• michaelj15
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-01 10:22
Beste,

Kan iemand mij helpen met onderstaande probleem.
Ik heb een Lenco stereo platenspeler L3806. Ik zou graag het geluid hiervan via mijn tv willen afspelen. Enig idee hoe ik dit moet aansluiten? De platenspeler heeft twee tulpstekkers rood en wit. Zodra ik deze aansluit op component / av in op de tv gebeurd er helemaal niets. Ook heb ik deze met een scar connector aangesloten maar als ik op de tv naar ext ga als source ziet hij deze wel, maar ik hoor verder niets. Iemand een oplossing?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• micla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-01 11:42
Volgens mij hebben platenspelers doorgaans minder volt op de uitgang dan andere apparaten. ( 3mV vs 300mV ? ). Je moet dan een phono ingang gebruiken. Je zult er dus iets tussen moeten zetten zoals een versterker ( met phono ingang )

Of zoiets:

https://www.maxiaxi.com/p...WKFBSBcq1TcEaAnaHEALw_wcB

[Voor 30% gewijzigd door micla op 08-01-2023 01:19]

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:53
Daar heb je inderdaad een phono pre-amp voor nodig, in sommige modernere spelers zit die in gebouwd. Tegenwoordige versterkers hebben vaak geen phono in meer. Om hem op aux of andere ingang te gebruiken heb je echt een voorversterker nodig..

Om meer hulp te krijgen wat je het beste kunt gebruiken, is het misschien handig even op vinyl topic te kijken/vragen
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2111546

of de vintage audio topic
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1226020

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:02
Deze platenspeler heeft een ingebouwde preamp, de vorige twee opmerkingen kun je negeren.

• michaelj15
Ja precies, dat wilde ik al gaan typen. Daar kwam ik al achter. Vandaar dat ik het ook niet begrijp dat het niet werkt.

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:00
Wat voor een scart connector gebruik je, hij moet wel een audio in hebben.

Collectie

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Er lijkt achterop de platenspeler wel een schakelaartje te zitten om de tulp uitgang om te schakelen tussen Line en Phono level…
Heb je deze schakelaar wel op Line staan en niet op Phono toevallig?

Heb je getest of de output/platenspeler uberhaupt wel werkt?
Hoe had je de platenspeler voorheen aangesloten? (of is ie nieuw?)

Heb je getest of die ext input op de TV met andere audiobronnen wel werkt?
Staat het volume van de externe input van de TV goed ingesteld?
Kun je op de TV instellen dat de audio bij die input van een andere bron af komt?
Het klinkt alsof het een vrij oude TV is… Ik heb al jaren geen TV meer gezien die een scart aansluiting heeft (maar ik kan het mis hebben)…
als ik op de tv naar ext ga als source ziet hij deze wel
Wat bedoel je hier met “ziet hij deze wel”?
Er valt toch helemaal niets te zien? Je stuurt een audio-only bron naar de TV…
De TV kan helemaal niet detecteren of je hier uberhaupt iets op die input hebt aangesloten.

Een losse opmerking terzijde trouwens:
Het is wel zowat de slechtst mogelijke oplossing die je wilt gaan gebruiken qua “audiokwaliteit ten opzichte van energiegebruik”…
De ingebouwde speakers van een TV zijn over het algemeen een van de slechtste geluidsweergevers die de meeste mensen in huis hebben, en door de TV alleen als audiobron te gebruiken verspil je ook het energieverbruik van de hele TV die (feitelijk onnodig) aan staat.. Daarbij kost dit natuurlijk ook levensduur uren van de TV… Of heeft je TV hier wellicht een speciale functie voor?

[Voor 3% gewijzigd door BrainCrash op 08-01-2023 10:43]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• michaelj15
Servpage schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:39:
Wat voor een scart connector gebruik je, hij moet wel een audio in hebben.
Dat is een oude die afkomstig is van een wii.
Is een grijs blokje met aan de ene kant scar en aan de andere kant geel wit rood tulp ingang. Maar denk dat die video het probleem is. De tv ziet wel de scar connector.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:00
Dat is inderdaad een scart in, kan zijn dat de TV een video signaal wil zien, lastig verhaal.

Collectie

• BrainCrash
  • Nu online
michaelj15 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:43:
[...]
Dat is een oude die afkomstig is van een wii.
Is een grijs blokje met aan de ene kant scar en aan de andere kant geel wit rood tulp ingang. Maar denk dat die video het probleem is. De tv ziet wel de scar connector.
De TV kan helemaal geen Scart connector “zien”
Video hoeft (normaal gesproken) ook niet aangesloten te zijn of zo, de TV geeft gewoon weer wat er al dan niet op die input ingestopt wordt. Audio en/of video

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• michaelj15
BrainCrash schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:40:
Er lijkt achterop de platenspeler wel een schakelaartje te zitten om de tulp uitgang om te schakelen tussen Line en Phono level…
Heb je deze schakelaar wel op Line staan en niet op Phono toevallig?

Heb je getest of de output/platenspeler uberhaupt wel werkt?
Hoe had je de platenspeler voorheen aangesloten? (of is ie nieuw?)

Heb je getest of die ext input op de TV met andere audiobronnen wel werkt?
Staat het volume van de externe input van de TV goed ingesteld?
Kun je op de TV instellen dat de audio bij die input van een andere bron af komt?
Het klinkt alsof het een vrij oude TV is… Ik heb al jaren geen TV meer gezien die een scart aansluiting heeft (maar ik kan het mis hebben)…

[...]

Wat bedoel je hier met “ziet hij deze wel”?
Er valt toch helemaal niets te zien? Je stuurt een audio-only bron naar de TV…
De TV kan helemaal niet detecteren of je hier uberhaupt iets op die input hebt aangesloten.

Een losse opmerking terzijde trouwens:
Het is wel zowat de slechtst mogelijke oplossing die je wilt gaan gebruiken qua “audiokwaliteit ten opzichte van energiegebruik”…
De ingebouwde speakers van een TV zijn over het algemeen een van de slechtste geluidsweergevers die de meeste mensen in huis hebben, en door de TV alleen als audiobron te gebruiken verspil je ook het energieverbruik van de hele TV die (feitelijk onnodig) aan staat.. Daarbij kost dit natuurlijk ook levensduur uren van de TV… Of heeft je TV hier wellicht een speciale functie voor?
Ik heb de platenspeler volledig bekeken maar hier zit geen schakelaar op. Enkel een schakelaar voor de naald automatisch te laten zakken.
De speler zelf werkt goed. Heb een andere box staan die ook tulp ingangen heeft, hier geeft ie zeer goed geluid op. Platenspeler is ook nog bijna nieuw, alleen al een tijd niet gebruikt.
De tv is inderdaad al een wat ouder beestje, maar over het algemeen doet hij niet onder voor nieuwe versies. Buiten het feit dat deze een scar aansluiting heeft, heeft hij ook alle nieuwe opties van hdmi enz, kwa beeld doet ie ook nog zeker niet onder.
Geluid opties heb ik vanmorgen nogmaals nagelopen, maar hier staat alles goed. Ook bij het aansluiten van een soundbar geeft hij geen geluid door.
Met mijn tekst, ziet hij deze, bedoel ik dat zodra de tulp connector wordt ingestoken, dat de source van av input selecteerbaar is en van grijs naar wit oplicht. Waarschijnlijk heeft hij hier dan toch een video input bij nodig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• michaelj15
Misschien een gekke vraag, maar als ik nu van de male tulp op de platenspeler een verloop zet met 2x female aan beide kanten en hierop weer een tulp male aansluit met aan de andere kant een 3.5mm Jack. Zou dit dan werken? Want heb wel een draadloze speaker met een 3.5 jack ingang. Dan hoeft de tv ook niet aan te staan, zoals hierboven omschreven

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:19
Dat zou moeten werken, tenzij de oorzaak van het probleem was dat de platenspeler geen geluid gaf.

• BrainCrash
  • Nu online
michaelj15 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:55:
Misschien een gekke vraag, maar als ik nu van de male tulp op de platenspeler een verloop zet met 2x female aan beide kanten en hierop weer een tulp male aansluit met aan de andere kant een 3.5mm Jack. Zou dit dan werken? Want heb wel een draadloze speaker met een 3.5 jack ingang. Dan hoeft de tv ook niet aan te staan, zoals hierboven omschreven
Ja, dat zou moeten werken, dat is allemaal hetzelfde signaal wat erover heen gaat… Wordt wel vaker gebruikt op die manier.

• michaelj15
Dan ga ik deze oplossing gewoon proberen. Wel jammer dat ik hem dan niet op de soundbar kan laten afspelen, maar dat is dan niet anders. Deze heeft helaas enkel een optisch kabel en hdmi ingang, jammer genoeg geen 3.5mm

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:16
michaelj15 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:01:
Dan ga ik deze oplossing gewoon proberen. Wel jammer dat ik hem dan niet op de soundbar kan laten afspelen, maar dat is dan niet anders. Deze heeft helaas enkel een optisch kabel en hdmi ingang, jammer genoeg geen 3.5mm
Dan is het probleem toch zo opgelost als je hem via de soundbar wilt laten lopen, je hebt dan een ADC converter nodig zodat die op de optische aansluiting kan.

• michaelj15
Och, wist niet dat dit kon. Ga ik die bestellen en aansluiten, hartelijk dank allemaal!!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee