• mipkip
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22-01 21:29
Hallo allemaal,
Beste wensen nog voor 2023.
Afgelopen week geschrokken van de jaarafrekening van Eneco. Niet dat we bij moesten betalen, maar wel kijkend naar de transportkosten van Liander…..een verhoging van 55%.
2 jaar geleden toen wij hier kwamen wonen en gelijk de oude situatie hebben aangepakt
Een 3 fase aansluiting aan laten leggen met bijbehorende meterkast enz.
Aansluitwaarde 3x35A zodat onze auto met een één fase lader toch nog 7,4 kW ( 32x230V) kan laden.
Eigen groep trouwens voor de auto.
Ik wist dat ik op jaarbasis 600 euro méér moest afrekenen voor 3x35A in vergelijking met 3x25A, maar het voordeel was dat de installatie gelijk klaar was om ooit nog met 22 kW te kunnen laden met toekomstige auto’s.
Tot mijn stomme verbazing blijkt het bijbehorende tarief van € 950 naar €1450 p/jr te zijn verhoogd per 2023.
Besloten om maar terug te gaan naar 3x25A( € 346,- p/jr), met een beetje geluk zou de auto dan toch nog met 25 x 230 V = 5,7 kW kunnen laden.
Sluit ik net de auto aan, zie ik dat er gewoon met 7,3 kW wordt geladen ( 32 x 230V).
Heb de Wallbox nu maar terug gezet naar 29A( kun je zelf instellen) en ik zie dat er nu toch nog met 6,7 kW wordt geladen.( volgens monteur Liander vanmorgen kunnen de hoofdzekeringen standaard belast worden tot 30A).
Maar nu de vraag: 2 jaar geleden is de nieuwe meterkast aangelegd voor 3x35A met bijbehorende automaten.
Moeten die automaten nu ook worden aangepast? En kan ik een van de hoofdzekering ( 25A) blijven belasten met 29A voor de auto?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:27
Er komt iemand langs om de 35A varianten door 25A te vervangen. Je kan niet meer op 32A of 29A laden, dat zal 20A worden. Heb je op die fase nog 5A over voor een lamp of broodrooster.

Ik zou op zoek gaan naar een auto die op 3 fase kan laden of een enkelfase 40A huisaansluiting aanvragen als dat geen conflict met de rest van het huis veroorzaakt.

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:53
Als je hoofdzekering 25A is moeten de automaten van de groepen kleiner gezekerd zijn, dus bijvoorbeeld 16A.
De groep waar je de lader van de auto op doet mag dus niet 25A trekken.

1. Ja de automaten moeten aangepast worden als ze groter dan of gelijk zijn aan 25A
2. Nee de auto mag je niet op 29A laden.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Flink wat zonnepanelen installeren en gebruik maken van de boost functie?
https://www.cablesoolutio...-tot-max-32a-3-fasen.html

Kan de auto niet op 3-fase laden?

[Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-01-2023 12:36]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• mipkip
AUijtdehaag schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:31:
Flink wat zonnepanelen installeren en gebruik maken van de boost functie?
https://www.cablesoolutio...-tot-max-32a-3-fasen.html

Kan de auto niet op 3-fase laden?
Nee helaas, betreft Kia Esoul uit 2020, net voor de serie die wél met 3-fase lader werd geleverd.
Maakt niet uit, met 64 kW heb ik nog steeds een range na 2 jaar van 430 in de zomer( was in het begin 455) en in de winter 330( en dat na 81.000km inmiddels).
Komen we prima mee weg, duurt alleen iets langer nu om te laden thuis. (Maar scheelt € 1100,= op jaarbasis.)
Maar dat is meer een luxe probleem hóór, voel mij al bevoorrecht dat ik überhaupt elektrich kan rijden en laden thuis.
Ondertussen Wallbox op 24A gezet en dat gaat prima, zo wordt die ene hoofdzekering zeker niet overbelast( aparte fase dus alleen voor auto). Haal nu 5,7 kW en vindt het wel best zo.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:22
I_IBlackI_I schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:29:
Als je hoofdzekering 25A is moeten de automaten van de groepen kleiner gezekerd zijn, dus bijvoorbeeld 16A.
De groep waar je de lader van de auto op doet mag dus niet 25A trekken.

1. Ja de automaten moeten aangepast worden als ze groter dan of gelijk zijn aan 25A
2. Nee de auto mag je niet op 29A laden.
Selectiviteit is al even geen harde eis meer, dus een 25A automaat mag gewoon bij een 3x25A aansluiting. Neemt niet weg dat je daar natuurlijk een risico mee neemt, te veel op de andere groepen op dezelfde fase trekken en de automaat (?) van de netbeheerder kan er uitklappen. Overigens is daar wel heel wat meer dan 25A voor nodig.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Er zijn ook laders die twee of drie fasen combineren tot 1 sterkere fase, zoals https://www.snelautoladen...num-smart-charger-type-2/ of een autotransformator om van de 400V tussen de fasen weer 230V te maken.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• mipkip
Oilman schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:58:
[...]

Selectiviteit is al even geen harde eis meer, dus een 25A automaat mag gewoon bij een 3x25A aansluiting. Neemt niet weg dat je daar natuurlijk een risico mee neemt, te veel op de andere groepen op dezelfde fase trekken en de automaat (?) van de netbeheerder kan er uitklappen. Overigens is daar wel heel wat meer dan 25A voor nodig.
Daarom schreef ik al dat de Wallbox als enige op die groep zit als verbruiker, en als ik de groep dus belast met 24A dan kan de hoofdzekering volgens mij er nooit uitklappen( belastbaarheid volgens Liander monteur 30 A, piek belasting zelfs 32A kortdurend). Afgelopen 2 jaar continue geladen met 32A afgezekerd op 3x35A aansluiting en zonder problemen. Dus zolang alleen de auto die groep belast zal er niets uitklappen.
Ik vraag minder dan de groep(fase) aankan.

[Voor 12% gewijzigd door mipkip op 02-01-2023 14:32]

• mipkip
Proton_ schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:15:
Er zijn ook laders die twee of drie fasen combineren tot 1 sterkere fase, zoals https://www.snelautoladen...num-smart-charger-type-2/ of een autotransformator om van de 400V tussen de fasen weer 230V te maken.
Dank voor het bericht; zag de prijs( 8kW Magnum Smart Charger v2
€1,575.00 – €1,825.00 Prijs is inclusief 21%btw).
Behoorlijke investering om het laden van nu 5,7 kW p/u wederom op 7,4 kW p/u te krijgen.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-01 18:55
Even een idee: wat waren je verwachtingen? Ik bedoel, wat had je gedacht dat er zou gebeuren als je meer dan 25A per groep zou trekken?
Het is niet zo dat er een "stroombegrenzing" op zit, waardoor de spanning inzakt als je teveel stroom trekt. Ja stroombegrenzing in de vorm van hoofdzekeringen, en je zal dan ook binnenkort 25A geïnstalleerd krijgen. Dat is een nogal harde "begrenzing", als in er moet tegen redelijke vergoeding iemand langskomen om die te vervangen (~50 euro per zekering).
Lijkt me dus ook niet slim om de zekeringen na de hoofdzekeringen groter te nemen, want dan hebben ze geen toegevoegde waarde.

Als je met 3A per groep marge aan het laden was hiervoor, zou ik die marge zeker ook weer nemen met de nieuwe situatie: 22 A per groep of minder.

U vraagt, wij antwoorden.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:30

Umbrah

The Incredible MapMan

Hmm, om heel eerlijk te zijn... ik rijd momenteel een 1-fase auto (Ioniq 28kWh), en krijg binnenkort een 3-fase auto (Ioniq 5), maar ik zal gewoon heel eerlijk zijn: op een enkele keer na hoef ik niet meer dan 8A te laden om aan mijn behoeften te voldoen. In de praktijk laad ik hooguit op 1800W. Het is zelden dat ik zo snel weer weg hoef dat ik de volle 7kW, of eventueel later zelfs: 11kW nodig heb. Laat staan ooit 22kW, zelfs met een 77kWh accu straks. Sterker nog: de Ioniq5 is niet zó efficiënt, ik verwacht dat een auto als een Ioniq6 of toekomstige zuinigere auto's zelfs minder zwaar hoeven te laden.

Qua netbelasting/capaciteit en belangrijker: minder terug leveren. Dankzij loadbalancing kan ik zelfs op 3x25A eigenlijk alles doen wat ik wil. Gekke 3D print experimenten, 3 pitten inductie boost, ga maar door.

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-02 15:24
Heeft je lader geen optie voor loadbalancing?

Anders kun je daar nog eens naar kijken.

