- 5. Data migratie
--> Moet alles via het netwerk overgepompt worden?
--> Zit er in het DSM OS trouwens een gewone browser waarmee je kan surfen en iets downloaden?
- 6. Kodi
Wanneer ik op Kodi mediaspeler 1 de hele bibliotheek laat scannen, dan kan de 2de Kodi mediaspeler gewoon deze dbase hergebruiken ipv ook alles te moeten scannen?
--> Maar waar wordt die dbase bewaard? Op de NAS of lokaal op Kodi mediaspeler 1?
Ja, een heleboel vragen dus.

Alvast bedankt voor alle suggesties en advies!

▀ BBQ ▀ BBQ 2 ▀ Opendeurdag ▀ LED Cat Feeder