Glasvezel doortrekken vanaf externe meterkast [Deel 2]

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwolsermbtr
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-05 14:15
Hi allemaal,

Ik heb een meterkast buiten mijn appartement, waar de FTU zit. Nu wil ik overstappen op glasvezel, maar heb het probleem dat er geen glasvezelkabel het appartement inloopt. In een vorig topic kreeg ik de tip om een UTP kabel te trekken naar het appartement.

Nu is een man van Guidion geweest en die kwam erachter dat onze meter geen mogelijkheid heeft om een nieuw stopcontact in de kast aan te leggen. Dus dan kan de converter ook niet in de meterkast. Nu moet ik toch maar een glasvezelkabel naar het appartement trekken.

De beste man van Guidion vertelde me dat ik deze moest hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9Ris1UFIzp47zHnFdsuBaImrYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFIvJceKJITjK1xaK02WQmks.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag 1: Als ik goed gezocht heb is dit een Simplex Glasvezel Patchkabel SCAPC-SC 9/125 OS2, toch?
Vraag 2: De beste man vertelde me dat ik de blauwe kant in de meterkast moest hebben.. Of vergis ik me en was het juist de groene kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:31
Zwolsermbtr schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:29:
Nu is een man van Guidion geweest en die kwam erachter dat onze meter geen mogelijkheid heeft om een nieuw stopcontact in de kast aan te leggen. Dus dan kan de converter ook niet in de meterkast.
Zo wel.

uitvoering: TP-Link PoE Splitter TL-POE10R
uitvoering: TP-Link TL-POE150S
Nu moet ik toch maar een glasvezelkabel naar het appartement trekken.
Ik betwijfel ten zeerste of je een prefab glasvezelpatchkabel door een buis krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:14
Zwolsermbtr schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:29:
Nu is een man van Guidion geweest en die kwam erachter dat onze meter geen mogelijkheid heeft om een nieuw stopcontact in de kast aan te leggen.
Deze man heeft ongelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtIjkmF7QikV_MuV-8DcZGTiXwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7cKhA07C3d8kn99T1twooRGQ.jpg?f=fotoalbum_large

Daar kun je echt wel een contactdoos realiseren.

Aardlekautomaat naast de hoofdschakelaar plaatsen, stopcontact ergens tegen de muur schroeven en de rest is klein materiaal.

Misschien moet je het een elektricien vragen in plaats van de glasvezelmonteur.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19-05 21:12
Inderdaad. Volgens mij is er wel een mogelijkheid. Een goede elektricien / installateur vragen of hij dat kan regelen. Eventueel ook vragen voor het doortrekken van een UTP-kabel naar boven. Dat is de simpelste mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik zie het probleem ook niet prima een 230V aansluiting te maken.. dat de installatie monteur van Glasvezel dit niet kan snap ik nog wel :9

maar als je liever die glasvezel naar je appartement trekt snap ik dat ook

[ Voor 21% gewijzigd door SMSfreakie op 06-01-2023 22:21 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:50
Is geen kwestie van kunnen maar eerder een kwestie van mogen. KPN monteur hebben vrijwel allemaal een nen certificaat die hun in staat stellen om in een electrische installatie te werken. Dit is echter alleen in de meterkast zelf en achter een 16A aansluiting max. Dit is waarschijnlijk een 40A hoofdschakelaar.

Ik zou gewoon even een electricien bellen om het te realiseren. Is kosten technisch het beste vermoed ik.

[ Voor 10% gewijzigd door Jan-man op 06-01-2023 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
denk dat je dan ook nog wel een 100 verder bent :o

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ik zou lekker die glasvezel naar boven doortrekken.
Ben wel benieuwd naar de antwoorden die hierna volgen. Ik dacht altijd dat het een standaard SC connector was. Maar deze ziet er weldegelijk anders uit (aan 1 zijde dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
g1n0 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:48:
Ben wel benieuwd naar de antwoorden die hierna volgen. Ik dacht altijd dat het een standaard SC connector was. Maar deze ziet er weldegelijk anders uit (aan 1 zijde dan)
Je hebt ze recht en scheef. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
jadjong schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:00:
[...]

Je hebt ze recht en scheef. 8)7
Haha lol, wist niet dat upc/apc zo goed zichtbaar was. Dacht dat het micrometer verschil was…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Jan-man schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:39:
Is geen kwestie van kunnen maar eerder een kwestie van mogen.
Ik vermoed eerder een geld kwestie. De monteur krijgt namelijk maar enkele tientjes betaald ervoor en dit kost duidelijk meer. Met andere woorden het aanleggen gaat de monteur van Guidion veel geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:50
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 08:14:
[...]

Ik vermoed eerder een geld kwestie. De monteur krijgt namelijk maar enkele tientjes betaald ervoor en dit kost duidelijk meer. Met andere woorden het aanleggen gaat de monteur van Guidion veel geld kosten.
Ben 7 jaar monteur voor kpn geweest. Alles boven de 16A eindgroep mag je niet achter werken. Daarbij hebben ze ook geen groepen bij zich.

Je krijgt een nen3140 VP cursus van een paar uur.

"Deze training is nuttig voor medewerkers die elektrotechnische werkzaamheden (gaan) verrichten zoals herstelwerkzaamheden, kleine modificaties en eerstelijns storingzoeken."

[ Voor 19% gewijzigd door Jan-man op 07-01-2023 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
g1n0 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:41:
[...]

Haha lol, wist niet dat upc/apc zo goed zichtbaar was. Dacht dat het micrometer verschil was…
8K scherm. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:54
g1n0 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:48:
http://nl.fibresplitter.c...nd-apc-conn-25267067.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:38
Thralas schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:25:
Ik betwijfel ten zeerste of je een prefab glasvezelpatchkabel door een buis krijgt.
Simplex SC (en met wat opletten een deelbare duplex ook wel), en LC passen prima door een buis.
g1n0 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:41:
Het is maar 8 graden, op een ferrule van 1,25mm is dat ongeveer 0,2mm :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:44
Als er geen stopcontact (makkelijk) realiseerbaar is dan had daar toch geen FTU opgehangen mogen worden? Volgens mij een vraag om bij KPN netwerk neer te leggen. @Barre73 heeft daar dacht ik weleens iets over geroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:42
Uiteraard is een wcd daar aanbrengen een fluitje van een cent.
De persoon die dat riep had er blijkbaar gewoon geen zin in.

En voor uitbreidingen van huisinstallatie is geen wettelijk vereist diploma of zo iets nodig, het enige wat vereist is dat na afloop de installatie nog aan de aansluitvoorwaarden moet voldoen.
Kortom gewoon goed werk leveren en niet bijvoorbeeld een tweeling snoertje eraan prutsen.
Kwestie van een opbouw wcd en een stuk Xmvk kabel kopen, hoofdschakelaar uitzetten en aansluiten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-04 09:35

Mojo

The Power Within

Een glasvezelkabel met connectoren eraan door een buis heen trekken gaat hem echt niet worden.

Een 230v aansluiting maken is ook niet zo heel eenvoudig. Extra "hoofd" schakelaar en groep is ook niet goedkoop.

Wat misschien nog wel kan, als je twee leidingen hebt, is vanaf je eigen meterkast in de woning een groep terug te plaatsen naar de externe groepenkast en dan in die andere leiding UTP draad trekken.

Eerlijk gezegd denk ik dat de FTU simpelweg niet zo handig hangt. Weet je hoe andere bewoners dit hebben opgelost?

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-05 22:06
Ben(V) schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:14:
Uiteraard is een wcd daar aanbrengen een fluitje van een cent.
Laten we deze quote even onthouden...
De persoon die dat riep had er blijkbaar gewoon geen zin in.
Of hij mag/kan dit niet.
Of hij heeft er iets meer kennis van dan Ben?

Als er iets fout gaat, hij daar in eens verantwoordelijk voor. Volgens mij staat bij de specificaties ook dat er gewoon WCD beschikbaar moeten zijn.
En voor uitbreidingen van huisinstallatie is geen wettelijk vereist diploma of zo iets nodig, het enige wat vereist is dat na afloop de installatie nog aan de aansluitvoorwaarden moet voldoen.
Kortom gewoon goed werk leveren en niet bijvoorbeeld een tweeling snoertje eraan prutsen.
Kwestie van een opbouw wcd en een stuk Xmvk kabel kopen, hoofdschakelaar uitzetten en aansluiten.
En een zekering plaatsen, liefst met natuurlijk ook een aardlek. Die vergeet je hier wel even te noemen. Afhankelijk van hoe de meterkast in elkaar zit, ook nog wat 4-6-8mm draad nodig voor de interne bekabeling.

Je quote, past er dus niet helemaal bij. Je fluitje van een cent voldoet niet meer aan de aansluitvoorwaarden.

Voor iemand met enige (electro) technische kennis, geen probleem. Maar voor de meeste is het verstandig om uit de meterkast te blijven. Misschien ook een verstandige voor Ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:42
Sorry was even de automaat en een aardlek schakelaar te benoemen.

Je kunt voor alleen een wcd een aardlekautomaat installeren naast de schakelaar boven in.
Dat is een aardlek en automaat ineen.

Zo iets bijvoorbeeld.
https://www.elektramat.nl...-16a-b-kar-30ma-85006004/

En uiteraard als je twee linker handen hebt ( of erg paniekerig bent in de buurt van elektro) dan kun je het beter laten doen, maar op zich is het allemaal heel simpel.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 07-01-2023 15:13 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-05 14:02
Een provider monteur heeft niet de juiste kwalificaties om hier een stopcontact aan te brengen.
Dit moet je als bewoner niet zelf doen als je geen probleem wil krijgen met je brandverzekering later. En daarbij is deze meterkast zeer waarschijnlijk geen eigendom van @Zwolsermbtr maar van de VVE of van de woningbouw. Een externe meterkast behoort bijna nooit tot het appartementsrecht.

En dus is de constatering deels terecht. Deze FTU hangt niet volgens het huidige PvE (programma van eisen) van KPN Netwerk. Een WCD moet aanwezig zijn of eenvoudig aan te brengen middels het spanningsloos maken met een aanwezige hoofdschakelaar. Dat is hier NIET het geval en inschakelen van een externe electricien telt niet in het PvE.

Wat de Guidion monteur beter moeten doen is een FTU verplaatsing aanvragen van de daarvoor bestemde kanalen.

NB: ik zag later pas dat dit al een aansluiting van minstens 7 jaar oud is. Toen was het PvE nog iets minder streng, vandaar het doorgestreepte deel hierboven.

[ Voor 28% gewijzigd door Barre73 op 07-01-2023 18:04 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Mojo schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:20:
Een glasvezelkabel met connectoren eraan door een buis heen trekken gaat hem echt niet worden.
Weet je dat zeker? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMPcUNcCAajMxEOB0XNIraCH9Gk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yDqzMmGNBxLRjStdceMAV7hO.jpg?f=fotoalbum_large
En dat is een 16mm buis, bij 19mm hoef je de duplex LC-connector niet eens te demonteren voor de flexibele buis, (het gaat al zonder demontage door de rechte buis en de bocht).

Ik heb geen SC in huis maar een enkele SC is kleiner dan twee keer LC dus ook dat past prima, al dan niet met demonteren van de duplex.
Een 230v aansluiting maken is ook niet zo heel eenvoudig. Extra "hoofd" schakelaar en groep is ook niet goedkoop.
Je hebt geen extra hoofdschakelaar nodig (dat wit met rode ding is al een hoofdschakelaar), en zo te zien is er best ruimte voor een aardlekautomaat, en die heb je al voor zo'n 25 euro (elektramat) of 35 euro (Sander Vunderink). Paar meter XMVK, een klein stukje buis (de groepenkast heeft een buisinvoer, geen kabelinvoer :P ) en een wandcontactdoos, en je bent onder de 50 euro klaar.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Paul schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:53:
[...]
Weet je dat zeker? [Afbeelding]
En dat is een 16mm buis, bij 19mm hoef je de duplex LC-connector niet eens te demonteren voor de flexibele buis, (het gaat al zonder demontage door de rechte buis en de bocht).

Ik heb geen SC in huis maar een enkele SC is kleiner dan twee keer LC dus ook dat past prima, al dan niet met demonteren van de duplex.
[...]
Je hebt geen extra hoofdschakelaar nodig (dat wit met rode ding is al een hoofdschakelaar), en zo te zien is er best ruimte voor een aardlekautomaat, en die heb je al voor zo'n 25 euro (elektramat) of 35 euro (Sander Vunderink). Paar meter XMVK, een klein stukje buis (de groepenkast heeft een buisinvoer, geen kabelinvoer :P ) en een wandcontactdoos, en je bent onder de 50 euro klaar.
Je hebt gelijk, het past met een dubbele LC. Maar dan nog moet je het niet willen. Normale route heeft veel meer bochten en met name knikken in de vezel bij de connectoren is een reeel risico.

Makkelijkste oplossing is een doorlas plaatsen bij de FTU, MDIC kabeltje trekken in de kabelgoot en een nieuwe FTU op de inbouwdoos realiseren.

Ik ben het met Barre eens. FTU hangt gewoon niet logisch.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Mojo schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:34:
FTU hangt gewoon niet logisch.
Opzicht hangt hij heel logisch, in de meterkast. De meterkast zit op een hele rare plaats :+ De FTU verplaatsen is wel makkelijker dan de meterkast verplaatsen, dat wel.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Dat ook. :+

Een externe meterkast kan wel, maar dan zou je verwachten dat alle groepen daar binnen komen.

Probleem is vaak dat de infra van Ziggo en KPN daar ook binnen komen, maar omdat dan kan je nog de router/modem in de woonkamer plaatsen, omdat je geen wijziging van medium hebt. Bij glas ga je dan naar koper en heb je stroom nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:14
Elektricien bellen en een stopcontact in de meterkast laten plaatsen is de beste oplossing anders blijf je in de toekomst knoeien, een goede elektricien mag hier wel aan werken.

Of een gecertificeerd bedrijf bellen die het glas wil lassen in huis maar dat gaat meer kosten.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 07-01-2023 21:11 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1