Toon posts:

Energiegebruik gaat omhoog als zonnepanelen gaan opwekken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:39
Hallo,

Een paar weken geleden zijn zonnepanelen aangesloten. Ik houd sindsdien ook de meter bij met een P1 lezer.
Nu zie ik steeds als mijn zonnepanelen beginnen op te wekken dat ook mijn energieverbruik een stuk omhoog gaat.

Zoals bovenstaand screenshot laat zien geeft die de hele dag 0.06 kwh aan bij verbruik. Echter zodra de zonnepanelen het gaan doen gaat het verbruik naar 0.11 tot 0.15 kwh. Als de zonnepanelen het niet meer doen dan gaat die ook gelijk terug naar de 0.6.

Iemand enig idee hoe dat kan?

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 14:30
Omvormers en/of andere zonnepanelen-hardware die aan de slag moeten, die zelf ook energie kosten, misschien?

The devil is in the details.

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:12
Omvormer lijkt me idd een logische, die heeft nml netspanning nodig om zijn werk te doen.

iRacing profile *** Twitch profile

• sgouman
Frontysco schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:34:
Omvormer lijkt me idd een logische, die heeft nml netspanning nodig om zijn werk te doen.
Hahn schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:34:
Omvormers en/of andere zonnepanelen-hardware die aan de slag moeten, die zelf ook energie kosten, misschien?
Omvormer neemt toch stroom van de zonnepanelen waarmee hij zichzelf voedt? Hij gaat toch ook uit als de zonnepanelen het niet doen.

Dan zou de omvormer 50 tot 100 watt gebruiken terwijl de panelen bijna niks opwekken. Als ze dan straks het maximale gaan opwekken dan gaat de omvormer nog veel meer gebruiken.

[Voor 41% gewijzigd door sgouman op 05-01-2023 12:43]

• Nelesss
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:43
Hoe wordt dit gemeten? Alleen via de slimme meter? Want een gedeelte van de zon productie kan ook direct verbruikt worden dus dit zal helemaal niet weergegeven worden op bovenstaand overzicht. Verder kan het ook zijn dat je binnen één uur een moment hebt waar je over productie hebt waarbij je dus terug levert en ook een moment waarbij je stroom uit het net pakt wanneer er even geen zon productie is maar wel verbruik in huis.(niet heel gek met dit weer op dit moment)

Edit: ik ziet nu al even te starten naar die bovenste grafiek maar het is mij een tikkeltje onduidelijk hoe die nu is opgebouwd. Vanaf 09:00 is er zon productie a 0,10KWH wat dus direct verbruikt wordt? Waarschijnlijk heb je dan meerdere fases waarbij er op eentje wordt terug geleverd en de andere wordt opgenomen. Vanaf 12:00 is er dus 0,20KWH productie en maar 0,10 verbruik aangezien het actuele verbruik naar de -?0,1 gaat?

[Voor 31% gewijzigd door Nelesss op 05-01-2023 12:57]

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:47
ik denk dat je de energymeter in home assistant niet goed heb ingericht, lijkt alsof je opbrengst ook als verbruik wordt gezien.

Tijd van werken, tijd van rusten

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Is dat niet gewoon de afwijking van de meting van je zonnepanelen? Is het de data die uit je omvormer komt? Mijn GoodWe bijvoorbeeld heeft een 'minimale' opbrengst van zo'n 70 Watt, terwijl er op zo'n moment slechts 15W geleverd wordt (of soms zelfs nog minder, of verbruikt de omvormer stroom, ja dat gebeurt soms).
Die afwijking is bij de huidige lage opbrengsten relatief groot (als ik 2000W teruglever, is het in verhouding natuurlijk veel minder (de afwijking is dan trouwens ook minder groot, slechts enkele watts)).

Home Assistent rekent bij mij dus ook wat teveel eigenverbruik.

Edit: Hier vind je misschien wel meer informatie: PV omvormers - Nauwkeurigheid energiemeting

[Voor 10% gewijzigd door Aiolos op 05-01-2023 13:20]

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• sgouman
Driek schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:15:
ik denk dat je de energymeter in home assistant niet goed heb ingericht, lijkt alsof je opbrengst ook als verbruik wordt gezien.
Ik heb hem als volgt ingesteld, lijkt me goed ingesteld?

• sgouman
Nelesss schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:52:
Hoe wordt dit gemeten? Alleen via de slimme meter? Want een gedeelte van de zon productie kan ook direct verbruikt worden dus dit zal helemaal niet weergegeven worden op bovenstaand overzicht. Verder kan het ook zijn dat je binnen één uur een moment hebt waar je over productie hebt waarbij je dus terug levert en ook een moment waarbij je stroom uit het net pakt wanneer er even geen zon productie is maar wel verbruik in huis.(niet heel gek met dit weer op dit moment)

Edit: ik ziet nu al even te starten naar die bovenste grafiek maar het is mij een tikkeltje onduidelijk hoe die nu is opgebouwd. Vanaf 09:00 is er zon productie a 0,10KWH wat dus direct verbruikt wordt? Waarschijnlijk heb je dan meerdere fases waarbij er op eentje wordt terug geleverd en de andere wordt opgenomen. Vanaf 12:00 is er dus 0,20KWH productie en maar 0,10 verbruik aangezien het actuele verbruik naar de -?0,1 gaat?
Klopt inderdaad wat je zegt. 12 uur geeft die inderdad aan verbruikte zonne energie 0.11kwh teruggeleverd 0.09 Dus dan kom je precies op de 0.2kwh die is opgewekt

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je opbrengst wordt ook afgerond op 0,1kWh zo te zien, en als dat altijd naar boven is, dan kan dat wel eens veel te positief zijn. Het zou ook wel heel toevallig zijn als het een paar uur lang exact 0,2kWh is.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• JJ16v
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:38
Ps het lijkt alsof je dubbel tarief hebt, dat zou ik zeker laten wijzigen (kan gratis zonder je contract aan te passen) aangezien het salderen dan ook per tarief groep gaat en waarschijnlijk zul je niet genoeg opwekken in het dal tarief om het volledige gebruik in de dal periode te coveren.

• sgouman
JJ16v schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:17:
Ps het lijkt alsof je dubbel tarief hebt, dat zou ik zeker laten wijzigen (kan gratis zonder je contract aan te passen) aangezien het salderen dan ook per tarief groep gaat en waarschijnlijk zul je niet genoeg opwekken in het dal tarief om het volledige gebruik in de dal periode te coveren.
Het gaat per jaar en niet per tariefgroep. De tarieven worden bij elkaar opgeteld.

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:47
sgouman schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:25:
[...]

Ik heb hem als volgt ingesteld, lijkt me goed ingesteld?
[Afbeelding]
dat lijkt inderdaad goed

Tijd van werken, tijd van rusten

• NHL19
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-02 13:57
Het is een wat verwarrende weergave, maar het klopt wel.
Elk staafje bestaat uit drie delen (of twee, als er een deel 0 is):
- De stroom die je hebt afgenomen vanaf het net (paars, telkens bovenaan)
- De stroom die je hebt teruggeleverd aan het net (blauw, telkens onderaan)
- De zelf opgewekte stroom die je zelf in je huis hebt gebruikt (oranje/bruin)

Dus bij 9:00 hoort een eigen opwek met je zonnepanelen van 0,10 kWh,
waarvan je 0,09 kWh direct hebt gebruikt in je huis, en 0,01 hebt geleverd op het net. Daarnaast heb je ook nog 0,05 kWh van het net afgehaald (blijkbaar scheen de zon niet het hele uur).

Dus ja, je stroomverbruik stijgt inderdaad om 9:00, maar dat heeft niet met je zonnepanelen te maken maar waarschijnlijk met je dagelijkse routine. En belangrijk is dus dat een groot deel van die toename wordt opgevangen door zelf geproduceerde stroom. Goed bezig dus!

