Hoi iedereen,
Wij gaan binnenkort onze volledige woning renoveren. Qua verwarming gaan we voor vloerverwarming met een lucht/water warmtepomp. Ook ons sww willen we met de wp verwarmen.
Ik heb ondertussen een aantal offertes binnen, waaronder één met de volgende samenstelling: SUZ-SWM60VA + EHST20D-VM6D met een buffervat van 100 liter. Ik ben geneigd om hiervoor te gaan omdat de aannemer wel vlot bereikbaar is en ik via via iemand ken die tevreden is van hem. Ik hoor en lees ook goeie dingen over het merk. Desondanks ik heb ik wel nog wat vragen bij voorgestelde samenstelling.
Ik heb al heel wat bijgeleerd door te lezen op deze forums (Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10), maar hoop ook om jullie mening hierover te krijgen.
De situatie:
Alle advies is welkom, bedankt!
Wij gaan binnenkort onze volledige woning renoveren. Qua verwarming gaan we voor vloerverwarming met een lucht/water warmtepomp. Ook ons sww willen we met de wp verwarmen.
Ik heb ondertussen een aantal offertes binnen, waaronder één met de volgende samenstelling: SUZ-SWM60VA + EHST20D-VM6D met een buffervat van 100 liter. Ik ben geneigd om hiervoor te gaan omdat de aannemer wel vlot bereikbaar is en ik via via iemand ken die tevreden is van hem. Ik hoor en lees ook goeie dingen over het merk. Desondanks ik heb ik wel nog wat vragen bij voorgestelde samenstelling.
Ik heb al heel wat bijgeleerd door te lezen op deze forums (Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10), maar hoop ook om jullie mening hierover te krijgen.
De situatie:
- Alleenstaande woning (met plat dak), bouwjaar 1974
- Gezin met 4 personen, waarvan 2 onder de 5 jaar (die dus in de toekomst zal verbruik verhogen)
- Vloer gaat er volledig uit en zal volgens de nieuwste normen worden geïsoleerd
- Ramen worden allemaal vernieuwd, pvc met hoogrendementsbeglazing. Wel veel ramen.
- Dak is nog de ‘oude’ isolatie, we plannen wel om dit te vernieuwen binnen x aantal jaar (afhankelijk van budget)
- 85m2 vloerverwarming (alleen beneden): keuken 35 m², woonkamer 35 m², badkamer 10m², inkom 5 m².
- Verbruik voor verwarming was de voorbije 4 jaar gemiddeld 1.500 liter mazout per jaar
- Verbruik voor sww is moelijker. Totale verbruik elektriciteit was 4.000 à 4.500 kWu/jaar. We hebben momenteel een elektrische boiler van 200l.
- We hebben momenteel 19 zonnepanelen liggen met 290 Wp
- Door een andere partij werd een warmteverliesberekening gemaakt van 16 kW. Toen ik vroeg waarom het zoveel was kwam het er eigenlijk op neer dat dit komt doordat het een oude woning is..
Alle advies is welkom, bedankt!