Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
De afgelopen maanden bij tijd en wijle bezig geweest met het knutselen aan daglicht lampen/LED panelen.

Het begon allemaal hiermee:
ehtweak in "F&V community topic"
en het bijbehorende youtube filmpje:

Dat leek me wel een goed idee. 8)

Na de eerste aarzelende stapjes om oude LCD/LED TV's/monitoren te pakken te krijgen, was ik inmiddels er ook al achter dat het lastig is om een goede kwaliteit (daglicht kleur en een hoge CRI waarde) LED strip te pakken te krijgen. Maar ook daar bood eBay uitkomst. Een Chinese leverancier wilde gewoon op bestelling een specifiek type leveren!
ehtweak in "[Ervaringen] Online shoppen in China - Deel 3"

Het allereerste experiment was een oude monitor die ik zelf nog had staan. Die werd rap gesloopt en voorzien van wat LED strips (die ik ook nog had liggen).
Werkt op zich goed, afgezien van het feit dat de kleurtemperatuur van de LEDs en de CRI waarde suboptimaal waren. Ook kwam ik er achter dat zo'n oude stevige en zware monitor een flink dik plexiglas paneel heeft die ze gebruiken om de achtergrondlichtbron zo diffuus en egaal mogelijk over het hele scherm te verspreiden.
En, enige beeldschermen later, merkte ik ook dat dat tegenwoordig niet meer gebruikt wordt. En voor deze toepassing dus niet zo handig is, dat het bij nieuwere modellen is wegbezuinigd.

Hier de allereerste operatiepatiënt:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48794353321_d6b8c47b9d_c.jpg
Een 20" LCD monitor; CCFL tubes verwijderd en LED strips ingebouwd. De bestaande voeding van de monitor heb ik hergebruikt, een 7812 spanningsregelaar op het metalen chassis geschroefd en die als LED voeding gebruikt.

Volgende project was een grootbeeld LG LCD TV die werd opgeofferd.
Scherm zelf was beschadigd; had een kleine deuk/kras, maar zodra ik het frame opende, werd dat een enorme barst! Deze TV werd mede gesponsord door @PalingDrone d:)b

Het jammere van deze LG TV was, dat er geen plak diffuser plexiglas in zat, slechts een paar sheets aan kunststof. En de interne opstaande randen staan niet haaks op de achterwand, maar schuin naar voren gericht. M.a.w. als je daar LEDs op plakt, schijnen ze eigenlijk te direct naar voren.
Zelfs nog twee lagen diffuser folie toegevoegd, maar dan nog blijf je de LED strip zelf zien, in het uitgestraalde lichtbeeld.

Ook de witte achtergrond was behoorlijk bruinig (aanslag? veroudering?) Hetzelfde voor de bovenste folielagen; bruine aanslag. Met ammonia heb ik aardig wat kunnen verwijderen; witte poetsdoek werd helemaal bruinig.
De achterwand heb ik binnenin opnieuw wit gespoten en de rechthoekige gaten moeten afdekken (anders donkere plekken in de achtergrond-reflectielaag).

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48907853667_454d25bce1_c.jpg

Uiteindelijk, na het opnieuw framen en nog wat extra diffuser + fresnel sheets, leverde dit een LED lichtbak op met een lichtvlak van 40x75cm.
Maar helemaal egaal is 'ie niet. :-(
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48907853622_d3e464fbdc_c.jpg
Dit paneel heb ik uiteindelijk gebruikt in de garage, om het werkgedeelte (waar boorkolom e.d. staan) van een soort daglichtvenster te voorzien! Werkt prima; enorme bak met helder, niet verblindend licht.

Via diverse mede tweakers kreeg ik her en der wat materiaal aangeboden. Waar onder iemand die van een defecte LED tv de fresnel en diffuser sheets ter beschikking stelde.
Die heb ik dan ook dankbaar gebruikt om m'n bestaande LED lampen en een lichtbakje van diffuser laagjes te voorzien. Dank @mrc4nl d:)b

Zo'n stuk diffuser folie heb ik o.a. gebruikt om een oude Kaiser lichtbak te voorzien van LED strips i.p.v. de aloude CCFL lichtbuisjes.
Die geven aldaar wel een fraai egaal lichtbeeld. En een veel betere daglichtkleurtemperatuur en prettige CRI waarde i.t.t. de oorspronkelijke CCFL tubes.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49515435571_f9f8a63828_c.jpg
dit lichtbakje gebruik ik vaak om productfoto's te maken in een lichttentje. En nu is 'ie weer helemaal up-to-date! :)

Bij de lokale kringloop vond ik voor 5 euro (!) per stuk nog werkende 17" en 19" Dell LCD monitoren. Die zijn lekker stevig en zwaar; dus mijn vermoeden dat die voorzien waren van een dik plexiglas diffuser paneel, bleek correct. Ideaal om om te bouwen dus.

Hier zie je het frame, met daarin geplakt, de hoge CRI LED strips en de dikke plexiglas plaat:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49112667827_dea1c19778_c.jpg

Dankzij zo'n plexiglas plaat, diffuser sheet en fresnel sheet, krijg je een perfect egaal en uit-de-verte-komend-diepte-effect lichtpaneel.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49112477806_c10f4dbfda_c.jpg

Hier heb ik ff als test, halverwege de plexiglas plaat, er een stuk diffuser sheet opgelegd:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49111969738_8483fef1b5_c.jpg
dan zie je goed hoe dit het lichtbeeld egaliseert.

Heb inmiddels zo'n 5 panelen omgebouwd.
1 grote is gebruikt in de garage als daglichtpaneel werkverlichting.
1 kleintje is m'n nieuwe ondergrondLED lichtpaneel voor in een lichttent.
1 (de allereerste) zit weer compleet terug in de oorspronkelijke LCD monitor behuizing, maar is meer een demo/showmodel; de lichtkleur en CRI waarde zijn niet je-van-het.
1 is gebruikt als daglichtlamp, verzonken/ingefreesd in een MDF plaat, als plafondverlichting in de bijkeuken.
1 staat klaar om gebruikt te worden als lichtpaneel voor fotografie doeleinden.

Wat heeft me dit alles gekost?
- paar euro aan 12V voedingkjes via de kringloop winkel (max 1 euro/stuk)
- paar euro aan Dell monitoren via de kringloop winkel.
- enkele tientjes voor 2 rollen a 5m SMD 2835 LED strip high density, daglicht, high-cri, via eBay.
- paar euro voor wat extra 12V LED voedingkjes via BG. zie: ehtweak in "De EL-kroeg - Deel 4"

Nog te doen:

Ik heb nog een grote oude LCD TV staan (zoiets van 50") die ik nog wil slopen. Aangezien daar een dikke massieve glazen plaat voorzit (ding is behoorlijk zwaar), wil ik kijken of die kan gaan gebruiken als grote lichttafel.

Nog een 19" monitor ombouwen tot mooi egaal foto daglichtpaneel, zodat ik er uiteindelijk 2 stuks vrijwel hetzelfde, heb, om te gebruiken als lichtbron voor statische fotoobjecten.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:34
Wauw! gewoon , wauw. Ik ben onder de indruk.
Ziet er super gaaf uit, en eigenlijk niet eens heel moeilijk (schijn bedriegt, of viel het mee?)
Dit lijkt me ook echt een leuk idee om te maken, en volgens mij valt het verbruik van zo'n ledstrip nog wel mee :).
Ik ga het topic even volgen, benieuwd naar je vorderingen :) Vergeet ze niet ook neer te gooien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
99ruud99 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 16:23:
Wauw! gewoon , wauw. Ik ben onder de indruk.
Ziet er super gaaf uit, en eigenlijk niet eens heel moeilijk (schijn bedriegt, of viel het mee?)
Tja, wat is moeilijk?
Als je geen handigheid hebt met knutselen in het algemeen, en/of de nodige electra/electronica kennis, wordt het natuurlijk al een stuk lastiger. Maar hé, dit is tweakers, dus dat lijkt me geen issue, toch? ;)

Het begint natuurlijk met het demonteren van zo'n monitor/tv. Hoe zitten zaken in elkaar geschroefd en vaak ook met verborgen klemmen/klikbeugeltjes. Verwijderen van CCFL buisjes moet je wel voorzichtig doen, want die zijn nogal fragiel. En vaak zijn allerlei bevestigingsmaterialen (tape, kit, e.d.) door de veroudering enigszins verteerd, verbrokkeld of anderszins gedegenereerd.
Ook had ik bij twee schermen (die grote LG TV en één v.d. monitoren) dat er vloeibaar materiaal uit de LCD laag lekte. :-(

En voor het in eerste instantie proefondervindelijk aansluiten van de LED strips heb je wat handigheid nodig. Daarbij is een losse voeding, multimeter, het nodige aansluitmateriaal en allerlei gereedschap onontbeerlijk.
Dit lijkt me ook echt een leuk idee om te maken, en volgens mij valt het verbruik van zo'n ledstrip nog wel mee :).
Het grote LG tv paneel/frame heeft uiteindelijk LED strips helemaal rondom gekregen, plus nog twee strips in het midden, zodat dat er uiteindelijk bijna 3 meter aan LED strips is ingegaan. (SMD 2835 high density @ 120 LEDs/meter). Het verbruik is ca. 2,8A bij 12V.

De monitoren hebben slechts aan de twee lange zijden LED strips gekregen. Want dankzij de dikke plexiglas diffuser panelen, verspreiden die het licht beter. Daar zit het verbruik onder de 1A bij 12V.

Zoals hier te zien is:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49520069366_65714c0b7d_c.jpg
Zo'n dikke plexiglas plak is ideaal voor de lichtspreiding. :Y
Ik ga het topic even volgen, benieuwd naar je vorderingen :) Vergeet ze niet ook neer te gooien!
neer te gooien?
Liever niet... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:34
Haha :)
dus de grote verbruiker is 30 Watt - de andere maar 12 Watt, valt dus op zich, beetje vergelijkbaar met een halogeenlamp (en de ander een spaarlamp).
Zijn ze qua lichtopbrengst eerder vergelijkbaar met een halogeenlamp of met een spaarlamp (ik neem aan dat plexiglas door de verstrooiing ook een deel van het licht dimt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
@99ruud99 Lichtopbrengst is moeilijk te vergelijken t.o.v. een halogeen- en/of anderszins conventionele lichtbron.

Volgens de specificaties leveren de LED chips: 10-15 lm per LED.
M.a.w. bij 120 LEDs per strekkende meter, zou je op 1200-1800 lumens per meter LED strip zitten.

Ik kan je wel vertellen dat er zo'n enorme bak licht af komt, dat je er niet continu in moeten kijken. Dan is het net alsof je te lang richting de zon hebt gekeken.
Dankzij het fresnel effect is er ook niet 1 puntbron, maar een groot egaal vlak, van waar het licht uit de verte vandaan komt. Dat is nou juist het bijzondere er van!
Dat wordt in het YT filmpje ook duidelijk uitgelegd. Dit bijzondere effect is niet vergelijkbaar met simpele losse lampen (al dan niet voorzien van een LED lichtbron).

vanaf hier (10:02) wordt het getoond.
Die meneer heeft dus een LED lichtpaneel in z'n trapgat gemonteerd, terwijl het net lijkt alsof er een dakraam zit!

Wat dat betreft zou je het zelfs kunnen zien als een DIY vervanging van een daglichttube constructie. Maar dan een stuk goedkoper!
Zo heb ik het idee om onze keuken van zo'n paneel te voorzien. De keuken zit namelijk in een vrij donkere hoek. Alleen ben ik nog aan het prakizeren hoe ik een nette uitvoering van een soortement langwerpig paneel kan maken.

[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 11-02-2020 10:39 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:11
Leuk om te lezen dat iemand het daglichtvenster van DIY Perks heeft gemaakt. Ik heb er zelf ook over gedacht, maar ben er nog niet aan begonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 18:45

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Heel tof inderdaad. En fijn ook dat het niet alleen gepruts is met een mwoa resultaat, maar dat die panelen echt prettig werken als daglicht vervanger en je zo echt de meerwaarde hebt in een schuur/werkplek of donkerdere kamer.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Pagina: 1