welke inductie kookplaat kan ik aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noa15
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-04-2023
Mijn vraag
Hoi,

Ik heb een nieuwe woning en er zit geen uitleg bij de groepenkast bij. Nu wil ik graag een inductie kookplaat, maar ik weet niet welke ik kan aanschaffen. Willen jullie mij hiermee helpen? Zie bijlage voor foto meterkast en stopcontact keuken, is een Perilex.

Moet ik een 1 fase, 2 fase of tot welke wattage? Ik zie van alles op internet, maar ik kom er zelf niet uit.

Super bedankt alvast voor de hulp!
Groet, NoaAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrU2zW4viH4cfHvMU_y8rFp5IRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqKv06hS1oIKk3JDiE0UHklj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVsgeOzug85vXIwzsjXlptACWvs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ABY8bA2PWTqdwEhzQ6hFNeom.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Noa15 op 03-01-2023 22:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:36

timovd

Voorsprong door techniek

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:45
Je foto ontbreekt.
Met een perilex stekker heb je een 2 of 3 fase aansluiting. Eigenlijk kun je daar iedere inductie kookplaat wel op aansluiten.
Laat het dan wel doen door de keukenboer of een elektricien. Bij een perilex stekker kun je het een en ander fout doen en de boel slopen als je niet weet wat je doet.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noa15
Hoi Rocketkoen,

Ik heb de foto's toegevoegd. Heb je zo voldoende informatie? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:48
Je hebt een kookgroep (groep 7), dat is 2x 16A, één fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:03
groep 7 ziet eruit als je kookgroep.
het is dan een 1-fase, 2 groepen aansluiting voor kookplaten tot max 7,4 kW
Alleen de zwaarste kookplaten van 11kW kan je NIET aansluiten.
De meeste kookplaten moet niet zo'n probleem zijn

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noa15
En maakt het dan nog uit wat betreft de stekker? Er zit nl een perilex contact en een "gewoon" stopcontact naast elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:03
Noa15 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:16:
En maakt het dan nog uit wat betreft de stekker? Er zit nl een perilex contact en een "gewoon" stopcontact naast elkaar.
Er is geen standaard in perilex.
Je moet de stekker openmaken om te achterhalen hoe deze zit aangesloten en welke draden waarbij horen.
Afhankelijk daarvan moet je de draad correct aansluiten op de kookplaat, omdat dit ook bij iedere kookplaat weer anders is.
Dus, de vorm van de perilex stekker is standaard, maar daarmee houdt de standaard op en is het ieder voor zich :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:45
Noa15 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:16:
Die kookgroep (7) zit op de perilex stekker. Die kun je niet op een gewoon stopcontact aansluiten.
Dit moet je laten aansluiten door iemand die weet wat hij doet. Als je niet weet wat je doet is een foutje zo gemaakt. In het beste geval werkt je kookplaat dan maar half. Maar voor hetzelfde geld is hij meteen stuk of creëer je een levensgevaarlijke situatie.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noa15
Bedankt voor de antwoorden! Ik ga het niet zelf aansluiten hoor, maat ik moet natuurlijk wel weten welke inductie plaat ik moet aanschaffen :-)

Waar mijn verwarring in zit, is als ik zoek op 1 fase aansluitingen, dan kom ik al snel bij inductie platen aan voor de "normale" stekker. De perilex is dan vaak een 2 fase, staat er bij. Dus ik snap dan nog niet helemaal welke ik nu kan aanschaffen.

Dit staat bijvoorbeeld bij een advertentie:
Schuko-/Gardy met aarding (2-polig) stekker | 1 fase (normale stekker) of

Perilex (5-polig) stekker | 2 fasen (Perilex stekker) aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:36

timovd

Voorsprong door techniek

Als het Schuko stopcontact een eigen groep heeft, zou dat eventueel kunnen als je een kleine kookplaat wil, maar ik zou sowieso kijken voor de Perilex.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Een "enkelfase kookplaat" betekend in de volksmond vaak een kookplaat voor een normale groep.
Dan heb je dus een normale schuko stekker en maximaal 3.6kW aan vermogen.

Jij hebt een kookgroep (2x16A) en kunt dus een "normale" 7.4kW kookplaat zoeken. "enkelfase" hoef je hier niet bij te zoeken.

Wel relevant om te vermelden, niet elke kookplaat is geschikt voor een kookgroep. Echter is dat vaak moeilijk te achterhalen zonder de installatiehandleiding te lezen. Oa veel platen van AEG zijn er niet geschikt voor. Je moet namelijk een gescheiden nul aansluiting hebben op de kookplaat. Voor elke nuldraad 1. Sommige platen hebben maar 1 klem, omdat ze bedoelt zijn voor een 3-fase (of 32A 1 fase) aansluiting.

Bijvoorbeeld:

Deze is geschikt voor een kookgroep (rechter plaatje):
Afbeeldingslocatie: https://www.bouwinfo.be/bouwforum/files/forum/attachments/c6539cb7df55578fd261247130bfeb3ee0ad2c06.jpg

Deze niet:
Afbeeldingslocatie: https://duranetb.nl/wp-content/uploads/2015/03/aansluitschema-inductie-kookplaat-1024x576.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

Noa15 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 05:49:
Bedankt voor de antwoorden! Ik ga het niet zelf aansluiten hoor, maat ik moet natuurlijk wel weten welke inductie plaat ik moet aanschaffen :-)

Waar mijn verwarring in zit, is als ik zoek op 1 fase aansluitingen, dan kom ik al snel bij inductie platen aan voor de "normale" stekker. De perilex is dan vaak een 2 fase, staat er bij. Dus ik snap dan nog niet helemaal welke ik nu kan aanschaffen.

Dit staat bijvoorbeeld bij een advertentie:
Schuko-/Gardy met aarding (2-polig) stekker | 1 fase (normale stekker) of

Perilex (5-polig) stekker | 2 fasen (Perilex stekker) aansluiting.
Het totaal aansluit vermogen is in dit geval 7,4 kW daar op zoeken/filteren.

Begrippen als fase en groepen worden op allerlei website te pas en te onpas door elkaar heen gebruikt.
Bel je er over op dan krijg je een zuchtende verkoper aan de lijn die totaal niet snapt waar je het over hebt.
Zelfs op de consumentenbond website ontstaat al snel verwarring voor mij imho.

Twee fase is toch twee groepen? Nou nee. Voor een leek misschien wel. Maar voor mij, die er voor in de schoolbanken heeft gezeten en die hier reageren, zijn dat twee totaal verschillende begrippen. Daar ontstaat vaak de verwarring over.

In de zelfde analogie. Hotel en wissel schakeling worden ook door elkaar heen gebruikt. Of wifi is internet. Voor Tweakers of recht geaarde techneuten met verstand van zaken zijn deze begrippen toch echt fundamenteel verschillend.

@timberleek goeie aanvulling

[ Voor 6% gewijzigd door pentode op 04-01-2023 11:00 . Reden: aanvulling ]

De mens leert. De mensheid niet.

Pagina: 1