Vraag

• Robbie045
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-01 20:49
Hoi iedereen,

Wij gaan binnenkort onze volledige woning renoveren. Qua verwarming gaan we voor vloerverwarming met een lucht/water warmtepomp. Ook ons sww willen we met de wp verwarmen.

Ik heb ondertussen een aantal offertes binnen, waaronder één met de volgende samenstelling: SUZ-SWM60VA + EHST20D-VM6D met een buffervat van 100 liter. Ik ben geneigd om hiervoor te gaan omdat de aannemer wel vlot bereikbaar is en ik via via iemand ken die tevreden is van hem. Ik hoor en lees ook goeie dingen over het merk. Desondanks ik heb ik wel nog wat vragen bij voorgestelde samenstelling.

Ik heb al heel wat bijgeleerd door te lezen op deze forums (Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10), maar hoop ook om jullie mening hierover te krijgen.

De situatie:
  • Alleenstaande woning (met plat dak), bouwjaar 1974
  • Gezin met 4 personen, waarvan 2 onder de 5 jaar (die dus in de toekomst zal verbruik verhogen)
  • Vloer gaat er volledig uit en zal volgens de nieuwste normen worden geïsoleerd
  • Ramen worden allemaal vernieuwd, pvc met hoogrendementsbeglazing. Wel veel ramen.
  • Dak is nog de ‘oude’ isolatie, we plannen wel om dit te vernieuwen binnen x aantal jaar (afhankelijk van budget)
  • 85m2 vloerverwarming (alleen beneden): keuken 35 m², woonkamer 35 m², badkamer 10m², inkom 5 m².
  • Verbruik voor verwarming was de voorbije 4 jaar gemiddeld 1.500 liter mazout per jaar
  • Verbruik voor sww is moelijker. Totale verbruik elektriciteit was 4.000 à 4.500 kWu/jaar. We hebben momenteel een elektrische boiler van 200l.
  • We hebben momenteel 19 zonnepanelen liggen met 290 Wp
  • Door een andere partij werd een warmteverliesberekening gemaakt van 16 kW. Toen ik vroeg waarom het zoveel was kwam het er eigenlijk op neer dat dit komt doordat het een oude woning is..
Heeft een SUZ-SWM60VA voldoende vermogen? De andere offertes waren telkens meer kW: 9,6 kW (merk Bulex - 190 liter boiler en geen buffervat) en 12,5 kW (Vaillent Arotherm - 300 liter boiler en 45 liter buffervat). Wat is de meerwaarde van een buffervat voor mijn situatie? Als het hier zo lees biedt dat weinig meerwaarde, maar dan vraag ik me waarom er 1 bij zit in 2 van de 3 voorstellen?

Alle advies is welkom, bedankt! :)

Alle reacties

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-01 15:29

Cr3ator

1 bar is geen bar

Het buffervat is een 'oplossing' van de installateur om nooit gezeur te hebben over te lage debieten in het systeem en scheelt dus foutcodes bij 'net niet geschikte afgiftesystemen'. Als jouw vloerverwarming altijd open staat en aangelegd wordt voor lagetemperatuurverwarming is die buffer echt niet nodig. Daarnaast zal de buffer 'levenslang' voor een onnodig lagere COP zorgen.

1 liter mazoet (10kWh) is ongeveer gelijk aan een m3 gas (9.7kWh), dus toepassen van de 'koevlaas-formule' geeft voor 1500 liter 7.4kW gewenst warmtepompvermogen. Gegeven dat je flink gaat renoveren, zal die 6kW unit waarschijnlijk voldoen. (Zeker wanneer je een losse warmtepompboiler plaatst die niet afhankelijk is van diezelfde warmtepomp voor de verwarming.)

[Voor 8% gewijzigd door Cr3ator op 06-01-2023 11:55]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Robbie045
Bedankt voor de snelle reactie!

Dan ga ik mijn aannemer nog eens uithoren over dat buffervat. Het enige 'probleem' wordt dan wel dat er een grotere boiler zal moeten geplaatst worden omdat 200 liter voor een gezin van 4 met douche en bad nogal krap is vermoed ik.

Het is wel degelijk de bedoeling dat de boiler ook opgewarmt wordt door diezelfde wp, toch krap dan of is de impact nie zo groot?

• Robbie045
Om nog even te antwoorden op de reply van Andrehj (Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen")
Daar ga je toch wel drievoudig glas in zetten? Gewoon HR++ plaatsten we 25 jaar geleden al....
Bedankt voor de tip, neem ik zeker in overweging.
Hoeveel warmte haalt zo'n olieketel daar uit?
10 kWu/ liter dus
Is voor de keuze van WP niet zo interessant. Als je daar een uurtje draaitijd per dag voor reserveert haal je het wel.

-

Die vraag is zo niet te beantwoorden. Vermogens liggen wel erg ver uit elkaar. Ik zou even uitrekenen adhv de koevlaasformule wat je nu nodig zou hebben en dat dan corrigeren met de besparingen door de extra isolatie en verbeterde afgifte.

-

Wat is de meerwaarde van een buffervat voor mijn situatie? Ik lees hier nogal tegenstrijdige zaken over.
Hier op Tweakers is men aardig eensgezind. Waar staat dat je zo'n vat nodig hebt en wat zijn de argumenten?
Vragen ondertussen beantwoord. Ik vind het ook bizar dat er zoveel verschil in vermogen is. Alle aanbieders hebben nochtans dezelfde info doorgekregen..

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:58
Nee, dat is de warmte-inhoud van een liter olie. Maar zo'n ketel heeft ook nog een rendement (let op het verschil tussen boven- en onderwaarde, of condenseren dergelijke ketels niet?). Ik vroeg dus met opzet hoeveel warmte zo'n ketel uit een liter olie haalt, niet hoeveel er maximaal in zit.

Ter info: In een kuub aardgas zit ook ca 9.8 kWh. Afhankelijk van je afgiftesysteem haalt een HR-ketel daar zo'n 8 - 9 kWh uit. Een gevelkachel zit hooguit op 7 kWh.

Die 30% verschil scheelt nogal wat als je daar een WP op moet dimensioneren.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Robbie045
Goede bedenking. De mazoutketel is al meer dan 20 jaar oud dus dat rendement zal dan eerder naar de 70% gaan als ik het eens snel opzoek.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee