Toon posts:

Extra gevelisolatie bestaande houtlogbouw woning

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• fixation26
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:14
Heren,

Ik zit met een vraagstuk waar ik niet uitkom. Wij hebben recentelijk een houtlogbouw woning aangeschaft welke we geheel willen gaan renoveren.

Opzich geen probleem we hebben dit vaker gedaan... echter dit waren traditionele stenen huizen.

Wij vinden de woning van de buitenkant wat gedateerd ( denk zweeds chalet in het groot ) en willen deze wat moderner maken doormiddel van bijv. de buitenmuur te isoleren en daarna te stucen/bepleisteren.

Doordat het een houtlogbouw woning is zijn er oa op de hoeken van de woningen overlappingen. Het principe is te zien op het plaatje hieronder:

Om de woning weer rechthoekig te maken zouden we deze willen wegzagen. Dat kan niet om hele goede redenen maar we hebben wel vernomen dat we deze mogen terug zagen tot min 12cm. Willen we deze dus wegwerken zal het gehele pakket aan de buitenkant dus minimaal 12cm moeten zijn.

Onze vraag is hoe doen we dit nu op een goede manier?

Volgens mij hebben we 2 opties:

1) Neopor XPS op de gevel lijmen en schroeven, wapenen en stucen.

2) luchtspouw tussen de gevel en het isolatie + stucwerk pakket

De huidige is muur is als volgt opgebouwd:

Dit geeft volgens ubakus.de een Rc van 3.415

Fun fact: Het huidige energie label van het huis geeft aan dat er een Rc van 1.3 is voor de gevels 8)7

Stel ik zou optie 1 nemen dan krijg ik het volgende plaatje:

Dit geeft een whopping RC van 7.8. Dit is mijn optiek een beetje krankzinnig.
Als we optie 2 kiezen dan blijft de RC waarde natuurlijk aardig gelijk.

Onze voornaamste zorg is dat de vochthuishouding goed blijft want het is en blijft een hout huis.

Welke optie zouden jullie kiezen? Of hebben jullie nog meer ideeen om het uiterlijk van een huis te moderniseren?

Alvast bedankt voor het meedenken?

p.s. klein beetje achtergrond informatie. Ik heb denk ik 15 bedrijven aangeschreven en daarvan hebben er denk ik 4 gereageerd en van deze 4 krijg ik geen eenzijdig antwoord is wat de correcte manier is voor dit huis.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06:36
Ik denk dat je nooit een eenzijdig antwoord gaat krijgen omdat deze manier van bouwen in nederland niet zo heel erg bekend is.

Ik zou optie 1 kiezen, ik weet niet of deze ook veel duurder is?
Wat je laat zien van ubakus ziet er goed uit.

Een hoge RC waarde lijkt me juist positief.
Zeker als je trippel glas gaat doen en een warmtepomp of iets dergelijks.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:05
Ik zie in beide Ubakus berekeningen die luchtspouw niet. Zet die er eens in en kijk eens wat het dan is. Volgens mij wordt het dan een stuk lager.
Wat is de afwerking aan de binnenzijde? Je wil namelijk je gevel niet opsluiten tussen dampdicht lagen.

[Voor 9% gewijzigd door No Hands op 04-01-2023 16:36]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06:36
No Hands schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:35:

Wat is de afwerking aan de binnenzijde? Je wil namelijk je gevel niet opsluiten tussen dampdicht lagen.
daar zat ik ook aan te denken (net als bij plat dak isolatie), is gipsplaat dampdicht?
Want er is geen folie getekend.

• fixation26
@FRANQ & @No Hands Alvast bedankt voor jullie reactie.

Triple glas is inderdaad ook voorzien. De warmtepomp komt er wel als de prijzen weer een beetje normaal zijn.

Qua prijzen zullen beide opties elkaar niet heel veel maken. Optie 1 is duurder materiaal, Optie 2 is meer arbeid.

@No Hands Een luchtspouw is er in de huidige situatie niet. Dat is nu eenmaal de manier waarop dit huis gebouwd is. De constructie van de gevel is letterlijk een houten "log" van 9 cm breed. Principe is ook te zien op onderstaand plaatje, bij onze constructie is er echter geen installatiewand.

Bij optie 2 zou er pas een luchtspouw komen. Weet iemand hoe ik dit doe in ubakus?

aan de binnenkant willen we eigenlijk het pakketje van 10cm minerale wol, gipsplaat en schrootjes laten zitten en uitbreiden met een laag gipsplaat. Dus dan krijg isolatie-gips-schrootjes-gips. Op deze manier
houden we meteen de stevigheid van de muur.

Mocht dat een slecht idee zij? willen we de huidige laag schrootjes en gips weghalen en vervangen door alleen een laag gips.

Het insluiten tussen dampdichte lagen is inderdaad wat we willen vermijden.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:05
fixation26 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:58:

Triple glas is inderdaad ook voorzien. De warmtepomp komt er wel als de prijzen weer een beetje normaal zijn.

Qua prijzen zullen beide opties elkaar niet heel veel maken. Optie 1 is duurder materiaal, Optie 2 is meer arbeid.

@No Hands Een luchtspouw is er in de huidige situatie niet. Dat is nu eenmaal de manier waarop dit huis gebouwd is. De constructie van de gevel is letterlijk een houten "log" van 9 cm breed. Principe is ook te zien op onderstaand plaatje, bij onze constructie is er echter geen installatiewand.

[Afbeelding]

Bij optie 2 zou er pas een luchtspouw komen. Weet iemand hoe ik dit doe in ubakus?

aan de binnenkant willen we eigenlijk het pakketje van 10cm minerale wol, gipsplaat en schrootjes laten zitten en uitbreiden met een laag gipsplaat. Dus dan krijg isolatie-gips-schrootjes-gips. Op deze manier

Mocht dat een slecht idee zij? willen we de huidige laag schrootjes en gips weghalen en vervangen door alleen een laag gips.

Ik las in jouw post dat er een luchtspouw zou zijn, vandaar mijn vraag. In Ubakus kun je gewoon kiezen voor een luchtlaag, geventileerd of niet. Als je dat wel doet zal die Rc namelijk hard achteruit hollen. Luchtlagen in een isolatiepakket moet je voorkomen. Isoleren aan twee kanten kan prima, maar let erop dat je dan dampopen of dampdicht werkt op de juiste plekken. Meestal binnenzijde dampdicht dan en dan naar buiten toe dampopen. Maar dat lukt niet met EPS.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:02
fixation26 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:58:

[Afbeelding]

eps + stucwerk kan denk ik wel ik vermoed wel dat aan de binnenkant dan iet moet veranderen. hoe dan ook ga niet af op wat meningen op internet (ook niet die van mij) en haal er gewoon een expert op het gebied van bouwfisica bij. als je hier fouten in gaat maken is het niet een doorgezakt dakkapel dakje maar een onbewoonbaar huis.

overegens ga je het extra isoleren waarschijnlijk nooit terug verdienen, dus het is goed dat je een andere motivatie hebt :+

[Voor 3% gewijzigd door twain4me op 04-01-2023 19:34]

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:46
Voor je heel enthousiast plannen maakt, wat denkt de gemeente hierover? Je verandert het aanzien van het huis fors, maar ook neemt je bouwvolume toe. Het zou mij in ieder geval verbazen als dit niet vergunningsplichting is.

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Wat je ook gaat doen, zorg voor goede vastlegging voor het energielabel! Meer info zie topic: Doe-t-zelf isolatie/energiemaatregelen - Energielabel

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel

• fixation26
iedereen alvast bedankt voor de tips!

@twain4me We zullen zeker een bouwfysicus/expert raadplegen. Persoonlijk vind het wel fijn om iig wat beslagen te ijs te komen. Ik ben vandaag nog GUTE thermowall en Pavawall BLOC tegen gekomen die lijken vaker gebruikt te worden op massief houten constructie en zijn meteen dampopen. Vanavond eens kijken wat dat in Ubakus doet met de vochthuishouding.

@Eupeodes Klopt, we zijn inderdaad vergunningsplichtig. Ik ga dit ook zeker aanvragen op het moment we een duidelijk plan. Het grappig is dat het bouwvolume niet toeneemt door dat we eigenlijk alleen de uitstekende kruisverbindingen "opvullen" Qua aanzien is inderdaad een ander verhaal al blijven de raampartijen op dezelfde plek.

@Backpacker Dat is een heel goed idee!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-01 20:49
Maar even, je koopt een houten huis maar je vindt de uitstraling van een houten huis niet mooi? Mag ik dat een beetje gek vinden..?

• fixation26
Nee hoor dat mag je gerust vinden. Is op zich ook helemaal geen gekke gedachte. We vinden de woning ook niet lelijk maar onze smaak is gewoon wat moderner.

In de omgeving waar wij gaan wonen zijn de prijzen voor traditionele stenen vrijstaande woningen op een leuk perceel onbetaalbaar voor ons. Dit huis ligt voor ons op een perfecte plek, is vrijstaand en was een stuk betaalbaarder, gecombineerd met het feit dat we ook graag onze eigen smaak aan een huis willen geven was voor ons dit klushuis ideaal. Het uiterlijk van de woning kan ik aanpakken, de locatie van het huis niet.

• Bouwmans
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17-01 23:06
wat ik denk maar niet 100% zeker weet is dat als je genoeg isolatiemateriaal aanbrengt(zonder koudebruggen) het dauwpunt verdwijnt doordat de kou niet binnendringt. vocht gaat tegen koude oppervlakte zitten en zolang die er niet zijn blijft je hout constructie droog. goed ventileren uiteraard om je luchtvochtigheid goed af te voeren binnen. dan zou EPS een mooie oplossing zijn. ik zou voor 14 of 15 cm gaan dan kan nog iets aanbrengen aan die klossen. dat zullen ze toch wel door de vingers zien? wapenen, smeren, klaar..

wat anders wel een optie is 12 cm regelwerk aanbrengen 60 HOH, daartussen isoleren mineraal of steenwol. damp open folie ertegen aan. dan uitraggelen met geimpregneerde keeplatten die laten ventilatie toe.
en dan kun je er vanalles tegen aan monteren. denk aan bijv. Knauf aquapanel outdoor, is een cementgebonden stucplaat die je doet afsmeren. wat ik persoonlijk ook mooi vind is red ceder hout rhombus profiel. dan moet je alleen wel zwarte damp open folie uv proof en je keeplatten zwart schilderen met een schakel verf.

ik heb het zelf ook thuis gedaan, wilde ook graag van die lelijke rabat af.

hopelijk heb je hier iets aan

• fixation26
Heren,

Bedankt voor alle inzichten. Ik heb de afgelopen week geregeld met houtbouwers aan de lijn gezeten en uiteindelijk komen ze allemaal met een optie zoals @Bouwmans aangeeft namelijk een voorzetwand.

Deze kan op 2 manieren gemaakt worden:

Optie 1 geen luchtspouw, alles is dampopen materiaal.

Optie 2 met luchtspouw + folies

plaatjes zijn voor toekomstige referenties. Wij gaan naar alle waarschijnlijk voor optie 1 zodra we een geschikte partij heeft gevonden die dit voor ons wil uitvoeren. Mocht iemand een goede timmer/bouwbedrijf weten in de omgeving van Breda graag een DM'tje.

Iedereen bedankt voor de input.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee