Instellen opvoerhoogte versus drukverschilregelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsa
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-03-2023
Situatieschets:
Sinds de installatie van een warmtepomp in mijn CV systeem hoor ik regelmatig een behoorlijk geruis in mijn CV leidingen, eigenlijk alleen bij weinig warmtevraag in de woning. Volgens mij komt dit doordat de drukverschilregelaar dan aan het overstorten is; (bijna) alle radiatoren + vloerverwarmingen staan bij weinig/geen warmtevraag immers dicht, terwijl het water in het CV systeem (verwarmd door warmtepomp) blijft worden rondgepompt.

Mijn vraag:
Moet ik in de besturing de opvoerhoogte van de CV pomp niet beperken? Het gaat om de CV pomp die in de Vaillant warmtepomp zit. Die staat ingesteld op de fabrieksinstelling van 0.9 bar, terwijl de door de installateur aangebrachte drukverschilregelaar in het CV systeem (tussen aanvoer en retourleiding) staat ingesteld op diens maximale instelling van 0.5 bar.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Warmtepomp Vaillant aroTHERMplus VWL 75/6 A 230 V (monoblock)
- Backup met CV ketel Vaillant ecoTECplus VHR NL 30-34/5-5 L R6 (CV ketel zorgt daarnaast voor het warme tapwater)
- CV systeem sinds introductie warmtepomp ook voorzien van buffervat Vaillant VPS R 45 Liter
- Besturing met sensoCOMFORT VRC 720 (en internetmodule Sensonet)
- Woonkamer voorzien van vloerverwarming met aparte vloerverwarmingspomp / temperatuurregeling via Honeywell Evohome (HCE80)
- Bijkeuken+keuken voorzien van vloerverwarming met aparte vloerverwarmingspomp / temperatuurregeling via Honeywell Evohome
- Rest van het huis voorzien van klassieke radiatoren, allemaal voorzien van thermostaatkranen. Een paar van de radiatoren voorzien van Honeywell HR92 thermostaatkranen geregeld via Evohome
- Dit betekent dat de hele benedenverdieping vloerverwarming heeft / de hele bovenverdieping heeft klassieke radiatoren.
- Het Evohome systeem regelt dus de meeste ruimtetemperaturen.
- De sensoCOMFORT module regelt met een stooklijn de temperatuur van het rond te pompen CV water.
- De CV ketel regelt in de praktijk alleen het warme tapwater. De warmtepomp zorgt voor warm CV water (de CV ketel springt alleen bij als de warmetpomp het niet zou aankunnen)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Is er ook sprake van sturing/warmtevraag tussen de binnenunit en het Evohome systeem?

Als de pomp direct uit gaat als er geen warmtevraag is, scheelt dat al een heleboel.
Bij sommige zoneregelingen kan je instellen bij hoeveel vraag de warmteopwekker aan springt, zodat je niet de boel alleen voor een badkamertje aan zet (daar kan een ketel of warmtepomp toch zijn minimumvermogen niet kwijt).

Andere tip: van een grote zone die uit meerdere vloerverwarminggroepen bestaat, kan je één of twee groepen altijd open laten (motortje eraf). De zoneregeling kan nog steeds de temperatuur regelen door meer groepen open te zetten, maar de warmtepomp kan ook altijd op laag pitje doordraaien.

Zit het buffervat in serie of parallel? (evt foto)

En tot slot: er is veel te winnen door op lage temperatuur te draaien als dat kan, circa 2% per graad.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Buffervat parallel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikkpET3no-5GmbkVeRrHXrY118U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oipJzbgrEZmmRsAxeNrsmD2d.png?f=user_large

Buffervat in serie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJ9liXL3jatPirVvqdcelDJGjRc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jNnHV9YDpNN9m9a5A8RO09pB.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 03-01-2023 15:34 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsa
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-03-2023
Antwoorden op de retourvragen:
- Het Evohome systeem gaf vroeger een signaal aan de CV ketel. Sinds de installatie van de warmtepomp zit hier geen communicatie meer tussen. Het Evohome systeem regelt dus alleen het open/dicht gaan van een drietal radiatoren + 2xvloerverwarming. Andere radiatoren hebben mechanische thermostaatkraan. De warmtepomp communiceert hier niet mee / regelt zelfstandig de CV watertemperatuur op basis van buitentemperatuur / stooklijn. Dus ook zonder warmtevraag pompt de warmtepomp warmwater door de CV leidingen.
- Het buffervat zit in serie.

Inmiddels is de installateur langs geweest. Het bleek dat het lawaai werd veroorzaakt doordat het overstortventiel op de standaard waarde van 0.5 bar stond ingesteld. Dit moet veel lager; staat nu op 0.2 bar wat heel veel geluid scheelt.

Wel vraag ik mij inmiddels af waarom de installateur niet ook de maximale opvoerhoogte van de CV pomp (die in de warmtepomp zit) heeft verlaagd. De installateur gaf aan dat die CV pomp vanzelf zou terugtoeren als er weinig temperatuurverschil zit tussen aanvoer/retour CV water. Maar ik zie de CV pomp heel vaak op 1200 l/uur staan, ook bij weinig warmtevraag.
Als het overstortventiel al bij 0.2 bar gaat overstorten, is een maximale opvoerhoogte van 0.9 bar verschildruk toch niet nodig?? Wie kan mij vertellen of de CV pomp inderdaad ook terug mag in opvoerhoogte?