OverSoft schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 00:26:
[...]
Sorry, maar ik geloof er geen reet van.
Je houdt in eigen berekening €880 over. Daarvan moet je ALLES nog betalen exclusief hypotheek en schuld.
Dus: energie, water, (zorg)verzekeringen, OZB, internet, mobiel, vervoer, eventueel abo’s op TV/Netflix/etc, boodschappen, kleding, onderhoud woning/inboedel.
En dan durf je met droge ogen te beweren dat je bij de Librije zit, veel reist en iedere week bij een concert zit?
Tuurlijk joh. Zeker.

Yup.
Energie is 85 per maand, ik woon klein en ben vaak weg. Ook met deze prijzen lukt het nog steeds prima. Dus tja, heel fijn die 380 van de staat vorig jaar maar dat staat dus gewoon op de spaarrekening.
Tv/ Netflix shizzle niet nodig. Kijk uitzending gemist via de Ipad, YouTube etc. Ik woon midden in Amsterdam dus de bios is om de hoek, 29.50 per maand unlimited. Ik pas soms op bij mensen op hun katten. Als ik echt een serie via Disney+ of Netflix wil kijken doe ik het daar wel.
Ik woon midden in Amsterdam dus geen auto nodig (en dat is meteen ook maar beter voor de rest van Nederland, trust me). Kan me prima redden met de fiets, de benenwagen en af en toe een metro of een tram. In het weekend heb je zoiets als een weekend rij abbo van de NS. 1e klas is 44 euro en je kan het hele land door crossen wat ik dus ook doe. Tram/ metro 2 tientjes in de maand?
Die vriendenloterij heb ik al uitgebreid besproken a 14,50 per maand. Daarvan kan ik naar musea, vip avonden, voorstellingen, dierentuin etc.
Telefoon, Sim Only 11 euro. Mobiel gaat al 3 jaar mee, was 180 bij de aanschaf dus 60 pjaar.
Podiumpas a 35 per maand. Zoek maar eens op, kan het iedereen aanraden. Alle aangesloten theaters zijn 30 dagen vantevoren te boeken. Ellen ten Damme, The Prom, Koefnoen etc.. Leuke voorstellingen voor weinig en ben binnen 20 minuten bij een theater.
Verzekering is 126. Tandarts tik ik meteen af, gemiddeld 15 pm.
Ozb is hier 55 per maand, 15 voor het water ofzo, maar dat is nogal een zooitje hier.
Internet is 30 euro, Ziggo (met tv overigens)
Reis, inboedel en aansprakelijkheid verzekering is 20. 14 zonder reisverzekering er bij. Dit zet ik uit als ik niet op reis ben.
Kapper 20 pm, kleding 20.
Boodschappen en uit eten, denk 200 ofzo.
VVE 114
Meubilair? Woon klein, heb alles al. Ik ben niet iemand die de inboedel weg doet omdat iets hip of uit is. Koop rustig 2e hands en geef geen reet om gadgets. Ik kan gewoon mijn wasmachine vervangen als ik wil of een nieuw bed kopen.
Kan zijn dat ik iets ben vergeten maar dat lukt prima dus.
Oh en Ticketswap heeft vaak op de dag zelf hele goedkope tickets. Zo heb ik al eerder voor 2 tientjes vooraan gestaan waar vrienden 70 euro betaalden voor een ticket.
En dingen die ik niet meer gebruik verkoop ik op MP, Vinted of winkels en daar koop ik dan weer nieuwe dingen van. Denk aan boeken, LP's etc..
Hou ook in je achterhoofd dat ik het had over 1900 - stufie 220, - hypotheek 450 en - die 350 sparen wat ik nu dus wel doe.
Grote tegenvallers kan ik dus prima opvangen en vakanties zijn ook geen probleem. Dat is ruim 4200 per jaar en dan heb je nog vakantiegeld er bij.
Dus nogmaals, met worst case 1500 zonder hypotheek zou ik die 350 ook gewoon kunnen sparen.
Dus tja, geloof wat je wil. Maar ik kan prima sparen en rondkomen.