[Voor 18% gewijzigd door NHL19 op 05-01-2023 18:33]

• sgouman
NHL19 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:30:
Het is een wat verwarrende weergave, maar het klopt wel.
Elk staafje bestaat uit drie delen (of twee, als er een deel 0 is):
- De stroom die je hebt afgenomen vanaf het net (paars, telkens bovenaan)
- De stroom die je hebt teruggeleverd aan het net (blauw, telkens onderaan)
- De zelf opgewekte stroom die je zelf in je huis hebt gebruikt (oranje/bruin)

Dus bij 9:00 hoort een eigen opwek met je zonnepanelen van 0,10 kWh,
waarvan je 0,09 kWh direct hebt gebruikt in je huis, en 0,01 hebt geleverd op het net. Daarnaast heb je ook nog 0,05 kWh van het net afgehaald (blijkbaar scheen de zon niet het hele uur).

Dus ja, je stroomverbruik stijgt inderdaad om 9:00, maar dat heeft niet met je zonnepanelen te maken maar waarschijnlijk met je dagelijkse routine. En belangrijk is dus dat een groot deel van die toename wordt opgevangen door zelf geproduceerde stroom. Goed bezig dus!
Het gekke is. om 09:00 ben ik al 2 uur niet thuis. Dus er staat niks extra's aan. Dan zou ik verwachten dat het gewoon 0.06 kwh zou blijven(ongeveer)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:28
sgouman schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:10:
[...]Het gekke is. om 09:00 ben ik al 2 uur niet thuis. Dus er staat niks extra's aan. Dan zou ik verwachten dat het gewoon 0.06 kwh zou blijven(ongeveer)
Koelkast / diepvries / warmwaterboiler die aanslaat?
Andere apparatuur die een voorgeprogrammeerde actie uitvoert?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• sgouman
Yaksa schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:23:
[...]

Koelkast / diepvries / warmwaterboiler die aanslaat?
Andere apparatuur die een voorgeprogrammeerde actie uitvoert?
koelvriestcombinatie gaat de hele dag/nacht soms aan maar snachts is alles gewoon 0.06kwh. warmwaterboiler heb ik niet. Voorderest staat er niks aan behalve TV's op standby.

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:08

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@JJ16v Ook als je geen dubbel tarief hebt heeft een slimme meter wel telwerken voor dubbel tarief.

En ik denk dat dit komt door een te positieve inschatting van je omvormer. Dat telwerk is dan ook niet gekalibreerd en fabrikanten willen hem dus wel eens iets te positief laten zijn. En aangezien HA alleen de waarde van je meter krijgt en de waarde van de PV moet het je eigen verbruik berekenen (PV opwek + netto netverbruik = eigen verbruik). Maar als je PV wat te positief is zal je meter van het net niet opeens meer meer teruglevering zien. Uit de berekening komt dan dat het eigen verbruik zou moeten zijn.

Maar het hoeft niet alleen aan de afwijking van de omvormer te liggen. De kabelverliezen van de omvormer naar de meterkast worden ook tot je eigen verbruik gerekend hierdoor. Immers kan een omvormer prima 2400W (240V bij 10A) leveren. Maar als je dan 10V spanningsval over de kabel naar de meterkast hebt (wel extreem geval maar voor het gemak) dan ziet je meter maar een teruglevering van (240V - 10V) x 10A = 2300W. Die 100W meer die je omvormer dan werkelijk wel opwekt, wordt dan verstookt in de kabel. Theorethisch is dat in je eigen installatie en dus je eigen verbruik. Maar je zou ook kunnen beredeneren dat die 100W gewoon bij het verlies van PV opwek hoort en je dus eigenlijk maar 2300W opwek hebt.

Door dan een meter te plaatsen in de meterkast kan je dit afvangen (en waarschijnlijk nauwkeriger meten). Als het echt een afwijking en/of kabelverlies is zou je dit ook moeten kunnen berekenen in HA.

Of je onnauwkeurigheid en/of (significant) kabelverlies hebt zou je kunnen bekijken door eens een tijdje alle gebruikersgroepen van je huis uit te zetten terwijl je PV opwekt. Eventueel alleen HA aan, dat zou maar een kleine afwijking moeten geven. Als je meter significant minder teruglevering aangeeft dan je PV aan opwek zegt te hebben gedaan heb je onnauwkeurigheid en/of kabelverliezen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee