• LokiLakris
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-01 21:21
Hallo,

Vorige week had ik mijn 2e interview en deze verliep niet zoals ik gewend was. Misschien om dit te maken had omdat het via Teams ging en dat het met een fransman ging.
Zowiezo is de procedure al apart. Normaal heb je het eerste gesprek met de manager en dan een gesprek met teamgenoten en eventueel de supervisor.
Nu was mijn eerste gesprek met de supervisor en mijn tweede gesprek met de manager Benelux die ook nog eens plaatsvervangend is ivm ziekte van de manager Nederland.
Anyway, het was een zeer rommelig gesprek en ik had moeite om het rechtlijnig te houden omdat het duidelijk merkbaar was dat hij niet zo verlegen zat om het gesprek te voeren maar het moest doen ivm ziekte van de manager in Nederland en omdat ze snel moeten schakelen. (dat laatste zei die ook, niet dat ie er geen zin in had). Hij leek er soms ook niet bij en keek ook geregeld de andere kant op.
Ik weet ook niet of fransen überhaupt geïnteresseerd zijn als ze kandidaten interviewen en of ze onverschillig zijn.
Ik had wel een super goed gesprek met de supervisor en voordat ik ook maar thuis was had ik van de recruiter al een berichtje wanneer ik kon voor het 2e gesprek.
Tijdens het 2e gesprek gaf de fransman wel aan met welke problemen ze lopen, hij vroeg mijn salaris indicatie (wat de recruiter al weet) en dat ik volgende week meer hoor omdat ze deze week nog een 2e kandidaat hebben. Verder kon ik ze nog contacten als ik verdere vragen had en werd mij nog verteld hoe het bonus systeem werkt enzo. Het gesprek duurde een uur.
Ik kan dus hier geen pijl op trekken, er zijn zoveel alarmbellen die afgaan maar wat weer niet rijmt met de informatie die ik gekregen heb.
Moet ik wellicht nog wat extra vragen sturen?

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:50

Zenix

BOE!

Ik zou gewoon afwachten wat er nu gaat gebeuren, als ze verder met je willen, dan kan je die vragen altijd nog stellen voordat je gaat tekenen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:02
Heb je nog vragen dan? Als je het alleen doet om ze aan je te herinneren, dan zou ik ook dat alleen doen als je echt vragen hebt waarvan je iig kan verzinnen dat ze belangrijk zijn. Het zal al snel de vraag zijn waarom je die vragen niet bij één van beide gesprekken hebt gesteld. En natuurlijk je kan altijd wat vergeten, maar dan moet de ander niet het idee krijgen dat je alleen tijd aan het verdoen bent.

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-01 15:27
Je komt soms bijzondere mensen tegen en wellicht zeggen Fransen nog dingen die ze in Nederland al een tijdje niet meer durven te zeggen door de werknemersmarkt. Om maar die 2e kandidaat opmerking te kiezen. Zeg dat in NL bij een random sollicitatie en de sollicitant is al snel op de teentjes getrapt omdat ze zich niet 'special' genoeg vinden.

Er is geen 'normaal' in procedures overigens dus dat zou ik niet als red flag zien.

Dus dit meenemend vond je het een lastig gesprek met een bijzondere vent, maar niets in je verhaal is echt zorgwekkend. Er zijn mensen die weten na 3min al wat voor vlees ze in de kuip hebben en de rest is luchtig geneuzel als dat positief is of een waar roast gesprek als dat slecht is. Overigens, verander dat laatste maar naar 'iedereen weet na 3 min' ;)

Belangrijkste is dat jij een goed beeld krijgt bij het bedrijf en zo te horen was daar het eerste gesprek voor en als je nog meer nodig hebt dan zou ik dat ook weer bij die mensen gaan halen, niet bij een random manager.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

kamerplant

lekker toch

Als je er een slecht gevoel bij hebt, dan zou ik toch om opheldering vragen , of deze partij links laten liggen.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou het gewoon afwachten, een beetje raar misschien. Ik heb ook wel rare solicitatiegesprekken gehad met goede en slechte afloop.

Maar had je het gesprek in het Frans of in het Engels dan?

[Voor 10% gewijzigd door Marzman op 03-01-2023 08:16]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +21Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:56

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Het kan aan mij liggen maar ik vind het aantal alarmbellen wel meevallen. Is dit nu echt "zo erg" ?

Volgens mij zijn ze vrij helder geweest tijdens het gesprek en het vervolg er van. Je hebt zelfs al vrij snel te horen gekregen dat er blijkbaar een 2e gesprek gaat plaatsvinden. Dat van die 2e sollicitant zou ik me niet aan storen, wat moeten ze dan? Je laten denken dat je de enige kandidaat bent ?

Er zijn genoeg sollicitanten die zelf aangeven dat ze meerdere lijntjes hebben lopen en de voor hen leukste/interessantste werkgever eruit kiezen. Beetje hetzelfde, maar dan andersom.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
Je maakt je zorgen, maar ik kan niet zo 1-2-3 de vinger erop leggen waarom. Is het omdat je er heel graag wilt werken en je denkt dat je kansen door het rommelige gesprek kleiner zijn geworden, òf omdat je je afvraagt of je wel in zo'n rommelige organisatie wilt werken? :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Supreme
  • Laatst online: 25-01 07:29
Sommige mensen zijn niet zo goed in het houden van sollicitatiegesprekken. Als zo iemand door onmacht naar voren geschoven wordt dan is dat niet handig, maar ik zou er niet te zwaar aan tillen. Desnoods vraag je nog een gesprek aan om voor jezelf bevestigd te krijgen dat het toch wel een OK bedrijf is.

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:56

BazzH

Kei-goed...

Ik denk dat je je "normaal" wat betreft sollicitatieprocedures gewoon los moet laten. Er zijn immers meerdere wegen naar Rome. Je geeft bijvoorbeeld aan:
Normaal heb je het eerste gesprek met de manager en dan een gesprek met teamgenoten en eventueel de supervisor.
Zo heb ik het ook weleens meegemaakt inderdaad. Maar ik heb het ook op minstens 2 andere manieren meegemaakt. Ik heb bijvoorbeeld ook ooit een 1e gesprek gevoerd met een afdelingshoofd (detail: afdelingshoofd was formeel nog niet eens in dienst, lang verhaal.... 8 jaar met heel veel plezier gewerkt).

Think smart........ Act stupid........

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:08
Ik ben het in mijn beste gesprek wel eens niet geworden en in het raarste gesprek voor mij waren ze achteraf juist heel enthousiast en werd ik het wel.

Feit dat ze een uur met je gesproken hebben betekend wel dat ze je serieus nemen.

En wat is normaal. Ik heb wel eens tijdens een tweede gesprek salaris onderhandelingen gehad en een auto uitgezocht om het 2 gesprekken later alsnog niet te worden.

[Voor 26% gewijzigd door alwind op 03-01-2023 08:34]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

BazzH schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:27:
Ik denk dat je je "normaal" wat betreft sollicitatieprocedures gewoon los moet laten. Er zijn immers meerdere wegen naar Rome. Je geeft bijvoorbeeld aan:

[...]

Zo heb ik het ook weleens meegemaakt inderdaad. Maar ik heb het ook op minstens 2 andere manieren meegemaakt. Ik heb bijvoorbeeld ook ooit een 1e gesprek gevoerd met een afdelingshoofd (detail: afdelingshoofd was formeel nog niet eens in dienst, lang verhaal.... 8 jaar met heel veel plezier gewerkt).
Dat is waar, eigenlijk gaat elk solicitatiegesprek anders ;) Waar het nu werk ging het andersom, eerst met de teamleider en daarna met het afdelingshoofd. En daar werd ook gezegd dat er nog een kandidaat was, dat is niet zo vreemd. Eerste gesprek ging ook veel vlotter dan het tweede maar ik werk er toch :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Maverick
  • Laatst online: 16:02
Volgens mij zit hier een beetje de crux. Heb ook deze ervaring eens gehad. Kwestie van verschil in cultuur denk ik maar. Heb ook eens een heel ongemakkelijk gesprek gehad met een frans bedrijf. Met een persoon hoog in de boom. In nederland niet echt gebruikelijk. Heel erg formeel en totaal niet te peilen.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +28Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:34
*knip* hier is hier geen hk :)

[Voor 87% gewijzigd door ZieMaar! op 05-01-2023 08:14]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:04

Reptile209

- gers -

LokiLakris schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:40:

[...] tweede gesprek met de manager Benelux die ook nog eens plaatsvervangend is ivm ziekte van de manager Nederland.
[...]
Vind het eigenlijk wel een goed teken dat ze het zo hebben opgelost. Ze hadden ook het gesprek kunnen verzetten ivm ziekte, maar nu wordt een hogere manager ingevlogen. En die zal misschien minder details/voorbereiding hebben op jouw specifieke functie, dat maakt het gesprek ingewikkelder.

Ik zou lekker afwachten waar ze mee terugkomen en dan verder zien. Stoppen kan je altijd nog. :)

Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen. - Voltaire

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
jaren gewerkt onder frans management. bereid je voor op een cultuurschok.
héél hierarchisch, en heel formeel. je en jij is er absoluut niet bij, en iemand "onrespectvol" aanspreken kan voor een "levenslange" verstoorde werkrelatie zorgen.
argumenten tellen nauwelijks, het gaat zoals de baas het wil. en de basi is de baas. letterlijk. de handigste manier is om een idee zo te brengen alsof het van de baas lijkt te komen. samenwerken is een grote uitdaging, kijk maar naar air france <> klm.

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:54
Hoe vaak ga je te maken hebben met de mensen uit het tweede gesprek in het dagelijkse werk? Want als dat niet of nauwelijks is, dan zou ik het links laten liggen en je vooral focussen op je gevoel tijdens het eerste gesprek en het aanbod dat je krijgt.
Misschien wat feedback geven dat het tweede gesprek voor jouw gevoel wat raar verliep maar ik zou er verder niet zo mee zitten :)

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

PetervdM schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:34:
héél hierarchisch, en heel formeel. je en jij is er absoluut niet bij, en iemand "onrespectvol" aanspreken kan voor een "levenslange" verstoorde werkrelatie zorgen.
argumenten tellen nauwelijks, het gaat zoals de baas het wil. en de basi is de baas. letterlijk. de handigste manier is om een idee zo te brengen alsof het van de baas lijkt te komen. samenwerken is een grote uitdaging, kijk maar naar air france <> klm.
Mijn beste manager tot op heden was ook een fransoos. Die heeft mijn carrière echt de lucht in geholpen. Ben haar daar nog steeds dankbaar voor. Het was meer samenwerken dan "ik ben de baas en je doet wat ik zeg", absoluut niet zelfs. Ik herken wat je schrijft dan ook helemaal niet. En het zal ook wel per bedrijf verschillen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hallo,

Vorige week had ik mijn 2e interview en deze verliep niet zoals ik gewend was. Misschien om dit te maken had omdat het via Teams ging en dat het met een fransman ging.
Zowiezo is de procedure al apart. Normaal heb je het eerste gesprek met de manager en dan een gesprek met teamgenoten en eventueel de supervisor.
Nu was mijn eerste gesprek met de supervisor en mijn tweede gesprek met de manager Benelux die ook nog eens plaatsvervangend is ivm ziekte van de manager Nederland.
Anyway, het was een zeer rommelig gesprek en ik had moeite om het rechtlijnig te houden omdat het duidelijk merkbaar was dat hij niet zo verlegen zat om het gesprek te voeren maar het moest doen ivm ziekte van de manager in Nederland en omdat ze snel moeten schakelen. (dat laatste zei die ook, niet dat ie er geen zin in had). Hij leek er soms ook niet bij en keek ook geregeld de andere kant op.
Ik weet ook niet of fransen überhaupt geïnteresseerd zijn als ze kandidaten interviewen en of ze onverschillig zijn.
Ik had wel een super goed gesprek met de supervisor en voordat ik ook maar thuis was had ik van de recruiter al een berichtje wanneer ik kon voor het 2e gesprek.
Tijdens het 2e gesprek gaf de fransman wel aan met welke problemen ze lopen, hij vroeg mijn salaris indicatie (wat de recruiter al weet) en dat ik volgende week meer hoor omdat ze deze week nog een 2e kandidaat hebben. Verder kon ik ze nog contacten als ik verdere vragen had en werd mij nog verteld hoe het bonus systeem werkt enzo. Het gesprek duurde een uur.
Ik kan dus hier geen pijl op trekken, er zijn zoveel alarmbellen die afgaan maar wat weer niet rijmt met de informatie die ik gekregen heb.
Misschien had hij een slechte dag of net geen zin in het gesprek. Zou me er sowieso niet te druk om maken als je 1e indruk goed was.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Loveless85
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:04
Je werkt met een (interne) recruiter toch? Als hij/zij het werk een beetje serieus neemt vraagt ie ook nog wel even hoe het ging. Dat lijkt me de juiste plek om deze feedback te geven evt. vragen of salaris/bonus te stellen?

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:41
Een sollicitatiegesprek met een Fransman wil niet zeggen dat het een Frans bedrijf is of een Franse cultuur.

Er zijn ook Fransen die bv in Nederland werken en de Nederlandse bedrijfscultuur waarderen.

[Voor 6% gewijzigd door Kalentum op 03-01-2023 12:07]

PV Output

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:29
Ik neem aan dat de supervisor en manager onderling het gesprek met jou bespreken, hoe kort ook. Mocht de Fransman echt ongeïnteresseerd blijken in de hele procedure, is er een grote kans dat hij vertrouwt op de mening van de supervisor, die volgens jou dus heel positief overkwam. De uitnodiging van de recruiter voor het 2e gesprek lijkt erop te wijzen dat je aan de belangrijkste baaneisen voldoet.

Ik zou zeggen: afhankelijk van de kwaliteiten van je concurrenten, is dat een prima positie om je in te bevinden!

• TobyD
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-01 14:59
En ik heb jaren onder Frans management gewerkt en prima gewerkt. Geen hiërarchie, niet formeel, we gingen ‘s avonds met zijn allen uit eten en drinken—het was een goede tijd. Heb meerdere ideeën gepitcht en werd aangenomen.. dus ik zou zeggen: pas op met die generalisering op basis van land/cultuur—net zo suf als ware het man/vrouw, hetero/homo, zwart/wit.. ieder persoon en situatie is anders.

Zelfde geld voor topicstarter: dat het niet compleet volgens ‘jouw proces’ gaat, wil niet zeggen dat er allemaal rode vlaggen zijn.. sta ook open voor andere processen en manieren van doen.

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-01 15:27
TobyD schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:38:
[...]

En ik heb jaren onder Frans management gewerkt en prima gewerkt. Geen hiërarchie, niet formeel, we gingen ‘s avonds met zijn allen uit eten en drinken—het was een goede tijd. Heb meerdere ideeën gepitcht en werd aangenomen.. dus ik zou zeggen: pas op met die generalisering op basis van land/cultuur—net zo suf als ware het man/vrouw, hetero/homo, zwart/wit.. ieder persoon en situatie is anders.

Zelfde geld voor topicstarter: dat het niet compleet volgens ‘jouw proces’ gaat, wil niet zeggen dat er allemaal rode vlaggen zijn.. sta ook open voor andere processen en manieren van doen.
Gek! Ik ben er zo goed als mee eens als oneens. In micro individueel niveau is ieder persoon en situatie anders, maar zonder te generaliseren is er ook geen bestaan. Laat je je kinderen door een beruchtte probleemwijk lopen in het donker? Is Harry uit diezeflde probleemwijk meteen de reden voor de problemen in de wijk? Dunne scheidslijn en ik denkt dat we van beide kanten niet zo moeilijk moeten doen, het kan nooit zwart/wit zijn het is bijna altijd grijs :+

[Voor 16% gewijzigd door Furion2000 op 03-01-2023 13:03]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

BazzH schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:27:

Wisselt enorm inderdaad. Ik laat als manager ook regelmatig een van mijn mensen het eerste gesprek voeren. Dan komt snel genoeg naar boven wat de eerste indruk is en als dat goed is doe ik het tweede gesprek. Kan mij weer een hoop tijd schelen ;)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-01 21:58

Begrijp ik goed dat je een externe recruiter had? Neem contact op met die recruiter en vertel wat je vond. Misschien kent hij die Benelux-manager beter en kan hij wat verklaren. Je kan ook vragen of het zin heeft om extra vragen in te dienen, en wat voor vragen dat kunnen zijn.
NB Het voordeel van een externe recruiter (dwz niet in dienst bij werkgever maar apart bureau) is dat deze alleen wordt betaald als jij wordt aangenomen. En als hij al twee interviews heeft geregeld gaat hij je echt niet zomaar laten lopen.

Verder: struikel niet over het feit dat de procedure wat afwijkend was - ze gaven zelf al toe dat ze snel moeten schakelen en dan laat je je niet weerhouden door een procedure.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:47
Hallo,

En wat wil je dat wij nou precies antwoorden? Jij hebt in die procedure gezeten, jij hebt contact gehad met de mensen dus jij weet ergens zelf het beste of je nog een vraag moet stellen en zo ja welke dat dan zou moeten zijn lijkt mij.

Strava, Twitter

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:26
Ik zie dat je in je stuk veel aannames doet over het gesprek. Probeer jezelf niet gek te maken, wacht rustig het resultaat af en probeer feedback te vragen indien het niet lukt.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:49

DropjesLover

Dit dus ->

Wat voor jou persoonlijk een red flag is, hoeft dat voor een ander niet te zijn. Dat maakt het voor ons lastig in te schatten. Je gevoel zal op meerdere zaken (non verbaal) gebaseerd zijn dan wat je hier kan vertellen.

In mijn ogen is het, bij jou, gewoon een minpuntje voor het bedrijf.

Ik zou rustig het aanbod afwachten en besluiten om het te accepteren, of gewoon verder te zoeken. Je _moet_ niet hier werken, toch?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:27
Begint weer een heerlijk topic te worden. TS reageert (nog) niet en er ontstaan alweer discussies over randzaken.

En ja, dit is gewoon een ordinaire tvp...

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:20

ep667

It doesn't hurt to help

Wat zijn precies de alarmbellen die afgaan? Ik lees over een rommelig tweede gesprek met een vervanger uit het buitenland. Dat kan en is onhandig, maar zegt niets over jouw kansen. Hooguit heb je er nu minder zin in en dat is dan their loss, zeker in de huidige markt.

Maar dat sollicitatieprocedures soms vreemd kunnen lopen, is een feit. Ik ben op dit moment ook op zoek naar een nieuwe uitdaging. Ik heb meegemaakt dat ik twee gesprekken heb gehad met een partij die lovend over mij waren, tweede gesprek zelfs al gehad over salaris en secundaire voorwaarden. Maar 3 dagen later werd ik gebeld dat ze voor de andere kandidaat waren gegaan omdat die iets meer ervaring had in een klein onderdeel. Iets wat ik zeker begrijp, maar ik had liever gehoord dát er een andere kandidaat was. Dat hadden ze namelijk niet genoemd.

Maar goed, ik solliciteer ik vanuit mijn huidige job, dus ik kan kieskeurig zijn. Als jij dat ook kunt, kan dit een reden zijn om niet met deze partij in zee te gaan. Maar dan nog zou ik het even afwachten als ik jou was, misschien is de uitkomst wel hartstikke positief.

EP

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Volg je hart, dat klopt altijd. Als je nee tegen hen zegt dan weet je toch niet hoe het had kunnen zijn. Als je ja tegen hen zegt ga er dan voor en als je het dan toch niet wordt dan heb je het geprobeerd. Wat is het ergste dat kan gebeuren?

• LokiLakris
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-01 21:21
Dank voor je reacties. Ik bedoelde red flags voor nederlandse begrippen misschien anders is in franse begrippen.
Ik heb ooit een sollicitatiegesprek gehad met een fransman, zelfs 2 voor dezelfde functie en kan mij helaas daar weinig van herinneren. Alleen van erna als mijn manager en de ene was verschrikkelijk nonchalant maar onwijs lief en de ander enorm wispelturig en onverschillig. (De 2e fransman volgende de 1e fransman op als manager later).
Ik zal met deze manager van het sollicitatie gesprek ook weinig van doen krijgen. Hij was alleen maar een stand in.
Helaas geen externe recruiter in deze. Zo'n externe recruiter is inderdaad soms wel handig omdat ze achter je rug om eventueel dingen over je recht zetten. Maar niet alle interne recruiters zijn slecht, zolang ze maar vanuit Nederland opereren. Veel van de grote bedrijven hebben hun recruiters in Oost Europa en Rusland zitten en die zijn vaak niet zo sociaal. Denk dat daar ook wel een reden achter zit want volgens mij doen ze alleen maar stampwerk tegen zeer lage lonen.
Het is nog even afwachten een week...

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
LokiLakris schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:27:
Dank voor je reacties. Ik bedoelde red flags voor nederlandse begrippen misschien anders is in franse begrippen.
Ik heb ooit een sollicitatiegesprek gehad met een fransman, zelfs 2 voor dezelfde functie en kan mij helaas daar weinig van herinneren. Alleen van erna als mijn manager en de ene was verschrikkelijk nonchalant maar onwijs lief en de ander enorm wispelturig en onverschillig. (De 2e fransman volgende de 1e fransman op als manager later).
Ik zal met deze manager van het sollicitatie gesprek ook weinig van doen krijgen. Hij was alleen maar een stand in.
Helaas geen externe recruiter in deze. Zo'n externe recruiter is inderdaad soms wel handig omdat ze achter je rug om eventueel dingen over je recht zetten. Maar niet alle interne recruiters zijn slecht, zolang ze maar vanuit Nederland opereren. Veel van de grote bedrijven hebben hun recruiters in Oost Europa en Rusland zitten en die zijn vaak niet zo sociaal. Denk dat daar ook wel een reden achter zit want volgens mij doen ze alleen maar stampwerk tegen zeer lage lonen.
Er zijn veel verschillende factoren die invloed hebben op de interactie met anderen (even versimpeld):
  • Verschillen in persoonlijkheid (bijvoorbeeld: extrovert versus introvert)
  • Nationale cultuur (bijvoorbeeld: masculiene Franse cultuur versus feminiene Nederlandse cultuur)
  • Disciplinecultuur (bijvoorbeeld: creatieve afdeling versus 'beta' afdeling)
  • Organisatiecultuur (bijvoorbeeld: kleine/platte organisatie versus grote multinational)
Het is altijd weer een wonder dat de meeste mensen vaak best goed met elkaar kunnen communiceren. En komen we heel anders over dan dat we willen overkomen.

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:02
[...]
[...]
Tja, wat is normaal. Bij ons is altijd het eerste gesprek met het team, dat vinden we namelijk de belangrijkste factor. We nemen wel eens mensen aan zonder dat ze ooit met een manager gesproken hebben.

Ik begrijp overigens niet helemaal uit je verhaal wat nou de "red flags" zijn, behalve dat je een gesprekspartner een beetje ongeïnteresseerd vond.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
[...]
Hij leek er soms ook niet bij en keek ook geregeld de andere kant op.
[...]
In Nederland is het gebruikelijk dat je elkaar aankijkt tijdens een gesprek, maar dat is in andere landen niet altijd het geval. Het verschilt ook nog eens per persoon, zou er niet te veel achter zoeken hoor.
Als je nog vragen hebt dan zou ik ze zeker versturen, dat wekt ook de indruk dat je geïnteresseerd bent in de functie/organisatie. Veel succes ! :)
ep667 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:23:
[...]
Maar dat sollicitatieprocedures soms vreemd kunnen lopen, is een feit.
[...]
Maar 3 dagen later werd ik gebeld dat ze voor de andere kandidaat waren gegaan omdat die iets meer ervaring had in een klein onderdeel. Iets wat ik zeker begrijp, maar ik had liever gehoord dát er een andere kandidaat was. Dat hadden ze namelijk niet genoemd.
Zeker weten, je kunt er soms geen peil op trekken. Soms vraag ik na afloop van het gesprek gewoon of er ook andere kandidaten zijn. Vervolgens nodigen ze je uit voor een tweede gesprek, een paar dagen later. Dan bellen ze een paar uur voor de afspraak af, omdat ze met een andere kandidaat in zee gaan. Jammer, maar er was toch geen andere kandidaat? :D

My favorite programming language is solder.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:27
Lapa schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:12:
[...]

Tja, wat is normaal. Bij ons is altijd het eerste gesprek met het team, dat vinden we namelijk de belangrijkste factor. We nemen wel eens mensen aan zonder dat ze ooit met een manager gesproken hebben.

Ik begrijp overigens niet helemaal uit je verhaal wat nou de "red flags" zijn, behalve dat je een gesprekspartner een beetje ongeïnteresseerd vond.
Dit dus...

Wat zijn nu de red flags (ik zou namelijk er ook niet op zitten te wachten een sollicitatiegesprek te doen met iemand waar ik niks mee van doen heb of krijg)? En waar ben je nu bang voor? Dat jij slecht over bent gekomen, of dat het een enorm vreemd/slecht/raar/stom bedrijf is??

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:19
Het aankijken wegkijken met teams is nog wel een dingetje. Soms kijk ik de ander aan, maar de webcam zit 20cm verderop. Bij direct oogcontact kan dat niet. Daarnaast kijken mensen elkaar lang niet zo lang aan als wat mensen vaak suggereren. Mijn ervaring met solliciteren vanuit beide perspectieven is dat wanneer een gesprek als snel op inhoudt overschakeld dat het vaak een goede match is. Daarnaast ‘solliciteer’ ik zelf ook niet. Ik houdt het op koffie drinken en kijken wat we elkaar kunnen bieden, of woorden van gelijke strekking. Zo leg ik niet al me kaarten bloot en houdt ik het gelijkwaardig.

• Verder
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
LokiLakris schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:27:
Hebben ze niet gevraagd na hoe het gesprek is gegaan?

• Qwerty-273
  • Laatst online: 19:46

Qwerty-273

Meukposter

Over het aantal kandidaten is men vaak wazig. Nu ken ik een aantal mensen die in een hele specifieke niche werken. Het aantal mensen in die niche is zeer beperkt in de regio, en dat wordt ook vaak bevestigd in gesprekken met een externe recruiter dat men problemen heeft om kandidaten te vinden. Soms hoor je dan terug tijdens het gesprek met de daadwerkelijke werkgever dat ze nog wel een lijst met 10+ andere kandidaten hebben en het dus wel een aantal weken kan zijn voordat je iets terughoort. Ook al weet je van de externe recruiter dat die geen andere kandidaten heeft, en dat deze functie exclusief via die recruiter wordt gesourced.

Overigens zou ik mijn mening eerder baseren op het interview met de mensen waarmee je daadwerkelijk zal werken en niet een plaatsvervangende manager die je waarschijnlijk niet meer zal tegenkomen (of slechts sporadisch).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-01 10:43

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Voor die gene die solliciteren bij bedrijven die internationaal werken, check eerst de culturele verschillen van bedrijfscultuur en landen cultuur.
Zoals @PetervdM aangaf over Air France -KLM dat is voor heel veel Nederlanders van KLM een mega cultuurschok geweest.
Ik heb ooit met de begeleider gesproken die met de eerste (werk) groep naar Parijs ging voor een paar weken. Die werden de 2de dag al na de lunch aangesproken om toch maar eens uitgebreid te gaan lunchen (dat was daar 1,5-2 uur) met de Franse collega's en niet kijken dat "het werk anders niet af kwam die week". Op dat niveau worden de dingen nu juist tijdens en na de lunch geregeld. Ofwel werkcultuur moet je ook leren, en dat is niet alleen tussen landen maar ook tussen verschillende soorten bedrijfstakken.

Enfin, leesstof voor landen en personen uit die landen Cultural dimensions van Hofstede en vergelijkings materiaal. Kijk eerst eens naar Nederland en dan Frankrijk.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee