DHL en PostNL laat pakketjes onbeheerd achter

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Nevermind, vals alarm. PostNL zelf ontkent.

“Ik weet niet hoe de bezorger aan deze info, maar hier heb ik niks van meegekregen. Het lijkt mij ook heel apart! Pakketjes mogen niet zomaar onbeheerd achter worden gelaten. Ook mogen pakketjes altijd bij de buren worden bezorgd tenzij er is aangegeven dat je dit niet wilt. De informatie die de bezorger heeft gegeven klopt dus niet. Ik hoop dat ik je hiermee wat duidelijkheid heb kunnen geven! Groeten, H”

[ Voor 82% gewijzigd door HenkEisDS op 12-01-2023 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:41
Veel bezorgers zeggen "dat klanten het op prijs stellen" dat het onbeheerd achtergelaten wordt bij niet thuis. Wil je echt pakketjes aan huis zonder gezeik dan moet je zo'n kluis neerzetten die op een heel eenvoudige manier op slot gedaan kan worden. Klagen helpt echt niet.

Enige gezonde manier die werkt om dit te verbeteren is huisbezorging fors duurder te maken.
Dan kiezen veel meer mensen voor een centraal punt dat in bulk bevoorraad kan worden. De hoeveelheid voor bezorgers neemt af, en wellicht zou het ook helpen als die mensen wat beter betaald werden.
In coronatijd stonden we nog te "klappen voor het transport".

Ik zie op mijn werk elke feestperiode de online transacties weer nieuwe records breken. Er is bij de postbedrijven genoeg te verbeteren, maar ik denk dat de Nederlandse consument af en toe een spiegel voorgehouden moet worden. Het is toch van de zotte eigenlijk dat je een luxe artikel nog geen 12u later thuis in je schoot geworpen krijgt. Vroeger noemden we dat express service..
En als het je niet zint pleur je het gratis weer terug de bezorgbus in. 8)7

Next day delivery? +€5,-
Aan huis? +€5,-
Retourkosten? €5,-

Ik denk dat dat goed is voor het transport, het klimaat, voor het consuminderen en bovendien voor het lokale winkelbestand.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:50

The Zep Man

🏴‍☠️

Mistraller schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:05:
Veel bezorgers zeggen "dat klanten het op prijs stellen" dat het onbeheerd achtergelaten wordt bij niet thuis. Wil je echt pakketjes aan huis zonder gezeik dan moet je zo'n kluis neerzetten die op een heel eenvoudige manier op slot gedaan kan worden. Klagen helpt echt niet.

Enige gezonde manier die werkt om dit te verbeteren is huisbezorging fors duurder te maken.
Het lijkt nu net of de schuld bij de consument ligt, die bij de meeste webwinkels geen keuze heeft. Laten we in plaats daarvan kijken naar de partijen die hier wel iets aan kunnen doen.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

*knip* Offtopic.

[ Voor 90% gewijzigd door Yorinn op 13-01-2023 07:52 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
The Zep Man schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:19:
[...]

Het lijkt nu net of de schuld bij de consument ligt, die bij de meeste webwinkels geen keuze heeft. Laten we in plaats daarvan kijken naar de partijen die hier wel iets aan kunnen doen.
Ik wil het geen schuldvraag noemen, maar het volume is onmiskenbaar onderdeel van het probleem.
En sinds ik uitsluitend nog pakketpunten gebruik, zowel voor verzenden en ontvangen (en ik heb jaarlijks enorm veel pakketten vanwege reparatieservice) heb ik nooit meer problemen.

Daarom vind ik het een goede stap dat DHL in de alliantie met marktplaats heeft geregeld dat je uitsluitend voor pakketpunt kunt kiezen.
Webwinkels zouden hier ook veel meer prijsdifferentiatie moeten doen en inderdaad zoals je terecht aangeeft; al vooraf een keus moeten aanbieden.

Maar ook als dat niet het geval is, stel dan in elk geval zelf in dat je pakket gerouteerd wordt naar een pakketpunt. Het enige nadeel, dat ook hier weer slechter geregeld is bij PostNL: Een herroutering bij PostNL wordt doorgaans zonder handtekening of ID check afgegeven. Bij DHL is voor elke afgifte ID + handtekening vereist.

Voor wat het waard is uiteraard :P

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Mistraller schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:37:
Het enige nadeel, dat ook hier weer slechter geregeld is bij PostNL: Een herroutering bij PostNL wordt doorgaans zonder handtekening of ID check afgegeven. Bij DHL is voor elke afgifte ID + handtekening vereist.
Bij het ophalen van PostNL-pakketten op verschillende locaties heb ik altijd een ID moeten tonen en moeten tekenen. Toegegeven, ik (en daarmee een ander) zou snel het pakje dat al op de balie staat kunnen grijpen en wegrennen, maar dat zie ik bij de ophaalpunten die ik gebruik als een beperkt risico.

Een probleem is dat niet elke webwinkel de keuze geeft voor ophalen op een locatie. Herroutering zou niet eens nodig moeten zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door The Zep Man op 13-01-2023 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

The Zep Man schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:42:
[...]

Bij het ophalen van PostNL-pakketten op verschillende locaties heb ik altijd een ID moeten tonen en moeten tekenen. Toegegeven, ik (en daarmee een ander) zou snel het pakje dat al op de balie staat kunnen grijpen en wegrennen, maar dat zie ik bij de ophaalpunten die ik gebruik als een beperkt risico.

Een probleem is dat niet elke webwinkel de keuze geeft voor ophalen op een locatie. Herroutering zou niet eens nodig moeten zijn.
Dat is mijn ervaring ook wel.
Het suffe is alleen dat we dan allemaal opnieuw de auto pakken (lui en/of afstand) om het pakje op te halen elders dan waar we wonen. Vaak te combineren; vaak compleet onhandig.

Ik heb zelf een slecht gevoel bij containers vol met pakjes naast de ingang van een winkel / supermarkt "ja leg het daar maar bij". In wezen een zelfde zwakke schakel als flikker het maar voor de deur.

Een pakje via UPS, DHL of DPD meteen naar een parcelshop sturen is goedkoper. Bij PostNL niet. Dat prijsverschil (en keuze) is voor elke serieuze webshop vooraf in te richten bij het afrekenen.

Betaal gewoon een eerlijk salaris voor een eerlijke dienst, dan kunnen alle pakketgrutters ook afdoende verantwoording nemen voor hun dienst en een eerlijke prijs in rekening brengen. Ik denk nog steeds dat daar de oplossing ligt, ipv allerlei incidentele symptoombestrijding.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

paQ schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:51:
Het suffe is alleen dat we dan allemaal opnieuw de auto pakken (lui en/of afstand) om het pakje op te halen elders dan waar we wonen. Vaak te combineren; vaak compleet onhandig.
Zelf haal ik mijn pakketten vaak op gecombineerd met boodschappen. Ook is het op fietsafstand, maar voor de fiets is een voorwaarde wel dat het in ieder geval niet regent. :+
Ik heb zelf een slecht gevoel bij containers vol met pakjes naast de ingang van een winkel / supermarkt "ja leg het daar maar bij". In wezen een zelfde zwakke schakel als flikker het maar voor de deur.
Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Supermarkten die PostNL pakketten aannemen hebben dat vaak achter een balie, en soms zelfs in een aparte ruimte. Dat is genoeg beveiliging voor mij. Bovendien is het pakket dan nog niet afgeleverd, en is de verantwoording (als in: het ligt niet aan de ontvanger, want die heeft echt niets ontvangen) een stuk duidelijker in die situatie.
Een pakje via UPS, DHL of DPD meteen naar een parcelshop sturen is goedkoper. Bij PostNL niet. Dat prijsverschil (en keuze) is voor elke serieuze webshop vooraf in te richten bij het afrekenen.
Parcelshops van UPS, DHL of DPD zitten vaak op lastigere locaties, en soms ook in best wel dodgy winkels (met beperkte openingstijden er nog eens bij ook). Ik betaal graag een paar euro meer om een pakket op te kunnen pikken op een locatie en tijdstip die ik kies.

[ Voor 7% gewijzigd door The Zep Man op 13-01-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
The Zep Man schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:42:
[...]

Een pakje dat de webwinkel naar een pakketpunt stuurt moet je voor tekenen. Een herroutering van jezelf NIET. Onlangs de nintendo switch voor mijn zoon van Coolblue aangenomen zonder ID/handtekening. (De medewerker ziet na de scan of ID check nodig is.)
[...]

Dat is mijn ervaring ook wel.
Zoals gezegd zend ik altijd met DHL en ik zie zelden een afstand groter dan een kilometer. Lui is het juiste woord inderdaad.
Daarom kies ik zelf altijd voor DHL en een lokale ondernemer die de extra inkomsten goed kan gebruiken.
Als je als particulier bij PostNL via de site een pakket verstuurt is ook daar een pakketpunt goedkoper. Webwinkels zullen dat OF in eigen zak steken, of afgedekt in een contract.
The Zep Man schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:15:
[...]
Parcelshops van UPS, DHL of DPD zitten vaak op lastigere locaties, en soms ook in best wel dodgy winkels (met beperkte openingstijden er nog eens bij ook). Ik betaal graag een paar euro meer om een pakket op te kunnen pikken op een locatie en tijdstip die ik kies.
Als ik reparatie pakketjes ontvang vraag ik altijd expliciet een briefje erbij te doen met NAW, mail EN gewenste DHL parcellocatie. En anders pak ik de dichtsbijzijnde. (Tenzij er een rivier in de weg ligt, dat wil nog wel eens even opletten zijn haha)

Maar veel webwinkels bieden inmiddels ook al de mogelijkheid zelf een afleverpunt te kiezen toch?

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Sja het is in ieders geval anders he. Kwa afstand en aanbod.
Dhl is 3 km rijden, kut openingstijden, slotenwinkel, 2 containers vol pakjes naast de deur.

Dpd 2,5 km rijden of 5 km rijden. 1 slechte bewaking, 2 leeft op postbussen en pakjes balie.

Postnl plaatselijke supermarkt. Pakjes rijen dik opgestapeld naast de kassa.
Postnl 2 plaatselijke supermarkt. 2 of 3 containers onbeheerd bij de kassa’s (buiten het winkeldeel)

Hetzelfde geldt voor iets verzenden. Als het dan gewoon maar op die kar wordt gekeild, dan is het wel mijn kostbare product wat daar maar gewoon ligt.
“Moet je het verzekeren”
Nee. Ze moeten er gewoon goed mee omspringen. Het is deze glijdende schaal waar ik moeite mee heb.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:16
Tja, doe je niks aan sinds post- en pakketbezorging geen eerzaam beroep meer is, zoals vroeger. Als postbedrijven hun medewerkers wat beter zouden behandelen, dan zouden sommigen er misschien niet zo met de pet naar gooien. Ook worden sommige mensen vanuit de uitkering in een baan als bezorger geduwd (omdat anders de uitkering wordt ingehouden), met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:21
Heb niet alles gelezen, maar soortgelijke ervaring hier met DHL. Dat merkte ik sinds Black Friday. 1x bezorging midden op de deurmat en vol in het zicht dat bij godswonder door niemand een aantal uren lang niet gestolen is. Recent een bezorging onbeheerd op een andere plek, iets minder in het zicht maar ook een aantal uren.
Ik heb blijkbaar geluk dat de medemens hier lokaal respectvol is, maar dit is werkelijk schandalig slecht. Ik heb er geen moeite mee dat ze het pakket weer meenemen, zelf dumpen op een ophaalpunt en niet nog een 2e keer aanbieden. Maar dat onbeheerd achterlaten is gewoon ondermaats en bijna opzettelijk kwaadaardig, omdat men het voor de gelegenheidsdief voor het oprapen maakt.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wel eens met bepaalde leden in dit topic dat bezorgen duurder mag worden. Niet omdat ik zo graag betaal, maar als je ziet wat voor onbenullige dingen worden bezorgd en de hoeveelheid in de week. Absurd. Wat mij betreft maken ze het ooit zo dat al je pakketten centraal verzameld worden en 1x per week opgehaald kunnen worden. Optioneel bij spoedleveringen op bijbetaling. Veel hoeft niet eens de volgende dag te worden geleverd en 9 vd 10x lukt dat ook niet. Dus waarom dan standaard zo pushen?

Verder te hopen dat webshops ook eens hun hersens gaan gebruiken. Voor zichzelf, de klant, de bezorger en het milieu. Pas geleden bestelde ik een micro usb stick bij een hier best bekende webshop en wat denk je, het kwam gewoon in een doos van 10x20x30 cm. De stick moest ik eerst nog zoeken, want ik dacht dat ie er niet in zat zo'n klein ding dat het is. Dit had toch gewoon als brievenbuspost gekund? Had mij ook nog verzendkosten gescheeld en op meer fronten winst geleverd.

Amazon en Bol.com hebben bijvoorbeeld ook nog veel te leren: u krijgt uw bestelling eerder want service. Neehee, ik hoef niets eerder waar ik in totaliteit 5x extra voor aanwezig moet zijn. Doe maar 1 pakket en over 1 week op het postkantoor. Kan niet. Marktplaats geeft hierin een beter voorbeeld, maar ook Picnic die boodschappen bezorgd en een DHL pakket kan meenemen voor je. Dat bespaard ritten en kosten voor iedereen.

Snap niet dat die ontwikkeling zo traag gaat. Jammer. Misschien zodra mensen nu eens goed boos worden over het onbeheerd achterlaten dat er dan structureel eens wat gaat veranderen?! fingers crossed. :)
Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Dit topic is geen postbezorgingservaringentopic. Eigen ervaringen delen is hier dan ook niet de bedoeling.