Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacey1989
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-06 14:57
Zoals zovelen zijn hier ook plannen om zonnepanelen op het dak te knallen. Door wat lastige objecten op het dak wil ik dit topic graag gebruiken om advies te krijgen over een legplan en de bijbehorende keuzes voor omvormers en optimizers.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OuQj7zXjYFo4Tpqjou1bBjAnWnU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1FSow7ZwF4c5m2gKtmMgqdwQ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9rrDVPytMjEIGwPZZR21jMdtIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WevIXknABhSv8AP3YmkcHOxH.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je het sunny design ontwerp over de huidige situatie heen. De bestaande panelen zijn oud en gedeeltelijk niet meer functioneel, dus tijd voor een nieuwe set. Geschatte azimuth is -30 aan de zuidkant.
Beschikbare (dak)ruimte
Het gaat om een bijna vierkant dak (8m x 10m) met een opstaande rand van 0,4m. Levert dus 7,2m x 9,2m aan daadwerkelijke dakruimte op. Aan de voorkant (noordelijk) van het huis is de opstap naar de rand ongeveer 10cm. Aan de zuidkant is die 20-25cm.
In het midden is een koepel en aan de noordkant zijn wat ventilatiebuizen. In de hoek linksonder (meest zuidelijke punt dus) is een openhaardpijp die misschien wel 1,5m hoog is.
In de hoek rechtsonder is ons punt om het dak op te komen met een ladder, daar moet dus genoeg ruimte zijn om erop te kunnen komen. Daarnaast ga ik zeker 2 keer per jaar het dak op om een zonnescherm op en van de koepel te halen. Hier kan dus ook niet strak tegenaan gelegd worden.

Afmetingen:
Breedte: 9,2m
Lengte: 7,2m

Afstand tussen koepel en voorkant: 2m
Afstand tussen koepel en achterkant: 3,1m
Afstand tussen koepel en linkerkant: 4,1m
Afstand tussen koepel en rechterkant: 2,9m
Afstand rechterkant huis tot eerste pijp: 3,9m
Afstand linkerkant huis tot eerste pijp: 2,4m (deze pijp staat ongeveer 50cm van de rand en is zo'n 25-30cm hoog
Afstand linkerkant huis tot de andere pijpen: 4,7m
Pijp openhaard: Ongeveer 60-70cm van de rand van het dak.
Schaduw
De benoemde openhaardpijp is de enige die schaduw werpt. Er staan wat bomen om het huis, maar die komen nauwelijk hoger dan de dakrand.
Jaarverbruik
Niet heel relevant, ik wil het volledige dakoppervlak benutten.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Momenteel 1 fase, maar aanvraag voor 3 is al even de deur uit.
Budget en doel
Het doel is om onze energiekosten eruit te halen en wat extra eruit te halen als er ruimte is. Efficientie is het belangrijkst. Dus zo laag mogelijke €/Wp
Wie gaat het project uitvoeren
Ik speel nog met het idee om het zelf te doen, maar er is een redelijke kans dat het uitbesteed wordt. Als ik het zelf doe gaat alleen om het fysieke gedeelte, de elektra laat ik door een electricien doen.
Bijhouden van data
Ik wil graag volledig lokaal kunnen draaien. Ik heb een Home Assistent draaien die dit allemaal mag bijhouden. Hoeft niets speciaals te zijn, maar ik wil wel kunnen zien hoeveel ik per dag opwek of wat er 'live' gebeurd.
Reeds verkregen offertes
Ik wil graag eerst weten wat realistisch is voor mijn situatie.
Regio
Almere

Graag hoor ik welke vragen er nog meer zijn om tot een zo goed mogelijk advies te komen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Die openhaardpijp is wel jammer (niet alleen vanwege de haard, maar vooral de schaduw).
Is het andere platte dak (garage?) erbij ook een optie?

Voor het bijhouden van data is een kWh-meter in de meterkast die met Home Assistant praat de meest voor de hand liggende optie. Je kunt bij HA vinden welke meters compatibel zijn.
1fase is dan wel goedkoper en compacter dan 3fase :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacey1989
De garage komt niet door de WAF heen. Daarnaast ga ik er vanuit dat alleen het dak van het huis al ruim voldoende is, dus daar wil ik het bij laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _VoiD_
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 09:30
Ik zou dit dak in PVSOL invoeren, met alle dakranden/schoorstenen, koepels en dergelijke. Dan kun je dat project een paar keer kopieren en steeds een variant doorrekenen. PVSOL kun je gewoon gratis voor 30 dagen proberen.

Is ook niet heel moeilijk vond ik; heb het zelf ook gedaan voor mijn dak en daar het optimum voor bepaald. Ik denk dat ik 4 varianten had doorgerekend. Doordat ik 14 panelen had met 6x NO, 6x ZW en 2x ZO ben ik uiteindelijk op micro's uitgekomen. Volgen PVSOL zou ik op zo'n 5.200 kWh uitkomen, maar afgelopen jaar is het maar liefst 6.200 kWh geworden.

Ik zou sowieso voor een Oost-West type paneelsysteem gaan, dan kun je het meeste panelen kwijt. Deze kun je dan met de lange zijde orienteren aan je korte gevel, of juist aan je lange gevel. Dan kijken hoe dit het beste uitkomt. Dan liggen ze dus niet Oost-West, maar NO-ZW of NW-ZO. Eventueel aan de korte zijde omdraaien, dat moet je even bekijken wat past.

Je zou alles in twee strings kunnen knallen, maar dan heb je wel last van je schoorsteen. Je zou ook voor micro's kunnen gaan. Dat vergelijk kun je ook prima in PVSOL maken.

Ik zou 2 projecten berekenen, met per project een aantal varianten:
1. NO-ZW orientatie, volledig gevuld.
1a. Met stringomvormer
1b. Met micro's
1c. Met optimizers
2. NW-ZO orientatie. volledig gevuld.
2a. Met stringomvormer
2b. Met micro's
2c. Met optimizers

Dit kost je misschien een paar avondjes, maar dan kun je heel goed het verschil in opbrengst bepalen. Ook qua panelen kun je dan het optimum zien, want misschien moet je juist grote panelen kiezen, of toch wat kleinere en kun je dan meer panelen. Of dat je in een bepaalde orientatie meer panelen kwijt kunt.

Als derde variant kun je nog een puur zuid systeem bekijken wat je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacey1989
Void,
Bedankt voor het antwoord. Ik heb een eerste opzetje gemaakt in PV*SOL, irritant uitgebreid pakket :-) Maar hij lijkt wel aan te geven dat die schoorsteen maar een paar procent kost, dus dat lijkt alleszins redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:12
Dat is ook de verwachting: een schoorsteen kost niet zoveel.

En micro’s maken van de schaduw geen zon.
Zeker bij harde schaduw van een nabije schoorsteen levert een micro heel weinig extra op. Maar kost heel veel meer.

Dus ga uit van een string systeem.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacey1989
Ik heb besloten om met 18 panelen te werken, met wat duwen en trekken zou 19 ook moeten kunnen, maar ik heb geen interesse om daar zo moeilijk over te gaan doen.

Het word dus ongeveer zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bj3D090DBmDxvdRS6XdK2r4kaWE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AnOGmwP7qzjyps1X5B0tMBaG.png?f=fotoalbum_large

Ik twijfel tussen
https://zonnepanelensuper.nl/ja-solar-385wp-black-frame/
en
https://zonnepanelensuper.nl/black-frame-trina-solar-425wp/

De eerste omdat ze relatief goedkoop zijn, de tweede omdat daar toch wat meer uit komt. Ik heb uit mijn onderzoek begrepen dat deze merken goed genoeg zijn.

Ik weet ook niet of er nog andere winkels zijn die panelen goedkoop aanbieden.

Mijn plan is om deze op betonnen voeten te zetten. Gekocht, niet zelf gemaakt:
https://www.degrootbeton....nnepaneel-steun-plat-dak/
Volgens PVGIS is het verschil tussen 10 en 15 graden vrij klein in mijn situatie, dus dan denk ik dat ik beter voor de lagere kan kiezen.

Als omvormer zit ik naar bijvoorbeeld
https://zonnepanelensuper.nl/growatt-mod-5000tl3-x/
te kijken. Als ik het goed snap passen beide keuzes van panelen hier prima op. Zijn er nog andere keuzes die ik zou moeten overwegen?

Ik snap ook dat dit twee strings moeten worden. Klopt het dan dat er twee roden DC en twee zwarte DC draden van de omvormer naar de panelen gaan? Mogen die allemaal in 1 mantelbuis om het netjes te maken?

Omdat ik betonnen voeten gebruik weet ik niet zeker of dat er nog aarde nodig is. Zoja, kan de omvormer deze dan aanleveren of moet daar iets aparts voor geregeld worden?
Ik ga dit allemaal door mijn electricien controleren/aansluiten, maar ik wil alles klaar hebben liggen.

[ Voor 13% gewijzigd door Spacey1989 op 04-01-2023 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Kijk ook even bij de andere webshops en speel met de afmetingen. Hier en daar lijk je met langere panelen te kunnen werken.

Ja de metalen delen moeten geaard vereffend worden. Dit dient je te verbinden met de aardrail in je meterkast. NIET via de omvormer. Dan verlies je de vereffening (tijdelijk) als je de omvormer zou vervangen ;-)

15 graden leg je iets compacter en blijven de panelen iets schoner.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacey1989
Ik begreep dat die vereffening voor een metalen frame nodig is, niet voor een betonnen. En de panelen hebben geen aarde nodig, of mis ik daar iets? En als het wel nodig is, wat is dan een handje manier om dit te doen? Ergens een bestaande aarde pakken en een lasklem erop?

Ik was van plan een werk schakelaar op de ac te zetten. Heeft het nog waarde om er ook een op de dc te zetten?

Ik heb een hele zooi webshops in nl bekeken, maar deze hebben de meeste Wp per euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ja de vereffening is nodig. Niet voor de werking, voor de veiligheid. De panelen kunnen elektrische lading gaan dragen. Zijn daardoor lui van schrik van dak gevallen.

Mooie groen-gele kabel minimaal even dik als de solar kabel direct naar aardrail.

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 04-01-2023 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacey1989
Ok, dan mag die samen met de ac kabel getrokken worden..
Maar die moet dan dus doorgelust worden naar elk paneel?

Iemand nog iets toe te voegen op de omvormer? Heb een maatje kleiner genomen omdat de panelen twee richtingen op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Omvormer bepaal je met simulatie software. Zal 5 of 6W moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacey1989
Heb met een ontwerp tooltje even wat mogelijkheden geschetst. Een versie met allemaal in landscape en een versie waar ook portrait in zit. Landscape zijn wel 15 graden voeten van, maar de portrait zijn 10 of 5 graden afhankelijk waar je ze vandaan haalt. Weet niet of het problematisch of onverstandig is om dat te mixen. Of dat het dan handiger is om ook de landscape op dezelfde hoeveelheid graden te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhYs4e6oY8zPOTiKMoIncQ-qeks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zyiT3IICbmMsf33cP4Q2Vsa6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDp_HYvtNPYyIsc8rRCZQYrD6V4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f8XIRUtFDBndJAH30QipyVq9.png?f=fotoalbum_large

Grootste punt wat ik me af vraag is of die rij van 5 niet te dicht bij de dakrand komt. Als ik reken met breedte 1800 voor een paneel van 1762 heb ik nog 20 cm over in totaal. Dat klinkt vrij krap. Er is nog wel 40 cm aan opstaande rand naar het daadwerkelijk einde van het dak. Deze wervelwinden, beginnen die vanaf het randje van het dak of de rand van het opstaande deel?

Daarnaast mijn panelen opzet in sunny design gegooid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/huYPLjuVdFmTeZbxIm-f6EKqtw0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5wIbYecK1877s2zvd7gCReMp.png?f=fotoalbum_large

Op basis van een string van 13 (mogelijk 12 of 11) en 8 komt daar dus de 6kW uit. De Growatt 6kW heeft vergelijkbare specs maar dan 800 euro goedkoper..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacey1989
Ik wilde graag nog een laatste stukje advies betreft de keuze van mijn omvormer.
Ik ga naar 20 panelen; 11 op zuid-oost en 9 op noord-west; ik kijk momenteel naar de JKM435N-54HL4R-V (datasheet).

De max stroom van het paneel is: 13.80A
En de standaard is: 13.35A.

Beiden Goodwe en Growatt hebben twee versies van hun omvormers:
Goodwe heeft SDT (datasheet) en de SDT Plus (datasheet)

Growatt heeft X en de XH (Product pagina)

Mijn vraag is nu: De stroom van de panelen komen hoger dan de basisversies van deze omvormers adviseren. Valt dit nu onder overdimensioneren of is dit een grote no-no en moet ik één van de uitgebreidere versies kiezen?
Pagina: 1