Fritz!box 7530 router achter Nokia glas icm DECT 302 smart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinL1984
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-01-2023
Goedemiddag,

Sinds woensdag ligt er glasvezel van Delta Fiber bij mij binnen, alles werkt opzich prima.. maar.. ik had voorheen internet vanuit Solcon met een Fritzbox 7530 modem en daarachter een 4-tal Fritz!Dect 302 thermostaatknoppen

Nu heb ik mijn Fritzbox 7530 ingesteld als router en middels LAN aangesloten achter mijn Nokia glasvezelmodem. Dat stuk werkt opzich prima.
Echter... de Smart Home app van Fritz! vereist dat ik met het Wifi van de Fritzbox verbonden ben. Dus die heb ik nu als apart netwerk tijdelijk in de lucht getakeld zodat ik wel bij mijn slimme radiatorknoppen kan. (wel iedere keer ff switchen naar dit tijdelijke netwerk met mijn telefoon)

De vraag is nu: wat moet ik doen om te zorgen dat ik via mijn gewone netwerk en weer als ik buitenshuis ben, vanaf afstand, mijn radiatorknoppen bedienen?
De Smart Home app blijft nu aangeven dat de knoppen offline zijn als ik het vanaf bv mijn werk probeer.

Ik kan via mijn "gewone" netwerk ook de fritzbox interface niet benaderen. Via een kabeltje direct in de fritzbox router lukt dat wel via 192.168.188.1 maar als ik het toegekende IP-adres vanuit mijn gewone netwerk probeer dan lukt dat niet

Alvast dank voor het meedenken! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:12
Dat Nokia glasvezelmodem is waarschijnlijk ook een router, en router achter router zetten is vragen om problemen...
Om de mogelijkheden van je FRITZ! apparatuur optimaal te benutten moet je de FRITZ!Box als router gebruiken en het Nokia modem in bridge-modus zetten. Alleen weet ik niet of dat laatste mogelijk is.
Dit is trouwens meer een internet-vraag, geen smarthome-vraag. Ik denk dat je vraag beter past in dit topic: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timo_m
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-07 10:46
Volgens mij heb je drie opties
  • Nokia glasvezelmodem instellen als ‘modem’, routerfunctie uit dus. Dan ga je weer naar je oude setup.
  • Fritz instellen als IP client, wifi mag je uitzetten op je fritz. Nokia is je router en wifi.
  • huidige opzet, gebruik je fritz wifi om je knoppen in te stellen. Internetten kan, is niet zo handig
Heeft je Fritz goeie wifi en kan de Nokia als bridge werken, kies 1
Heeft je Nokia betere wifi of kan die niet in bridge modus, ga voor twee.
Drie alleen als je de betere opties te ingewikkeld vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinL1984
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-01-2023
timo_m schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:22:
Volgens mij heb je drie opties
  • Nokia glasvezelmodem instellen als ‘modem’, routerfunctie uit dus. Dan ga je weer naar je oude setup.
  • Fritz instellen als IP client, wifi mag je uitzetten op je fritz. Nokia is je router en wifi.
  • huidige opzet, gebruik je fritz wifi om je knoppen in te stellen. Internetten kan, is niet zo handig
Heeft je Fritz goeie wifi en kan de Nokia als bridge werken, kies 1
Heeft je Nokia betere wifi of kan die niet in bridge modus, ga voor twee.
Drie alleen als je de betere opties te ingewikkeld vindt.
Dank voor je reactie Timo! Optie 2 heb ik uitgevoerd en als ik nu binnen mijn Wifi zit kan ik mijn Smart Home app van Fritz weer gebruiken... echter... als ik buitens huis ben dan lukt dat nog niet. Dan zie ik nog steeds dat ik "offline" ben in de app.
Iemand een idee hoe ik dat nog kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:12
Dan heb je optie 1 nodig...

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timo_m
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-07 10:46
MartinL1984 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:26:
[...]

Dank voor je reactie Timo! Optie 2 heb ik uitgevoerd en als ik nu binnen mijn Wifi zit kan ik mijn Smart Home app van Fritz weer gebruiken... echter... als ik buitens huis ben dan lukt dat nog niet. Dan zie ik nog steeds dat ik "offline" ben in de app.
Iemand een idee hoe ik dat nog kan oplossen?
Je applicatie werkt waarschijnlijk alleen wanneer je verbinding hebt met je netwerk. Dat kan nu alleen vanaf je eigen netwerk/wifi. Als je een VPN naar je thuisnetwerk kan maken kan het overal vandaan.

Als je op je fritz een VPN had ingesteld en die wil je weer gebruiken, dan werkt alleen optie 1 (of 3, zolang je alles achter je Fritzbox netwerk hangt... en dan moet je je Fritz op je Nokia router een vast IP adres geven en als DMZ host instellen.)
Pagina: 1