Loadbalancing bij laadpalen houd in dat de laadpaal zijn laadvermogen beperkt tot het ingestelde maximum vermogen. Dit word gemeten door sensoren bij je hoofdaansluiting zodat de lader de aansluiting niet kan laten overbelasten.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:06
mipkip schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:25:
Aansluitwaarde 3x35A zodat onze auto met een één fase lader toch nog 7,4 kW ( 32x230V) kan laden.
Eigen groep trouwens voor de auto.
Ik wist dat ik op jaarbasis 600 euro méér moest afrekenen voor 3x35A in vergelijking met 3x25A, maar het voordeel was dat de installatie gelijk klaar was om ooit nog met 22 kW te kunnen laden met toekomstige auto’s.
De drang om zo snel mogelijk te kunnen laden verbaast me altijd nogal. Ik heb de eerste 3 jaar 25kkm/jaar gereden en enkel op een granny charger (2,3kW) geladen.

Als je als vertegenwoordiger vrijwel dagelijks >250km rijdt dan zou ik het begrijpen. Voor de gemiddelde forens die thuis kan laden zou ik niet begrijpen waarom je daar serieuze meerkosten voor over zou hebben.

De wijziging naar 3x25A is dus sowieso een goede. Vind je het belangrijk de maximale laadsnelheid hieruit te halen kan je van de besparing mooi een load-balancing laadkast kopen.

[Voor 9% gewijzigd door assje op 02-01-2023 15:06]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• mipkip
assje schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:05:
[...]

De drang om zo snel mogelijk te kunnen laden verbaast me altijd nogal. Ik heb de eerste 3 jaar 25kkm/jaar gereden en enkel op een granny charger (2,3kW) geladen.

Als je als vertegenwoordiger vrijwel dagelijks >250km rijdt dan zou ik het begrijpen. Voor de gemiddelde forens die thuis kan laden zou ik niet begrijpen waarom je daar serieuze meerkosten voor over zou hebben.

De wijziging naar 3x25A is dus sowieso een goede. Vind je het belangrijk de maximale laadsnelheid hieruit te halen kan je van de besparing mooi een load-balancing laadkast kopen.
Met diensten die elkaar aflossen( vroeg en laat) en een paar kleine kinderen thuis moeten we ‘snel’ kunnen bijladen in 2 a 3 uur. Liefst 7,4 kW per uur. En ja, wij rijden per dag 2x150 km.
Loadbalancing staat ingesteld nu op de Wallbox, Max 24A. Resultaat 5,5 kW p/u en dat is goed te doen.
Scheelt weer een kastje van dik 100 euro. Auto is toch de enige op die fase/groep.
Volgende auto zal vast wel een 3 fase lader hebben en dan is het probleem sowieso opgelost.
Maar dank voor het meedenken. _/-\o_ Ging mij er voornamelijk om tot hoe ver je een groep mag/kunt belasten.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:30

Umbrah

The Incredible MapMan

assje schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:05:
[...]

Zelfs dan zou ik eerder een granny/paal op het werk plaatsen (of door een raampje inpluggen). 135km = ~18kWh naar huidige maatstaven. Kleine moeite om zelfs zonder paal in te pluggen op het werk.

Eens met de nadruk: "22kW thuis laden hoeft niet". Al die piekbelasting is sowieso iets wat niet echt goed bij het net past. Enige argument wat ik "voor" kan brengen is laadverlies. En dat is niets meestal in verhouding tot dashcams, 12V "beheer", app-interactie, en tot in de extreme: sentinel mode/pre-klimaat.

Slow & steady wins the race! Het valt perfect te berekenen hoeveel je moet laden om de volgende dag weer op pad te moeten gaan, en er zijn genoeg: "shit moet nu naar het ziekenhuis"-opties.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:06
mipkip schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:35:
Loadbalancing staat ingesteld nu op de Wallbox, Max 24A. Resultaat 5,5 kW p/u en dat is goed te doen.
Wacht even, load balancing is iets anders dan "load reduction". Ik vermoed dat jij enkel een limiet van de laadstroom hebt ingesteld. Met een instelling van 24A wil het zeggen dat je op die fase geen andere verbruikers kan hebben.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:50
Kan een tweede aansluit punt (1 fase) ook niet een goedkope oplossing zijn?

• mipkip
assje schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:39:
[...]

Wacht even, load balancing is iets anders dan "load reduction". Ik vermoed dat jij enkel een limiet van de laadstroom hebt ingesteld. Met een instelling van 24A wil het zeggen dat je op die fase geen andere verbruikers kan hebben.
Klopt helemaal, Wallbox is het enige aangesloten apparaat op die fase, dus ipv loadbalancing( kastje aanschaffen voor meterkast) heb ik dus gebruik gemaakt van de load-reduction die de Wallbox standaard biedt.
Daardoor trek ik nooit meer dan 24A uit die groep en die is dus afgezekerd met 25A.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee