Kleurcodes voor UTP kabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-05 17:21

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Iedereen kent wel het standaard thuisnetwerk issue : iets nieuw voor in huis om op het netwerk te hangen, eerste UTP kabeltje dat je tegen komt ( als het niet bij in de doos zit van het nieuwe toestel ) vastnemen, inprikken en gaan met die banaan.
Gevolg : ofwel heb je een bijna gans grijze patchkast in je huis steken, ofwel heb je met wat geluk hier en daar er een kleurtje bij in zitten, maar geen flauw idee wat er eigenlijk aan dat kleurtje verder achter hangt.

Daarom worden dikwijls in het grootbedrijf al kleurcodes gebruikt voor UTP patchkabels.
Bv rood voor kritische servers, groen voor iDRAC/ILO connecties, zwart voor storage apparatuur, ....

Ik zit ondertussen dus in eerstgenoemde situatie : min of meer een paar gans grijze patchkasten met wat kleurtjes in, die eigenlijk niets zeggen over wat er nu eigenlijk aan de andere kant aanhangt.
Tijd om daar dus iets aan te doen en het wat op te kuisen/inzichtelijker te maken.

Zelf was ik al van plan om het als volgt te doen :

rood : uplink ISP ( dus eigenlijk de kabel van de ISP modem naar mijn eigen interne router )
blauw : interlinks tussen de verschillende actieve apparatuur zoals switchen en access points
grijs : patchen naar vaste PCs/servers
oranje : Iot devices zoals PV omvormers, HUE bridge, Home Assistant server, ...
zwart : NAS storage devices
geel : IPcamera

Blijf ik nog beetje zitten met de vraag : de uplink van Sonos : is dat IoT of toch maar niet ? Vermoed ivm gedoe met VLANs met IoT en dat Sonos niet goed omkan met die dingen misschien maar best niet in dezelfde te gaan droppen. En wat met enkele KNX domotica koppelingen : IoT of misschien toch maar niet en ook eerder als een aparte kleur voorzien ? Wat met TV's ? Ook eerder IoT ? Of ook een apart kleurtje ?

Hoe hebben jullie het eventueel trouwens gedaan ?

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Gewoon een labeltje aan de kabel met daarop vermeld waarvoor de kabel is.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:04
Kleurcodes zijn zinloos als je niet weet wat een kleur betekent.
Dus moet je dat alsnog ergens documenteren.
De normale manier is labelen, zodat je aan het label kunt zien waar de andere kant zit.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:47
Ben werkzaam voor een ISP en hier hebben wij honderden UTP patches.
Deze zijn allemaal wit (of voorheen grijs, oudere UTP kabels) en geen andere kleuren.
Alle kabels zijn netjes voorzien van labels zodat het ook duidelijk is waar ze heen gaan (welke patch positie) en van/naar welke apparatuur.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Label is het beste en als je toch met kleurcodes wilt werken zou ik niet verder gaan dan
Endpoint kabels (iOT, PCs, Sonos)
Infra backend kabels (uplink, tussen switches etc)

De 2e category heeft impact op je netwerk als je dat loshaalt en de eerste altijd maar op 1 device.

Maar Label die paar kabels die het nodig hebben en/of bouw een spreadsheet met patchpoortnummers en wat er aan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 21:34
In mijn opleiding vorige eeuw stelde ik ook die vraag. En dit blijkt gewoon niet geregeld tezijn in een standaard.
Te bizar toch?
Ik gebruik groen voor ISP (KPN was groen vroeger), en inderdaad zwart voor storage.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Ik gebruik zelf kleurcodes om aan te geven wat er op de kabel gebeurt:

- Router <> Switch
- Switch <> Switch
- Switch <> AP
- Switch <> NAS
- Switch <> Desktop

Maar dat is meer om even snel te zien waar het over gaat, elk kabeltje heeft braaf z'n eigen labeltje voor detaillering.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:41
Gewoon een labeltje aan de kabel. Zo direct heb je 5 blauwe, 5 gele en 6 roze.. dan weet je globaal welke functie ze hebben maar nog steeds niet precies wat er op aangesloten zit.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:18

Kheos

FP ProMod
Dj Neo Ziggy schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:49:
In mijn opleiding vorige eeuw stelde ik ook die vraag. En dit blijkt gewoon niet geregeld tezijn in een standaard.
Te bizar toch?
Is dat zo bizar? Stel idd dat iedereen afspreekt dat zwart storage is, dan kan ik me voorstellen dat er datacenters zijn met hele patch-kasten met enkel zwarte kabels. Of bedrijven die alle kritische server connecties samen bundelen in patch-kasten. Dan hangen die vol met enkel rode kabels. Tja, dat lost het dan ook niet echt op. Dus die gaan dan rood gebruiken voor de NAS'sen die links staan en blauw voor diegene die rechts staan. Wat is dan nog het punt om kleurcodes af te spreken?

En inderdaad: dan weet je nog altijd niet wat die kabel precies doet, enkel de categorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:47
Dj Neo Ziggy schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:49:
Te bizar toch?
Ik gebruik groen voor ISP (KPN was groen vroeger), en inderdaad zwart voor storage.
Om nog maar niet te spreken over de grote voorraad die je dan gaat krijgen.
Wij hebben hier standaard witte UTP CAT6 liggen in lengtes van 1m tot 16m (of zo).
Wil niet weten hoeveel ruimte meer we dan zouden moeten hebben als we rood/groen/geel/blauw/zwart/wit/enz op voorraad moeten leggen waarvan een groot deel dan waarschijnlijk niet eens / nauwelijks gebruikt word.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Han schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 07:42:
Gewoon een labeltje aan de kabel met daarop vermeld waarvoor de kabel is.
Precies.
Doe ik met alle a typische zaken.
Heb ik zo'n handheld label printer voor gekocht.

En met all mijn vage adapters. Allemaal zwarte blokjes met een snoertje :)
Begonnen nadat een snoertje van een scheerapparaat dat tussen hardware was gekomen en alleen voor laden was mij een half uur bezig hield voor ik door had dat het de kabel was. :|

PS:
Ik wilde eerst ook met kleuren gaan werken maar dan moet je steeds je cassette van je printer wisselen als je een ander kleurtje wil. Dus dat heb ik niet gedaan uiteindelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door MrMonkE op 05-01-2023 10:43 ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kazu
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-04 13:21
Ik had in mijn huis na een grondige verbouwing het briljante idee om alle patchpunten per kamer een kleur te geven. Dus bijv. 6 patchpunten in de woonkamer, die allemaal een rode cat6, 4 punten in de werkkamer, die dan groen, etc. Alleen had ik niet op elke buis in de meterkast geschreven naar welke kamer deze ging, dus na het dichtsmeren van het plafond e.d. had ik gewoon een brei grijze kabels naar mijn patchkast, en geen idee welke poort nou welke kamer was :+

Dus mijn plan viel in het water, en ik had geen zin om moeite te steken in het uitvogelen welke poort in de patchkast overeen kwam met welke poort in elke kamer. Als je naar mijn patchkast kijkt lijkt het alsof ik perfect alle poorten gesorteerd heb per kleur, maar dit is dus keihard bedrog :D Ik heb er in al die jaren nog nooit hinder van ondervonden.

Lang verhaal kort: maken de kleuren wat uit? Zoals anderen hier zeggen, labelen is het makkelijkste als je het zeker wilt weten. Het is de moeite van alles netjes coderen niet waard :P

PS5 PSN: UnrealKazu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 21:34
Kleuren maken weldegelijk uit. Ik zou er wel drie keer over nadenken als ik ergens een rode utp kabel uit zou halen.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:08

SeatRider

Hips don't lie

Dj Neo Ziggy schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:11:
Kleuren maken weldegelijk uit. Ik zou er wel drie keer over nadenken als ik ergens een rode utp kabel uit zou halen.
Klopt, maar dan nog, voor de 1 is uplink het meest kritisch, voor de ander storage.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:59
Ik heb thuis een poging gedaan om het (voor mij) logisch te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQy5OVOfNbHQFk_0GI5SyAGkyB0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zO1ZqO8IDkAnpJL3K13w3dRy.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H70grcWe6EICPkEIvWWFyOtGof8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KYMv0c1cnJ1Y5NpKufuODKMz.jpg?f=user_large

Rood = Uplinks, alles tussen modem, router en switches
Blauw = Accesspoints, tevens mijn enige PoE toestellen
Geel = Alle patches tussen switches en patchpanel waar niets noemenswaardigs mee is :+
Zwart = Aangesloten toestellen waar niets noemenswaardigs mee is, zowel rechtstreeks op de switch (in de meterkast) als de patchsnoeren tussen outlet en toestel
Groen = Analoge telefonie
Paars = HDMI over Cat6 extender

Ach, of er nou een standaard is of niet, voor mij is het duidelijk. :P

(Meestal laat ik me vooral inspireren door welke kleuren ik nog heb, momenteel heb ik alleen nog bruin reserve. :+)

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 05-01-2023 11:48 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:08

SeatRider

Hips don't lie

MrMonkE schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:41:
Begonnen nadat een snoertje van een scheerapparaat dat tussen hardware was gekomen en alleen voor laden was mij een half uur bezig hield voor ik door had dat het de kabel was. :|
Ah thanks man! Mijn vriendin heeft hier ook twee weken geleden een onbekende lader op mijn buro gelegd, maar die was dus ook van het scheerapparaat :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:56
Ik doe alleen kleurtjes voor dingen die geen ethernet zijn maar wel UTP gebruiken zoals die HDMI extenders, analoge telefoon of apparaten die passieve PoE injectors gebruiken. De rest is zwart.
Pagina: 1