Goede 'daglicht'-achtige verlichting in berging zonder ramen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:16
Voor onze berging van circa 15m2 zonder ramen zoeken wij goede verlichting, waarmee ik bedoel een lamp die zo goed mogelijk daglicht emuleert, dus veel licht (absoluut geen 'sfeerlicht'), hoge CRI en circa 4000K-5000K kleurtemperatuur.

Ik heb al naar veel lampen gekeken en op de proef een Sylvania SylCircle lamp (https://www.sylvania-ligh.../en-int/products/0043262/) opgehangen met circa 1500 lumen output, maar deze vond ik toch nog te donker.

Ik twijfel ook nog over de vorm, dus bv. LED paneel of eerder een ronde plafondlamp zoals de SylCircle. Bij LED panelen krijg ik het idee dat ze eigenlijk bedoeld zijn voor systeemplafond waarbij er meerdere worden opgehangen. Wij hebben echter maar een aansluitpunt in het midden van de ruimte.

Heeft iemand een goede tip hiervoor, b.v. qua merk of type lamp? Naar wat voor lumen output zou ik dan moeten kijken? En heeft het ook nadelen als de lichtoutput te hoog is? (ik kan mij hier bij een berging niet zoveel onder voorstellen).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Voor de badkamer heb ik gekozen voor één lamp met twee E27 fittingen, hier heb ik twee lampen ingedraaid die erg veel lumen opleveren (Ikea: RYET led-lamp E27 1521 lumen). Dit geeft hier goed zicht.
Een nadeel van led-included-lampen (geen fitting, vast gesoldeerd) is dat je ze bij defecten compleet moet demonteren.
Wat je ook kunt doen is een complete LED-balk ('led-TL') met armatuur halen relatief goedkoop en gemakkelijk vervangbaar.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leesaa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01:06
Wij hebben een paneel van hue, hue aurelle heet het. Je kunt verschillende lichttonen instellen van warm tot wit licht. Ze zijn er in verschillende maten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Leesaa schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:48:
Wij hebben een paneel van hue, hue aurelle heet het. Je kunt verschillende lichttonen instellen van warm tot wit licht. Ze zijn er in verschillende maten.
150€ is de eerste prijs die ik tegenkom. Tja zoiets ga ik in ieder geval niet in mijn berging/garage hangen, kapitaalvernietiging.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 20:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik zou ook kijken naar LED-verlichting in buisvorm (net zoals tradtionele TL-buizen). Het voordeel daarvan is dat het licht uit meerdere richtingen komt en je minder last hebt van schaduwen. Vaak kun je ze doorlussen aan elkaar en zo meerdere buizen aan elkaar verbinden op een enkel aansluitpunt. Je kan het ook uitbreiden als het toch niet genoeg licht blijkt te zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Johnny op 05-01-2023 12:01 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:09
In een berging zou ik (ook) gaan voor LED-buizen of panelen, net wat je handig en/of mooi vindt. Ja, die panelen zijn ooit bedacht om in systeemplafonds te passen, maar er zijn meer dan voldoende bevestigingsmaterialen op de markt of meegeleverd om ze aan een regulier plafond te hangen.

Voordeel van de buizen is dat ze wat meer ook opzij stralen, dus als je hoog aan de muren ook spullen hebt staan/hangen heb je daar mogelijk net iets meer licht.

Ik heb laatst een paneeltje op zolder in ons washok opgehangen, gewoon een eenvoudige van de Hornbach, doet 't prima, maar online is natuurlijk ook zat te vinden. Als het maar veel en wit licht geeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05 16:43

MrMonkE

★ EXTRA ★

Een cirkelvormige TL buis. Dat had mijn oma vroeger in de keuken en geeft veel licht.
Maar als het 2x8 is dan beter een langwerpige?

https://www.lampdirect.nl...r-super-80-master-2345804

[ Voor 18% gewijzigd door MrMonkE op 05-01-2023 12:11 . Reden: verwijderd: Ik ga die kleine dubbeloops nog even zoeken. Twee van die lijkt me namelijk ideaal voor 4x4. Deze zijn veel te zwak qua licht opbrengst ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-05 17:48
Leesaa schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:48:
Deze heb ik ook. Als je die aanzet op het felst en instel op wat gelig licht dan heb ik savonds soms het idee dat ik op een zomerdag aan eht wekr ben (gebruik voor mijn kantoor zonder raam). Aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Als 'echte' tweaker maak je zoiets gewoon zelf: ;)

[DIY] Foto(dag)licht lampen om/verbouw

Zowel op zolder als in de garage heb ik diverse panelen (DIY) hangen. Bevalt prima. d:)b

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:59
Ik ga in de garage waarschijnlijk voor zo'n ledpaneel.

Op andere plekken waar ik veel licht wilde ben ik voor een plafonnière gegaan met 1800-2400 lumen.

Persoonlijk vind ik daglicht (6000-6500k) wel echt fijn, meer nog dan 4000k. Ook met minder lumen lijkt het dan veel lichter.
Pagina: 1