Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganss
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 24-04 17:15
Ik heb een schuur met een zadeldak van 90 graden waarvan 1 dakdeel op zuid (173graden)en wil drie panelen (6 mtr lengte) 25 cm boven de nok van de schuur luit laten steken. hoe ik dit voldoende stevig uit kan voeren heb ik al uitgedokterd. De vraag is hoe gaat zich dit gedragen met harde wind of storm. De gedachte is dat schuin dak opstellingen op een plat dak in principe hetzelfde is qua windvang. Iemand ervaring hiermee?

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-06 20:25

tijmeng

Panasonic 7J

Je tweede en derde zin zijn aardig tegenstrijdig met elkaar.......

Dakhaken zijn ontworpen voor een bepaalde trek door wind. Ga je er een windvanger van maken dan zul je snel over deze loadcase heen gaan.

Ik heb zelf panelen tot de nok. Bovenste rail wel voorzien van extra haken en daarnaast woon ik in een windluw gebied. Op t platte land bij de kust zou ik hier niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
En ik denk dat als onder die rij ook nog panelen liggen je hele constructie zelfs van het dak kan worden gerukt met de rij erboven die als windvanger gaan dienen. Ik zou er niet aan beginnen in ieder geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:44
Risico's:

- niet vergunningsvrij
- wind
- blikseminslag

Ik zou er ook niet aan beginnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Een kennis had ook panelen die een cm of 10-15 uitstaken op het platte dak van een dakkapel. En natuurlijk wat extra tegels t.o.v. het geadviseerde gewicht gelegd. Bij de storm vorig voorjaar kwam het hele zwikkie dubbelgevouwen naar beneden.
Verzekering keerde wel uit, maar pas na de zomer lagen er weer panelen, dus die paar honderd euro aan TLV door zijn neus.

Die 25cm x aantal meters lengte waar de wind met hoge snelheid tegenaan beukt gaat echt enorm veel kracht opleveren. Het gewicht van de dakpannen en de panlatten gaan dat echt niet op kunnen vangen.

[ Voor 15% gewijzigd door _ferry_ op 06-01-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-06 22:13
Als je nu aan de andere kant ook een panelen legt en daarmee een nieuwe nokhoogte creëert geef ik je nog een kans. Als het van gemeente mag tenminste.
Op het plat dak heb je normaal altijd nog een scherm wat de achter en zijkanten winddicht maakt.
Hoe ga je dat hier doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganss
Toevoeging, het is een bitumen dak. Ik gebruik hardhouten balkjes 4x7,5 cm waar de clickfit EVO montage profielen op vast gezet worden. De balk ligt verticaal op het schuine dak, 2 per kolom panelen (twee boven elkaar in landscape) De balk zit met 15 schroeven in het multiplex dakbeschot geschroefd.

[ Voor 12% gewijzigd door Ganss op 06-01-2023 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-06 22:43
hoe steil is je dak? hoe hoog? staat het in open veld of in de stad? welk windgebied woon je? kijk bijv ff hier https://zonnepaneel-info.nl/nl/ballast.html

en hoe erg is het als de panelen aan de wandel gaan? heb je dan een winkelcentrum/drukke straat in de buurt of waait het "alleen maar" een weiland in?

of bijv dit soort kaarten: Afbeeldingslocatie: https://cdn.knmi.nl/system/data_center_discover_blocks/image3s/000/000/168/xlarge/Hoogste_uurgemiddelde_wind_eenmaal_per_jaar_overschreden.JPG?1432281455 (bron: https://www.knmi.nl/kenni...tleg/stormen-in-nederland )

[ Voor 31% gewijzigd door Fr33z op 06-01-2023 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ganss
Fr33z schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:52:
hoe steil is je dak? hoe hoog? staat het in open veld of in de stad? welk windgebied woon je? kijk bijv ff hier https://zonnepaneel-info.nl/nl/ballast.html

en hoe erg is het als de panelen aan de wandel gaan? heb je dan een winkelcentrum/drukke straat in de buurt of waait het "alleen maar" een weiland in?
Het dak is 45 graden en de nok is op 4mtr hoogte. Ik zit in windzone 2 en voorstedelijk gebied (3). de panelen belanden in mijn tuin of de moestuin van de buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
met een dakhelling van 45 graden kun je toch nooit zeggen dat dit ook maar een beetje lijkt op een plat-dak opstellling? :o :+ Op plat dak heb je 10 of 15 graden max, dat is hele andere koek. Ik heb het idee op basis van de TS dat je best weet dat dit gevaarlijk is en gelazer kan geven, maar hoopt dat iemand zegt "nee joh doe maar".

ik heb zelf heel veel pv-systemen gelegd maar ik zou bij zo'n opstelling elke keer als er storm is zenuwachtig worden. Zou het dus nooit bij een klant aanleggen. Bij twijfel niet inhalen lijkt me ook hier een verstandige zet. Koop gewoon panelen van 1,80m lengte (bijv trinas van 410 Wp) en je komt net niet boven de nok uit. Slaap je veel beter van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Als de constructie niet kapot gaat, dan waait je paneel wel uit het frame.
Misschien kijken voor ander formaat panelen. (2x XL landscape?)

Welk formaat is het dakopervlak?

[ Voor 18% gewijzigd door IplugNplay op 06-01-2023 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganss
IplugNplay schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:05:
Als de constructie niet kapot gaat, dan waait je paneel wel uit het frame.
Misschien kijken voor ander formaat panelen. (2x XL landscape?)

Welk formaat is het dakopervlak?
6,30 breed bij 2,30 hoog . 6 panelen landscape 2 rijen 3 kolommen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Ganss schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:24:
[...]

En wat voor een wattage wilde je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-06 21:34
Hmm, ik heb ook een dergelijk dak, maar ik ben zeeeer blij dat ik van de randen af ben gebleven! Man man wat kan het soms janken om de panelen heen.

mijn advies, sowieso niet doen

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
portret 5 stuks 172x113
420x5 = 2100WP (N-type paneel)

[ Voor 16% gewijzigd door IplugNplay op 06-01-2023 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-06 20:35

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Bedoel je misschien zo'n oplossing? Vanuit het uitstekende zonnepaneel een plaat recht of schuin naar het andere dakvlak toe.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPEpzlx6jRHdzesMA1DkHrf7iSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zp5oP5Jxuhm9dzfhBFdWjYgy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81RveQ-I9Q-cR_jo_Lv63HJ5u_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJW9ZYeQGWJjPVhCwvBNJ8g8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganss
IplugNplay schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:35:
portret 5 stuks 172x113
420x5 = 2100WP (N-type paneel)
solaredge omvormer vereist minmaal 6 panelen. ( gekozen ivm schaduw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Ganss schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:01:
[...]

solaredge omvormer vereist minmaal 6 panelen. ( gekozen ivm schaduw)
5 panelen + micro omvormers

Misschien wel voordeliger voor deze kleine installatie. (zal vast niet)

die solaredge zal wel werken met 5 panelen, alleen zit je sneller op je minimum (geen idee wat dat is, kon t niet in de datasheet vinden.)

[ Voor 22% gewijzigd door IplugNplay op 06-01-2023 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:20
Ganss schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:24:
[...]

https://solar.frl/resun/resun-rs7i450m-full-black/ en dat 6x in portret blijft aan alle kanten net binnen het dak.

[ Voor 45% gewijzigd door Uszka op 06-01-2023 22:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-06 10:54
Voor de zekerheid noem ik het ook nog even. Dit is echt een slecht plan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:34
Solaredge heeft met 6 niet erg veel marge voor schaduw beheer… heel erg niet veel marge.

Als het met 5 überhaupt opstart, @IplugNplay , dan is de schaduw beheer ruimte exact 0,0… 6 staat hard als minimum in datasheet.

Persoonlijk zou ik met 6 naar een ander omvormer systeem kijken tenzij het echt niet anders kan. Solaredge komt niet erg tot zijn recht rond de minimum aantallen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
Ts, begin ff opnieuw aub. Je hebt allemaal plannen die we er echt uit moeten trekken. Kun je anders de template volgen voor een Pv-topic? want je noemt steeds 1 zin met aanvullende info. Dus:

wat voor dak heb je
wat wil je bereiken (maximaal stroom, minimale kosten, gaaf uiterlijk ...)
wat is je plan tot nu toe en waarom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganss
Ronald schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 06:10:
Solaredge heeft met 6 niet erg veel marge voor schaduw beheer… heel erg niet veel marge.

Als het met 5 überhaupt opstart, @IplugNplay , dan is de schaduw beheer ruimte exact 0,0… 6 staat hard als minimum in datasheet.

Persoonlijk zou ik met 6 naar een ander omvormer systeem kijken tenzij het echt niet anders kan. Solaredge komt niet erg tot zijn recht rond de minimum aantallen.
Met s500b optimizers van 80 volt is de spanning 480 volt met 6 panelen. Dat is toch ruim over de 380 hen die SE nodig heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
400V bij de enkelfase omvormers tegenwoordig.

Dus de schaduw marge is 80V - en de opbrengst van 1 paneel.
Of andere woorden: de 5 minste panelen moeten gemiddeld 80% van dat laatste beste paneel doen.

Dat is een hoop minder dan de diode bypass schaduw beheer ruimte van een gemiddeld enkelfase string systeem.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganss
Fr33z schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:08:
Ts, begin ff opnieuw aub. Je hebt allemaal plannen die we er echt uit moeten trekken. Kun je anders de template volgen voor een Pv-topic? want je noemt steeds 1 zin met aanvullende info. Dus:

wat voor dak heb je
wat wil je bereiken (maximaal stroom, minimale kosten, gaaf uiterlijk ...)
wat is je plan tot nu toe en waarom
Ik neem aan dat je met Ts mij bedoeld....
De vraag was het over de nok laten steken van panelen, niet de configuratie van een systeem. Hoewel de informatie over panelen en omvormers wel zeer nuttig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganss
Ronald schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:56:
400V bij de enkelfase omvormers tegenwoordig.

Dus de schaduw marge is 80V - en de opbrengst van 1 paneel.
Of andere woorden: de 5 minste panelen moeten gemiddeld 80% van dat laatste beste paneel doen.

Dat is een hoop minder dan de diode bypass schaduw beheer ruimte van een gemiddeld enkelfase string systeem.
Daar heb je een punt. Wat is volgens jou de beste 1 fase hybride omvormer die rond 2700wp aankan op dit moment? of kan ik daar beter een nieuw topic voor starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Ik zou voorlopig niet naar hybride kijken. Kost enorm veel extra en onze Vlaamse installateurs vrienden lijken weer gestopt te zijn met hybride aanbieden… heel, heel lastig rendabel te maken zelfs zonder salderen.

Buiten recent geuite zorgen over APSystems is de DS3(-L) hier de beste keuze.

Lees hier en maak je eigen oordeel: APSystems DS3 en QS1 DEAD

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 07-01-2023 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
je zou het voor iedereen makkelijker maken als je even een overzichtje maakt van wat je nou van plan bent en hoeveel ruimte er is etc. We kunnen tot nu toe alvast noteren:

1. panelen over de nok uit laten steken op een dak met helling van 45 (!) graden -->absoluut af te raden
2. weinig panelen leggen op een solar-edge omvormer --> werkt niet goed (gaat pas vanaf 6 meestal)
3. hybride omvormer --> duur/onbewezen, volop in ontwikkeling en niet nodig (of woon je in belgie?)

best koop je een simpele kleine stringomvormer of een setje micro-omvormers van APsystems zoals ronald noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganss
Ronald schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:07:
Ik zou voorlopig niet naar hybride kijken. Kost enorm veel extra en onze Vlaamse installateurs vrienden lijken weer gestopt te zijn met hybride aanbieden… heel, heel lastig rendabel te maken zelfs zonder salderen.

Buiten recent geuite zorgen over APSystems is de DS3(-L) hier de beste keuze.

Lees hier en maak je eigen oordeel: APSystems DS3 en QS1 DEAD
Zou een mooie oplossing zijn, maar word niet echt vrolijk van alle problemen die in dat topic genoemd worden.
En voor zover ik begrijp slechte of geen support voor doe het zelvers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganss
Fr33z schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:04:
je zou het voor iedereen makkelijker maken als je even een overzichtje maakt van wat je nou van plan bent en hoeveel ruimte er is etc. We kunnen tot nu toe alvast noteren:

1. panelen over de nok uit laten steken op een dak met helling van 45 (!) graden -->absoluut af te raden
2. weinig panelen leggen op een solar-edge omvormer --> werkt niet goed (gaat pas vanaf 6 meestal)
3. hybride omvormer --> duur/onbewezen, volop in ontwikkeling en niet nodig (of woon je in belgie?)

best koop je een simpele kleine stringomvormer of een setje micro-omvormers van APsystems zoals ronald noemde.
Mijn wensenlijstje
Panelen uit laten steken is van de baan.
dak 45 graden op zuid 6,30 bij 2,30 mtr
6 panelen met hoge opbrengst 420wp of meer, montage met evo click montageprofiel
1 fase hybride omvormer met accu (ik zie de kwh prijzen in de toekomst alleen maar stijgen, wil dus opslag)
aansluiten met PV scheider op bestaande groep waar alleen de schuur op zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
Ganss schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:38:
[...]

Mijn wensenlijstje
Panelen uit laten steken is van de baan.
dak 45 graden op zuid 6,30 bij 2,30 mtr
6 panelen met hoge opbrengst 420wp of meer, montage met evo click montageprofiel
1 fase hybride omvormer met accu (ik zie de kwh prijzen in de toekomst alleen maar stijgen, wil dus opslag)
aansluiten met PV scheider op bestaande groep waar alleen de schuur op zit.
dus je ziet prijzen stijgen en wilt opslag? je weet dat er tot minimaal 2025 en waarschijnlijk verder gewoon salderen bestaat neem ik aan. Dan helpen accu's niet echt. verder is een hybride omvormer echt veel duurder dan een gewone. Ik raad je met klem aan een gewone string-omvormer te pakken en eventueel als je aan de slag gaat met accu's dan daar een systeem te kopen met een omvormer die bij je accu hoort. Veel minder vendor-lock in en veel meer keuze in dat geval. het is heel lastig om iets te matchen op toekomstige mogelijke dingen als je nu niet ineens alles koopt.

alternatief is dat je nu zowel die hybride omvormer EN de opslag koopt, maar dan moet je wel even wat extra euro's stukslaan nu. Ik kijk er zo naar: er zijn alleen al in NL 2,5 miljoen PV-systemen die vrijwel allemaal niet hybride zijn. Fabrikanten zien dat ook en werken aan batterij-systemen. er moeten dus wel apparaatjes/kastjes/omvormers (noem het hoe je wilt) komen die simpele string-omvormers samen laten werken met de batterij die bijv. LG of tesla verkoopt. Dus is het veel makkelijker om dit uit te zoeken wanneer je ook echt de batterij gaat kopen en niet als je alleen nog maar pv legt.
Pagina: 1