Zoals zovelen zijn hier ook plannen om zonnepanelen op het dak te knallen. Door wat lastige objecten op het dak wil ik dit topic graag gebruiken om advies te krijgen over een legplan en de bijbehorende keuzes voor omvormers en optimizers.:fill(white):strip_exif()/f/image/1FSow7ZwF4c5m2gKtmMgqdwQ.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/WevIXknABhSv8AP3YmkcHOxH.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier zie je het sunny design ontwerp over de huidige situatie heen. De bestaande panelen zijn oud en gedeeltelijk niet meer functioneel, dus tijd voor een nieuwe set. Geschatte azimuth is -30 aan de zuidkant.
In het midden is een koepel en aan de noordkant zijn wat ventilatiebuizen. In de hoek linksonder (meest zuidelijke punt dus) is een openhaardpijp die misschien wel 1,5m hoog is.
In de hoek rechtsonder is ons punt om het dak op te komen met een ladder, daar moet dus genoeg ruimte zijn om erop te kunnen komen. Daarnaast ga ik zeker 2 keer per jaar het dak op om een zonnescherm op en van de koepel te halen. Hier kan dus ook niet strak tegenaan gelegd worden.
Afmetingen:
Breedte: 9,2m
Lengte: 7,2m
Afstand tussen koepel en voorkant: 2m
Afstand tussen koepel en achterkant: 3,1m
Afstand tussen koepel en linkerkant: 4,1m
Afstand tussen koepel en rechterkant: 2,9m
Afstand rechterkant huis tot eerste pijp: 3,9m
Afstand linkerkant huis tot eerste pijp: 2,4m (deze pijp staat ongeveer 50cm van de rand en is zo'n 25-30cm hoog
Afstand linkerkant huis tot de andere pijpen: 4,7m
Pijp openhaard: Ongeveer 60-70cm van de rand van het dak.
Graag hoor ik welke vragen er nog meer zijn om tot een zo goed mogelijk advies te komen.
Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/1FSow7ZwF4c5m2gKtmMgqdwQ.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/WevIXknABhSv8AP3YmkcHOxH.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier zie je het sunny design ontwerp over de huidige situatie heen. De bestaande panelen zijn oud en gedeeltelijk niet meer functioneel, dus tijd voor een nieuwe set. Geschatte azimuth is -30 aan de zuidkant.
Beschikbare (dak)ruimte
Het gaat om een bijna vierkant dak (8m x 10m) met een opstaande rand van 0,4m. Levert dus 7,2m x 9,2m aan daadwerkelijke dakruimte op. Aan de voorkant (noordelijk) van het huis is de opstap naar de rand ongeveer 10cm. Aan de zuidkant is die 20-25cm.In het midden is een koepel en aan de noordkant zijn wat ventilatiebuizen. In de hoek linksonder (meest zuidelijke punt dus) is een openhaardpijp die misschien wel 1,5m hoog is.
In de hoek rechtsonder is ons punt om het dak op te komen met een ladder, daar moet dus genoeg ruimte zijn om erop te kunnen komen. Daarnaast ga ik zeker 2 keer per jaar het dak op om een zonnescherm op en van de koepel te halen. Hier kan dus ook niet strak tegenaan gelegd worden.
Afmetingen:
Breedte: 9,2m
Lengte: 7,2m
Afstand tussen koepel en voorkant: 2m
Afstand tussen koepel en achterkant: 3,1m
Afstand tussen koepel en linkerkant: 4,1m
Afstand tussen koepel en rechterkant: 2,9m
Afstand rechterkant huis tot eerste pijp: 3,9m
Afstand linkerkant huis tot eerste pijp: 2,4m (deze pijp staat ongeveer 50cm van de rand en is zo'n 25-30cm hoog
Afstand linkerkant huis tot de andere pijpen: 4,7m
Pijp openhaard: Ongeveer 60-70cm van de rand van het dak.
Schaduw
De benoemde openhaardpijp is de enige die schaduw werpt. Er staan wat bomen om het huis, maar die komen nauwelijk hoger dan de dakrand.Jaarverbruik
Niet heel relevant, ik wil het volledige dakoppervlak benutten.Huidige elektriciteitsaansluiting
Momenteel 1 fase, maar aanvraag voor 3 is al even de deur uit.Budget en doel
Het doel is om onze energiekosten eruit te halen en wat extra eruit te halen als er ruimte is. Efficientie is het belangrijkst. Dus zo laag mogelijke €/WpWie gaat het project uitvoeren
Ik speel nog met het idee om het zelf te doen, maar er is een redelijke kans dat het uitbesteed wordt. Als ik het zelf doe gaat alleen om het fysieke gedeelte, de elektra laat ik door een electricien doen.Bijhouden van data
Ik wil graag volledig lokaal kunnen draaien. Ik heb een Home Assistent draaien die dit allemaal mag bijhouden. Hoeft niets speciaals te zijn, maar ik wil wel kunnen zien hoeveel ik per dag opwek of wat er 'live' gebeurd.Reeds verkregen offertes
Ik wil graag eerst weten wat realistisch is voor mijn situatie.Regio
AlmereGraag hoor ik welke vragen er nog meer zijn om tot een zo goed mogelijk advies te komen.