Toon posts:

welke inductie kookplaat kan ik aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Noa15
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-01 05:49
Mijn vraag
Hoi,

Ik heb een nieuwe woning en er zit geen uitleg bij de groepenkast bij. Nu wil ik graag een inductie kookplaat, maar ik weet niet welke ik kan aanschaffen. Willen jullie mij hiermee helpen? Zie bijlage voor foto meterkast en stopcontact keuken, is een Perilex.

Moet ik een 1 fase, 2 fase of tot welke wattage? Ik zie van alles op internet, maar ik kom er zelf niet uit.

Super bedankt alvast voor de hulp!
Groet, Noa

[Voor 46% gewijzigd door Noa15 op 03-01-2023 22:05]

Alle reacties

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:10

timovd

Voorsprong door techniek

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:54
Je foto ontbreekt.
Met een perilex stekker heb je een 2 of 3 fase aansluiting. Eigenlijk kun je daar iedere inductie kookplaat wel op aansluiten.
Laat het dan wel doen door de keukenboer of een elektricien. Bij een perilex stekker kun je het een en ander fout doen en de boel slopen als je niet weet wat je doet.

TheS4ndm4n#1919

• Noa15
Hoi Rocketkoen,

Ik heb de foto's toegevoegd. Heb je zo voldoende informatie? Alvast bedankt!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:08
Je hebt een kookgroep (groep 7), dat is 2x 16A, één fase.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:03
groep 7 ziet eruit als je kookgroep.
het is dan een 1-fase, 2 groepen aansluiting voor kookplaten tot max 7,4 kW
Alleen de zwaarste kookplaten van 11kW kan je NIET aansluiten.
De meeste kookplaten moet niet zo'n probleem zijn

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• Noa15
En maakt het dan nog uit wat betreft de stekker? Er zit nl een perilex contact en een "gewoon" stopcontact naast elkaar.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:03
Noa15 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:16:
En maakt het dan nog uit wat betreft de stekker? Er zit nl een perilex contact en een "gewoon" stopcontact naast elkaar.
Er is geen standaard in perilex.
Je moet de stekker openmaken om te achterhalen hoe deze zit aangesloten en welke draden waarbij horen.
Afhankelijk daarvan moet je de draad correct aansluiten op de kookplaat, omdat dit ook bij iedere kookplaat weer anders is.
Dus, de vorm van de perilex stekker is standaard, maar daarmee houdt de standaard op en is het ieder voor zich :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:54
Noa15 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:16:
Die kookgroep (7) zit op de perilex stekker. Die kun je niet op een gewoon stopcontact aansluiten.
Dit moet je laten aansluiten door iemand die weet wat hij doet. Als je niet weet wat je doet is een foutje zo gemaakt. In het beste geval werkt je kookplaat dan maar half. Maar voor hetzelfde geld is hij meteen stuk of creëer je een levensgevaarlijke situatie.

TheS4ndm4n#1919

• Noa15
Bedankt voor de antwoorden! Ik ga het niet zelf aansluiten hoor, maat ik moet natuurlijk wel weten welke inductie plaat ik moet aanschaffen :-)

Waar mijn verwarring in zit, is als ik zoek op 1 fase aansluitingen, dan kom ik al snel bij inductie platen aan voor de "normale" stekker. De perilex is dan vaak een 2 fase, staat er bij. Dus ik snap dan nog niet helemaal welke ik nu kan aanschaffen.

Dit staat bijvoorbeeld bij een advertentie:
Schuko-/Gardy met aarding (2-polig) stekker | 1 fase (normale stekker) of

Perilex (5-polig) stekker | 2 fasen (Perilex stekker) aansluiting.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:10

timovd

Voorsprong door techniek

Als het Schuko stopcontact een eigen groep heeft, zou dat eventueel kunnen als je een kleine kookplaat wil, maar ik zou sowieso kijken voor de Perilex.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-01 12:40
Een "enkelfase kookplaat" betekend in de volksmond vaak een kookplaat voor een normale groep.
Dan heb je dus een normale schuko stekker en maximaal 3.6kW aan vermogen.

Jij hebt een kookgroep (2x16A) en kunt dus een "normale" 7.4kW kookplaat zoeken. "enkelfase" hoef je hier niet bij te zoeken.

Wel relevant om te vermelden, niet elke kookplaat is geschikt voor een kookgroep. Echter is dat vaak moeilijk te achterhalen zonder de installatiehandleiding te lezen. Oa veel platen van AEG zijn er niet geschikt voor. Je moet namelijk een gescheiden nul aansluiting hebben op de kookplaat. Voor elke nuldraad 1. Sommige platen hebben maar 1 klem, omdat ze bedoelt zijn voor een 3-fase (of 32A 1 fase) aansluiting.

Bijvoorbeeld:

Deze is geschikt voor een kookgroep (rechter plaatje):

Deze niet:

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:17
Noa15 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 05:49:
Bedankt voor de antwoorden! Ik ga het niet zelf aansluiten hoor, maat ik moet natuurlijk wel weten welke inductie plaat ik moet aanschaffen :-)

Waar mijn verwarring in zit, is als ik zoek op 1 fase aansluitingen, dan kom ik al snel bij inductie platen aan voor de "normale" stekker. De perilex is dan vaak een 2 fase, staat er bij. Dus ik snap dan nog niet helemaal welke ik nu kan aanschaffen.

Dit staat bijvoorbeeld bij een advertentie:
Schuko-/Gardy met aarding (2-polig) stekker | 1 fase (normale stekker) of

Perilex (5-polig) stekker | 2 fasen (Perilex stekker) aansluiting.
Het totaal aansluit vermogen is in dit geval 7,4 kW daar op zoeken/filteren.

Begrippen als fase en groepen worden op allerlei website te pas en te onpas door elkaar heen gebruikt.
Bel je er over op dan krijg je een zuchtende verkoper aan de lijn die totaal niet snapt waar je het over hebt.
Zelfs op de consumentenbond website ontstaat al snel verwarring voor mij imho.

Twee fase is toch twee groepen? Nou nee. Voor een leek misschien wel. Maar voor mij, die er voor in de schoolbanken heeft gezeten en die hier reageren, zijn dat twee totaal verschillende begrippen. Daar ontstaat vaak de verwarring over.

In de zelfde analogie. Hotel en wissel schakeling worden ook door elkaar heen gebruikt. Of wifi is internet. Voor Tweakers of recht geaarde techneuten met verstand van zaken zijn deze begrippen toch echt fundamenteel verschillend.

@timberleek goeie aanvulling

[Voor 6% gewijzigd door pentode op 04-01-2023 11:00. Reden: aanvulling]

Bij een rij nullen staat één vooraan.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee