Hi all,
Ik had gehoopt er met de overvloed aan informatie hier zelf uit te komen, maar er zijn toch een paar dingen waar ik graag de wisdom of the crowd voor gebruik.
Ik heb 3 overgebleven offertes, 2 seriële systemen en eentje met micro omvormers. Zie hieronder de benodigde info en aan het einde mijn vragen.
Alvast enorm bedankt!
- 10 x Jinko Solar 415 All Black N-type
- Piekvermogen: 4150wp = 1,33 per wp
- 4000kwh = 1,38,- per kwh
- Enphase Micro's (IQ7+) - 25 jaar garantie
- Enphase Q relay controller 1 fase
- Thuis accu in de toekomst mogelijk
Offerte 2 Bedrijf A - Levertijd 3 maanden
- 10x Jinko Solar 415 All Black N-type
- Piekvermogen: 4150wp = 1,16 per wp
- 3808kwh = 1,26 per kwh
- Growatt 4200TL-XE omvormer - 10 jaar garantie
- Thuis accu in de toekomst naar eigenzeggen lastiger.
Offerte 3 Bedrijf B - Levertijd eind oktober.
- 10x Longi LR405 All Black
- 4488kwh = 1,35 per kwh
- GoodWe GW4200D-NS - 10 jaar garantie
- Thuis accu later lastiger.
Zoals jullie zien heb ik twee offertes van hetzelfde bedrijf, uiteraard heb ik het standaard Enphase 'makkelijk uit te breiden' praatje bij veel offertes al te horen gekregen.. maar mijn dak heeft praktisch geen schaduw. Bij elke offerte was het Enphase systeem steevast vele malen duurder dan seriele systemen.. maar zoals je ziet verschilt het hier niet of nauwelijks. Dus ik zit met de volgende vraag:
- Hoe kijken jullie tegen de duurzaamheid van de Enphase aan? Die 25 jaar is natuurlijk mooi, maar als voor elke micro die stuk gaat iemand het dak op moet loopt dat ook in de papieren. In mijn hoofd kan er namelijk 10x iets stuk ipv 1 wanneer je voor een enkele omvormer gaat.
- Heb je uberhaupt nog iets aan Enphase op een dak met weinig schaduw?
- We twijfelen nog over 10 of 12 panelen, zoals je ziet zitten we nu al ruimschoots boven ons gebruik, en in de toekomst is een elektrische auto niet uitgesloten. Maar dat kan ook zo nog maar een paar jaar wachten, wat is wijsheid?
- Bij de andere offertes kreeg ik het gerenommeerde Solar Edge aangeboden, wat is jullie ervaring met GroWatt?
Thanks!
PS. ik had graag de foto's geresized maar ik kom er niet uit op m'n nieuwe mac..
Ik had gehoopt er met de overvloed aan informatie hier zelf uit te komen, maar er zijn toch een paar dingen waar ik graag de wisdom of the crowd voor gebruik.

Alvast enorm bedankt!
Foto's
REMOVEDBeschikbare (dak)ruimte
Afdoende voor 10 a 12 panelen.Schaduw
Praktisch geen, er staan hele kleine pijpjes op het dak, maar dat mag denk ik geen naam hebben. Ons huis staat pal op het zuiden, en nu hebben we in de winter eigenlijk al geen schaduw op het dak - zie ook maps foto. Ik denk dat dit in de zomer nog minder zal zijn.Jaarverbruik
Op dit moment +/- 2000KwhHuidige elektriciteitsaansluiting
Volgens mij 1-fase.Budget en doel
Budget zo rond de 7000,- max. Het doel is om zelfvoorzienend te zijn en eindelijk een droger en extra vriezer erbij. Terugleveren is mooi meegenomen, maar die regelingen worden vanaf 2025 afgebouwd naar 2030 toe. Elektrische auto zie ik binnen nu en 2 jaar niet gebeuren maar is dan zeker een reele mogelijkheid.Offertes
Offerte 1 Bedrijf A - Levertijd 3 maanden- 10 x Jinko Solar 415 All Black N-type
- Piekvermogen: 4150wp = 1,33 per wp
- 4000kwh = 1,38,- per kwh
- Enphase Micro's (IQ7+) - 25 jaar garantie
- Enphase Q relay controller 1 fase
- Thuis accu in de toekomst mogelijk
Offerte 2 Bedrijf A - Levertijd 3 maanden
- 10x Jinko Solar 415 All Black N-type
- Piekvermogen: 4150wp = 1,16 per wp
- 3808kwh = 1,26 per kwh
- Growatt 4200TL-XE omvormer - 10 jaar garantie
- Thuis accu in de toekomst naar eigenzeggen lastiger.
Offerte 3 Bedrijf B - Levertijd eind oktober.
- 10x Longi LR405 All Black
- 4488kwh = 1,35 per kwh
- GoodWe GW4200D-NS - 10 jaar garantie
- Thuis accu later lastiger.
Zoals jullie zien heb ik twee offertes van hetzelfde bedrijf, uiteraard heb ik het standaard Enphase 'makkelijk uit te breiden' praatje bij veel offertes al te horen gekregen.. maar mijn dak heeft praktisch geen schaduw. Bij elke offerte was het Enphase systeem steevast vele malen duurder dan seriele systemen.. maar zoals je ziet verschilt het hier niet of nauwelijks. Dus ik zit met de volgende vraag:
- Hoe kijken jullie tegen de duurzaamheid van de Enphase aan? Die 25 jaar is natuurlijk mooi, maar als voor elke micro die stuk gaat iemand het dak op moet loopt dat ook in de papieren. In mijn hoofd kan er namelijk 10x iets stuk ipv 1 wanneer je voor een enkele omvormer gaat.
- Heb je uberhaupt nog iets aan Enphase op een dak met weinig schaduw?
- We twijfelen nog over 10 of 12 panelen, zoals je ziet zitten we nu al ruimschoots boven ons gebruik, en in de toekomst is een elektrische auto niet uitgesloten. Maar dat kan ook zo nog maar een paar jaar wachten, wat is wijsheid?
- Bij de andere offertes kreeg ik het gerenommeerde Solar Edge aangeboden, wat is jullie ervaring met GroWatt?
Thanks!

PS. ik had graag de foto's geresized maar ik kom er niet uit op m'n nieuwe mac..

[Voor 32% gewijzigd door Graft op 06-01-2023 17:53]