Toon posts:

Advies Zonnepanelen Growatt vs Enphase

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Graft
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-02 22:01
Hi all,

Ik had gehoopt er met de overvloed aan informatie hier zelf uit te komen, maar er zijn toch een paar dingen waar ik graag de wisdom of the crowd voor gebruik. :) Ik heb 3 overgebleven offertes, 2 seriële systemen en eentje met micro omvormers. Zie hieronder de benodigde info en aan het einde mijn vragen.

Alvast enorm bedankt!
Foto's
REMOVED
Beschikbare (dak)ruimte
Afdoende voor 10 a 12 panelen.
Schaduw
Praktisch geen, er staan hele kleine pijpjes op het dak, maar dat mag denk ik geen naam hebben. Ons huis staat pal op het zuiden, en nu hebben we in de winter eigenlijk al geen schaduw op het dak - zie ook maps foto. Ik denk dat dit in de zomer nog minder zal zijn.
Jaarverbruik
Op dit moment +/- 2000Kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
Volgens mij 1-fase.
Budget en doel
Budget zo rond de 7000,- max. Het doel is om zelfvoorzienend te zijn en eindelijk een droger en extra vriezer erbij. Terugleveren is mooi meegenomen, maar die regelingen worden vanaf 2025 afgebouwd naar 2030 toe. Elektrische auto zie ik binnen nu en 2 jaar niet gebeuren maar is dan zeker een reele mogelijkheid.
Offertes
Offerte 1 Bedrijf A - Levertijd 3 maanden
- 10 x Jinko Solar 415 All Black N-type
- Piekvermogen: 4150wp = 1,33 per wp
- 4000kwh = 1,38,- per kwh
- Enphase Micro's (IQ7+) - 25 jaar garantie
- Enphase Q relay controller 1 fase
- Thuis accu in de toekomst mogelijk

Offerte 2 Bedrijf A - Levertijd 3 maanden
- 10x Jinko Solar 415 All Black N-type
- Piekvermogen: 4150wp = 1,16 per wp
- 3808kwh = 1,26 per kwh
- Growatt 4200TL-XE omvormer - 10 jaar garantie
- Thuis accu in de toekomst naar eigenzeggen lastiger.

Offerte 3 Bedrijf B - Levertijd eind oktober.
- 10x Longi LR405 All Black
- 4488kwh = 1,35 per kwh
- GoodWe GW4200D-NS - 10 jaar garantie
- Thuis accu later lastiger.

Zoals jullie zien heb ik twee offertes van hetzelfde bedrijf, uiteraard heb ik het standaard Enphase 'makkelijk uit te breiden' praatje bij veel offertes al te horen gekregen.. maar mijn dak heeft praktisch geen schaduw. Bij elke offerte was het Enphase systeem steevast vele malen duurder dan seriele systemen.. maar zoals je ziet verschilt het hier niet of nauwelijks. Dus ik zit met de volgende vraag:

- Hoe kijken jullie tegen de duurzaamheid van de Enphase aan? Die 25 jaar is natuurlijk mooi, maar als voor elke micro die stuk gaat iemand het dak op moet loopt dat ook in de papieren. In mijn hoofd kan er namelijk 10x iets stuk ipv 1 wanneer je voor een enkele omvormer gaat.
- Heb je uberhaupt nog iets aan Enphase op een dak met weinig schaduw?
- We twijfelen nog over 10 of 12 panelen, zoals je ziet zitten we nu al ruimschoots boven ons gebruik, en in de toekomst is een elektrische auto niet uitgesloten. Maar dat kan ook zo nog maar een paar jaar wachten, wat is wijsheid?
- Bij de andere offertes kreeg ik het gerenommeerde Solar Edge aangeboden, wat is jullie ervaring met GroWatt?

Thanks! :)

PS. ik had graag de foto's geresized maar ik kom er niet uit op m'n nieuwe mac.. :'(

[Voor 32% gewijzigd door Graft op 06-01-2023 17:53]

Beste antwoord (via Graft op 06-01-2023 17:53)

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
€1,33 voor een Enphase systeem is niet duur, volgens mij. €1,16 voor Growatt ook niet, maar in vergelijking met Enphase dan wel weer een beetje.

Ik zou me sowieso niet laten leiden door de thuisbatterij (on)mogelijkheden. Dat is een markt die in NL echt nog moet opkomen, en dan zul je zien dat dat gewoon omvormeronafhankelijk wordt (zoals Sessy nu beoogt).

Dat gezegd hebbende: geen tot weinig schaduw, ga lekker voor de stringomvormer met zoveel mogelijk panelen. Als ze nou een Goodwe-omvormer konden neerleggen had je nog steeds een lage prijs met wel een betrouwbare uitleesdongel. De app van Goodwe doet wat oubollig aan, maar doet het wel gewoon. Net als de SEMS-portal overigens.

OhSunnyDay

Alle reacties

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-02 17:37
Enphase is een erg mooi product als je veel verschillende dakvlakken of hellingshoeken hebt. Ik volg zelf al een tijd de accu markt en er komt elk kwartaal een beter product uit. Ik zou nu niet een systeem kiezen op basis van de accu. Grote kans dat er iets veel beters op de markt komt.

Ik zou lekker voor die 12 panelen gaan trouwens. Dek je toch meer verbruik in de winter af.

Growatt is verder een prima merk en heeft net zoals Enphase een accu systeem. Alleen denk ik dat er goedkopere en betere alternatieven komen :)

[Voor 16% gewijzigd door alwind op 04-01-2023 09:04]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
En de bomen leveren geen schaduw op of zijn die inmiddels gekapt?
JoKo in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 5"
JoKo in "Zonnepanelen advies"

[Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-01-2023 09:33]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Graft
Er was wat fout gegaan met de opmaak zo vlak voor m'n werk.. maar er is in de winter al bijna geen schaduw door de liggen op het zuiden. De bomen staan te ver weg om echt schaduw te werpen. Ik heb alleen de gebruikelijke pijpjes op het dak, maar die zijn niet echt hoog. Ik weet niet of Enphase nog specifieke voordelen biedt wanneer het gedeeltelijk bewolkt is t.o.v. string omvormers?

En hoe kijken jullie aan tegen het risico van 10 micro omvormers die elk individueel kapot kunnen vs. 1 omvormer? Potentieel voelt Enphase in de toekomst als meer gelazer, want meer stuks en boven op het dak ipv in huis.

Edit: en bedankt voor jullie antwoorden so far. :)

[Voor 15% gewijzigd door Graft op 04-01-2023 11:53]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Enphase kan per definitie niet direct gekoppeld worden met accu. Het “Enphase” accu systeem is even AC gekoppeld als elk ander merk.

De growatt en goodwe omvormers zouden op exact dezelfde manier met accu werken: niet (ofwel ook AC gekoppeld).

Lastig is het dus geenszins.

Centrale omvormers met accu ondersteuning kunnen efficiënter laden zonder 2 keer omzetten: dit gaat Enphase nooit kunnen.

Ik mis informatie hoeveel panelen elke offerte is… opbrengst waardes zeggen geheel niets.

De Enphase offerte best wel weinig duurder dan de growatt. Ik verwacht dat deze opties heel heel dicht bij elkaar gaan zien wat betreft opbrengst. Enphase gaat aftoppen, growatt iets minder efficiënt met schaduw.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Gramser
  • Nu online
Ik wilde net als @Ronald zeggen, hoeveel kWp is elke installatie, en reken je bewust de prijs per kWh? Over het algemeen wordt de prijs per Wp exclusief BTW gebruikt om aan verschillende offertes te vergelijken. Hoewel er best wat voor te zeggen is de prijs per opbrengst-eenheid te vergelijken, is dat natuurlijk altijd een inschatting.

OhSunnyDay

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-02 17:37
Gramser schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:44:
Ik wilde net als @Ronald zeggen, hoeveel kWp is elke installatie, en reken je bewust de prijs per kWh? Over het algemeen wordt de prijs per kWp exclusief BTW gebruikt om aan verschillende offertes te vergelijken. Hoewel er best wat voor te zeggen is de prijs per opbrengst-eenheid te vergelijken, is dat natuurlijk altijd een inschatting.
Tegenwoordig is ex en in even hoog :)

Maar het aantal panelen maakt het wel overzichtelijker.

Je zorg is wel terecht. Je hebt meer onderdelen die stuk kunnen gaan. Je komt er dan wel weer makkelijker achter wat er stuk is als het om een paneel gaat.

• R-wink
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:26
Mocht je voor de Growatt kiezen, met de betrouwbaarheid van de uitleesdongel en dus de monitoring ken ik en mijn omgeving problemen. (N=2) Beide binnen een half jaar toe aan een nieuwe. Overigens netjes door de zonnepaneleninstalateur opgelost.

• Graft
Thanks allen, hier kan ik wat mee. Om niet iedereen te quoten hier de antwoorden:

- Het gaat om 10 panelen (en dus de keuze voor 12)
- Heb EUR per wp (wattpiek) erbij gezet. Reden dat ik voor kwh ben gegaan is denk ik een rookie mistake.
- Laatste offerte is inmiddels afgevallen ivm met late levertijd, dus het gaat om twee offertes van dezelfde leverancier.

Keuze zal dus puur gaan op verschil in prijs, wat zo'n 700,- in het voordeel is op de totaal factuur voor de Growatt installatie en de kwaliteit van Growatt vs. Enphase. Fijn dat ik het accu verhaal voor nu beter gewoon kan laten voor wat het is.

@Ronald mag ik vragen wat je bedoelt met aftoppen?

Again, thanks all!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
€1,33 voor een Enphase systeem is niet duur, volgens mij. €1,16 voor Growatt ook niet, maar in vergelijking met Enphase dan wel weer een beetje.

Ik zou me sowieso niet laten leiden door de thuisbatterij (on)mogelijkheden. Dat is een markt die in NL echt nog moet opkomen, en dan zul je zien dat dat gewoon omvormeronafhankelijk wordt (zoals Sessy nu beoogt).

Dat gezegd hebbende: geen tot weinig schaduw, ga lekker voor de stringomvormer met zoveel mogelijk panelen. Als ze nou een Goodwe-omvormer konden neerleggen had je nog steeds een lage prijs met wel een betrouwbare uitleesdongel. De app van Goodwe doet wat oubollig aan, maar doet het wel gewoon. Net als de SEMS-portal overigens.

OhSunnyDay

• Ronald
  • Nu online
Graft schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:21:

@Ronald mag ik vragen wat je bedoelt met aftoppen?
De iq7+ kan maar 295W uit het paneel halen. De rest gaat verloren.

Nu is het aantal uren in het jaar dat dit gaat gebeuren beperkt. Het kost bij deze ligging iets van 2% van de jaaropbrengst, vrijwel alles in lente en zomer

Iq7a is duurder, maar gaat tot 365W, waardoor het aantal uren sterk afneemt en er minder verloren gaat als er afgetopt wordt.

Omdat een string omvormer veel minder kost wordt het vermogen ruimer gekozen waardoor het bij een string systeem meestal niet relevant is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Graft
Ronald schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:02:
[...]

De iq7+ kan maar 295W uit het paneel halen. De rest gaat verloren.

Nu is het aantal uren in het jaar dat dit gaat gebeuren beperkt. Het kost bij deze ligging iets van 2% van de jaaropbrengst, vrijwel alles in lente en zomer

Iq7a is duurder, maar gaat tot 365W, waardoor het aantal uren sterk afneemt en er minder verloren gaat als er afgetopt wordt.

Omdat een string omvormer veel minder kost wordt het vermogen ruimer gekozen waardoor het bij een string systeem meestal niet relevant is.
Oh wauw! Ik heb echt veel offertes gehad en niemand die dit vertelde.. dus ik ben altijd uitgegaan van max wp. Maar word ik dan bedonderd als zij zeggen dat ik met Enphase 4150wp heb en een max opbrengst van 4000kwh? De Growatt Min 4200TL-XE kan tot 4200w volgens de spec sheet, dus dan levert die potentieel meer op als er bijna geen schaduw is lijkt me?

Voor de experts, hierbij nog de schaduw op ons dak op 14 december om 12:30, alleen het onderste paneel op het legplan zou dan wat schaduw pakken. In de zomer staat de zon uiteraard veel lager. Ook zijn de welbekende pijpjes te zien. De adviseur pushte me wederom naar Enphase, dat zou 700,- meer kosten, ga ik dat terug verdienen?

PHOTOS REMOVED

Nogmaals bedankt! Hierna zijn jullie van me af. :)

PS. zie wel dat hij ons badraampje is vergeten in het legplan ( ;( ) dus twee panelen die mogelijk wat lager zullen komen te liggen.

[Voor 22% gewijzigd door Graft op 06-01-2023 17:54]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:36

JvS

Ik heb hem zelf ook

Graft schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:17:
[...]

Oh wauw! Ik heb echt veel offertes gehad en niemand die dit vertelde.. dus ik ben altijd uitgegaan van max wp. Maar word ik dan bedonderd als zij zeggen dat ik met Enphase 4150wp heb en een max opbrengst van 4000kwh? De Growatt Min 4200TL-XE kan tot 4200w volgens de spec sheet, dus dan levert die potentieel meer op als er bijna geen schaduw is lijkt me?
Nee je wordt niet bedondert. 95% van de tijd leveren je panelen geen 295+ watt. Op jaarbasis scheelt het 2% van de opbrengst. Tegelijkertijd is het overigens wél nuttig om 400Wp panelen te hebben.

Dit gezegd hebbende, micro inverters heb je op dit dak echt niet nodig tenzij die boomschaduw er echt de hele dag is. Boomschaduw op veel panelen is kloteschaduw waarvoor micro inverters wél nuttig zijn.

[Voor 7% gewijzigd door JvS op 04-01-2023 20:36]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Ronald
  • Nu online
Als dat alles is op 14 december kun je het vrij veilig negeren.

Optimaliseren voor december levert erg weinig op. Meer van weinig zeg maar.

De reden dat ik Enphase in dit geval niet helemaal weg streep is de prijsverhouding - vrijwel altijd is Enphase veel (veel) meer duurder.

Maar leg het tot onderop vol, dat levert heel veel meer extra op dan de slimme omvormers.

Ik heb 60% van mijn panelen liggen op een plek waar 2 maanden lang geheel geen zon komt. Verschil op jaarbasis is nihil.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

Voordeel van Micro omvormers zou kunnen zijn dat je geen omvormer in je huis hebt en minder kabels naar het dak.

Had in het vorige huis Growatt en dat werkte prima, nieuwe woning vanwege bovenstaand punt Enphase (installateur wilde geen kabels door verdiepingsvloer met vloerverwarming boren) en dat zal ook prima werken, uiteindelijk zul je weinig verschil merken. (Dus waarom dan extra betalen voor Enphase).
R-wink schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:08:
Mocht je voor de Growatt kiezen, met de betrouwbaarheid van de uitleesdongel en dus de monitoring ken ik en mijn omgeving problemen. (N=2) Beide binnen een half jaar toe aan een nieuwe. Overigens netjes door de zonnepaneleninstalateur opgelost.
Had ik 0 problemen mee in ons vorige huis.

[Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 04-01-2023 22:42]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:19
Sport_Life schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:40:
Voordeel van Micro omvormers zou kunnen zijn dat je geen omvormer in je huis hebt en minder kabels naar het dak.
Aantal kabels naar het dak is toch identiek?
Enphase: Aarde, fase en neutraal
String: Aarde, DC- en DC+

DC kabel is wel wat dikker, maar dat zou toch niet het verschil moeten maken.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Oilman schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 23:14:
[...]

Bij mij liggen ze oost/west dus 2 strings zou ik dan hebben.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• Ronald
  • Nu online
@Sport_Life er mogen maar 13 iq7+ per AC tak. Dat geeft ook tot 3815VA, riant voor 16A groepen. Zou bij jouw ook in minimaal 2 takken moeten liggen, of er is 3 fase trunk gebruikt.

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Oilman schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 23:14:
[...]

Volgens mij is bij Enphase alleen maar fase en neutraal omdat de IQ7X dubbel is geïsoleerd voor zowel DC als AC.

• niels11
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:19
Volgens mij zijn beide opties prima.

Als het mijn huis was, zou ik de € 700 extra kosten voor een enphase systeem steken in twee extra panelen. Die leveren waarschijnlijk meer extra kWh op dan de micro omvormers.

• Graft
Ik kan iedereen niet genoeg duimpjes omhoog geven, onwijs bedankt!

De enige afweging is nu of we het 700,- waard vinden om geen omvormer in huis te hebben. Ik heb denk ik niet echt een mooie plek om dat ding weg te werken.

De 10 panelen is voor ons waarschijnlijk ruim voldoende, hoewel een elektrische auto binnen nu en 2 jaar zeker een reële optie is. Anyway, onwijs bedankt! :)

• techguy7
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-01 16:34
Denk naast de ruimte in huis ook aan de 25 jaar lange garantie voor het Enphase-systeem. Als je voor een kleinere leverancier gaat, zorg er dan voor dat ze bij een stichting zoals SGZE etc. zijn. :)

ik ben ook in de markt voor zonnepanelen en het is behoorlijk duur geworden met een hoge wachttijd

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:19
Wat is de meerwaarde van 25 jaar garantie in de praktijk? Wat denkt die garantie eigenlijk, product of product + arbeid?
Wat zou je nu doen met een kapotte 15 jaar oude omvormer? Niet gewoon tijd om alles van het dak te halen en de stap naar de techniek van 2023 te maken?
ELD schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 23:48:
[...]

Volgens mij is bij Enphase alleen maar fase en neutraal omdat de IQ7X dubbel is geïsoleerd voor zowel DC als AC.
Montage rails moet officieel alsnog geaard worden.

[Voor 34% gewijzigd door Oilman op 05-01-2023 12:38]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:12
Als je ooit nog eens iets met een accu wilt is een enkele string-omvormer makkelijker. Verder heb je het over zelfvoorzienend zijn en een regeling die tussen 2025-2030 afgebouwd wordt. Als je daarmee op salderen doelt heb je met 12 panelen niet genoeg om zelfvoorzienend te zijn.

• techguy7
Met 25 jaar garantie op de omvormer zou het bedrijf de omvormer moeten vervangen door de nieuwste omvormer met nog betere prestaties, gratis voor het product van die tijd tot 25jaar.

Maar ja, het is alleen voor product en arbeidskosten zijn extra. Behalve Zonneplan (10 jaar) biedt iedereen slechts 2 jaar installatiegarantie met gratis arbeid zoals voorrijkosten en vervangingskosten. maar Zonneplan is met een string omvormer en DMEGC panel met 12 jaar prodkt garantie.

Of heb ik het helemaal mis als ik dat aanneem?

[Voor 9% gewijzigd door techguy7 op 05-01-2023 13:21]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

techguy7 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:09:
Met 25 jaar garantie op de omvormer zou het bedrijf de omvormer moeten vervangen door de nieuwste omvormer met nog betere prestaties, gratis voor het product van die tijd tot 25jaar.

Maar ja, het is alleen voor product en arbeidskosten zijn extra. Behalve Zonneplan (10 jaar) biedt iedereen slechts 2 jaar installatiegarantie met gratis arbeid zoals voorrijkosten en vervangingskosten. maar Zonneplan is met een string omvormer en DMEGC panel met 12 jaar prodkt garantie.

nee hoor ik heb 10 jaar installatiegarantie, dus als 1 van de micro omvormers ermee ophoudt over 3949 dagen dan krijg ik gratis een nieuwe geïnstalleerd :9.

(beetje met een knipoog natuurlijk)

• techguy7
Welke leverancier of installateur van zonnepanelen is het aub ? Gaslicht/Benergy BV?

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-02 16:54
techguy7 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:09:

geldt ook voor zekerzon onderdeel van zonnefabriek.

6.1 Installatiegarantie: 10 jaar garantie op alle werkzaamheden welke te maken hebben met de complete
installatie en oplevering van het zonne-energie systeem

[Voor 10% gewijzigd door Figo112 op 05-01-2023 13:30]

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Oilman schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:37:
Wat is de meerwaarde van 25 jaar garantie in de praktijk? Wat denkt die garantie eigenlijk, product of product + arbeid?
Wat zou je nu doen met een kapotte 15 jaar oude omvormer? Niet gewoon tijd om alles van het dak te halen en de stap naar de techniek van 2023 te maken?

[...]

Montage rails moet officieel alsnog geaard worden.
Ja, maar wat voegt het nog toe.......?

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

techguy7 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:30:
Welke leverancier of installateur van zonnepanelen is het aub ? Gaslicht/Benergy BV?
VEH. (aanbieding begin 2022)

Nadeel is dat ze met allerlei zzp'ers werken, voordeel is dat de prijs echt enorm laag is, voor Enphase zit ik rond de 1EUR per WP als ik alles meereken (incl compensatie ivm vertraging en wat gedoe).

• Figo112
Sport_Life schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:34:
[...]

VEH. (aanbieding begin 2022)

Nadeel is dat ze met allerlei zzp'ers werken, voordeel is dat de prijs echt enorm laag is, voor Enphase zit ik rond de 1EUR per WP als ik alles meereken (incl compensatie ivm vertraging en wat gedoe).
Dat is een hele goede prijs, maar pas op met te goedkope offertes vooral installatie deel moet goed gebeuren anders krijg je situaties als deze Verdacht goede offerte zonnepanelen?

• techguy7
Dat is een zeer goede prijs. Goed Gedaan. Nu krijg ik een prijs van 1,9 Euro/Wp maar met Denim Glas Glas panel and IQ7+ micro omvormer. |:(

• Figo112
techguy7 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:56:
Dat is een zeer goede prijs. Goed Gedaan. Nu krijg ik een prijs van 1,9 Euro/Wp maar met Denim Glas Glas panel and IQ7+ micro omvormer. |:(
Probleem is verkrijgbaarheid en de extreem lange wachttijden, we zijn net te laat denk ik :)

• techguy7
Ik denk het ook. We zijn 8 -9 maaden te laat. :| Mijn leverancier zegt binnen 16 weken maximaal voor plaatsing van zonnepanelen. Gemiddelde tijd is 10 12 weken

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:15
techguy7 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:56:
Hier nu inderdaad offertes in de range van 1,45 tot 1,80 per WP panelen en IQ7+ micro omvormer.

• Graft
Gisteren zijn er dan 10 panelen op ons dak gelegd (415 watt Jinko Solar Full Black) i.c.m. Enphase Micro omvormers. Het ligt er super netjes op, erg blij mee!

Dit was al verreweg de scherpste factuur (1,33 per WP) en de panelen zijn ook nog eens binnen een maand geplaatst.. maar gisteren viel ik volgens mij nog een keer met mijn neus in de boter, want als ik in de 'Enlighten' app kijk zie ik dat mijn systeem gebruikt maakt van IQ8M micro omvormers in plaats van de afgesproken IQ7+.

Gaat dit behalve de off-grid functionaliteit (niet echt een must in NL) nog echt voordeel opleveren door het hogere piekvermogen van de IQ8s? Of is dat verwaarloosbaar?

In ieder geval thanks everyone voor alle geboden hulp hier. _/-\o_

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Graft schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:34:
Gisteren zijn er dan 10 panelen op ons dak gelegd (415 watt Jinko Solar Full Black) i.c.m. Enphase Micro omvormers. Het ligt er super netjes op, erg blij mee!

Dit was al verreweg de scherpste factuur (1,33 per WP) en de panelen zijn ook nog eens binnen een maand geplaatst.. maar gisteren viel ik volgens mij nog een keer met mijn neus in de boter, want als ik in de 'Enlighten' app kijk zie ik dat mijn systeem gebruikt maakt van IQ8M micro omvormers in plaats van de afgesproken IQ7+.

Gaat dit behalve de off-grid functionaliteit (niet echt een must in NL) nog echt voordeel opleveren door het hogere piekvermogen van de IQ8s? Of is dat verwaarloosbaar?

In ieder geval thanks everyone voor alle geboden hulp hier. _/-\o_
Voordeel is je hogere piek, nadeel is je hogere opstart (volgens mij), maakt onderaan de streep niks uit, je kunt nu wel patsen met de nieuwste Enphase ;).

Als je ooit gaat uitbreiden is het wel beter om iq8 te hebben, want je kunt niet combineren.

[Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 02-02-2023 12:39]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee