Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padadum
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-10-2024
Besloten om zonnepanelen aan te schaffen om duurzamere elektriciteit op te kunnen wekken.

Nu ben ik opzoek naar feedback op offertes voor zonnepanelen aangezien ik niet echt het kaf van het koren kan scheiden. Ik heb anderhalve maand geleden 3 offertes opgevraagd en wil nu doorpakken om een goede leverancier te vinden voor zonnepanelen op mijn dak. Ik heb dit via Solvari gedaan (een partij die zonnepanelen leveranciers aan consumenten koppelt), dus de offertes zijn misschien een beetje gekleurd. Vandaar graag jullie meningen.
Het betreft een plat dak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1wJAcsVCoP_rxao8N7SZb-MRoQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1oGupt6AV9mBFPKCsD5ibFQV.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
30-35m2
Schaduw
Nee
Jaarverbruik
3000 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25A
Budget en doel
8000-9000 euro. Zonnepanelen voor een duurzamere opwek. Een redelijke terug verdien tijd is mooi meegenomen. We zullen ergens tussen de 3-6 jaar hier nog wonen (moeilijk echt te weten).
Wie gaat het project uitvoeren
Een installateur
Bijhouden van data
Werk zelf met data, maar gezien de beperkte actie die ik er in dit huis mee zal doen een nice-to-have als API (geen mogelijkheid tot laadpaal, batterij technisch nog wat ver weg).
Reeds verkregen offertes
Leverancier A € 2,24/Wp 9 x 400 Wp Sunpower Micro omvormers IQ7 plus
Leverancier B € 1,88/Wp 8 x 395 Wp DMEGC Micro omvormers IQ7 plus
Leverancier C € 1,83/Wp 9 x 400 Wp Soluxtec Micro omvormers IQ7 plus
Regio
Utrecht

Allen zal overigens nog kosten voor een hoogwerker bij komen die niet in de offertes worden opgenomen maar zullen grosso modo ongeveer het zelfde zijn. Levertijden zijn over het algemeen lang (6 mnd+), maar zou ik opnieuw moeten opvragen.
Feedback
Wat is de kwaliteit van de merken zonnepanelen van de partijen? En zou je mij aanraden om meer offertes op te vragen (bijv. omdat de prijs hoog ligt)?

Ik vroeg mij trouwens af of het gangbaar of toegestaan is om leveranciers namen te noemen? Gezien de vele partijen die er zijn en dit de partijen zijn die 'actief' zijn in marketing of dit wel goede leveranciers zijn (mocht ik de namen mogen noemen)

Beste antwoord (via padadum op 04-01-2023 20:36)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:46
Deze prijzen zijn echt erg hoog. Dus advies is om gerichter te zoeken dan via een provisie-site.

3 redenen:
- Sunpower is een luxe merk. Heel goede panelen, maar heel heel erg duur.
- Enphase micro's: Prima spul, maar duur en op jouw dak compleet overbodig.
- Zelfs voor gebodene is het allemaal erg aan de prijs ;-)

En dan ook nog met >6mnd levertijd..

SunPower is redelijk creme-de-la-creme.
Dmegc is een prima (chinees) merk.
Soluxtex komt weinig langs... Duits? Volledige productie in Duitsland of kopen ze cellen in China en assembleren ze... Geen idee.

Voor prijs koop je heel heel beperkt extra opbrengst. Je wil je dak zo vol mogelijk en dat is waarschijnlijk met een O-W ligging in dakjes /\/\ - Wat zijn de lengte en breedte van beschikbare dakruimte?

Leverancier namen zijn voor jouw relevant, voor het forum niet echt. Er zijn er honderden zo niet duizenden; en maar enkele op het forum zullen misschien ervaring hebben met specifiek die installateur die jij treft. Maar ze worden wel genoemd op het forum, dus ook geen probleem.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
Deze prijzen zijn echt erg hoog. Dus advies is om gerichter te zoeken dan via een provisie-site.

3 redenen:
- Sunpower is een luxe merk. Heel goede panelen, maar heel heel erg duur.
- Enphase micro's: Prima spul, maar duur en op jouw dak compleet overbodig.
- Zelfs voor gebodene is het allemaal erg aan de prijs ;-)

En dan ook nog met >6mnd levertijd..

SunPower is redelijk creme-de-la-creme.
Dmegc is een prima (chinees) merk.
Soluxtex komt weinig langs... Duits? Volledige productie in Duitsland of kopen ze cellen in China en assembleren ze... Geen idee.

Voor prijs koop je heel heel beperkt extra opbrengst. Je wil je dak zo vol mogelijk en dat is waarschijnlijk met een O-W ligging in dakjes /\/\ - Wat zijn de lengte en breedte van beschikbare dakruimte?

Leverancier namen zijn voor jouw relevant, voor het forum niet echt. Er zijn er honderden zo niet duizenden; en maar enkele op het forum zullen misschien ervaring hebben met specifiek die installateur die jij treft. Maar ze worden wel genoemd op het forum, dus ook geen probleem.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padadum
@Ronald Bedankt voor je antwoord. Ik had al een beetje dit idee door te zo goed mogelijk te vergelijken, ik kan alleen recente schaarste en inflatie effecten niet goed inschatten.

Hoe kan ik het beste betrouwbare leverancier & installateurs vinden? Het zoeken via google levert natuurlijk de partijen op die het meest aan marketing doen. Of is het gewoonweg heel veel aanschrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:50
padadum schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:25:
@Ronald Bedankt voor je antwoord. Ik had al een beetje dit idee door te zo goed mogelijk te vergelijken, ik kan alleen recente schaarste en inflatie effecten niet goed inschatten.

Hoe kan ik het beste betrouwbare leverancier & installateurs vinden? Het zoeken via google levert natuurlijk de partijen op die het meest aan marketing doen. Of is het gewoonweg heel veel aanschrijven?
Ik was hier erg blij mee: https://www.eigenhuis.nl/collectieve-inkoop-zonnepanelen#/

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Via VEH komen wel vaker redelijker geprijsde offertes.

Verder is het zoals altijd kwestie van de juiste termen gebruiken en de resultaten die je wil staan vaak niet bovenaan. Buren? “Zonnepanelen <jouw regio/woonplaats >”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-06 09:17
Maar er is dus geen actie nu ivm extreem lange wachttijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:05

Sport_Life

Solvitur ambulando

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wary87
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-02-2024
Sinds kort is ook de IQ8 micro-omvormer van Enphase op de markt. Als er een mogelijkheid is om deze geleverd te krijgen heeft dit voordelen als je later ook een thuisbatterij wilt installeren van Enphase. De IQ8 heeft wat extra mogelijkheden in om de batterij en de omvormers heel goed samen te laten werken welke de IQ7 niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
IQ battery blijft een AC gekoppelde accu… wat is het voordeel, @Wary87 ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wary87
Ronald schreef op zondag 1 januari 2023 @ 20:46:
IQ battery blijft een AC gekoppelde accu… wat is het voordeel, @Wary87 ;)?
Ik heb afgelopen weken veel experts op het gebied van solar heel positief horen praten over de IQ8 omdat het een heel slim systeem is waarbij alle componenten met elkaar communiceren. Heel erg gericht op de toekomst. Bijvoorbeeld bij een blackout maar ook ter aanvulling zodat er min mogelijk energie vanuit het net hoeft te komen.

Zie bijvoorbeeld: YouTube: Home Battery Backup Systems Compared

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hajee999
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-06 23:13
Wary87 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:04:
[...]

Ik heb afgelopen weken veel experts op het gebied van solar heel positief horen praten over de IQ8 omdat het een heel slim systeem is waarbij alle componenten met elkaar communiceren. Heel erg gericht op de toekomst. Bijvoorbeeld bij een blackout maar ook ter aanvulling zodat er min mogelijk energie vanuit het net hoeft te komen.
Kan je die uitleggen,volgens mij is dat nog altijd vraaggestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Wary87 ik zag de grid forming, maar dat mag niet zomaar, voor zover ik weet moet eiland bedrijf met een fysieke lastscheider.

Je wil niet dat de monteur op straat geelektrocuteerd wordt.

De rest is weinig uniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:49

Termy

valt er nog wat te fragge?

Heb je nagedacht over zelf doen? Plat dak is erg makkelijk, zeker als het goed bereikbaar is, en als je je niet zeker voelt over het elektrawerk kan dat je altijd nog door een electricien laten doen. Dit kan nogal in de kosten schelen.

Verder is je dak vergelijkbaar qua oppervlak met ons dak pre uitbouw en daar kon ik toen 4440 Wp (12x370) in o/w dakjes kwijt. Goed stuk meer dan wat ze jou offreren. Alleen als je niet meer panelen kwijt kan in dakjes (ongeacht oriëntatie) dan puur op zuid is het redelijk om alles in 1 richting te zetten. Belangrijk voor deze puzzel zijn dus de exacte afmetingen van je dak om daarmee te kunnen puzzelen.

@Ronald Ik mag hopen dat dat systeem de output van de PV kan limiteren op basis van de vraag vanuit het huis en de beschikbaarheid van de accu. In eilandbedrijf kun je niet 5 kW gaan opwekken als je maar 4 kW kwijt kan. Geen idee of dat zo is in dit geval (en hoe uniek dat dan is, APS kan dit dacht ik ook als je een ECU-C hebt, zover ik weet), maar ik zie niet waarom communicatie met de omvormers anders relevant zou zijn.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Wary87 en anderen
Het argument van geen omvormer in huis is wel een beetje over denk ik, als je ziet hoeveel componenten je nodig hebt met IQ8 en opslag
https://enphase.com/insta...ome-essentials-backup/iq8
En is het geschikt voor 3-fase?

@padadum
Ik zou eens bellen met Patrick van Zonnekompas Utrecht en vragen om een string omvormer.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-01-2023 10:20 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wary87
We gaan in de toekomst toe naar een situatie waarbij er steeds meer energie opgewekt wordt door zon en wind, terwijl kolen, gas en kernenergie steeds meer wordt afgeschaald. Dit is natuurlijk positief maar heeft wel een aantal nadelen.

Een van de nadelen is dat de leveringszekerheid van energie steeds minder zeker wordt aangezien er geen controle is over zon en wind opwek en energie lastig is op te slaan. Juist een systeem dat energie thuis kan opslaan en slim met een eventuele korte blackout kan omgaan heeft in mijn ogen een meerwaarde om belangrijke apparaten zoals de modem en koelkasten e.d. een aantal uur operationeel te houden. Het idee is dat de IQ8 hier beter mee kan omgaan dan oudere modellen.

Het is niet zo dat de IQ7 slecht is maar als de keuze er is zou ik voor de IQ8 gaan omdat het meer toekomstbestendig "lijkt" te zijn. Dit is wel gebaseerd op meningen van wat experts uit Youtube video'sin het buitenland die ik volg. Daar is de IQ8 al wat beter verkrijgbaar en in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@Wary87 Dat vind ik nogal een aanname. Denk je dat de netbeheerders gewoon stoppen met hun werk of zo?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:37

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wary87 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:08:
We gaan in de toekomst toe naar een situatie waarbij er steeds meer energie opgewekt wordt door zon en wind, terwijl kolen, gas en kernenergie steeds meer wordt afgeschaald. Dit is natuurlijk positief maar heeft wel een aantal nadelen.

Een van de nadelen is dat de leveringszekerheid van energie steeds minder zeker wordt aangezien er geen controle is over zon en wind opwek en energie lastig is op te slaan. Juist een systeem dat energie thuis kan opslaan en slim met een eventuele korte blackout kan omgaan heeft in mijn ogen een meerwaarde om belangrijke apparaten zoals de modem en koelkasten e.d. een aantal uur operationeel te houden. Het idee is dat de IQ8 hier beter mee kan omgaan dan oudere modellen.

Het is niet zo dat de IQ7 slecht is maar als de keuze er is zou ik voor de IQ8 gaan omdat het meer toekomstbestendig "lijkt" te zijn. Dit is wel gebaseerd op meningen van wat experts uit Youtube video'sin het buitenland die ik volg. Daar is de IQ8 al wat beter verkrijgbaar en in gebruik.
een stabiel energie netwerk is crusiaal voor een economie zoals die van ons. en dat weten ze in denhaag en brussel ook. mocht het toch zover komen dat er noemenswaardige aantallen blackouts zijn hebben we veel grotere problemen dan of de koelkast het nog een paar uur doet. en als je dan toch een prepper hoedje opzet wil je uiteraard geen vendor lockin ;)

ontopic: die offertes zijn niet met een vork geschreven maar met een kam.. veel en veel te duur en aangeboden oplossingen die niet nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-06 18:33
Wary87 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:08:

Gezien dat het nog steeds een AC gekoppeld systeem is zal die invloed zeer beperkt zijn, maar goed ze moeten ergens de prijs die ze vragen recht praten. Als je voorbereid wilt zijn op de (mogelijke!) toekomst, dan lijkt mij een hybride string inverter die gekoppeld kan worden met een 48V accu een veel betere oplossing, zeker gezien hier geen schaduw issues lijken te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padadum
Goede input!

@AUijtdehaag zou je een string omvormer aanraden boven micro omvormers in mijn situatie? Vanuit de verkopers de voordelen voor micro omvormers:
- Brandveiliger
- Garantie 25 jaar, gelijk aan de panelen
- Batterij klaar / geen koppelstuk nodig voor batterij
- Centrale omvormer stuk = alles stuk
- Net spanning te hoog ligt een centrale omvormer systeem eruit (met toenemende net congestie kan dit vaker voorkomen)
- Monitoren per paneel
- Binnen vs buiten (meer ruimte binnenshuis)

Verder is mijn dak oppervlak:
~6,20m bij ~5,20m

Het zal waarschijnlijk relatief goedkoper worden met zoveel mogelijk panelen op het dak? Maar de salderingsregeling wordt afgebouwd en zal lang niet al het vermogen direct kunnen gebruiken. Wel meer duurzame opbrengst dus zal dit zeker meenemen.

Ik zal zonnekompas zeker even contacteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Zoals vaak gezegd op dit forum: zodra saldering verdwijnt wil je juist méér panelen. Je wekt dan nl vaker zelf alles wat je verbruikt op zodat je niet van het net hoeft af te nemen. Ja, in de zomer doet dit niet veel want dan wek je vast het gros van de tijd meer op dan je verbruikt, maar er zijn nog 9 maanden in het jaar. Daarnaast is post-salderen je teruglevering nog steeds niet 0 waard dus dat kan gewoon prima uit.

Dus hup, vol dat dak ;).

Kan je er trouwens zelf makkelijk op? Het puzzelt een stuk makkelijker met zekere maten. Overigens paste mijn 12x370 Wp op 6,05x4,95m (solarstell connect in oost/west 3x4) dus dat zou bij jou ook zeker passen.

[ Voor 10% gewijzigd door Termy op 02-01-2023 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
offtopic:
@Termy spanning biedt je aan, stroom trek je.

Dus zolang eiland bedrijf de spanning netjes houdt wordt alleen geproduceerd wat gebruikt wordt.

Als je het aan @AUijtdehaag vraagt hang je een hele mooie rode SMA op.

Luister je iets minder naar hem dan hang je een ander merk string omvormer op.

Micro’s kunnen per definitie niet accu gekoppeld zijn… het kan hooguit vanuit 1 merk aangestuurd worden. Dat zou elke AC gekoppelde accu moeten kunnen.

Geen goede reden dus voor Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ronald schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 00:07:
offtopic:
@Termy spanning biedt je aan, stroom trek je.

Dus zolang eiland bedrijf de spanning netjes houdt wordt alleen geproduceerd wat gebruikt wordt.
Als dat zo is, waarom is het balanceren van het net dan zo'n opgave? Zonder specifieke controle op productie lijkt me dat de spanning snel te hoog zal worden bij zulke onbalans en de boel gewoon uitvalt omdat het buiten spec komt. Misschien dat @Skyaero hier commentaar op wil geven :).

Wat betreft micro's vs stringomvormer: een voordeel van micro's is dat je maar 1 kabel naar het dak hoeft te trekken (bij 1 fase, heb er nu 4 voor 3 fasen PV en een airco :p). Als je, net als ik, weinig ruimte hebt, dan scheelt het ook een omvormer op een irritante plek.

In tijden van tekorten is het idd vervelend om alle opbrengst te missen wanneer je omvormer kapot gaat, maar normaalgesproken is het juist een voordeel om makkelijk in huis de omvormer te kunnen vervangen ipv het dak op te moeten. Wederom, in mijn geval met goed bereikbaar plat dak is dat geen nadeel, maar als TS er alleen kan komen met huur van een ladder/steiger/etc, dan is het natuurlijk ook een nadeel dat je niet even een omvormer kan vervangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik kan wel verzinnen waarom je geen enphase moet nemen:
- verhuizen binnen 3-6 jaar. Enphase is dus een gimmick, want je mag blij zijn met 3000 kWh per jaar dat je het terug verdiend in die tijd.

- overdracht van eigenaar kost 149 euro. Zullen ze blij mee zijn. https://www4.enphase.com/...-een-enphase-systeem-over

- Enphase heeft er een handje van om firmware te pushen. Bye, bye lokale uitlezing. Is dat beveiligings gat al gedicht, waar je met een tooltje het installers ww kan genereren? Was wel grappig, op afstand systemen uitzetten na een google zoekopdracht (niet gedaan natuurlijk)

- geen omvormer in huis, maar wel een complete meterkast verbouwing, met extra kast ernaast ipv 1 automaatje.

- brandgevaar ligt aan diegene die de stekkers eraan maakt, niet aan het systeem.

- garantie 25 jaar. Ook op de Envoy-s? En wat heb je er aan als je verhuisd? En na 10 jaar zijn de panelen technisch achterhaald. Kan je weer alles vernieuwen incl omvormers. Terwijl je een string omvormer ook wat te groot kan kiezen nu en enkel de panelen vervangd. Er zijn al hybride stringomvormers als je nu een batterij aan wilt sluiten. Meteen DC naar DC. Ipv DC -AC - DC - AC

- Ik log(de) de spanning bij een mede tweaker en zag dat ze bij 251 Vac al uit schakelen. Mijn SMA's doen dat bij 253 VAC. (Regelbaar dmv terugschakelen van vermogen en instelbaar, foei dat laatste mag niet)

- logging per paneel. Panelen gaan zelden stuk. Als ze slecht worden, worden ze allemaal slecht. Wat (zelden) kapot kan gaan is een diode. Maar met juiste logging op een string omvormer, kan je dat ook ontdekken. (toegegeven, het valt minder op). Logging en uitlezing bij SMA kan gewoon altijd lokaal, ook als het donker is door de ingebouwde webserver.

- het argument "eerder starten en langer doorgaan" heb ik nog niet gehoord. 5-20 watt, 10 minuten eerder of later levert ook weinig voordelen op.

- te duur en levert niks extra op tov string in jouw situatie.

@Termy oh ok ;)

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-01-2023 09:16 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@AUijtdehaag Mjah, ik dacht dan ook aan mijn APS micro's, niet Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-06 18:33
En voor de duidelijkheid 2 redenen waarom installateurs Enphase graag aan willen bieden:
  • Makkelijk, alle klanten hetzelfde systeem. Schaduw of geen schaduw, 4 of 20 panelen
  • Duur, je vaste marge op 2000 Euro zetten levert toch het dubbele op van je vaste marge op 1000 Euro zetten
Zonder zeer veel schaduw of veel verschillende dakvlakken waar per vak maar weinig panelen passen is het gewoon zonde van het geld en ben je met een string omvormer beter af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-06 18:39

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hier ook Utrecht bewoner en ik was ook gevoelig voor het "geen spullen in huis" argument. Verder is in een set met twee oriëntaties en geen noemenswaardige complexe (boom)schaduw het gebruik van micro inverters niet nodig.

In jouw geval monitoring per paneel is wel grappig (maar niet nuttig). Je zou eens contact kunnen opnemen met de installateur van deze stadsgenoot: Hulp bij zonnepanelen offertes opvragen JeroenVerweij Die heeft blijkbaar prima offertes voor op een plat dak.

oh btw wat betreft "batterij klaar", alle PV systemen zijn net zo wel/niet batterijklaar. Alleen sommigen (hybride stringomvormers) kunnen direct een batterij laden met de ene omvormer en dat scheelt een DC > AC > DC omzetting. Maar om dat nu al te kopen vind ik echt onzin. Een batterij ga je pas over 4-5 jaar willen kopen denk ik. En hoop dan maar dat het allemaal nog pas op je omvormer uit 2022

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Termy schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 01:08:
[...]
Als dat zo is, waarom is het balanceren van het net dan zo'n opgave? Zonder specifieke controle op productie lijkt me dat de spanning snel te hoog zal worden bij zulke onbalans en de boel gewoon uitvalt omdat het buiten spec komt. Misschien dat @Skyaero hier commentaar op wil geven :).
Een batterij of een generator biedt inderdaad spanning aan. De open klemspanning is daarbij constant. De stroom wordt vervolgens bepaald aan de hand van de belasting + de interne weerstand. Door de aanwezigheid van die interne weerstand zal spanning echter wel degelijk variëren (omdat je feitelijk een spanningsdeler hebt gemaakt).

Een generator kent daarbij nog de limiet dat er continue energie toegevoerd moet worden (bijv via een stoomturbine of dieselaggregaat). Die toevoer van energie moet in balans staan met de hoeveelheid energie (spanning x stroom) die wordt onttrokken. De generator heeft een ronddraaiende rotor. Komt er meer energie in dan uit, dan moet het exces aan energie ergens heen. De rotor gaat dan harder draaien (energie wordt opgeslagen in rotatieenergie). Omgekeerd, bij een tekort aan energie gaat de rotor langzamer draaien. Het is de frequentie op ons net waar we aan kunnen zien of deze in balans in, niet de spanning. Die spanning wordt bepaald door de loads in combinatie met de impedantie van het net.

Vermogenselektronica, zoals omvormers, zijn bijzondere beestjes. De standaard zonnepaneelomvormeer is een current source inverter en kan geen eigen spanning genereren. Die spanning moet extern worden aangeboden. Je kunt dus met dit soort omvormers ook absoluut geen eilandbedrijf draaien.

Met offgrid omvormers kan dat wel. Die hebben een spanningsgenerator en (bij AC-netten) een frequentiegenerator. Deze houden meestal de spanning (ongeveer) constant. De stroom wordt weer bepaald door de load.

Is er minder vraag dan aanbod van bijvoorbeeld een zonnepaneel, dan is er niets aan de hand, de zonnepaneel produceert dan gewoon meer warmte. Bij windturbines wordt dat anders, omdat er hier een roterende beweging is. De windturbine zal de pitch van de bladen dan aanpassen, zodat de geproduceerde energie overeenkomt met de afgenomen energie.

Het hangt van een omvormer af wat er precies gebeurd bij een te grote vraag naar vermogen. De spanning kan dalen, of de stroom is gelimiteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@Skyaero Dank voor de uitleg! Ik zag laatst een video over een black start van het net dus had het frequentiedeel eigenlijk zelf moeten bedenken, maar goed @Ronald kwam met vrijwel dezelfde uitleg in een DM.
Interessant dat PV omvormers sowieso niet kunnen functioneren zonder externe spanningsbron. Er is dus nooit gevaar dat de PV iemand electrocuteert wanneer de boel uitgevallen is. Waarom dan zo moeilijk doen over PVstickers in de meterkast etc?

Maar dat gaat misschien wat ver off topic :$. Ik dacht dat de TS interesse in een thuisbatterij had maar ik zie nu dat dat niet het geval is. De conclusie is dus hoe dan ook dat Enphase hier niet de meest logische oplossing is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Skyaero schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:37: zonnepaneel produceert dan gewoon meer warmte.
Bijna ;)

Paneel is een spanningsbron met licht afhankelijke spanning en (vrij hoge) interne weerstand.

Minder vermogen(stroom) vragen gaat dus geen warmte maken maar verhoogt de spanning van het paneel - zie IV curve in datasheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padadum
Ben inderdaad niet van plan voor een batterij opstelling. Ik krijg overal mee dat het hiervoor te vroeg is. En daarmee wel overtuigd voor een string omvormer. Ik heb flink wat offertes uitgevraagd voor 9 of meer panelen met voorkeur voor string-omvormers.

Ik ben benieuwd waar de gemiddelde Wp en levertijden op uitkomen!

[ Voor 22% gewijzigd door padadum op 04-01-2023 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-06 18:39

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik blijf het opvallend vinden dat toch geen batterijopslag de doorslag geeft om geen micro inverters te nemen (en je die juist dus wel zou doen als je een batterij zou willen).

Sowieso kan je met alle systemen een AC accu gebruiken (dus geen voordeel voor micro inverters), maar heb je en juist met een string inverter voordeel omdat je in de toekomst een hybride oplossing kan kiezen om de AC- DC omzetting te elimineren.

[ Voor 19% gewijzigd door JvS op 04-01-2023 21:58 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1