(na)verwarming sanitair (zonne)boiler, wp + dyn. tarieven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tun82
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-08-2024
Hoi allemaal,

In het forum ben ik al een paar dagen aan het zoeken maar ik kom er niet aan uit. Misschien heeft een van jullie de tip.

Situatieschets: zonneboiler systeem (96CPC heatpipes) met sanitairboiler 400L met 2 spiralen + 1000L buffer voor de vloerverwaming, ook met 2 spiralen.
Mbt de sanitairboiler: Op de onderste spiraal zitten de heatpipes en op de bovenste zat de CV. 3kW electrisch (3f, kan 1f) verwarmingselement in het midden. CV inmiddels overleden en wp (Atlantic alfea extensa 6 R32 met sww module) staat klaar voor montage. De naverwarming is niet gekoppeld aan de Resol Solarcontroller en dus rechtsreeks op een aparte 3f groep in de mk.
Vanaf 1-1 over gegaan op dynamisch bij Tibber.

Nu ben ik op zoek hoe ik de naverwarming het beste kan aansturen.
Wat speelt er, wat heb ik gevonden?
Naverwarming bij installatie wp parallel met de naverwarming van de wp (LRR) laten lopen. Evt circulatiepompje ivm de plaatsing vh verwarmingselement in het vat. Hoe ik de wp met dyn. tarieven moet laten werken is een aparte vraag die nu nog niet aan de orde is.
Maar hoe stuur ik het verwarmingselement voor nu (iig totdat de wp loopt) slim aan om gebruik te maken van de laagste tarieven per dag. Tijdelijk ombouwen naar 1f zie ik niet als een probleem, maar vanwege de spreiding in belasting liefst in 3f. Iemand een idee?

Alvast dank voor jullie input

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@tun82 waarom überhaupt naverwarming? Je warmtepomp is toch altijd goedkoper?

Qua sturing, welke domoticasoftware gebruik je?

De simpelste oplossing is om de naverwarming (met thermostaat!) achter een 3fase relais/contactor met 230V spoel te zetten. Dan kan je hem met elke smartplug (shelly, tapo, ...) of €2 tijdschakelaar van de bouwmarkt instellen.

In de tijdelijke lowtechoplossing stel je de tijdschakelaar 's avonds in op de twee goedkoopste uren van de volgende dag.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tun82
Dank Proton, goede tip.
De reden voor naverwarming is omdat de warmtepomp nog niet geïnstalleerd is. Het is functioneel gezien gewoon een e-boiler nu, totdat de zon weer genoeg schijnt althans.
De wp maakt straks max 55gr SWW, en zoals gelezen hier op het forum standaardinstelling zal 48graden worden. Legionellarun 1x/wk met ingebouwde element vd wp, echter kan dan ook het bestaande element erbij gebruikt worden, dan is die sneller klaar om evt weer verwarming te doen.

Voor nu heb ik deze gevonden: https://www.heatsupplies....en-3-32vdc-24-480vac.html
Is dat wat denk je? Die kan dan evt op het relais vd Deltasol MX, en met een tussen de 3 en 32V adapter via een smart plug die ik dan weer zelf of later via automatisering kan aansturen.
Bestaat er iets waarmee ik op beide signaal moet hebben voor 1 uitgangssignaal? Dat zou ideaal zijn want dan kan ik de Deltasol regeling als basis gebruiken en dan alleen stroom leveren aan het element als de stroom gunstig is via een smartplug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dat relais zou inderdaad werken, wel luxe :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tun82
Het was de eerste die ik tegen kwam. Na een avondje nadenken heb ik het volgende bedacht: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UcG-ARB42MQjMRDcb4H1haEdTjw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OztCwlsX72DqedTYCsfur9Du.png?f=user_large

Op deze manier kan ik straks de legionellarun smart schakelen, de vraag of die dan uiteindelijk vanuit de wp of de resol of beide gestuurd moet gaan worden.

Of misschien denk ik gewoon te moeilijk :X